Guest C J Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Op zeker moment met Bas de Vries overeengekomen dat mijn cd speler gemod. moest worden. Dus, op naar Hilversum alwaar Bas inmiddels is gesetteld in zijn nieuwe bedrijfsruimte. Na intensief onderzoek kwam Bas tot de conclusie dat het niet zomaar een mod. zou worden. Omdat Bas als geen ander weet hoe muziek en instrumenten live klinken, wilde hij deze speler dan ook graag onderhanden nemen op een manier, zoals hij vond dat het moest om een optimaal resultaat te verkrijgen. Nou, dat resultaat mag er zijn. Ik heb nu ettelijke uren kunnen luisteren naar een werkelijk SCHITTEREND resultaat. Die veel diepere en bredere stage, het vanzelfsprekende gemak waarmee het laag en de bassen nu uit de speakers komen. Het warme detail rijkere midden, het nooit scherpe hoog en de lucht om de stemmen en instrumenten is een belevenis. En dan de rust, vooral ook die rust in de weergave. Ja, ik heb ontdekt dat onze Bas exact weet waar ie mee bezig is. Ik heb dan ook geen moment spijt van deze mod. Het is werkelijk een juweel geworden. Dit kan ik werkelijk iedereen aanraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Laat Bas eerst maar eens zijn eigen XA7ES onder handen nemen Als hij dan weet hoe het (niet) moet, mag hij ook eens naar die van mij zien Had jij niet kortgeleden ook iets bij Bas opgehaald waar je bijzonder tevreden over was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 Laat Bas eerst maar eens zijn eigen XA7ES onder handen nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 de cd speler hoort ongemodificeerd ook goed te klinken..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 de cd speler hoort ongemodificeerd ook goed te klinken..... Dat deed ie ook Jopie, maar nu is ie super, top. Zelfs de allerbeste speler wordt met een mod. super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 Je vraagt je af waarom fabrikanten van de betere CD-spelers dit soort modificaties niet meteen zelf doorvoeren. Als een speler daardoor zoveel beter klinkt, dan kan er makkelijk een veel hogere prijs voor gevraagd worden en... je klinkt ineens veel beter dan de concurrentie. Wat wil je nog meer als fabrikant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 de cd speler hoort ongemodificeerd ook goed te klinken..... Dat deed ie ook Jopie, maar nu is ie super, top. Zelfs de allerbeste speler wordt met een mod. super. subjectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 de cd speler hoort ongemodificeerd ook goed te klinken..... Dat deed ie ook Jopie, maar nu is ie super, top. Zelfs de allerbeste speler wordt met een mod. super. buiten alles om, jij bent tevreden gefeliciteerd....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 de cd speler hoort ongemodificeerd ook goed te klinken..... Klopt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 Je vraagt je af waarom fabrikanten van de betere CD-spelers dit soort modificaties niet meteen zelf doorvoeren. Als een speler daardoor zoveel beter klinkt, dan kan er makkelijk een veel hogere prijs voor gevraagd worden en... je klinkt ineens veel beter dan de concurrentie. Wat wil je nog meer als fabrikant? precies............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 ik denk dat jopie het net als ik niet hoort..... of niet jopie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 Je vraagt je af waarom fabrikanten van de betere CD-spelers dit soort modificaties niet meteen zelf doorvoeren. Als een speler daardoor zoveel beter klinkt, dan kan er makkelijk een veel hogere prijs voor gevraagd worden en... je klinkt ineens veel beter dan de concurrentie. Wat wil je nog meer als fabrikant? Je wilt continu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 De meeste kopers van CD-spelers zullen hun apparaat ook niet naar Bas brengen. Het gaat juist om die groep die het uiterste nastreeft en daar de middelen ook voor heeft. Dan kun je een prachtige CD-speler aanbieden voor 4000 euro, maar dergelijke lui geven makkelijk het dubbele of meer uit voor een apparaat dat zoveel beter klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 De meeste kopers van CD-spelers zullen hun apparaat ook niet naar Bas brengen. Het gaat juist om die groep die het uiterste nastreeft en daar de middelen ook voor heeft. Dan kun je een prachtige CD-speler aanbieden voor 4000 euro, maar dergelijke lui geven makkelijk het dubbele of meer uit voor een apparaat dat zoveel beter klinkt. Maar die markt is dus veelal voor de meeste fabrikanten niet interessant Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 ik denk dat jopie het net als ik niet hoort..... of niet jopie? Hoef je je niet voor te schamen hoor, daar zijn prima apparaten voor te krijgen via het ziekenfonts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 De meeste fabrikanten zullen geen elco's gebruiken van een tientje per stuk als het ook met elco's van een euro per stuk of nog minder goed klinkt. Logisch Och, zo zijn er ook CD-spelers die peperduur zijn en met de duurste elco's zijn opgebouwd, maar nog steeds niet klinken. En daarbij, dure elco's zijn helemaal geen garantie voor een goed geluid. Ik ken ook versterkers bijv, die opgebouwd zijn uit de goedkoopste rommel en klinken als een klok. Mooi voorbeeld blijft de Musical fidelity A1. Niets geen dure onderdelen, maar de goedkoopste rommel die er maar te vinden is. zelfs de potmeter is troep. Maar de versterker klinkt fantastisch. Deze versterker is vaak genoeg gemodificeerd met dure elco's, ringkern, betere transistoren enz enz, maar telkens weer zeggen de luisteraars, dat het 'origineel' het beste klonk. De "magie' {het specifieke klankbeeld} was na modificatie helemaal verdwenen. De verbeterde versie wordt vaak als steriel en klankloos beschreven, maar wel mooi schoon qua geluidsbeeld. Juist die mensen die voor de standaard A1 kozen, kozen allemaal voor het specifieke geluidsbeeld. Dat was het geluidsbeeld wat ze als luisteraars met elkaar deelden. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 ik denk dat jopie het net als ik niet hoort..... of niet jopie? Hoef je je niet voor te schamen hoor, daar zijn prima apparaten voor te krijgen via het ziekenfonts. Het gaat niet om verschillen horen, maar of die verschillen wel jouw smaak zijn. Oftewel, of jij het beter vind klinken. Ik ben het wel met je eens, dat als mensen geen verschillen horen, ze nodig aan een gehoorapparaat toe zijn. dan zit er in de basis al iets niet goed. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Ik herken (helaas) een paar zaken die Edwin Snoek verteld in zijn verhaal. De oude Rega Cursa en Maia kent voor mij ook zon specifiek geluidsbeeld dat me zo bevalt. Ik heb het ding proberen te modificeren, maar alles wat je eraan doet leidt tot een geluid dat weliswaar schoner wordt, maar muzikaal gezien spoel je iets door het toilet. Overigens is het niet een enkel apparaat alleen, maar de combinatie die het een set maakt waarnaar je jaren kunt luisteren met ongeveer deze smile op je gezicht Soms is simpel genoeg. Ik luister me zoveel plezier naar een Tivoli model 3 in stereo uitvoering in mijn slaapkamer. Niet omdat het full range klinkt, niet omdat het ultimo detail geeft. Het geeft minder detail, is niet full range, maar het stomme is dat je het niet mist. Het ding is zo verrekte muzikaal dat je het niet mist. Het geluid is vanzelfsprekend, dynamisch, en met een zekere rust in het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Ik heb het ding proberen te modificeren, maar alles wat je eraan doet leidt tot een geluid dat weliswaar schoner wordt, maar muzikaal gezien spoel je iets door het toilet. Beter had ik het niet kunnen zeggen. Overigens is het niet een enkel apparaat alleen, maar de combinatie die het een set maakt waarnaar je jaren kunt luisteren met ongeveer deze smile op je gezich Precies. Alle apparaten samen bepalen het totale geluidsbeeld. En zo ga je ook op zoek. Net zolang combineren tot het geheel op jouw oren is afgestemd. En als dat een big smile oplevert, dan heb je het helemaal voor elkaar. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 (...) Bijvoorbeeld een Onkyo tuner/ versterker met SDK module van 600 Gulden, die mijn Vincent en Marantz PM80 er qua snelheid en dynamiek vierkant uitspeelde. Het laag was minder strak, maar het midden en hoog klonk supersnel en gecontroleerd. (...) Beste Edwin, Altijd dreigt het gevaar van het zelfbedrog! Een apparaat met een "stevige" (dikke, zware) bas, lijkt al gauw "ijl" (dun, wazig) in midden en hoog te zijn. Een apparaat met een "zwakke" (magere, dunne) bas, lijkt al gauw "stevig" (present, fel) in midden en hoog te zijn. Een kwestie van maskering: een bepaald onderdeel trekt veel aandacht, dus de andere onderdelen doen dat minder. (Hadden Jane Mansfield, Marilyn Monroe en Diana Dorse mooie oren? Kweenie! Nooit zo op gel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 (...) De kunst is dan om voor zo min mogelijk geld (=kosten) een product te maken dat nog net wordt geaccepteerd door de consument. (...) Die "kunst" heet tegenwoordig "marketing". Het komt er op neer dat je de producten zo goedkoop mogelijk maakt, en zo duur mogelijk verkoopt. Vroeger heette dat "afzetterij". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Een apparaat met een "stevige" (dikke, zware) bas, lijkt al gauw "ijl" (dun, wazig) in midden en hoog te zijn.Een apparaat met een "zwakke" (magere, dunne) bas, lijkt al gauw "stevig" (present, fel) in midden en hoog te zijn. Een kwestie van maskering: een bepaald onderdeel trekt veel aandacht, dus de andere onderdelen doen dat minder. Beste Spido Een apparaat met een stevige dikke zware bas, kan ook gauw het laagmid beinvloeden, waardoor de onderkant van stemmen en instrumenten aangedikt worden. Dit geeft meestal ook een warme 'tint' aan het geluidsbeeld. {een bultje in het laagmid} Een apparaat met een zwakke, magere dunne bas, heeft ook weer invloed op het laag/mid. Het warme geluidskarakter {aangedikt laagmid} klinkt dan minder luid in volume en daardoor neem je het midden en hoog beter waar. Het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Je vraagt je af waarom fabrikanten van de betere CD-spelers dit soort modificaties niet meteen zelf doorvoeren. Als een speler daardoor zoveel beter klinkt, dan kan er makkelijk een veel hogere prijs voor gevraagd worden en... je klinkt ineens veel beter dan de concurrentie. Wat wil je nog meer als fabrikant? precies............. Marketing. Zo heeft Bas ook bestaansrecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Maar eigenlijk denk ik dat er er een geheim complot is tussen fabrikanten en jongens als bijvoorbeeld Bas en Guido Tent. De fabrikanten leveren beroerde spullen zodat zij ze kunnen modificeren. Als ze maar vaak genoeg de naam van het apparaat noemen krijgen ze steeds dieper toegang tot de magazijnen met de mooiste onderdeeltjes die wij zelfbouwers niet kunnen bemachtigen. "Kijk" zeggen Bas en Guido dan "wij hebben weer wat moois!" En iedereen gaat vrolijk overstag om een modificatie te laten doen. Fabrikant blij omdat zijn apparaat de mogelijkheid bied om het nog mooier te maken, Bas en Guido blij omdat ze kunnen modificeren totdat hen het schuim op de lippen staat. De consument ook blij want de fabrikant is niet gek en verkoopt ook wel zo'n apparaat maar dan voor 4 x de prijs die je er na modificatie voor betaald. De Consument weet dat en kiest na enig nadenken gewoon voor Bas en/of Guido. Ik weet ook wie Kennedy heeft vermoord, maar dat mag ik pas vertellen als we beide dood zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 ik denk dat jopie het net als ik niet hoort..... of niet jopie? als het een groot verschil is wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts