Henrie Posted 30 november 2004 Report Share Posted 30 november 2004 Dat vind ik niet Henrie, want in het ene gedeelte gaat het erover dat er geen randaarde en geen aardlek is, in het andere gedeelte word er gesproken over alle andere apparatuur die ook op de aarde zou zitten, het gaat dus alleen om de audio. Ok, dan kan er ook een breuk ontstaan. Ja, met alle respect, maar er k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neusbeer! Posted 30 november 2004 Author Report Share Posted 30 november 2004 Ik heb zeker binnen 10 seconden die post verwijderd.... Nou ja, verder met beide posts dan maar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 november 2004 Report Share Posted 30 november 2004 preziezzz, oppassen dus, ik zou ook zeker niet een kabel gebruiken die normaal gebruikt wordt voor het transporteren van radiogolven. Verder een vraag aan Sebastiaan, jij werkt in de prof. audio, toch? Daar wordt wel vaak een schone aarde gebruikt, om aardlussen te voorkomen. Heeft dit geen nut in een huissituatie? Zeker met draaitafel setup? GRT Frans Beste Snarf, Ik ben werkzaam in de pro-audio, maar officieel ben ik niet gerechtigd electra aan te leggen. Moet ik wel eerlijk bekennen dat het soms wel gebeurd. Dit omdat studio eigenaren ook weer snel geneigd zijn bij een aardlus maar weer de randaarde eraf te halen. Dan doe ik het liever zelf goed, dan dat er weer zulke gevaarlijke situatie's ontstaan. Twee studio's waar ik werk hebben aardpinnen laten slaan. De andere werken allemaal met scheidingstrafo's. Theoretisch ben je dan galvanscih gescheiden van de aarde en nul. (de apparaten hangen tussen een positieve en nagatieve fase en refereerd niet meer aan nul). Het apparaat ziet het potentiaal verschil (+115 volt -115 volt) en dan kom je weer op 230 uit. Qua aarde hangen alle apparaten (en mengtafel) aan een gezamelijke dikke aardestrip. Deze strip gaat op een sterpunt weer naar de hoofdaarde. Op deze wijze wanneer dit consuquent wordt doorgevoerd, en alle stekkers juist gepoold zijn, is het echt mogelijk tig apparaten aan elkaar te hangen en geen (hoorbare) aardlus te hebben. Scheelt het wel dat alle line audio signalen in de studio gebalanceerd zijn. het kromme is weer dat aardlussen vaak weer in het digitale domijn gecreerd worden. Vaak via wordclock, die ongebalanceerd is, en dus weer alle aardes aan elkaar knopen en zo weer een lus creeerd. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dia-ap Posted 30 november 2004 Report Share Posted 30 november 2004 Goedenavond allemaal Laat veranderingen aan je E-installatie altijd over aan een vakman als je er zelf geen verstand van hebt. Coax kabel is niet gemaakt om in elektrische installaties te worden gebruikt. Net zo min als je begint te vogelen met Aarde en Nul. Daar zijn nu eenmaal regels voor. Ik denk dat de ader van deze coaxkabel best dik genoeg zal zijn, maar ik weet wel zeker dat er bij een grote belasting gekke dingen gebeuren in die kabel. Denk maar eens aan een opgerolde kabelhaspel . Dus: Wees een rund en stunt met elektriciteit. Gas ruik je nog, maar stroom ruik je niet, behalve als het te laat is!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 november 2004 Report Share Posted 30 november 2004 Goedenavond allemaal Laat veranderingen aan je E-installatie altijd over aan een vakman als je er zelf geen verstand van hebt. Coax kabel is niet gemaakt om in elektrische installaties te worden gebruikt. Net zo min als je begint te vogelen met Aarde en Nul. Daar zijn nu eenmaal regels voor. Ik denk dat de ader van deze coaxkabel best dik genoeg zal zijn, maar ik weet wel zeker dat er bij een grote belasting gekke dingen gebeuren in die kabel. Denk maar eens aan een opgerolde kabelhaspel . Dus: Wees een rund en stunt met elektriciteit. Gas ruik je nog, maar stroom ruik je niet, behalve als het te laat is!! Beste, Wie kan zich nog een bepalade DIY netkabel herinneren die uit zichzelf kon ontvlammen? . Bepaalde inductieve werkingen kunnen vrijving en hitte opwekken. Er is heel veel wel goedgekeurde grond spanningskabel te koop, met allerlij vormen van (dubbelle) afscherming etc. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 december 2004 Report Share Posted 1 december 2004 ik dacht dat ik een prutser was, @neusbeer ps: als je strak laag wilt , moet je je woofer met de speakerdraden in het stopcontact steken . (heb ik wel eens gedaan met een car-hifi subwoofer in een gesloten kist ) hij hield het toch best nog even uit booooooooooooom!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 december 2004 Report Share Posted 1 december 2004 ik dacht dat ik een prutser was, @neusbeer ps: als je strak laag wilt , moet je je woofer met de speakerdraden in het stopcontact steken . (heb ik wel eens gedaan met een car-hifi subwoofer in een gesloten kist ) hij hield het toch best nog even uit booooooooooooom!!!!!!!! Haha... Ja, wat wil je als je het in het stopcontact stopt. 230V aan een 4 Ohms luidspreker (car-audio is toch meestal 4 Ohm?)... Dat geeft wel een flinke stroom: I=U/R=230/4=57.5A!!! Gaf ook wel een ongelovelijke bak herrie zeker? Maar echt laag is het natuurlijk nog niet. Slechts 50Hz. Dat halen de meeste speakers nog wel. Niet zo hard natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Beste mensen, Dank jullie voor jullie zorgen! Ik probeer te begrijpen of het ook terecht is. Ik mag voor mijn audioset toch gewoon een aarde slaan? Dat hoeft toch niet perse via de aardlekschakelaar? Kan iemand mij gefundeerd uitleggen wat het risico is van een (andere) aarde als nul gebruiken? Sorry dat ik er over doorzeik, dit is me gewoon echt nog niet duidelijk. Oh ja Frans, ik ben om voor jouw kabel... Neusbeer, Wat bedoel jij met een aarde als nul gebruiken gebruiken? Om stroom te laten lopen tussen fase en nul moet de nul verbonden worden met de nul van het electriciteitsnet. Natuurlijk kan er heus wel stroom lopen tussen een fase leiding en een geslagen aarde, maar hier kun je een versterker niet op laten draaien. En als je bovendien geen aardlek gebruikt dan is het enige wat je bereikt dat alle mollen in je tuin spontaan naar boven komen, en de vissen in de vijver leren rugzwemmen. Voor serieuze stroomafname levert het electrabedrijf daarom minstens twee draden: Een fase en een nul, dan is de circel rond. Alles wat verdwijnt naar tuin etc. is lekkage. De aardedraad, als deze al gebruikt wordt door de audio, is dit voor de veiligheid. Dus je zou zelf een aarleiding kunnen slaan, als de leiding maar dik genoeg is om alle stroom te geleiden die zou kunnen gaan lopen als de fase toch met de aarde wordt verbonden. Houd in de gaten dat antenne's van Tuners, ook via televisies vaak met aarde verbonden zijn. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Beste Neusbeer, Vergeet gewoon die nul via aarde! behalve de veilgigheid en overschreiding van de NEN1010 regels is het technisch ook gammel! een goede methode is een stevige kabel met litze draden (liefst 6mm2) waarvan de draden getwist zijn en een afscherming eromheen. De getwiste draden zorgen voor een minimale storing naar buiten toe (elektromagnetisch veld om de kabel) de truc is hier dus juist dat de nul en fase met elkaar samen werken aan de storing onderdrukking. De afscherming zorgt nog voor extra rust rond de kabel, verder moet de kabel direct worden uitbedraad in een metalen stekkerblok of liefst een van koper! De aarde via een aparte aardpen is prima! Als je de nul via de aarde laat lopen wordt de stroomvoorziening erg onbetrouwbaar hetgeen zich uit in vooral dynamiekverlies, wel kan de schone spanning voor een ongekend stereobeeld zorgen en veel diepte maar dat lukt met de bovengenoemde methode ook. bedenk dat de coax kabel niet zo goed werkt met alleen de fase en dat de afscherming slechts een 15dB onderdrukt zodat er netto meer storingen rond de fasedraad blijven. vergelijk dit maar eens met een gebalanceerde audioaansluiting. prettige soepele kabel met 4x 6mm2 heb ik zelf toegepast en dat nog twee keer naar twee stekkerblokken met 5 outlets, sterbedrading vindt nu plaats vanaf de groepenkast waar een smeltpatroon gemonteerd zit zonder aardlekschakelaar. De kabel en stekkerblokken gekocht bij www.powerlab.nl daar kun je ook terecht voor een professionele aanleg van de audiogroep Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Ik sluit me bij alle waarschuwingen aan! Een aardpen moet altijd nagemeten worden of de weerstand wel laag genoeg is, anders moet er een tweede of langere geslagen worden. Dit is niet te meten met je multimeter. Coax is afteraden omdat die de verplichte spannings vastheid niet zal halen! De doorslagspanning moet bij een paar kilovolt liggen. 1 miniem stroompje tussen door de isolator geeft meteen een vette kortsluiting. Denk aan bv de inslag van bliksem in de buurt en staat meteen een paar honderd volt meer op je draad. Daar moet de isolatie tegen kunnen. Het duurt maar kort maar als de isolator er niet op berekend is ben je de lul. Je gaat het ook niet vinden. De sluiting is binnen in de coax. De dikte van de draad moet afgestemd zijn op de zekering of omgekeerd. Een automaat van 16A mag 1 minuut lang 3x zoveel voeren. en om hem meteen uitteschakelen heb je wel 10x zoveel nodig. (inschakelstroom van een pc voeding ligt rond de 80A!!!! Hier reageerd een zekering totaal niet op) Deze eigenschappen eisen nogal wat van de kabels. De aardlekschakelaar/automaat is echt een gammel ding wat je 't liefste niet in audioketen wil hebben. Dat kan en mag wel maar dan moet alles wel goed geaard zijn!!! 't is 't een of 't ander anders loop je (en vooral je bezoekers) een gevaarlijk risico. Misschien dat er aardlekschakelaars/automaten zijn die niet zo gammel gebouwd zijn en dus wellicht betere schakelkontakten hebben maar die zullen ongetijfeld heel duur zijn. Ze liggen in iedergeval niet bij de gamma of elektrazaak! Ik zie totaal geen nut in het slaan van een extra aardpen. Dit is en blijft een puur beveiligings technische aangelegenheid. En mag niets met je audio doen. De lussen die je er mee kan maken gooien wel roet in het eten maar dat is het zelfde geval als met de massa draden of signaal draden. Verder is het scheiden van de audio aarde met de rest van het huis alleen mogelijk als: Je je pc optisch op je set aansluit Digitenne (oid) gebruikt als antenne voor radio en tv. De losse aansluitsnoeren nooit de huisrandaarde kunnen aanraken. ( cv, waterleiding) Want mocht er een verbinding onstaan krijg je een vette brom. Tenzij je geslagen aardpen naast de aardpenvan het huis zit. Mijn tip Goede aarde en een ouderwetse smeltzekering gebruiken. genoeg gelult, niet doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Misschien dat er aardlekschakelaars/automaten zijn die niet zo gammel gebouwd zijn en dus wellicht betere schakelkontakten hebben maar die zullen ongetijfeld heel duur zijn. Ze liggen in iedergeval niet bij de gamma of elektrazaak! Die zijn er zeker. Ik heb bij Eaton Holec stage gelopen en heb min of meer meegewerkt aan een nieuwe aardlekautomaat. De 'oude' automaat die ze hebben (Alamat 3 heet die geloof ik) heb ik niet gezien, maar de prototypes van de Alamat 5 (de opvolger) waren zeker niet brak en gammel. Deze zul je wellicht niet vinden bij de bouwmarkt, maar dat weet ik zo niet. Duur is een Alamat wel in vergelijking met zekeringen + aardlekschakelaar, maar hij werkt wel goed. Overigens zijn goedkope zekeringen van de bouwmarkt ook een stuk minder dan die van een goeie fabrikant hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 Overigens zijn goedkope zekeringen van de bouwmarkt ook een stuk minder dan die van een goeie fabrikant hoor... Maar wellicht beter dan de automaat in die zelfde winkel. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 Overigens zijn goedkope zekeringen van de bouwmarkt ook een stuk minder dan die van een goeie fabrikant hoor... Maar wellicht beter dan de automaat in die zelfde winkel. Groeten Simon Weet ik niet. Ik geloof dat de nieuwste automaten niet of nauwelijks nog onderdoen voor een goeie zekering. Ze zijn nog wel veel duurder en dat zal ook wel zo blijven, omdat er nou eenmaal een hoop techniek in zit en in een zekering slechts een stukje draad Ze zijn wel wat praktischer, omdat je ze niet hoeft te vervangen als er een overstroom of kortsluitstroom heeft gelopen. Al moet je niet in een paar minuten tijd 10 keer een kortsluiting maken of zo natuurlijk... Aardlekautomaten hebben alles in 1: aardlekbeveiliging, overstroombeveiliging en korstluitbeveiliging. Bij een zekering moet je nog een losse aardlekschakelaar hebben. Vaak heeft niet elke groep een eigen aardlekschakelaar, maar zit een aardlekschakelaar op 2 groepen (voor de zekering). Met als gevolg dat er 2 groepen uitvallen bij geval van een aardlek... Ik zou denk ik zoiets als een Alamat kopen (of van een andere fabrikant). Alles-in-een-oplossing en maximale veiligheid en geen gepruts met zekeringen. Al is een zekering opzich niet slecht natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moondust Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Voor wie geinteresseerd is in schone stroom organiseer ik momenteel een powerbuy van Isotek producten. Zie hier voor meer info, prijzen, etc. De inschrijving sluit over een paar dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts