Jump to content

grijze plaat

maximonster
 Share

Recommended Posts

Neem aan dat de naaldvorm, naaldkracht en arm hier ook nog wel een rol spelen.

Van vroeger herinner ik me dat afgeraden werd om kort achter elkaar dezelfde plaat te spelen (de groef zou moeten herstellen oid).

Neem aan dat de naaldvorm, naaldkracht en arm hier ook nog wel een rol spelen.

Van vroeger herinner ik me dat afgeraden werd om kort achter elkaar dezelfde plaat te spelen (de groef zou moeten herstellen oid).

verschillende naaldvormen raken verschillende delen van de plaatgroef,

dus een met een eliptysche naald grijs gedraaide plaat kan best nog goed te doen zijn met een vdHull naald.

als je de plaat afspeelt met hifi platenspeler, dus goed element,. goede naald, juste naalddruk e.d. is de plaat nagenoeg onverslijtbaar

theoretisch ontstaat er een drukpunt van 6000kg/cm2, en is de hitte iets van 160 graden .... met deze brutekracht ruk je een hard stuk diamant met een snelheid van zo'n 19 km per uur door een teer smal groefje ...

<_<

Ome Henk heeft natuurlijk gelijk: je moet een plaat talloze keren kunnen draaien als de naald maar goed is en alles goed wordt onderhouden. Maar er zijn wel uitzonderingen. Vorig jaar kocht ik de nieuw uitgebrachte elpee Elephant van de White Stripes. Hij was smetteloos toen ik hem de eerste keer draaide, twee keer later kraakte hij zo dat het niet meer om aan te horen was. Waarschijnlijk slechte kwaliteit vinyl of zo.

:huh:

Het verhaal van de negatieve aspecten van het meerdere malen draaien van een plaat heb ik ook gelezen. Het verhaal was dat er zo te veel hitte werd ontwikkeld.

Carl