Jump to content

Modificatie CD speler door Bas

Guest C J
 Share

Recommended Posts

als je toch de hele eindtrap vervangt, de voeding en nu ook de stage 4 enzo aanpakt. Waarom begin je dan niet aan een eigen cdspeler. Zo blijft er maar weinig over van de orginele speler (niet dat ik daar moeite mee heb bij Marantz :))

Beste Wijx,

Dat is een goede ;) En we kunnen een eigen speler maken. Echter zijn die kosten als klein bedrijf nu te hoog. Los van de research, kast ontwerp kastmateriaal etc. Zijn er enorme kosten om het CE gecertificeerd te krijgen. Zonder CE certificatie zou ik het niet willen verkopen in europa. Deze kosten zijn simpelweg te groot voor een kleine onderneming als wij. Daarom dus op deze wijze. Ik sluit niet uit dat we ooit met een totaal eigen product zullen komen. Echter nu nog niet ;)

Groeten,

Bas

ik zal inderdaad even wachten met een uitgebreid verhaal, er is zoveel aan nieuwe onderdelen ingegaan dat vier weken spelen naar mijn ervaring nodig is om een eindoordeel te geven.

wat ik nu hoor ik rust, volbloedig geluid, dynamisch, nergens uit de bocht. geluid is tastbaar, stemmen voelbaar. dit in combinatie met verdere verfijning door inspelen (diepte etc) belooft heel wat. hoogte doet ie al meteen voorbeeldig: stemmen op 1,5 meter, dus ruim boven de luidsprekers. smullen.

groet

ps: stelletje ongeduld zijn jullie zeg :D

ik zal inderdaad even wachten met een uitgebreid verhaal, er is zoveel aan nieuwe onderdelen ingegaan dat vier weken spelen naar mijn ervaring nodig is om een eindoordeel te geven.

wat ik nu hoor ik rust, volbloedig geluid, dynamisch, nergens uit de bocht. geluid is tastbaar, stemmen voelbaar. dit in combinatie met verdere verfijning door inspelen (diepte etc) belooft heel wat. hoogte doet ie al meteen voorbeeldig: stemmen op 1,5 meter, dus ruim boven de luidsprekers. smullen.

groet

ps: stelletje ongeduld zijn jullie zeg :D

Helemaal waar. Je hebt als het ware een nieuwe performer die opnieuw op gang moet komen. Ik hoor na ruim een maand de speler nog steeds aan resultaat winnen. Het ziet er in ieder geval prachtig uit. Veel plezier er mee. :)

ha jack,

dat zou boeiend zijn! ik weet dat dat een grote uitdaging is voor een cd speler gezien wat mijn eigen tuner nu doet. pure vreugde komt eruit. nu nog de referentie.

de cd speler vertoont inmiddels een prachtige klankbalans. en ik weet wat inspelen doet, dus lekker aan laten staan en kijken wat er gebeurt verder.

groet

Ps: de enalaatste foto toont de zooi die eruit moet :D

Groeten,

Bas

Dat valt me nog mee dan.

Geen voedingselco's??

Of zijn dat die grijze? Kank me nie voorstelle... :ph34r:

Enne die groene led, die moet eruit. Valt erg uit de toon nu.

En wat brengt het voor klankverschil?

Het laag is nu al een natte droom. Dat kan haast niet beter.

ps bedankt dat je aan me hebt gedacht.

Beste Geerdie,

Nee hoor de voedings elco's zijn prima en als ze nog goed zijn hoef je die zeker niet te vervangen.

Wat wij vervangen zijn de Ls aansluitingen en de RCA aansluitingen. De interne line bedrading. We verandere de ingangsimpedantie. De aan/uit led kan elke kleur die je wilt :D meestal maken we die blauw :D

We vervangen de locale voedingselco's van de eindtrappen en de elcos in de signaalweg. De laatste twee hebben veel invloed ;).

Door de hitte willen de soldeereilandjes van de eindtorren wat kringetjes vertonen of bross worden. We hersolderen de hele torrenbank.

En natuurlijk wordt de rustroom opnieuw afgesteld wordt de amps helemaal schoongemaakt en waar nodig hersoldeerd.

eigenlijk doen we geen eindversterkers meer, maar voor de 4004 wil ik wel een uitzondering maken daar het redelijk routine is omdat we veel ervaring met Aragon hebben ;)

Groeten,

Bas

Beste,

Hij heeft mijn musical fidelity a2 versterker ook gedaan. Helaas geen blauwe led's ;)

Ik herkende dat ding niet meer terug wat een verschil, wat een warm geluid, word nog steeds behoorlijk warm, heb het opgelost door er een cooler van een computer bovenop te zetten, helpt enorm.

Het is gewoon lekker uren te luisteren naar mijn a2, geniet nu nog meer van de muziek.

Moet er alleen aan denken niet te hard te gaan, hij vervormd nu gewoon helemaal niet meer, en ik moet aan mijn oren denken, want hoe beter de set dan ga je al snel te hard spelen je hoort het gewoon niet.

Dus vooral doen!

Beste,

Hij heeft mijn musical fidelity a2 versterker ook gedaan. Helaas geen blauwe led's ;)

Ik herkende dat ding niet meer terug wat een verschil, wat een warm geluid, word nog steeds behoorlijk warm, heb het opgelost door er een cooler van een computer bovenop te zetten, helpt enorm.

Het is gewoon lekker uren te luisteren naar mijn a2, geniet nu nog meer van de muziek.

Moet er alleen aan denken niet te hard te gaan, hij vervormd nu gewoon helemaal niet meer, en ik moet aan mijn oren denken, want hoe beter de set dan ga je al snel te hard spelen je hoort het gewoon niet.

Dus vooral doen!

Beste james,

Was het niet dat jouw versterker led's in de volume en source regelaars had? Die vervangen voor blauw is niet zo moeilijk hoor en kan je zelf ook als je beetje handig kunt solderen. Zo niet doe ik dat wel voor je hoor ;) kun je op wachten.

Ik zelf vind blauwe led's niet meer zo fraai daar elke fabrikant dat al doet. Vroeger was het alleen Krell dat dat had en dat was "stoer" want het was weer eens wat anders. Nu elk minisetje het heeft is het niet meer exclusief vind ik.

Exclusief voor mijn eigen apparatuur gebruik ik nu witte led's. dat oogt heel chique en weer anders :D

Groeten,

Bas

en inmiddels een week verder.

de SA11 heeft zich knap ontwikkeld. het geluid is nu ronduit aangenaam. alles precies goed, plaatsing mooi. niks valt erg op, alles blinkt uit in rust en gemak. elke toon en beweging goed te volgen, vol en toch strak. verfijning en diepteplaatsing groeien snel door.

waar voor de modificatie de tuner ronduit beter klonk, kan ik nu beter zeggen dat ze allebei hun karakter hebben, allebei aangenaam. ieder volgend stukje muziek op cd verrast me: dat had ik allemaal niet gehoord, of: bepaalde storende eigenschappen zijn helemaal weg. echt geweldig.

wordt vervolgd.

groet

eigen schuld, die modificaties door Bas het zou verboden moeten worden ;)

We hebben het hear altijd maar over modificaties, maar dat is helemaal niet waar, het zijn verbeteringen!

En dat, mag je Bas zelfs nooit verbieden. :)B)

Beste,

Dank voor de positieve reacties.

De naam "modificatie" wil ik ook gaan vermijden. Om die reden dat ik niet over een kam wil worden geschoren met andere modificatie bedrijven (goed of slecht).

In het geval van Rob hebben we een totaal nieuwe versterker trap en voeding ontworpen. Dat is toch wat anders dan componentjes vervangen.

Ons toekomstplan is ook dat zo min mogelijk te doen (componentjes vervangen). Ik wil de problemen bij de wortel aanpakken, en komen met compleet nieuwe printen/modules die we kunnen toepassen. Er zijn nou eenmaal een aantal design dingen waarvan je weet wat echt goed werkt en wat niet. En dat maakt ook het verschil tussen een normale cd speler waarbij ze in 99% van de gevallen hetzelfde doen, en de echte highend ontwerpen die wel degelijk wat innovatieve dingen hebben gedaan om bepaalde dingen goed te doen.

Standaard begint dat natuurlijk al bij de voeding, en bijna iedereen die wel een speler bij mij heeft gebracht zal een nieuwe veranderde voeding hebben.

Ik probeer apparaten niet naar eigen smaak te tunen, maar probeer altijd een zo neutraal mogelijke resultaat te bereiken. Tuurlijk speelt eigen smaak daar indirect een rol. Daarom klinkt een Meridian als een Meridian en een Krell als een Krell. Ik hoop in de verre toekomst als we meer eigen producten hebben dat mensen duidelijk mijn klank gaan herkennen ;)

Groeten,

Bas