Jump to content

Tips over combinatie Rega Mira met B&W CDM 9NT

alodis
 Share

Recommended Posts

Denk inderdaad aan het vermogen en nog belangrijker de stroom die de versterker kan leveren. Ook wordt de dempings factor gebruikt om aan te geven hoe die moeilijker speakers kan aansturen.

Ik heb zelf ervaring met de p6 van B&W en die zijn in iedergeval lastig aan te sturen.

Dat klinkt geruststellend.. Dus ik hoef niet bang te zijn dat die Rega de speakers niet aankunnen? Of dat ze elkaar beschadigen? Of is dat een domme vraag?

De Rega kan die speakers niet goed aansturen. Het klinkt wollig en weinig gedefinieerd. De dempingsfactor van de Rega is veel te laag. Je maakt niks kapot, maar je kunt niet uit de speaker halen wat erin zit.

De specs zoals aangegeven kloppen wel, echter de CDM9NT is zeker niet de makkelijste speaker. Het impedanntiedieptepunt van 3Ω geeft dat al aan. Bovendien lusten ze stroom rauw. En Rega staat nou niet bepaald bekend voor hun stroomleverende voedingen (zoals zovele Engelse merken, maar dat verhaaltje heb ik al zovaak aangehaald).

Het is m.i. geen goeie combinatie.

Het ligt een beetje aan je budget. Een hele mooie match met de Rega is bijvoorbeeld een set Tannoy Revolution R2 of R3. Betaalbaar en m.i een van de weinige goeie Tannoy (ze hebben iig niet die toeter in de speaker zitten).

Totem is ook een optie, maar prijzig.

Voor de B&W zul je een krachtige versterker moeten hebben en die zijn meestal prijzig. Ik heb zelf de N804 aangestuurd met een Bryston 4B-ST. De N804 verschilt niet zo veel van de CDM-9NT. Andere versterkers die in aanmerking komen zijn bijv een ouwe Class

Dat klinkt geruststellend.. Dus ik hoef niet bang te zijn dat die Rega de speakers niet aankunnen? Of dat ze elkaar beschadigen? Of is dat een domme vraag?

De Rega kan die speakers niet goed aansturen. Het klinkt wollig en weinig gedefinieerd. De dempingsfactor van de Rega is veel te laag. Je maakt niks kapot, maar je kunt niet uit de speaker halen wat erin zit.

De specs zoals aangegeven kloppen wel, echter de CDM9NT is zeker niet de makkelijste speaker. Het impedanntiedieptepunt van 3Ω geeft dat al aan. Bovendien lusten ze stroom rauw. En Rega staat nou niet bepaald bekend voor hun stroomleverende voedingen (zoals zovele Engelse merken, maar dat verhaaltje heb ik al zovaak aangehaald).

Het is m.i. geen goeie combinatie.

een prima advies :D

Hallo Sodejuu,

Ik heb inmiddels wat rondgespeurd op internet.

Misschien kun jij technisch nog wat leren van bijvoorbeeld een site als www.braam.nl ('Laat je geen oren aannaaien'), daar lees je hoe het werkelijk in elkaar zit.

Bijvoorbeeld:

Dempingsfactor

Gegeven van een Eindversterker.

Verhouding tussen de (ideale) luidspreker impedantie en de uitgangs impedantie van de versterker.

Het gaat om de mate waarin de eigen bewegingen van de luidspreker gedempt worden door de versterker.

Hoe groter dit getal hoe beter. Echter: Als dit getal groter dan 10 is dan is het goed. Elk groter getal is niet noemenswaardig beter.

De manier waarop dit getal gedefinieerd is sugereert dingen die er niet zijn en laat andere zaken die er wel zijn buiten beschouwing

Zie het technische artikel over versterkers voor het juiste verhaal.

Demping (dempingsfactor) of uitgangs impedantie

De bedoeling is dat de eigen beweging van de luidspreker door de versterker gedempt worden. Bij onvoldoende demping kan de eigen resonantie van de luidpreker de overhand krijgen. Bij basluidspreker wordt dit het meest merkbaar, door een wat boemerig geluid. Sommige bastonen klinken veel luider dan andere..

Voor een goede demping moet de uitgangs impedantie van de versterker zo'n tien keer lager zijn dan die van de luidspreker. Lager is ook goed, maar nauwelijks meer beter. Een waarde van 0.8 Ohm of lager is ok.

Vaak wordt niet de uitgangs impedantie opgegeven, maar de "dempingsfactor". Dit is een misleidende term die zo gedefinieerd is dat er gemakkelijk een groot getal ontstaat. De definitie is: 8 Ohm gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de demping bepaald wordt door de som van de versterker impedantie, de kabel weerstand, evt. de weerstand van spoelen in het wisselfilter en de gelijkstroom weerstand van de luidspreker zelf. En die laatste is zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm luidspreker. Het maakt dan niet erg uit of de versterker er een paar tiende of een paar honderste Ohm aan toe voegt.

Elk dempings getal groter dan 10 is goed. Grotere getallen zijn niet meer beter. (maar je ziet vaak waardes van 100 of 400)

Ik ken die breem site. Elk jaar komt die rot-site weer over het forum gezworven. Die vent spoort niet. Hij bekijkt het TE simpel. Helaas. Ik hoop dat je niet alles te serieus neemt wat die Jan schrijft. Op sommige vlakken heeft hij wel gelijk, maar vaak slaat hij de plank compleet mis. Speur het forum maar eens na. Er zijn al een aantal topics aan deze onsite gewijdt.

VERGEET DIE SITE HEEL SNEL AUB.

Uit ervaring weet ik dat ik gelijk heb met mijn bewering van hierboven (Rega + B&W = GEEN MATCH).

Je argumenten over de dempingsfactor e.d. moeten wel aantoonbaar kloppen voordat je iets beweert.

En waarop baseert Breem dat een dempingsfactor van 10 goed genoeg is? Welke criteria zijn daarvoor gebruikt?

Geheel correcte opmerking. Bovendien kom je met een volledige berekingen zelfs met een versterker met een dempingsfactor van 1000 in de praktijk niet boven een factorwaarde van 1 bij aangesloten luidsprekers. Je bent afhankelijk van bekabeling, interne weerstanden en impedanties. Daar wordt zelden of nooit rekening mee gehouden.

Om het overzichtelijk te houden wordt in het algemeen aangehouden dat een stabiele demping mogelijk is bij een factor >50. Translator houdt het op een veilige marge bij 40 en houdt bij die berekening wel rekening met kabellengte, diameter en eventuele banaanpluggen.

Als jij je dus aan Jan wil houden, join Erik's fanclub.

(Sorry voor de botte reactie, maar die site werkt op me als een rode lap op een stier) <_<

Ik hoef niet alle kwaliteiten van de 9NT tot het maximum te benutten. Een deel ervan is al voldoende. Ik hoef ook niet te weten hoe iets werkt en ik begeef me niet in een technische discussie.

Mij gaat het alleen om prettig genieten van luisteren naar muziek. (Niet naar de techniek.) Het hoeft niet griezelig perfect te klinken en ik hoef geen extreem vermogen in een versterker, de dakpannen hoeven niet van mijn huis los te trillen, het gaat mij om nuance, kleur en muzikaliteit...

Juist, daar gaat het idd om.

Je vraagt echter om tips. En als je die dan krijgt, sla je ze in de wind. Wat moeten we daar dan mee :confused::blink: . FEIT is dat de Rega de B&W's NIET onder controle krijgt. Het laag wordt bijzonder modderig, ongecontroleerd, boemerig en overheersend. Als je dat mooi vindt, prima. Er zal best geluid uit de B&W's komen als je ze op de Rega aansluit.

TIP: Vraag eens aan de mensen van JOENIT (importeur van Rega) wat zij van die combinatie denken. Ik weet zeker dat Martijn of iemand anders een eerlijk antwoord zal geven.

Beste Alodis,

Met stijgende verbazing volg ik dit topic. Je stelt een vraag, en anderen proberen je zo goed mogelijk te adviseren. Maar dan gaat het fout, je sleept die BREEM-site er met de haren bij en slaat vervolgens de tips die je ondermeer van Sodejuu krijgt in de wind. Niet alleen erg onverstandig, ik ken hem persoonlijk en neem van mij aan dat hij de nodige know-how op dat gebied bezit maar ook niet erg galant daar je om tips vraagt en vervolgens deze in de wind slaat op grond van vermeende technische kennis die op die dubieuze site te vinden is. Begrijp je nu die reactie van Sodejuu?

Om nog even terug te komen op je vraag: ja, die BeemWees zijn an sich prima speakers, maar ze vreten stroom en dan zul je met die REGA tekort komen. De Naulitus 804 die Sodejuu heeft worden aangestuurd met een stevige Bryston, met als gevolgd een transparant geluid met de nodige kracht en rust in het geluid. Als deze speakers te licht worden aangestuurd gaat het geheel wollig klinken. Oplossing kan dan zijn versterker met een zwaardere, stabiele voeding of een extra eindtrap dr bij of andere speakers, die al blij zijn met minder stroom.

Een brede glimlach veschijnt er op mijn face als je schrijft dat je die CDM9's niet tot het volle potentieel wilt gebruiken. Ik kan je nu al voorspellen dat die speakers dat als een boomerang aan je teruggeven en dat het duidelijk (hinderlijk) hoorbaar is dat ze niet op hun eigen kunnen kunnen presteren. Nuance, kleur en muzikaliteit kun je dus vergeten. "Rust" in het geluid krijg je dus niet. Nog los van het feit dat de combinatie niet matcht moet je zelf ook niet willen dat je speakers niet optimaalpresteren (een vreemde attitude m.i.), je kunt beter op zoek gaan naar speakers die icm de REGA wel optimaal presteren.

Nog een paar laatste tips: ik heb de indruk dat je nieuw bent in deze materie (forgive me if i'm wrong), maar ik zou je twee aanvullende tips willen geven:

1. Een stereoset wordt dan pas "muzikaal" als deze met de meeste zorg is samengesteld. Dat betekent in veel gevallen vallen en opstaan. Maw, je probeert wat thuis uit, je luistert of het goed klinkt, als dat niet is ga je veranderen en stap voor stap wordt een set opgebouwd.

Het is uitermate onverstandig om een set aan te schaffen op de wijze die jij van plan bent. Jammer dat je door de omstandigheden gedwongen wordt om snel te beslissen en neem van me aan dat dat het laatste is wat je moet doen. Zeker omdat een aantal mensen die toch echt verstand van zaken hebben je willen adviseren en behouden voor een mogelijke miskoop bezorgd zijn om je keuze en dat aangeven waarom.

2. Je zegt letterlijk: "Ik heb helemaal geen verstand van HiFi, ben niet technisch maar hou van luisteren naar klassieke muziek." Opeens ga je die oude koe zijnde die BREEM-site uit de kast halen, hangt daar van alles aan op en gaat met een aantal technische termen smijten waarvan je m.i. niet veel verstand van hebt (dat geef je notabene zelf aan...). Daarbij: Natuurlijk zegt die vertegenwoordiger van B&W dat je hem aan een REGA kan hangen en staat er van alles moois geschreven in die beschrijving van die REGA. Maar weet je dan ook hoe en of het klinkt?

Laat je kop niet gek maken, ga eens rustig luisteren en kom dan tot een beslissing. En als je niet gediend bent van onze welgemeende antwoorden op basis van eigen ervaring, stel dan deze vragen dan (hier) niet.

Bertus

Ik heb begrepen dat Totum speakers en Rega amps goed samen gaan.

Die combinatie is in veel gevallen ook best muzikaal heb ik ervaren, niet voor niets dat Joenit ze ook samen in het assortiment heeft.

Bert

Beste forumgenoten,

Ik zoek ook maar een juiste oplossing en waardeer ieders mening. Ik neem alle goede adviezen serieus en onderzoek alle nuttige tips. Ik heb in korte tijd dankzij ieders inbreng al veel bijgeleerd en ik leer elke minuut wat bij.

Ik begin inderdaad te denken (voor een deel los van jullie adviezen want ik ben zo eigenwijs alles zelf te willen onderzoeken - maar denk niet dat ik jullie adviezen niet ten harte neem) dat de 9NT een maatje te zwaar is voor de Rega. Dit onderzoek ik momenteel. Ik weet inmiddels dat bijv. de Totem , de Xanadu, Audio Psycis en Dynaudio passende mogelijkheden zijn voor de Rega. Want het gaat om de combinatie. Dit alles onderzoek ik nader en ik zal laten weten wat het uiteindelijk wordt. Vermoedelijk weet ik morgen of maandag meer.

To be continued....

Alodis

Hoi Alodis,

Laat ons maar je bevindingen weten!

MvG

Bertus

Hallo Sodejuu,

Misschien kun jij technisch nog wat leren van bijvoorbeeld een site als www.braam.nl ('Laat je geen oren aannaaien'), daar lees je hoe het werkelijk in elkaar zit.

Bijvoorbeeld:

Dempingsfactor

Verhouding tussen de (ideale) luidspreker impedantie en de uitgangs impedantie van de versterker.

Het gaat om de mate waarin de eigen bewegingen van de luidspreker gedempt worden door de versterker.

Hoe groter dit getal hoe beter. Echter: Als dit getal groter dan 10 is dan is het goed. Elk groter getal is niet noemenswaardig beter.

De manier waarop dit getal gedefinieerd is sugereert dingen die er niet zijn en laat andere zaken die er wel zijn buiten beschouwing

De bedoeling is dat de eigen beweging van de luidspreker door de versterker gedempt worden. Bij onvoldoende demping kan de eigen resonantie van de luidpreker de overhand krijgen. Bij basluidspreker wordt dit het meest merkbaar, door een wat boemerig geluid. Sommige bastonen klinken veel luider dan andere..

Voor een goede demping moet de uitgangs impedantie van de versterker zo'n tien keer lager zijn dan die van de luidspreker. Lager is ook goed, maar nauwelijks meer beter. Een waarde van 0.8 Ohm of lager is ok.

Vaak wordt niet de uitgangs impedantie opgegeven, maar de "dempingsfactor". Dit is een misleidende term die zo gedefinieerd is dat er gemakkelijk een groot getal ontstaat. De definitie is: 8 Ohm gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de demping bepaald wordt door de som van de versterker impedantie, de kabel weerstand, evt. de weerstand van spoelen in het wisselfilter en de gelijkstroom weerstand van de luidspreker zelf. En die laatste is zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm luidspreker. Het maakt dan niet erg uit of de versterker er een paar tiende of een paar honderste Ohm aan toe voegt.

Elk dempings getal groter dan 10 is goed. Grotere getallen zijn niet meer beter. (maar je ziet vaak waardes van 100 of 400)

Ik ken die breem site. Elk jaar komt die rot-site weer over het forum gezworven. Die vent spoort niet. Hij bekijkt het TE simpel. Helaas. Ik hoop dat je niet alles te serieus neemt wat die Jan schrijft. Op sommige vlakken heeft hij wel gelijk, maar vaak slaat hij de plank compleet mis. Speur het forum maar eens na. Er zijn al een aantal topics aan deze onsite gewijdt.

Uit ervaring weet ik dat ik gelijk heb met mijn bewering van hierboven (Rega + B&W = GEEN MATCH).

inderdaad, het is een man met een hutje op de heide , die alles 2e hands koopt, en z,n kleren bij de servitas haalt. :rolleyes:

Je argumenten over de dempingsfactor e.d. moeten wel aantoonbaar kloppen voordat je iets beweert.

De importeur van B&W die ik het probleem heb voorgelegd zegt geen problemen te verwachten o.a. omdat de CDN9nt een gemakkelijk aan te sturen speaker is.

En in de beschrijving van de Rega staat:

De vermogenversterker is een gemodificeerde versie van de common base driver stage power amplifier zoals gebruikt in de Exon vermogenversterker...

...De voeding heeft een zware ringkern transformator en hoog kwaliteit buffercondensators, daardoor kan de uitgang enorme stromen leveren en kunnen de moeilijkste luidsprekers probleemloos aangestuurd worden. Sanken hoog kwaliteit transistors zorgen voor uitermate hoge dynamiek in de muziek met zeer lage vervorming...

waarom vraag je dan alles. ;)

Hallo Sodejuu,

Bijvoorbeeld:

Dempingsfactor

Beste Sodejuu,

Ik weet uit ervaring dat je gelijk hebt.

Maar er zijn altijd mensen die het beter weten of willen weten , geen probleem toch , het zelf uitproberen kost meer tijd en geld .

Ook geen probleem toch, althans niet voor jou .

Iedereen heeft het recht om stomme dingen te doen, bovendien luisteren naar mensen die het zogenaamd beter weten , ook geen probleem toch.

De Rega is niet stabiel genoeg om voldoende stroom te leveren voor zo een BMW ;) geen koppelgenoeg .

Ook niet genoeg controle over die BMW

Ach Haudio,

Je hebt gelijk, maar je weet ook dat het een dure business is en als je dan kan helpen, probeer je dat zo goed mogelijk. Als er bij jou voor de zaak iemand in de gracht valt, probeer je ook te helpen. Dat helpen kan op verschillende manieren. Op z'n Ratelband's roepen "Tjakka, je kan het !!!" vind ik niet genoeg ;)

En wederom wordt er weer lekker ongenuanceerd uitgehaald naar de site van Breem. Niet de informatie op de Breem-site zorgt hier voor de verwarring, maar de beweringen en claims van de importeurs/fabrikanten van de hier aan de orde zijnde produkten. Breem zegt nergens dat de hier bedoelde combinatie matcht. Breem zegt ook nergens dat dat de enige factor van belang is. Maar lees eens wat er over de versterker geclaimd wordt en wat over de luidsprekers.

Die dempingsfactor zegt niet zo veel, zeker niet zoals hij zo vaak gespecificeerd wordt: bij 1000hz en daar valt niet zo veel meer onder controle gehouden te worden. Veel zinvoller is het om bij 50 Hz te specificeren en dan komen er vaak andere, lagere waardes. Ik weet niet of een dempingsfactor van 10 voldoende is. Ik kom ook waardes van minimaal 20 - 40 tegen. Misschien is 10 wel genoeg voor de meeste luidsprekers.

Er zijn meer factoren die een al dan niet grote rol spelen bij de match van een versterker op een luidspreker. Het is misschien zinvoller om je daarop te richten dan de energie te spenderen aan de zoveelste aanval op Breem (die overigens voor zover ik weet nog nooit op dit forum inhoudelijk onderuit gehaald is).

Het is misschien zinvoller om je daarop te richten dan de energie te spenderen aan de zoveelste aanval op Breem (die overigens voor zover ik weet nog nooit op dit forum inhoudelijk onderuit gehaald is).

Dan heb je ongetwijfeld een keer enkele topics en/of reacties gemist, Joboton :rolleyes:B)

Net als Sodejuu neem ik een aanzienlijk deel van die Breem site niet al te serieus.

Hoe saai en 'dooddoenerig' 't ook klinkt... alleen door te luisteren kom je erachter of een versterker + speakers goed matchen.

Ik had voor m'n huidige versterker bijvoorbeeld een Naim Nait-2 van 15watt die 't bijzonder goed deed i.c.m. de 'pigs-to-drive' Linn Kan, met z'n circa 83db rendement.

Dit bleek zelfs een voor de hand liggende combinatie te zijn in de jaren '80.

Met andere woorden:

Soms kan een theoretisch onlogische combinatie in de praktijk dus goed klinken.

(of andersom)

Mvg,

Alco