Jump to content

Ruimtelijk opgenomen CD!

niels007
 Share

Recommended Posts

Dag!

Er is zoveel geneuzel over speakers, versterkers, kabels, sjoelbakschijven etc etc. Sommige CD's echter klinken op 1 of andere manier veel ruimtelijker dan andere opnamen.

Door creatief stereo gebruik en instrumenten een beetje (subtiel) links/rechts te laten zweven krijg ik bij The Lamb Lies Down On Broadway van Genesis echt 'vrij eenvoudig' dit gevoel van 'even helemaal weg' zijn..

Ik zit dan niet meer in een kamertje, de speakers zijn niet meer te plaatsen, het is slechts een fantastisch album dat door een fantastische opname (en remaster) tot dusver niet voorbij gestreefd is in hoe het alles HIFI gerelateerd doet vergeten omdat je gewoon zo aan het genieten bent!

Ik ben benieuwd of meer liefhebbers dit gevoel bij deze plaat ook krijgen?

Hoi Niels,

Nou, ik herken 't gevoel wel, maar niet zozeer bij (dat album van) Genesis,

omdat ik die CD niet heb.

Echter, ik ken/heb ook enkele CD's die op 'n bepaalde manier zijn opgenomen, dat ze net wat ruimtelijker klinken dan de gemiddelde CD.

(zonder dat 't overdreven gekunsteld klinkt!)

Bijvoorbeeld de eerste 2 CD's van Vaya Con Dios klinken erg ruimtelijk,

Ook het laatste nummer op de CD "In the Dutch mountains" van de Nits.

(met name de drumsolo, die naar ik eens heb vernomen, live in een gymzaaltje is opgenomen)

En zo zijn er nog enkele opnamen...

Groeten,

Alco

De platen en cd's geproduceerd door Trevor Horne (Grace Jones - 'Slave to the rythm' bijvoorbeeld, of Yes - '90125'). Of de cd van Tears for Fears, 'The seeds of love'.