Jump to content

Tips over combinatie Rega Mira met B&W CDM 9NT

alodis
 Share

Recommended Posts

Beste Joboton,

Ik vind het ook vervelend dat de meeste fabrikanten hun dempingsfactor aangeven bij 1kHz. Daar heb je in feite idd geen moer aan. Bryston geeft 'm op bij 20Hz en heeft dan nog een demping van >500 (volgens fabrikantspecs).

Wat me aan de Jan-site zo stoort dat hij minstens net zo ongenuanceerd dingen beweert en dat bekeken vanuit de kennis van iemand die net de LTS heeft gehaald. Zijn site leest zich als de bijbel, de enige ware theorie. Ik heb al eerder aangehaald dat er wel zinnige dingen op staan, maar dat hij van veel dingen ook maar wat beweert, het echter zo formuleert dat het waar is.

Ik ga niet meer verder over die Jan-site. Elk woord daaraan gespendeerd zijn er 10 teveel.

Alodis komt wel met een vraag en die probeer ik zo goed mogelijk te beantwoorden. Let wel, ik heb ervaring met beide merken (en ook verschillende types). Ik weet dus waarover ik praat/schrijf. Je hoeft je geen moer aan te trekken van wat ik allemaal beweer of vertel, maar als je er om vraagt, denk ik wel dat het gepast is het niet zomaar in de wind te slaan en verkondigen dat een "heilige" heel iets anders beweert en die "zeker gelijk heeft, want hij heeft dat zo gezegd".

Ik draaf weer door. Probeer aub weer on-topic te komen en geef dan zelf eens een goeie tip waar Alodis iets mee kan -_-

Je argumenten over de dempingsfactor e.d. moeten wel aantoonbaar kloppen voordat je iets beweert.

De importeur van B&W die ik het probleem heb voorgelegd zegt geen problemen te verwachten o.a. omdat de CDN9nt een gemakkelijk aan te sturen speaker is.

En in de beschrijving van de Rega staat:

De vermogenversterker is een gemodificeerde versie van de common base driver stage power amplifier zoals gebruikt in de Exon vermogenversterker...

...De voeding heeft een zware ringkern transformator en hoog kwaliteit buffercondensators, daardoor kan de uitgang enorme stromen leveren en kunnen de moeilijkste luidsprekers probleemloos aangestuurd worden. Sanken hoog kwaliteit transistors zorgen voor uitermate hoge dynamiek in de muziek met zeer lage vervorming...

De B&W dealer lijkt me nietgeheel onafhankelijk ;)

Exon ken ik niet (klinkt als een olie maatschappij). Bijna iedere solid state amp heeft een ringkerntrafo en buffer elco's. Naast de grootte en hoeveelheid (wat noem men zwaar, ik vind een 300VA licht, maar denk dat de Rega dat nog niet haalt). Overigens is het versterker ontwerp ook belangrijk. Denk dat de Rega daar best bovengemiddeld scoort.

Ter illustratie deze Pass Labs XA200 heeft per kanaal een 3000VA trafo weegt 80 kilo per kanaal (mono blokken). Toch is de DF slechts 30 en hij heeft moeite met laagohmige speakers. Toch is het 1 van de beste amps die je kunt kopen zolang je er maar een geschikte speaker bij kiest (mag ook wel voor dik

Beste Sodejuu en Alco

Missschien heb ik inderdaad een paar topics gemist. Niemand hoeft van mij die Breem-site serieus te nemen. Anders wordt het als dat aanleiding geeft tot krachtige negatieve uitspraken, zonder die op een fatsoenlijke wijze te onderbouwen. Wat me wel opvalt is dat niemand iets zegt over die merkwaardige claims van de betreffende fabrikanten/importeurs.

En nu even on-topic (straks denken jullie weer dat ik Erik Klijnsmit ben): impliciet maak ik wel iets duidelijk: Neem specificaties van importeurs/fabrikanten met een forse korrel zout. En een tweede bijdrage: kies een adviseur waar je vertrouwen in hebt en houd het daarbij. Anders krijg je alleen maar tegenstrijdige adviezen en daar wordt je op den duur knettergek van.

Overigens beweer ik nergens dat je ongelijk zou hebben in hetgeen je over de luidsprekers, versterker en de combinatie van beide zegt.

ik denk dat jan breem helemaal gelijk heeft ,

OK,

hij is een rechts extremistische audiofiel ,

je hebt ook links extremisten , die spelen met sjoelschijven op hun baffles, en zilveren kabeltjes,

de middenweg is de beste Alodis :)

en dempingsfactor kun je makkelijk zelf testen,

klop op je woofer terwijl je versterker uit staan,

dan hoor je boem!

klop dan op je woofer terwijl je versterker aan staat,

hoor je dan pok!, dan is het goed ,

hoor je nog steeds boem! dan is het mis met de dempingsfactor,

het beste kun je dan je filter eruit slopen en actief gaan filteren. ;)

OK,

je hebt ook links extremisten , die spelen met sjoelschijven op hun baffles, en zilveren kabeltjes,

dan hoor je boem!

en weer een nietszeggende inhoud. :D

OK,

dan hoor je boem!

en weer een nietszeggende inhoud. :D

ga jij mij na

Sommige mensen proberen hier zo hun gelijk te bewijzen dat ze zelfs gaan lopen pissen op Rega producten. Ga vooral zo door om de kwaiteit van dit forum nog verder omlaag te halen dan het bedroevende lage niveau waarop het nu al zit.

Het is niet zo dat alle Rega producten niet met BenW speakers combineren.

Karma heeft gelijk dat een andere B&W speaker wel gaat op een andere Rega. De voor-/eindversterker van Rega is zeker goed en de 802 is ook wat makkelijker aan te sturen. De Mira is dat ook voor zijn gebied. Ik heb nergens gezegd dat ze slecht zijn. Alleen het huwelijk tussen Mira en CDM-9NT lijkt mij geen goed. Dat was toch ook je vraag?

Ik heb niks tegen Rega. Ze maken prima produkten in een betaalbaar segment van de markt (behalve dan de P9 die ze bij Joenit zelf ook te duur vinden). Dat het niet mijn keus is, moge duidelijk zijn. Dat doet echter niks af aan de apparatuur. Ik heb eerder ook al gezegd dat Tannoy en Totem wel een prima match vormen met de Mira.

Dat je eerst moet gaan luisteren en dan een eigen mening moet vormen is een gegeven. Als je enkel uitgaat van meningen op een forum, hoe goed ze ook bedoeld zijn, ben je dief van je eigen ontwikkeling. Misschien heeft Haudio wel gelijk dat iedereen de stappen moet maken met vallen en opstaan.

BTW: Alle meningen die hier geventileerd zijn/worden zijn "gekleurd". De een ziet een bepaald merk door een roze bril, de ander door een zwarte. (ja, ook ik maak me daar schuldig aan ;) ). Als je goed leest haal je eruit wie er wat ziet :rolleyes:

Sommige mensen proberen hier zo hun gelijk te bewijzen dat ze zelfs gaan lopen pissen op Rega producten. Ga vooral zo door om de kwaiteit van dit forum nog verder omlaag te halen dan het bedroevende lage niveau waarop het nu al zit.

Het is niet zo dat alle Rega producten niet met BenW speakers combineren.

ach laat iedereen zo nu en dan zijn eigen fouten maken, daar leer je in mijn mening ook het meeste van. Het is niet altijd goed voor de portemenee maar so what. Ik heb veel van mijn spullen op advies van andere gekocht en bij bijde is het wel eens misgegaan. Ook als ik het van te voren beluisterd heb. Soms klinkt het geweldig maar kom je er na een half jaar achter dat het bagger.

Daarom lijkt het mij leuk als wat ander auidifielen keer komen luistern want zelf heb ik het idee dat het nu wel goed zit maar andere hebben mischien ideeen waar ik nooit aan zou denken zie ook mijn uitnodiging in recencies.

Hoi Alodis,

Ik spreek nu even vanuit mijn eigen ervaring. Heb de cdm9nt een aantal keer uitgebreid gehoord. Eerst op een NAD s100 en s200 voor en eind versterker en op mijn eigen Luxman. Klonk erg goed! Een tijd later nog uitgebreid op Vincent versterkers de sv 233, sv238 en de sv226 (laatste weet ik niet meer zeker , was een buizen hybride geintegreerde amp) en een T&A (yeck!).

Wat ik wil zeggen, aan de speaker zal het niet liggen want die had ik voor het hoog en mid bijna ingeruild tegen mijn matrix801.

Denk wel dat ze wat meer power achter de hand moeten hebben. Die Rega speler is prima, kijk eens rond voor een andere versterker. Rotel, NAD, Vincent zoals eerder gezegd doen het goed op B&W.

Succes.

Oja stel je koopt de speakers al, kijk of je de rega op ze kan beluisteren en oordeel zelf.

Andre

Ik heb mijn besluiten genomen op basis van zelf luisteren. Daar ga ik voorlopig mee door.

Met respect en dank voor de interessante hints en adviezen.

groeten, Alodis

De enige juiste beslissing en die geldt voor iedereen :);)

Hallo Andre,

Dank voor je tips en info. Ik zal die merknamen in gedachte houden.

Het is met enige spijt dat ik vandaag al gekozen heb de 9NT op dit moment niet te kopen. Ik laat waarschijnlijk een mooie gelegenheid voorbij gaan. Ik merk echter dat ik meer tijd nodig heb een juiste beslissing te nemen. Kan nu eenmaal niet binnen een paar dagen in haast over deze speaker beslissen nu mijn plannen voor een versterker helemaal onduidelijk zijn geworden.

Ik zie op dit moment namelijk af van zowel de Mira als de B&W CDM 9NT.

Niet dat met een van beide producten iets mis zou zijn. Integendeel, voor beide producten en merken is in een juiste combinatie beslist veel te zeggen.

Ik kies niet voor de Mira omdat ik door luisteren inmiddels ervaren heb dat een versterker met iets meer vermogen (of een voor- en eindversterker) mij meer mogelijkheden en controle kan bieden over weergevers. Rega heeft wel mijn sympathie verworven. Het kan dus zo zijn dat ik bij Rega blijf (de zwaardere modellen). Ik wil echter alternatieven beluisteren, ook van andere merken.

Wat de weergevers betreft, heb ik vanmiddag ervaren dat samenhang met een versterker bepalend is. Ik heb enkele mooie speakers gehoord die bij een Mira passen maar wil die merken gaan beluisteren met een zwaardere Rega (of andere versterker). Bijv. : de Totem past bij een Rega maar de 2 kleinste Totemmodellen vond ik persoonlijk samen met de Mira nogal strak. Het is helder of direct, had ook wel iets pittigs en analytisch maar ik zoek tegelijk diepte en kracht. (Misschien door hoger versterkervermogen, bijv. zwaardere Totem?) Vermoedelijk nog prettiger vond ik een model van Piega. Helaas had ik te weinig tijd vanmiddag daar verder op door te gaan. Maar of ze aan de 9NT kunnen tippen?... Dat lijkt me geen vergelijking geloof ik.

Ik zoek een combinatie die niet perfect hoeft te zijn (want dat bestaat niet?). De perfecte muziek hoef ik ook niet te horen die kan ik me innerlijk voorstellen, ook bij een gebrekkige weergave. Prettig zou het zijn tijdens het luisteren via hifi emotioneel betrokken te raken bij de uitvoering door een mooie combinatie van warmte, diepte, laagte, helderheid, ruimte en directheid. Niet te steriel maar toch helder en diep. Iets wat me niet afleidt van de muziek. Ik begin in te zien dat ik waarschijnlijk terecht kom bij een zwaardere versterker en bij de betere weergevers.

Kortom, ik heb meer tijd, onderzoek, luistervergelijkingen, etc. nodig om een verantwoorde keuze te maken.

Tips blijven van harte welkom!!

Wel heb ik vanmiddag een Rega Planet (laatste model) aangeschaft. Deze komt nu en ook straks van pas.

Hiemee sluit ik dit topic want de titel past niet meer (tenzij jullie ermee verder willen of inspirerende suggesties kunnen bijdragen voor een vervolg of nieuw onderwerp).

Het volgende is gericht aan slechts enkele mensen op dit forum.

Denk niet dat ik mijn besluit niet voor de Mira /B&W 9NT combi te gaan genomen heb naar aanleiding van enkele inderdaad soms pissige opmerkingen op dit forum. De toon was m.i. een aantal keren nogal kortzichtig, betweterig. Ik had geen idee toen ik hier in alle onschuld kwam (met een verstandige dosis eigenwijsheid) wat hier achter zat en constateerde een ietwat zelfingenomen hifi-sekteachtige sfeer die enkelen hier met elkaar blijkbaar hebben opgebouwd. Ik hoopte op een leerzaam communiceren. Ik was een nieuwkomer die niet op de hoogte was of kon zijn van de onderlinge gezagsverhoudingen en het 'niveau'.... op dit forum.

Laat ik het zo zeggen: Iets weten over hifi wil nog niet zeggen dat je iets weet van muziek of mensen.. (Nogal gestoord bijv. dat ik zou moeten weten of begrip zou moeten hebben voor het kennelijke taboe alhier op de breem-site.. of andere 'non-items'.. wie bepaalt dat trouwens..)

Ik heb mijn besluiten genomen op basis van zelf luisteren. Daar ga ik voorlopig mee door.

Met respect en dank voor de interessante hints en adviezen.

groeten, Alodis

en de b,w blijft een mooie speaker.