Jump to content

Dynaudio Contour 1.1


Paulebappie
 Share

Recommended Posts

In de niet aflatende tweak-drift van de afgelopen weken heb ik m'n luidsprekers maar eens opengeschoeft.

 

Er zit een wisselfilter in met erg goede componenten en omdat de speaker al erg goed klinkt (met name het mooie open midden) en ik geen ruimte voor verbeteringen zie ben ik van het filter afgebleven. Het is b.t.w. geen seriefilter (6dB) zoals je vaak ziet bij Dynaudio zelfbouw maar een "standaard" filter met zo te zien 18dB voor het hoog.

 

Waar ik me wel aan stoor zijn de schuimrubberen matjes die zijn gebruikt als demping. Dit zijn van die gele (SG?) matjes die m.i. voor verbetering in aanmerking komen. In het midden zit een grote pluk BAF-watten.

Dus de hele box voorzien van Pritex (van dat grijze noppenschuim voor audio) en de pluk watten weer teruggeplaatst, kosten 5 euro.

 

Ik luister er nu 2 dagen naar en dit is een goede verbetering! Het midden is rustiger geworden en er is meer detail te horen. Dit heeft veel meer met muziek te maken! Wat me ook opvalt is dat de luidspreker bij hoge volumes veel rustiger en gebalanceeder overkomt dan voorheen, het kan gewoon harder zonder agressief te worden.

 

Geen idee of in de andere Contour 1.x types ook van die gele matjes zitten maar als dat zo is vervangen die hap, daar krijg je geen spijt van en voor het geld (5 euro) hoef je het niet te laten.

 

Groeten Paul

Link to comment
Share on other sites

In de niet aflatende tweak-drift van de afgelopen weken heb ik m'n luidsprekers maar eens opengeschoeft.

 

Er zit een wisselfilter in met erg goede componenten en omdat de speaker al erg goed klinkt (met name het mooie open midden) en ik geen ruimte voor verbeteringen zie ben ik van het filter afgebleven. Het is b.t.w. geen seriefilter (6dB) zoals je vaak ziet bij Dynaudio zelfbouw maar een "standaard" filter met zo te zien 18dB voor het hoog.

 

Waar ik me wel aan stoor zijn de schuimrubberen matjes die zijn gebruikt als demping. Dit zijn van die gele (SG?) matjes die m.i. voor verbetering in aanmerking komen. In het midden zit een grote pluk BAF-watten.

Dus de hele box voorzien van Pritex (van dat grijze noppenschuim voor audio) en de pluk watten weer teruggeplaatst, kosten 5 euro.

 

Ik luister er nu 2 dagen naar en dit is een goede verbetering! Het midden is rustiger geworden en er is meer detail te horen. Dit heeft veel meer met muziek te maken! Wat me ook opvalt is dat de luidspreker bij hoge volumes veel rustiger en gebalanceeder overkomt dan voorheen, het kan gewoon harder zonder agressief te worden.

 

Geen idee of in de andere Contour 1.x types ook van die gele matjes zitten maar als dat zo is vervangen die hap, daar krijg je geen spijt van en voor het geld (5 euro) hoef je het niet te laten.

 

Groeten Paul

en na 5 dagen schroef je het weer terug.

Link to comment
Share on other sites

Ik vond dit op audioforum.be:

 

Ik ben ongeveer een jaar bezig geweest met het luisteren naar mijn dynaudio 1.3mk2. Ik was niet zo tevreden over zijn geluid, ondanks alle recensies (positief) gebeurde bij mij maar niet wat gebeuren moest. De klank was wel goed, maar niet bijzonder. Ik vond het geluid schel en soms te fel in het hoog. Tevens was het klankbeeld nogal smal en iel. Ik ben gaan zoeken en heb ontdekt dat de 1.3mk2 te verbeteren is. Ik heb de volgende modificatie toegepast. Ik heb een laag bitumen aan gebracht tegen alle wanden in de kast met uitzondering van de frontkant en de achterwand. Vervolgens heb ik de schuimplaten en de synthetische wol weer netjes op zijn plaats gedaan. Vervolgens heb ik in de tweeterruimte wol aangebracht in de open ruimte (Visaton). En nu gebeurt wel wat gebeuren moest. In een keer is de som van factoren goed, het geluid beweegt vrij voor de luidsprekers, er is een enorme diepte ontstaan. Het hoog en middentoongeluid reiken plotseling veel verder en het basgeluid is strakker dan eerst. De dynamiek in de muziek is groter geworden, en de klank is aanwezig met meer rust. Echt, het werkt!!!!!

Er is een nadeel, je hoort nu plotseling ook wanneer een cd niet zo bijzonder is opgenomen, of wanneer er fouten op een cd staan. Niet alle cd's zijn zo goed als we dachten, helaas. Met open ruimte bedoel ik de tweeterruimte.

p.s. Alleen bitumen aanbrengen is te weinig, het basgeluid neemt dan alleen maar drastisch toe. Het wol toevoegen aan de tweeterruimte is wezenlijk. Bitumen aanbrengen op de bodemplaat ging natuurlijk ook niet, omdat daar het filterwerk zit.

 

 

Ik bezit zelf ook de Contour 1.3mkII maar daar blijf ik mooi vanaf.

Link to comment
Share on other sites

Ik vond dit op audioforum.be:

 

Ik ben ongeveer een jaar bezig geweest met het luisteren naar mijn dynaudio 1.3mk2. Ik was niet zo tevreden over zijn geluid, ondanks alle recensies (positief) gebeurde bij mij maar niet wat gebeuren moest. De klank was wel goed, maar niet bijzonder. Ik vond het geluid schel en soms te fel in het hoog. Tevens was het klankbeeld nogal smal en iel. Ik ben gaan zoeken en heb ontdekt dat de 1.3mk2 te verbeteren is. Ik heb de volgende modificatie toegepast. Ik heb een laag bitumen aan gebracht tegen alle wanden in de kast met uitzondering van de frontkant en de achterwand. Vervolgens heb ik de schuimplaten en de synthetische wol weer netjes op zijn plaats gedaan. Vervolgens heb ik in de tweeterruimte wol aangebracht in de open ruimte (Visaton). En nu gebeurt wel wat gebeuren moest. In een keer is de som van factoren goed, het geluid beweegt vrij voor de luidsprekers, er is een enorme diepte ontstaan. Het hoog en middentoongeluid reiken plotseling veel verder en het basgeluid is strakker dan eerst. De dynamiek in de muziek is groter geworden, en de klank is aanwezig met meer rust. Echt, het werkt!!!!!

Er is een nadeel, je hoort nu plotseling ook wanneer een cd niet zo bijzonder is opgenomen, of wanneer er fouten op een cd staan. Niet alle cd's zijn zo goed als we dachten, helaas. Met open ruimte bedoel ik de tweeterruimte.

p.s. Alleen bitumen aanbrengen is te weinig, het basgeluid neemt dan alleen maar drastisch toe. Het wol toevoegen aan de tweeterruimte is wezenlijk. Bitumen aanbrengen op de bodemplaat ging natuurlijk ook niet, omdat daar het filterwerk zit.

 

 

Ik bezit zelf ook de Contour 1.3mkII maar daar blijf ik mooi vanaf.

Hey Soundwave,

 

Deze tweak lijkt ook wel op wat mijn ervaringen zijn, maar op "schelheid" heb ik de 1.1's nooit kunnen betrappen, de balans lag eerder wat meer naar het midden.

 

Het is net of de Contours zijn ontworpen met goede demping en het uiteindelijke ontwerp om kosten te besparen met die zielige matjes is uitgevoerd.

En heeft ook lang geduurd voor ze echt goed klonken, een stevig statief met buddies of blue tac deed hele grote wonderen! Deze speaker zijn al behoorlijk neuraal (als in: weinig vervorming) maar het is zeker mogelijk ze nog beter te laten klinken.

 

Prins Benhard zou gezegd hebben: Wees een kerel en vervang die gele matjes, afhankelijk van het laag kan je ook experimenteren met meer of minder BAF-wol in het midden van de kast. B)

 

Ik ben benieuwd of je het doet.

 

Groeten Paul

Link to comment
Share on other sites

B.t.w. Soundwave, ik lees net je profiel maar onze installaties hebben wel een hoop overeenkomsten :blink:

Ik neem aan dat het bij jou ook niet schel klinkt?

Van schelheid heb ik inderdaad geen last. Van vervorming trouwens ook niet. De eindversterker heeft de speakers goed onder controle. Met het geheel ben ik zeer content. Daarom laat ik de speakers toch zoals ze zijn. Misschien dat het er over een tijdje nog van komt. De eerst komende verandering zal het betreden van een andere luisterruimte zijn. Eerst maar eens kijken hoe de speakers zich daar gedragen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
en na 5 dagen schroef je het weer terug.

Nou Joopus het heeft wat langer geduurd maar ik heb de gele matjes aan de zijkant teruggeplaats. Ik begon toch wat te missen in het middengebied, het was net iets te steriel.

 

De behuizing en de demping zijn van grote invloed bij deze speaker. Mijn oude theorie van "elke materiaal-resonantie is vervorming" heb ik helemaal laten varen.

Ik heb ook nog de tweak van het audioforum.be geprobeerd en loodbitumen aan de zijkant toegepast, het midlaag was helemaal verdwenen samen met de lol in de muziek (de jus zeg maar).

 

Dus bijna terug bij af (er zit nog prittex boven onder en achterin) en een stuk wijzer. Als je deze luidspreker teveel dempt dan verdwijnt de emotie uit de muziek.

 

Volgende project dan maar: het modden van een X-Can V3 :D

 

Groeten Paul

Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad bijzonder te prijzen dat je dit hier plaatst!

 

Mijn ervaringen met Dynaudio zijn gelijk aan die van Henk. Ik heb ze zelden echt zo horen klinken dat het mij betrok, maar ze kunnen het wel. Ik vind het dan ook gek dat best veel mensen naar de Dyn's luisteren, het lijkt erop dat ze vallen voor de klinische sound. Maar dit gaat op den duur gigantisch vervelen natuurlijk. Muziek moet leven!

Link to comment
Share on other sites

Ik heb overigens de ervaring met Dynaudio, dan zij erg kritisch zijn qua versterking. Een verkeerde versterker en/of een versterker die niet stabiel genoeg is en 't klinkt helemaal nergens naar <_< Daar staat tegenover dat het h
Link to comment
Share on other sites

en na 5 dagen schroef je het weer terug.

Nou Joopus het heeft wat langer geduurd maar ik heb de gele matjes aan de zijkant teruggeplaats. Ik begon toch wat te missen in het middengebied, het was net iets te steriel.

 

De behuizing en de demping zijn van grote invloed bij deze speaker. Mijn oude theorie van "elke materiaal-resonantie is vervorming" heb ik helemaal laten varen.

Ik heb ook nog de tweak van het audioforum.be geprobeerd en loodbitumen aan de zijkant toegepast, het midlaag was helemaal verdwenen samen met de lol in de muziek (de jus zeg maar).

 

Dus bijna terug bij af (er zit nog prittex boven onder en achterin) en een stuk wijzer. Als je deze luidspreker teveel dempt dan verdwijnt de emotie uit de muziek.

 

Volgende project dan maar: het modden van een X-Can V3 :D

 

Groeten Paul

HMMMMMMMMM <_< je wil toch naar de drivers luisteren en niet naar resonanties van de kast ???????

 

In al mijn ontwerpen begin ik met alleen wat wol als demping , en altijd heb ik dan bij bepaalde muziek dat ik het gevoel krijg dat er iets fout zit.

Deze foute klank kan ik vrijwel altijd weg nemen door loodbitumen en noppenschuim te gebruiken in combinatie met de wol B)

Van een te goed gedempte speakerbehuizing heb ik nog nooit gehoord.

 

Het lijkt mij dan dat jij net zo goed een paar plastic kastjes van Conrad kunt gaan aanschaffen , wel de goedkoopste natuurlijk, krijg je lekker veel resonanties en vervorming (meer gevoel en emotie in de muziek) :huh::wacko::blink:

 

Veel luisterplezier <_<

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

HMMMMMMMMM <_< je wil toch naar de drivers luisteren en niet naar resonanties van de kast ???????

 

In al mijn ontwerpen begin ik met alleen wat wol als demping , en altijd heb ik dan bij bepaalde muziek dat ik het gevoel krijg dat er iets fout zit.

Deze foute klank kan ik vrijwel altijd weg nemen door loodbitumen en noppenschuim te gebruiken in combinatie met de wol B)

Van een te goed gedempte speakerbehuizing heb ik nog nooit gehoord.

 

Het lijkt mij dan dat jij net zo goed een paar plastic kastjes van Conrad kunt gaan aanschaffen , wel de goedkoopste natuurlijk, krijg je lekker veel resonanties en vervorming (meer gevoel en emotie in de muziek) :huh:  :wacko:  :blink:

 

Veel luisterplezier <_<

 

Marcel

Dat alleen goed gedempte speakers goed kunnen klinken is iig grote onzin :rolleyes:

`t Is maar wat je gewend bent, ik neem in iedergeval geen genoegen met kast resonanties B)

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaringen zijn dat als ik alles goed demp en "dood" maak deze speaker ook inderdaad dood klinkt, het wordt een beetje te steriel.

 

Waarom ook niet de frequenties die missen of onvoldoende ontwikkeld zijn een beetje helpen door de behuizing of demping hierop aan te passen?

 

Mooi voorbeeld zijn de matjes aan de zijkant, deze veroorzaken een lichte "toeter" die normaal totaal ontbreekt als je teveel dempt. De speaker gaat daardoor mooier klinken in het midden, het is meer een geheel.

 

Ga nou niet meteen denken dat je naar enorme vervormingen aan het luisteren bent, het effect is subtiel...... in dit geval een prima aanvulling op het geheel.

 

Bij het bekleden van de kast met loodbitumen is het laag inderdaad retestrak maar het midlaag is helemaal verdwenen. De kastresonantie die optreed vult dus ook daar het geluidsbeeld aan.

 

Ik dacht vroegah ook dat je alle resonanties etc. volledig moet dempen maar ik ben helemaal over..... het kan een prima aanvulling zijn op het totale geluidsbeeld, mits subtiel toegepast natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaringen zijn dat als ik alles goed demp en "dood" maak deze speaker ook inderdaad dood klinkt, het wordt een beetje te steriel.

 

Waarom ook niet de frequenties die missen of onvoldoende ontwikkeld zijn een beetje helpen door de behuizing of demping hierop aan te passen?

 

Mooi voorbeeld zijn de matjes aan de zijkant, deze veroorzaken een lichte "toeter" die normaal totaal ontbreekt als je teveel dempt. De speaker gaat daardoor mooier klinken in het midden, het is meer een geheel.

 

Ga nou niet meteen denken dat je naar enorme vervormingen aan het luisteren bent, het effect is subtiel...... in dit geval een prima aanvulling op het geheel.

 

Bij het bekleden van de kast met loodbitumen is het laag inderdaad retestrak maar het midlaag is helemaal verdwenen. De kastresonantie die optreed vult dus ook daar het geluidsbeeld aan.

 

Ik dacht vroegah ook dat je alle resonanties etc. volledig moet dempen maar ik ben helemaal over..... het kan een prima aanvulling zijn op het totale geluidsbeeld, mits subtiel toegepast natuurlijk.

Ach waarom gebruiken we dan niet Triplex van 5 mm dik, dat gaat lekker meeklinken :huh: en materialen zoals beton en kastwanden van enorme dikte moeten meteen uitgebannen worden, die klinken tocht zo slecht :( en merken als B&W en dan vooral de 800series klinken nergens naar neem dan de 300series dat is nog eens top :P Of nog beter die Aldi speakers die Rene v Es heeft gerecenceerd. De echte Nautilus is echt verschrikkelijk, daar wil je niet eens naar luisteren. Ook Avalon moet verboden worden want die hebben zelfs demping op het front,dat kan toch niet klinken.

Wat ook heel goed werkt als klank kast is een oude blikken vuilnis emmer :blink: het liefst helemaal leeg zonder demping, want je wil de weelderige nagalm toch niet te veel dempen, NEEEEEEE daar wil je optimaal van kunnen genieten.

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Ach waarom gebruiken we dan niet Triplex van 5 mm dik, dat gaat lekker meeklinken :huh: en materialen zoals beton en kastwanden van enorme dikte moeten meteen uitgebannen worden, die klinken tocht zo slecht :(  en merken als B&W en dan vooral de 800series klinken nergens naar neem dan de 300series dat is nog eens top :P Of nog beter die Aldi speakers die Rene v Es heeft gerecenceerd. De echte Nautilus is echt verschrikkelijk, daar wil je niet eens naar luisteren. Ook Avalon moet verboden worden want die hebben zelfs demping op het front,dat kan toch niet klinken.

Wat ook heel goed werkt als klank kast is een oude blikken vuilnis emmer :blink: het liefst helemaal leeg zonder demping, want je wil de weelderige nagalm toch niet te veel dempen, NEEEEEEE daar wil je optimaal van kunnen genieten.

 

Marcel

Je kan ook overdrijven, we hebben het hier over SUBTIELE klanken. Te subtiel voor jou? :P

 

Nee even zonder gekheid, ik heb het hier nog steeds over de Dynaudio Contour 1.1 en daar wordt het dus met succes toegepast. Even bladerend door de Stereophile kom ik bijvoorbeeld ook een Harbeth Super HL5 en een Sonus Faber Stradivari tegen met behuizingen die niet volledig dood zijn gemaakt maar juist "klinken" (toch niet de minste speakers).

 

Groeten Paul

Link to comment
Share on other sites

Ach waarom gebruiken we dan niet Triplex van 5 mm dik, dat gaat lekker meeklinken :huh: en materialen zoals beton en kastwanden van enorme dikte moeten meteen uitgebannen worden, die klinken tocht zo slecht :(
Link to comment
Share on other sites

Stel je voor: je zet 2 speakers in een betonnen kast en gaat meten, wat blijkt: er zit een enorme dip in het middengebied. Vervolgens monteer je dezelfde speakers in een kast met een LICHTE voorkeur bij dat zelfde middengebied. En voila, de speaker meet recht.

 

Ik wil dus ook helemaal niet beweren dat je dit bij elke speaker moet gaan doen, en ik geloof ook best dat er kast-resonantie-vrije speakers zijn die enorm goed klinken. Maar op deze manier kan het dus ook en in mijn geval klinkt het "lekker". :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Stel je voor: je zet 2 speakers in een betonnen kast en gaat meten, wat blijkt: er zit een enorme dip in het middengebied. Vervolgens monteer je dezelfde speakers in een kast met een LICHTE voorkeur bij dat zelfde middengebied. En voila, de speaker meet recht.

 

Ik wil dus ook helemaal niet beweren dat je dit bij elke speaker moet gaan doen, en ik geloof ook best dat er kast-resonantie-vrije speakers zijn die enorm goed klinken. Maar op deze manier kan het dus ook en in mijn geval klinkt het "lekker". :cool2:

Om een dip of een bult in het frequentiebereik weg te werken heb je een Crossover/equalizer netwerk. B)

Maar ik heb in de meer als 10 jaar dat ik speakers bouw en ontwerp nooit een bult of een dip gemeten van meer als 0,5dB die te wijten was aan kast resonanties.

Grotere bulten of dips komen meestal voort uit de reflexies van het front van de kast(baffle step) of buiggolven van te scherpe hoeken aan de kast.

 

Volgens mij zijn jullie nog niet verwend genoeg :P

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Om een dip of een bult in het frequentiebereik weg te werken heb je een Crossover/equalizer netwerk. B)

Maar ik heb in de meer als 10 jaar dat ik speakers bouw en ontwerp nooit een bult of een dip gemeten van meer als 0,5dB die te wijten was aan kast resonanties.

Grotere bulten of dips komen meestal voort uit de reflexies van het front van de kast(baffle step) of buiggolven van te scherpe hoeken aan de kast.

 

Volgens mij zijn jullie nog niet verwend genoeg :P

 

Marcel

Dan moet je dus ook weten dat als je een speaker in een kast zet, zonder filter er voor, en je meet deze door, er een behoorlijk grillige frequentiekarakterestiek uit komt rollen.

Met een crossover kan je de pieken er aardig uithalen maar wat doe je met de kuilen?

 

:P

 

 

PS jullie? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Om een dip of een bult in het frequentiebereik weg te werken heb je een Crossover/equalizer netwerk. B)

Maar ik heb in de meer als 10 jaar dat ik speakers bouw en ontwerp nooit een bult of een dip gemeten van meer als 0,5dB die te wijten was aan kast resonanties.

Grotere bulten of dips komen meestal voort uit de reflexies van het front van de kast(baffle step) of buiggolven van te scherpe hoeken aan de kast.

 

Volgens mij zijn jullie nog niet verwend genoeg :P

 

Marcel

Dan moet je dus ook weten dat als je een speaker in een kast zet, zonder filter er voor, en je meet deze door, er een behoorlijk grillige frequentiekarakterestiek uit komt rollen.

Met een crossover kan je de pieken er aardig uithalen maar wat doe je met de kuilen?

 

:P

 

 

PS jullie? :blink:

Rendement inleveren, fatsoenlijke units kopen, ontwerp aan passen (afstemming, plaatsing op baffle). Ontwerpen blijft een compromis.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...