Jump to content

Modificatie CD speler door Bas

Guest C J
 Share

Recommended Posts

kom maar hier, neem een ongemodificeerde SA11 mee en vergelijk het. knappe vent als je dat niet hoort.

moeten we wel netsnoer en bekabeling gelijk hebben, geeft ook flink verschil (hoef je niet te geloven, maar doe het dan voor mij).

groet

inmiddels zijn er twee weken voorbij.

de ontwikkeling zette flink door. de speler wordt volumineuzer, het geluid meer van onderen uit opgebouwd. spoort met wat ik verwachtte van het indraai-proces. geluid wordt ook tastbaarder in die zin dat je steeds meer 'body' van instrumenten hoort. midden wordt vloeiender, steeds meer diepte en hoogte te horen.

de hele indruk is erg positief. niks op aan te merken :D

groet

de ontwikkeling zette flink door. de speler wordt volumineuzer, het geluid meer van onderen uit opgebouwd. spoort met wat ik verwachtte van het indraai-proces. geluid wordt ook tastbaarder in die zin dat je steeds meer 'body' van instrumenten hoort. midden wordt vloeiender, steeds meer diepte en hoogte te horen.

groet

Dag robx,

Als ik tussen de regels doorlees herken ik het enthousiasme wat erin doorklinkt.

Leuk dat je ervan geniet van je modificatie en volgens mij ben je dan ook super tevreden met deze modificatie van Bas.

Wat is de hobby toch leuk he.

Met groet,

:cool2:

Guest Kraus vonBentinck

@Erik, een iets ander voorstel

Als jij nu even iets regelt met een heel dure gemodificeerde high-end speler dan vergelijken we die gewoon met de CD-speler die op 2-12 aanwezig is.

Overigens is er in Oud-Beijerland ook al eens zo'n soort vergelijk geweest. Daar waren o.a. een gemodificeerde Noe Tjoeb en een zeer dure JK bij betrokken en ook de HK en nog iets goedkoops.

Die Array pre zal op 2-12 ook wel aanwezig zijn.

groet

Dag robx,

Als ik tussen de regels doorlees herken ik het enthousiasme wat erin doorklinkt.

Leuk dat je ervan geniet van je modificatie en volgens mij ben je dan ook super tevreden met deze modificatie van Bas.

Met groet,

Nou, wat ik zo leuk vind, is dat ik volledig herken en weet wat hij bedoelt en beleeft met deze speler. :rolleyes: Een ieder die dit soort verbeteringen door Bas heeft laten doorvoeren is zonder uitzondering enthousiast. Daarom vind ik het frustrerend dat er vanuit de bekende hoek steeds weer sceptische en denigrerende reacties komen. :angry:

groet

Dag robx,

Met groet,

Nou, wat ik zo leuk vind, is dat ik volledig herken en weet wat hij bedoelt en beleeft met deze speler. :rolleyes: Een ieder die dit soort verbeteringen door Bas heeft laten doorvoeren is zonder uitzondering enthousiast. Daarom vind ik het frustrerend dat er vanuit de bekende hoek steeds weer sceptische en denigrerende reacties komen. :angry:

Denigrerende opmerkingen zijn niet nodig inderdaad. Maar als je zelf al meerdere spelers hebt gehoord en niet of nauwelijks verschil kan horen, dan mag je toch wel een beetje sceptisch zijn als een mod van Bas de hemel in geprezen wordt?

Dat is dus het hele punt. Je moet het horen, het verschil voor en na, of tussen een standaard en een verbeterde speler. Daarna zul je nooit meer zeggen dat het flauwekul is. ;)

Dat is dus het hele punt. Je moet het horen, het verschil voor en na, of tussen een standaard en een verbeterde speler. Daarna zul je nooit meer zeggen dat het flauwekul is. ;)

Ja, en dat is nou net waar de twijfel vandaan komt. Ik bedoel: ik heb vandaag een dvd-speler gekocht en ik kan eigenlijk niet of nauwelijks verschil merken met m'n cd-speler... Als Bas zulke grote verschillen kan realiseren, waarom kunnen/doen fabrikanten dat niet dan? Dat doen ze toch ook met speakers en in mindere mate met versterkers?

Hoi CJ,

Of ik ben de draad kwijt geraakt ergens in dit topic,als je laatste zin op mij slaat.

Of ik ben gewoon moe en snap niet wat er staat.

:unsure:

Hoi CJ,

Of ik ben de draad kwijt geraakt ergens in dit topic,als je laatste zin op mij slaat.

Of ik ben gewoon moe en snap niet wat er staat.

:unsure:

Hoi audiofreak,

Nee, dat had totaal geen betrekking op jou, maar op anderen. :) Als je nog eens had gelezen had je dat volgens mij wel begrepen. ;):)

Ja, en dat is nou net waar de twijfel vandaan komt. Ik bedoel: ik heb vandaag een dvd-speler gekocht en ik kan eigenlijk niet of nauwelijks verschil merken met m'n cd-speler... Als Bas zulke grote verschillen kan realiseren, waarom kunnen/doen fabrikanten dat niet dan? Dat doen ze toch ook met speakers en in mindere mate met versterkers?

Dan zou ik je aanraden om toch eens contact op te nemen met Bas. Als je twijfel daarna dan nog bestaat...... :blink:

Hoi CJ,

Dank je en ik ben gerustgesteld.

Ik was gisteren zo moe,dat ik eigenlijk alles verkeerd begreep.

Mijn lieve partner was dat ook opgevallen bij mij gisteren.

Maar na een goede nachtrust gaat het vandaag weer stukken beter en begrijp ik ik ook ineens weer alles. :D;)

Met groet,

Hoi CJ,

Dank je en ik ben gerustgesteld.

Ik was gisteren zo moe,dat ik eigenlijk alles verkeerd begreep.

Mijn lieve partner was dat ook opgevallen bij mij gisteren.

Maar na een goede nachtrust gaat het vandaag weer stukken beter en begrijp ik ik ook ineens weer alles. :D;)

Met groet,

Atijd luisteren naar eventuele lieve partners ;)

Dan zou ik je aanraden om toch eens contact op te nemen met Bas. Als je twijfel daarna dan nog bestaat...... :blink:

Als Bas een keer een Pioneer PD-S507 of een Cambridge DVD89 gemod heeft, wil ik die best in alle rust een keer thuis vergelijken met m'n eigen ongemodde versies. Maar om m'n eigen spullen er nou heen te brengen, gaat me wat te ver. Want hoe kan ik het dan vergelijken? Ik heb niet zo'n goed geheugen dat ik nog precies de klank van de ongemodde speler kan onthouden, terwijl die een week of zo bij Bas staat...

Overigens lijken wat metingen van Jacco me wel interessant. En dan dus meettechnisch verschillen proberen te vinden tussen een gemodde en ongemodde speler. En verklaren ook natuurlijk. Want ik sluit natuurlijk niet uit dat Bas verschillen kan introduceren, maar verschillen zijn natuurlijk niet per se ook verbeteringen... :rolleyes:

Hallo,

Nog maar een keer dan.

Tijdens een audioavond van de AVMN zaten ca 35 man te kijken naar een live modificatie van een CD speler door Bas. Er was ook een identieke speler aanwezig die niet gemodificeerd werd. Na de modificatie werden de twee spelers vergeleken en vrijwel iedereen was het erover eens dat dat de gemodificeerde beter was. (Tuurlijk; mooie show en geen DBT, maar toch.) Hoe beter? Zie de opmerkingen in bovenstaande reacties. Een aantal leden van de club heeft spoorslags zijn speler door Bas laten modificeren; waaronder ikzelf.

Ik ben zo blij, zo blij......

Groet,

Leobus

Overigens lijken wat metingen van Jacco me wel interessant. En dan dus meettechnisch verschillen proberen te vinden tussen een gemodde en ongemodde speler. En verklaren ook natuurlijk. Want ik sluit natuurlijk niet uit dat Bas verschillen kan introduceren, maar verschillen zijn natuurlijk niet per se ook verbeteringen... :rolleyes:

Dat was mijn vrees vooraf, een verandering die het karakter van de speler zou veranderen en om die reden geen (gewenste) verbetering zou vormen. Gelukkig ten onrechte. Blijkbaar kan, als de werking daarvan juist wordt ingeschat, het aanwezige design er toe worden aangezet meer resultaat af te geven.

Ik wacht nog op reactie van een plaatsgenoot om dezelfde, maar ongewijzigde speler, met mijn versie te komen vergelijken. Je bent dan van harte welkom om mee te komen oordelen.

Treffend bericht weer Rob. Wees voorbereid op meer succes want met de tijd zal de uitwerking zich verder versterken. ;)

Dus al die mensen die een auto hebben er een andere chip inzetten zodat ze meer pk's hebben andere schokdempers, race remmen merken ook geen verschil? Want dat is in feite wat Bas doet, hij verandert infeite de auto zodat hij beter rijd, en dat maakt volgens jullie dus niets uit. Als het allemaal niets uitmaakt waarom koop je dan niet de goedkoopste speler die je vinden kan, ga naar de media markt en voor 29 euro heb je al een speler. Het klinkt toch allemaal hetzelfde toch, waarom dan zo'n dure cd speler.

Hier erger ik mij dus groen en geel aan, een oordeel ergens over hebben terwijl je nog nooit enige moeite hebt gedaan, om een door Bas verbeterd apparaat te beluisteren.

Gegroet een andere Bas

Dus al die mensen die een auto hebben er een andere chip inzetten zodat ze meer pk's hebben andere schokdempers, race remmen merken ook geen verschil? Want dat is in feite wat Bas doet, hij verandert infeite de auto zodat hij beter rijd, en dat maakt volgens jullie dus niets uit.

Nee, dat bedoel ik dus niet. Mensen die de motor van hun auto laten chip-tunen hebben als doel meer vermogen. En dat krijgen ze door dat chip-tunen. Misschien verneukt het de rijdbaarheid van de auto wel, maar dat is voor hun niet belangrijk. Feit is dat er 'iets' bewijsbaar veranderd is. Vervolgens is het een kwestie van smaak of je dat een verbetering vindt.

Zet je andere (harde) schokdempers onder je auto, dan doe je dat omdat je hardere demping wil. Dat is zeker merkbaar in comfort en weggedrag. Ook hier geldt weer dat de verandering niet per se (voor iedereen) een verbetering hoeft te zijn...

Ik zeg niet dat Bas geen merkbare veranderingen maakt met zijn mods. Maar ik vraag me wel af of dat een verbetering is. Vooral ook omdat cd-speler (duur of goedkoop) niet zo vreselijk verschillend klinken. Ik vraag me ook af of Bas een doel heeft met z'n mods. Wat is er niet goed aan het geluid en wat wil hij dus verbeteren?

Ik bedoel, ik kan ook wel een verschil realiseren. Kwestie van een condo in de uitgang en je mist ineens een hele hoop hoge tonen. Kan best zijn dat er mensen zijn die dat een verbetering vinden, aangezien er veel mensen zijn die over 'scherpe' of 'digitale' randjes praten bij cd's, maar of het ook daadwerkelijk een verbetering is?

Dat was mijn vrees vooraf, een verandering die het karakter van de speler zou veranderen en om die reden geen (gewenste) verbetering zou vormen. Gelukkig ten onrechte. Blijkbaar kan, als de werking daarvan juist wordt ingeschat, het aanwezige design er toe worden aangezet meer resultaat af te geven.

Ik wacht nog op reactie van een plaatsgenoot om dezelfde, maar ongewijzigde speler, met mijn versie te komen vergelijken. Je bent dan van harte welkom om mee te komen oordelen.

Treffend bericht weer Rob. Wees voorbereid op meer succes want met de tijd zal de uitwerking zich verder versterken. ;)

Zoals ik al heb gezegd: ik wil best een gemodde speler vergelijken met een ongemodde, maar dan wel in alle rust, op m'n eigen set en in m'n eigen ruimte. In het verleden is mij namelijk wel gebleken dat een luisterbijeenkomst wel aardig is, maar dat ik er verder weinig mee kan. Ik ken de set niet, ik ken de luisterruimte niet, ik zit niet lekker rustig, in m'n eentje m'n eigen muziek te luisteren... Dat gaat niet werken dus. Geforceerd probreren verschillen te horen, werkt bij mij ook niet. Ik moet gewoon een beetje internetten, wat lezen of zo, en dan merk ik vanzelf wel of ik verschil hoor. In een groep gaat dat niet...

Zoals ik al heb gezegd: ik wil best een gemodde speler vergelijken met een ongemodde, maar dan wel in alle rust, op m'n eigen set en in m'n eigen ruimte. In het verleden is mij namelijk wel gebleken dat een luisterbijeenkomst wel aardig is, maar dat ik er verder weinig mee kan. Ik ken de set niet, ik ken de luisterruimte niet, ik zit niet lekker rustig, in m'n eentje m'n eigen muziek te luisteren... Dat gaat niet werken dus. Geforceerd probreren verschillen te horen, werkt bij mij ook niet. Ik moet gewoon een beetje internetten, wat lezen of zo, en dan merk ik vanzelf wel of ik verschil hoor. In een groep gaat dat niet...

Dat is inderdaad de beste methode om verschillen te kunnen waarnemen. Koken, afwassen en strijken zou ik er nog serieus aan willen toevoegen, in ieder geval activiteiten waarbij je aandacht niet perse op de speakers zijn gericht. Maar een (subtiel) verschil kan ook in een andere situatie gemerkt worden.

Het helpt noch de twijfelaars noch de gebruikers om te blijven vragen en beantwoorden wat al aan de orde is geweest Niemand is gebaat bij een eindeloos geroerde trom. Oftewel, neem de luisterproef eens op de som.

ALs je de standaard schokbrekers vervangt zal dat inderdaad een verandering betekenen, echter zal je ook het verschil merken. Ook als je met versleten banden rijd en je zet er nieuwe onder dan rijd dat beter. In feite doet bas dit ook, hij vervangt de standaard schokbrekers voor betere waardoor de auto een betere wegligging krijgt hij veranderd daardoor de rijeigenschappen van de auto, als je nu een niet verbeterde auto van bas rijd zul je duidelijk een verschil merken, als hij er betere remmen op zit zal je dat verschil kunnen merken. Doordat de auto sneller stilstaat. En dat de remmen verbeteren is natuurlijk beter, echter moet je dan weer meer rekening gaan houden met je mede weg gebruiker, maar dat is een heel ander verhaal

Het probleem met fabrikanten is, dat ze alles zo goedkoop mogelijk willen maken, om zoveel mogelijk winst te kunnen maken met hun product. Alles word zo goedkoop mogelijk gekocht is een elcootje bij een bepaalde fabrikant een halve cent per stuk goedkoper, dan zullen ze deze nemen, terwijl als ze echt voor het "beste" gaan het product onbetaalbaar word, maar dit geld eigenlijk voor alles.

Zelfs bij gloeilampen gaat het gerucht dat ze er een heel klein beetje lucht inlaten zodat hij sneller stuk gaat.

Ze kunnen best lampen produceren die veel langer meegaan.

Het is gewoon een kosten baten plaatje.

Alhoewel ik het ongeloofelijk vind dat er uit al die apparaten muziek komt, en dat die apparaten de schoonheid van muziek kunnen weergeven, en de emotie van de artiest kunnen overbrengen, dat is veel belangrijker dan welke ingreep dan ook. Je moet gegrepen worden door de muziek.

Dat neemt niet weg dat Bas de beste cd speler kan bouwen met de meest slimme loopwerken, de beste eindtrap de allerbeste luidsprekers enz. Maar als de opname niet deugd dan kan je de beste set ter wereld hebben met het allerbeste geluid maar dan maakt het geen ene moer meer uit.

Helaas ontbreekt het daar in deze tijd heel erg aan. Er zijn nog nooit zo veel covers geweest. b.v dat nummer van de baby's dat is nu opnieuw ingezongen door borsato en silvas, als je ze naast elkaar hoort is het bijna exact hetzelfde.

Dat vind ik niet erg leuk maar ik verwacht wel dat het nr 1 word, en als iemand het in de platenzaak hoort van de the baby's en iemand zegt goh is dit nu al gecovered dan denk ik waar gaat het heen..

Maar om weer terug te komen op het topic, ik ben er van overtuigd dat de verbeteringen die zijn aangebracht door bas zeker hun nut hebben, en voor mensen die daar kritisch tegenover staan, dat vind ik prima. Zolang ze hun kritiek kunnen onderbouwen en er in ieder geval moeite voor hebben gedaan, om het verschil te kunnen beluisteren.

Trouwens als je cd speler overslaat en je zet er een nieuw loopwerk in en hij slaat niet meer over horen jullie dan geen verbetering :)

Trouwens als je cd speler overslaat en je zet er een nieuw loopwerk in en hij slaat niet meer over horen jullie dan geen verbetering :)

Ja tuurlijk wel. Dat is een beetje flauw...

Het punt is dat elk willekeurig (goed werkend) loopwerk, in combinatie met de foutcorrectie (die elk loopwerk nodig heeft om goed te kunnen functioneren!), gewoon foutloos uitleest. Daar lijkt me dus geen winst te behalen. In het analoge gedeelte zou dat wel kunnen. Alleen is het verschil tussen een goedkope speler en een dure speler ook in het analoge gedeelte al heel klein. Bij auto's is dat anders. Een el cheapo Daihatsu veert/dempt heel anders dan een Mercedes S-klasse. Al was het alleen maar vanwege het verschil in gewicht van beide auto's. Met andere woorden: de verschillen zijn standaard al heel groot, dus door iets aan de schokdempers te veranderen, kun je inderdaad een merkbaar verschil realiseren. Bij cd-spelers is standaard het verschil heel klein, dus ik vraag me af of je dan een groot verschil kan realiseren door er iets aan te veranderen. Ja, het kan wel, maar of het dan ook een (objectieve) verbetering is, dat is dan weer de vraag... Subjectief kan uiteraard alles een verbetering zijn...