Jump to content

Modificatie CD speler door Bas

Guest C J
 Share

Recommended Posts

[...]

Het grappige is dat alle top componenten die als zijnde "referentie" worden beschouwd allemaal opamp gebasseerd zijn.

[...]

Duh...Dat lijkt me nogal wiedes. Ik vind dat niet grappig, ik vind dat logisch.

Groet,

Jacco

Guest tubejack
Conclusie. kreten als "discreet" of "trafo" of "opamps zeggen niets. Het is het ontwerp eromheen.

Beste Bas,

Ik ben er allang achter, dat op-amps, buizen, transistoren en/of (mos)fets

goed kunnen klinken, als de schakeling er omheen doordacht is.

Ikzelf heb naar aanleiding van Dit artikel contact opgenomen met de maker en e.e.a. zelf geprobeert met een doorsnee Pioneer DVD-spelertje waar wonderlijk genoeg dezelfde DAC in zit.

Het verschil tussen het orgineel is groot, hetzelfde geldt voor mijn Rotel

RCD-975 die ik zo A/B kan vergelijken, want ik heb er nog een nieuw in doos

als spare :)

Mijn ervaring is, dat niets zaligmakend is, en probeer componenten te gebruiken, daar waar ze het best tot recht komen. Ik neig steeds meer, naar passive onderdelen, zoals interstage /lijn-trafo's, dat is een stuk duurder

en onhandiger dan b.v. een op-amp of koppelcondensator, het uiteindelijke resultaat is het enige dat telt.

Soms loop je daarbij tegen gekke dingen aan, dat een "beter" onderdeel in een goed ontworpen ouder ontwerp, slechter klinkt.

Ik ken zat, goed klinkende riaa's met op-amps, zo'n Apogee mini-dac

zou ik graag eens A/B willen horen, maar waar het omgaat... er is meer :)

Met vriendelijke groet,

Jack

Conclusie. kreten als "discreet" of "trafo" of "opamps zeggen niets. Het is het ontwerp eromheen.

Beste Bas,

Ikzelf heb naar aanleiding van Dit artikel contact opgenomen met de maker en e.e.a. zelf geprobeert met een doorsnee Pioneer DVD-spelertje waar wonderlijk genoeg dezelfde DAC in zit.

Mijn ervaring is, dat niets zaligmakend is, en probeer componenten te gebruiken, daar waar ze het best tot recht komen. Ik neig steeds meer, naar passive onderdelen, zoals interstage /lijn-trafo's, dat is een stuk duurder

en onhandiger dan b.v. een op-amp of koppelcondensator, het uiteindelijke resultaat is het enige dat telt.

Soms loop je daarbij tegen gekke dingen aan, dat een "beter" onderdeel in een goed ontworpen ouder ontwerp, slechter klinkt.

Met vriendelijke groet,

Jack

Beste jack,

Ja we zitten toch op een lijn. En zoals jezelf aangeeft ja er is meer.. Daarom is het juist zo leuk open minded te zijn en zoveel mogelijk zelf uit te proberen. Leuk artikel! Ik ga het straks helemaal lezen. Werd nu al verast door de felle blauwe led in de koptelefoon jack :D hwahw :D

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Met vriendelijke groet,

Jack

Beste jack,

Heb het artikel uit! Heeft ie netjes gebouwd en was een zeer leuk artikel om te lezen. Vooral ook toen ie zo sportief en eerlijk was om te zeggen dat ie standaard emt de standaard opamps eigenlijk al zo goed klonk. Het verschil met de trafo's vond hij niet zo heel groot. Ik heb meerdere 777's gemod, en de uitgangstrappene cht state of the art gemaakt. Met opamps :D zou zo'n speler graag eens vergelijken met de zijne. Als ik er weer eentje heb ga ik eens kontakt met hem opnemen of die er wat voor voelt om te vergelijken ;)

Weltrusten.

Bas

Beste,

Heb hem al elders gepost, maar dit is onze nieuwe opamps based klasse A uitgangstrap die we zullen toepassen in vele spelers, en maakt zijn debuut in de Marantz SA-11 van Rob hier op het forum. Zijn speler was eigenlijk de reden dat we dit trapje maar eens officieel gingen bouwen. Veel hardwired prototypes zijn al vooraf gegaan. Ik ben Rob dan ook heel dankbaar dat we zijn speler zolang mochten gebruiken voor veel trial en error met het lowpass filter.

p.jpeg

Groeten,

Bas

Heb het artikel uit! Heeft ie netjes gebouwd en was een zeer leuk artikel om te lezen. Vooral ook toen ie zo sportief en eerlijk was om te zeggen dat ie standaard emt de standaard opamps eigenlijk al zo goed klonk. Het verschil met de trafo's vond hij niet zo heel groot.

The 777 with the opamp output is indeed very good, actually I have not heard of any thing better in this price class (and above...) so far. Than you turn the knob and hear how good it becomes with a transformer output. The gain is actually in the pinpoint definition, depth/width of the soundstage and the clarity of the high frequencies, very very smooth, very analogue..... This was definitively worth it !!! For a short while I thought OPAMPS could do the job, but now I know better, they are a limiting factor at the end after all....

Ik lees hier toch iets anders................................. :rolleyes:

Beste,

Rob voor jou bij deze de foto's. ;) Aangezien dit topic toch over mij gaat, lijkt het me wel leuk wat foto's publiek te posten.

Het gaat hier om de Marantz SA-11 s1

anglelrg.jpg

Deze speler is eerder bij collega van Medevoort geweest. Vandaar de stukjes loodbitumen her en der waar wij ons van distantieren :D

De speler heeft (voorlopig) de klok van van Medevoort gehouden, echter wel nu met een eigen voeding en nieuwe afgeschermde bekabeling die we direct op de printen hebben gesoldeerd. De lokale dac voeding hebben we verbterd (black gate/oscon)

Als I-V omzetting gebruiken we de huidige HDAM schakeling van Marantz. Daarna gaat het signaal naar onze nieuw ontworpen uitgangsbuffer met lowpassfilter. Tevens hebben we een nieuwe voedingssectie gemaakt voor de analoge stage. Alle bedrading is op maat gemaakt en afgeschermd.

Bovenste orgineel, de onderste gemodificeerd

p.jpeg

DE sound evolution uitgangsversterker

p.jpeg

Nieuwe gelijkrichting en buffering (voeding)

p.jpeg

Groeten,

Bas

Is zo'n eindtrap nu redelijk generiek te maken (dus inzetbaar in alle of veel spelers), of is het altijd maatwerk?

(Denk even aan het LCaudio Zapfilter)

Beste duck,

Hoewel de printboarden zelf allemaal hetzelfde zijn, zou ie wel voor elke speler apart opgebouwd moeten worden. Het lowpassfilter zal voor elke speler anders ingezet moeten worden. Evenals de feedbackloop. Om die reden verkoop ik ze ook niet los.

De volgende revisie zal een stap verder gaan met discrete I-V omzetting en lokale regulatie en DC servo. Wil Rob bij deze ook al zeggen dat als die rev. er is je het volledige bedrag van deze terug krijgt als je voor de nieuwe wilt gaan ;)

I-V conversie is een studie apart. En ik ben nog steeds in de experimenteer hoe dat het beste te doen. Niet met een opamp i.i.g. We werken aan een oplossing met een open loop Jfet (of transistor)die een virtual ground punt vormt. Onze uitgangstrappen doen dus GEEN I-V conversie. In de Marantz geval doen de HDAM's dat heel fraai als discrete Jfet schakeling dus daar maakte ik blij gebruik van. voor de rest in de schakeling vind ik de HDAM's niet goed klinken en is eht veel te veel circuit dat de resolutie opslurkt.

Voor andere spelers. Tot dusver vind ik de AD811's (current feedback) opamps het beste werken als I-V covnerter. Zover we deze rev. van dit printje hebben vervangen we de I-V opamps voor AD811's. Blijf het onbegrijpelijk vinden hoe zelfs toponwerpen nog steeds NJM2114's bijv. gebruiken voor I-V conversie.

Groeten,

Bas

als je toch de hele eindtrap vervangt, de voeding en nu ook de stage 4 enzo aanpakt. Waarom begin je dan niet aan een eigen cdspeler. Zo blijft er maar weinig over van de orginele speler (niet dat ik daar moeite mee heb bij Marantz :))