james bond Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Ik denk dat het simpelste antwoord is ga luisteren maak voor jezelf uit of een ingreep door Bas voor jou zin heeft, ik ben er erg blij mee, en mijn cd speler gaat zeker die richting nog eens uit. Voor mij tellen natuurlijk ook de reiskosten weer mee, en dan word het een iets duurder geintje. maar ik kan en mag niet van bas verwachten dat hij het terplekke inbouwd, dat is niet eerlijk t.o.v zijn andere klanten. Echter ben ik door alle aankopen nu ook zo goed als blut, en bas is wel goed maar niet gek Over het autovoorbeeld, eigenlijk zullen er ook mensen zijn die het verschil niet merken tussen versleten schokbrekers en nieuwe, en dat is ook prima, dus ik zou zeggen ga luisteren, en geniet van de muziek. gr James Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Ik denk dat het simpelste antwoord is ga luisteren maak voor jezelf uit of een ingreep door Bas voor jou zin heeft, ik ben er erg blij mee, en mijn cd speler gaat zeker die richting nog eens uit. Voor mij tellen natuurlijk ook de reiskosten weer mee, en dan word het een iets duurder geintje. maar ik kan en mag niet van bas verwachten dat hij het terplekke inbouwd, dat is niet eerlijk t.o.v zijn andere klanten. Echter ben ik door alle aankopen nu ook zo goed als blut, en bas is wel goed maar niet gek Over het autovoorbeeld, eigenlijk zullen er ook mensen zijn die het verschil niet merken tussen versleten schokbrekers en nieuwe, en dat is ook prima, dus ik zou zeggen ga luisteren, en geniet van de muziek. gr James Nogmaals, als Bas een gemodde Cambridge DVD89 of Pioneer PD-S507 te leen heeft, ben ik best bereid die te vergelijken met mijn eigen, ongemodde versies. Maar dan dus thuis, in alle rust... Ik ga niet 1 van m'n spelers naar Bas sturen om 'm te laten modden. Ten eerste kan ik 'm dan niet vergelijken met de ongemodde versie en ten tweede heb ik te veel twijfels over het nut van de mods (no offence, Bas )... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Misschien dat het voor bas een idee is om twee cd spelers aan te schaffen, eentje met ingreep en eentje niet, zodat een mogelijke klant het rustig thuis kan vergelijken. Ik vrees dat je van je stoel valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Misschien dat het voor bas een idee is om twee cd spelers aan te schaffen, eentje met ingreep en eentje niet, zodat een mogelijke klant het rustig thuis kan vergelijken. Ik vrees dat je van je stoel valt. Ik val niet zo snel van m'n stoel hoor... Overigens is er al eens het idee geweest om 2 identieke spelers te kopen/regelen en er dan 1 te laten modden door Bas en daarna de 2 te vergelijken. Is geloof ik (nog?) niks van gekomen, maar het lijkt me opzich een leuk idee. Vooral als er ook aan gemeten gaat worden. Luisteren in een groep (op een onbekende set in een onbekende ruimte) blijft toch lastig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 het enige probleem is dan hoe hou je die spelers heel, zo'n blijvende verhuizing is niet echt goed voor ze. Daarnaast welke merk cd speler neem je, je hebt mensen die b.v sony helemaal niks vinden, of philips dat is toch altijd stuk etc. Dat is ook nog een punt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Destijds is er gekeken naar een wat oudere Philips speler. Maar opzich maar het merk en type niet zoveel uit. Het moet gewoon een speler zijn die volgens Bas te verbeteren is. Die verbetering zou dan te horen (en te meten) moeten zijn. Dat het een speler is die niet bij iedereen in de smaak valt, dat maakt daarbij niet uit (en dat houdt je toch altijd). Het gaat om het verschil tussen de 2 spelers, niet om de absolute kwaliteit van beide spelers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 ik ben iig helemaal eens met Henrie dat alleen rustig thuis luisteren echt wat zegt. groet rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Ja, daar zit wat in, alleen hoe hou je die spelers heel, en krijg je dan geen gezeik van dat de ene speler zowieso beter was als de ander, we moeten dus eerst met zijn allen die cd spelers thuis horen (niet verbeterd) en daarna pas door bas laten aanpakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Dat is dus het hele punt. Je moet het horen, het verschil voor en na, of tussen een standaard en een verbeterde speler. Daarna zul je nooit meer zeggen dat het flauwekul is. Ja, en dat is nou net waar de twijfel vandaan komt. Ik bedoel: ik heb vandaag een dvd-speler gekocht en ik kan eigenlijk niet of nauwelijks verschil merken met m'n cd-speler... Als Bas zulke grote verschillen kan realiseren, waarom kunnen/doen fabrikanten dat niet dan? Dat doen ze toch ook met speakers en in mindere mate met versterkers? Beste Henrie, Dat doen fabrikanten dus wel. Neem bijv. een Marantz CD17 en een Marantz CD17KI. De KI versie heeft een aantal substantiele verbetering. Neem bijv. het verschil tussen de goedkope MArantz CD43 en CD53. De laatst is dezelfde speler, echter met een extra buffer uitgangstrap. Als je het verschil ziet tussen duurdere en goedkopere spelers, zie je ook zaken die ze bij duurdere spelers aanpakken. Mijn redesigns hebben niets met voodoo of goeroe zaken te maken. Ik bouw compleet nieuwe schakelingen, voedingen en uitgangstrappen. Dat is wat anders dan een paar voedoe componentjes vervangen. Als je zegt dat er geen verschil hoorbaar is... tuurlijk dat is voor discussie vatbaar. Echter is eht wel een feit dat ik technische verbeteringen boek, daar nogmaals we hele nieuwe circuits bouwen voor de speler. Groeten, Bas Misschien dat het voor bas een idee is om twee cd spelers aan te schaffen, eentje met ingreep en eentje niet, zodat een mogelijke klant het rustig thuis kan vergelijken. Ik vrees dat je van je stoel valt. Ik val niet zo snel van m'n stoel hoor... Overigens is er al eens het idee geweest om 2 identieke spelers te kopen/regelen en er dan 1 te laten modden door Bas en daarna de 2 te vergelijken. Is geloof ik (nog?) niks van gekomen, maar het lijkt me opzich een leuk idee. Vooral als er ook aan gemeten gaat worden. Luisteren in een groep (op een onbekende set in een onbekende ruimte) blijft toch lastig... Beste Henrie, Dat is al het geval. Ik heb twee Harman Kardon HD970's aangeschaft. Expleciet twee, omdat ik er eentje totaal wil redesignen (heel rigoreus) de ander laat ik intakt. Ik ben bereid deze spelers mee te geven aan die die itneresse hebben. maar eht is nog niet zover. Overigens hebben we wel bij buurman kees (de speaker bouwer) met meerdere mensen blindtest's gedaan met twee benchmark DAC's Een redesignd en een niet. Allemaal konden we foutloos de gemodde aanwijzen. De benchmarks stonden achter de installatie, en kees heeft een schakelkastje. We wisten niet welke dac er speelde. Groeten, bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste, Wil ik er nog aan toevoegen, dat ik niet denk eht ebter te weten dan de fabrikanten. Wel heb ik mijn eigen implementatie van dingen. Het is voor ons te duur een compleet eigen cd speler te maken. Daarom nemen we een bestaande cd speler. Zodat je de kast en het loopwerk en de software al hebt. De rest ontwerpen we opnieuw op de manier zoals wij dat willen. Niet altijd zijn onze aanpassingen zo extreem maar dat is wel de kant waar ik op wil. Dat dus ook met de HK HD970. De DSP upsampling chip die ze zelf hebbeng eschrefven is wel uniek, en is vergelijkbaar met wat Wadia doet. Dan heb je dus voor 300 euro een basis die ik zelf nooit zou kunnen maken voor dat geld. De rest wordt dan eigen design, en voila je hebt een nieuwe speler die mijn inziens echt state of the art is. Met eigen design bedoel ik dan. Nieuwe klasse A uitgangstrappen Nieuwe voedingen Nieuwe regulatie En waar in een speler vooral veel winst valt te behalen is de I-V conversie. De meeste dac's zijn stroom uit. De I-V conversie van 90% van de comemrciele ontwerpen is gewoon neit zoals het zou kunnen zijn. Zei gebruiken daar opamp schakelingen en creeren via de inverted input een virtual 0 ohm impedantie. Echter is de feedbackloop, veel te traag om de pulsen aan de uitgang van de dac te kunnen volgen. Ook zijn er slew rate beperkingen. De puristen doen I-v conversie simpel met een weerstand van uitgang naar massa, wat in de praktijk vaak beter klinkt dan een opamp. Echter heft dat ook weer andere nadelen. Wij zijn van plan dat totaal anders te doen. Tot dusver is hat alleen PS Audio, Wadia, Ayre en Nelson pass die daar series een betere oplossing voor hebben. Het is dus mogelijk als ontwerper innoatief te zijn en dingen gewoon anders te doen. En dat is mijn doel ook. En ik wil erop blijven hammeren dat dat toch wel wat anders is dan componentjes vervangen zoals mijn collega bedrijven dat doen Wij doen dus niet aan goeroe dingen als kasten verzwaren etc. Puur technische aanpassingen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Bas, Vooropgesteld: ik beschuldig je niet van Voodoo-praktijken. Ik ken je mods niet heel goed, maar wat ik erover heb gelezen is het inderdaad meer dan een elco'tje hier en daar vervangen... Even over die verschillen tussen Marantz cd-spelers: Ik ken de genoemde spelers niet (zijn al wel wat oudere modellen, niet waar?), maar hierbij even mijn ervaringen met cd-spelers: Ik ben ooit met een Denon DCD-635 begonnen. Typische Denon-looks, stevig gebouwd, klank prima... Toen m'n broer me vroeg of ik ergens een 'goedkope' cd-speler kon scoren (marktplaats) kwam ik een advertentie tegen met 2 Pioneer cd-spelers. Een daarvan, een PD-S505, heeft mijn broer gekregen, de andere, een PD-S507 heb ik gehouden. Heb 'm vergeleken met m'n Denon, maar ik vond de verschillen, als die er al waren, niet schokkend. Omdat de Pioneer wat nieuwer was (de Denon was naar schatting 6 jaar oud; de Pioneer ongeveer 3 jaar) heb ik toen de Pioneer gehouden. Afgelopen weekend heb ik een dvd-speler aangeschaft, een Cambridge Audio DVD89. Ik vind de verschillen wederom niet schokkend, als er al verschillen zijn... Nou heb ik de 3 spelers gehad, van 3 verschillende merken, met 3 totaal verschillende loopwerken ('gewoon' cd-loopwerk, 'Stable Platter Mechanism' en nu een DVD-loopwerk; speelt ook SACD trouwens), en ook verschillende analoge elektronica. En toch zijn de verschillen hooguit miniem... Hopelijk begrijp je nu waarom ik twijfel of jouw mods, hoe technisch goed ze ook zijn, hoorbare verschillen opleveren... Nogmaals, ik beticht je niet van Voodoo-praktijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste Henrie, Dat is al het geval. Ik heb twee Harman Kardon HD970's aangeschaft. Expleciet twee, omdat ik er eentje totaal wil redesignen (heel rigoreus) de ander laat ik intakt. Ik ben bereid deze spelers mee te geven aan die die itneresse hebben. maar eht is nog niet zover. Groeten, bas beste Bas, mag ik een keer heel op mijn gemakkie met een hele goede koptelefoon deze spelers beluisteren (bij jou bijvoorbeeld, kan ik gelijk je nieuwe luisterruimte bekijken/luisteren) ik ben echt benieuwd of ik verschil hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Bete Erik, Je mag ze ook mee naar huis nemen maar natuurlijk ben je altijd welkom bij mij. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Bas Als je straks de HK gemodificeerd hebt, dan moet je tijdens de DBT niet zeggen welke speler gemodificeerd is. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de originele versie als beste wordt aangewezen. Het ding klinkt namelijk al super van zichzelf. Wat een beetje jammer is, dat er op dit moment 2 versie's HD-970 in omloop zijn. En dan gaat het voornamelijk om een ander loopwerk. Dit is de eerste versie met een heel goed DVD loopwerk. Deze zoekt ook razendsnel andere nummers tijdens het skippen. Hij gebruikt een solide schroefas om de laser te bewegen. Het inlezen gaat wat trager, maar dat is vrij normaal bij DVD loopwerken, omdat hij eerst het formaat moet bepalen {zoeken}, MP-3, CD, DVD. Dit is de tweede versie, die voornamelijk op dit moment in omloop is. Dit loopwerk oog wat goedkoper dan het eerste. Het besturingsprintje wat je ziet, zit bij de eerste versie onder loopwerk geplaatst.Daarom heft de eerste versie ook meer ruimte in de kast. Dit loopwerk werkt met tandwielen ipv een schroefas. Het oogt allemaal iets goedkoper. Ik heb nog de allereerste versie, en dat is de versie met afgeschermde flatcables. Of het allemaal uitmaakt, dat weet ik niet, want de eindprint is verder indentiek en werkt met dezelfde upsampeling. Dus grote kans dat je helemaal geen verschillen hoort tussen de diverse versie's. Hier heb je het goedkopere ogende loopwerk van dichtbij gezien. Dit is de Naim DVD-5 van 3500 Euro die exact hetzelfde loopwerk heeft als de eerste generatie HD-970's De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Beste Edwin, En hoe kun jij ervan overtuigd zijn dat de orignele de beste is? Om je eerlijk te zeggen. Ik zit inmiddels ruim 4 maanden met die twee spelers in mijn maag en ik heb ze gekocht omdat ik me liet leiden door ene aantal super recensie's hier.... Echter zo geweldig vind ik ze namelijk helemaal niet klinken. sorry.. Maar het is gewoon geen vergelijk met bijv. De Apogee PSX-100 of andere top spelers. Dus daarom heb ik ze weer aan de kant gezet en liggen ze al maanden stof te happen in onze schappen, omdat ik niet weet wat ik er mee aan moet dan ooit weer verkopen. Echter nu mijn eigen versterkertrap klaar is ga ik het weer een kans geven. De D/A converters en de DSP upsampeling zijn wel heel erg fraai van de speler en uniek te noemen. Tuurlijk voor 300 euro klinkt ie heel goed. En ik hoor de potentie erin. Maar er zijn opzeker betere spelers. De uitgangstrap is bud! Ik heb inmiddels wat dieper gemeten in het circuit en de schema's bestudeerd. en ga hem totaal re-designen. Waarom al die moeite? Voor 300 euro heb ik de belangrijke grondstoffen die anders veel duurder zijn zelf te maken. (loopwerk, kast software etc.) Het is dus geen modificatie maar ik ga er een hele nieuwe speler mee bouwen. Dat wil zeggen ik gebruik van de HK alleen de software en het loopwerk en de DAC. Voor de rest laat ik nieuwe printen maken. Nieuwe voeding en nieuwe uitgangstrappen. Ik wil er een echte starte of the art speler mee maken die wel kan concureren met het beste. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 En hoe kun jij ervan overtuigd zijn dat de orignele de beste is? Dat is gewoon een gokje. Je bent de eerste die ik hoor die de HD-970 niet zo geweldig vind. Iedereen die ik ken met de HD-970 is er erg tevreden mee. Ik heb zelf de Marantz CD-17-Ki verkocht voor de HD-970. Mijn broer heeft de Sony CDP-XA-555ES verkocht en een HD-970 gekocht. Het zijn beide hele goede spelers, maar de HD-970 verslaat beide spelers op elk gebied. Ook klinkt de HD-970 beter dan de CDP-XA50 ES van Sony. Als mijn CD-17 KI ook maar een fractie beter klonk, of zelfs gelijk aan de HK, dan had ik 'm natuurlijk nooit verkocht. En mijn broer de Sony niet. De CD-17 en de Sony kosten destijds respectievelijk 3000 gulden en 2600 Guden. beide merken zouden zich een potje moeten schamen met hun gewicht van rond de 15 kilo en verkoperde chassis en loopwerken gebouwd als een tank, en vol met electronica. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Beste Edwin, Ik geloof je direct, en ik denk zelfs dat ik die mening wel deel. Bovenstaande spelers ben ik ook niet gecharmeerd van. Echter het waren toen jouw woorden dat ie alles tot aan de top wegspeelt incl. mijn eigen apogee PSX-100 Dat maakte me zo nieuwschierig dat ik ze meteen heb besteld. Heb overigens ook de versie's met het mooie loopwerk maar dat terzijde. Dat loopwerk wat jij met liet zien ben ik nog niet tegen gekomen. Ik denk (weet wel zeker) dat ik er een veel fraaiere speler mee kan maken. De potentie is er zeker. Ik vind de dac en de DSP geweldig. Maar ik zie dat als bouwstenen om op verder te bouwen. Overigens een mod die niets kost en iedereen kan (Mits je zeker weet dat je voortrap DC ontkoppeld is!!) bypass die uitgangs elco's met een draadje. Het laag wordt meteen een stuk beter. evenals de resolutie en dieptewerking. Der zitten goedkope polaire electrolyten in de signaalweg die absoluut ongeschikt zijn voor muziek signalen. Electrolyten hebben een polariteit en muziek signaal is AC. En ja voor de stichting meet, de vervorming die ze toevoegen is ook te meten Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Ik geloof je direct, en ik denk zelfs dat ik die mening wel deel. Bovenstaande spelers ben ik ook niet gecharmeerd van. Echter het waren toen jouw woorden dat ie alles tot aan de top wegspeelt incl. mijn eigen apogee PSX-100 Dat is ook waar, dat waren ook mijn woorden. Ik was zo enthousiast toen ik 'm hoorde dat ik het van de daken schreeuwde hear. Maarja, ik ben dan ook geen Apogee gewend en daar heb ik geen rekening mee gehouden. Eigenlijk moet je het vergelijk zien in de klasse van de CD17 en de Sony CCP-XA555ES, en dan scoort de HD-970 heel erg goed. Als je het daarmee vergelijkt, is de HK toch wel een kleine revolutie met z'n 350 Euro. Mocht jouw gemodificeerde HK straks zo goed klinken dat iedereen er zeer enthousiast over is, dan laat ik mijn speler ook bij jou modificeren. Ik sta overal open voor. Maar hoe dan ook, voordat ik weer wat van de daken ga schreeuwen,over bijvoorbeeld een paar Mission luidsprekers, of Magnatjes, dan waarschuw ik je eerst even van tevoren, want tegen die Matrixen kunnen ze toch niet op. Ik moet er niet aan denken dat je op mijn advies een paar Magnatjes van 500 Euro per stuk gaat kopen op mijn advies. Die teleurstelling wil ik niet weer op m'n geweten hebben. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 In voorgaande discussie maakte Henrie gelukkig de juiste. Ik hoor geen verschil in klank. Daar draait het dus om, ook met kabels filters cones, noem maar op. Neem andere speakers en je hebt andere klank. Wil je met je zelfde klank meer gegevens uit je set, heb je andere kabels, matjes, cones,filters en Mods nodig. je klank verandert dus niet maar je krijgt meer info,die wel of niet met muziek te maken heeft. Zonder de klank echt te veranderen kan de bas wel meer kracht krijgen, en omdat tonen beter (kompleter) kunnen worden neergezet lijkt ook het hoog er meestal in klank op vooruit te gaan, en zonder dat de klank verandert kan je hele geluidsbeeld stiller worden, waardoor je tonen langer hoort, als je erg hard draait maakt dat niet veel uit, maar dat harder draaien is meestal een gevolg van zachte tonen in stilte van je mindere set nog willen horen. Dus wil je een andere klank hou je cd speler en doe er verder niets mee. wil je meer details, ruimte, betrokkenheid, zwartere stilte's, preciesie, praat eens met Bas, en/of mod.(extern) zelf eens wat. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Beste Edwin, een kleine revolutie is het zeker. Zoals ik ergens anders al zei. Wat zei met de DSP hebben gedaan is ongekend voor dat geld. En alleen hele dure merken als Wadia en Weiss nemen die moeite om hun eigen upsample DSP's te schrijven. Alle andere (ook hele dure) spelers die upsampelen gebruiken gewoon de standaard CS8420 chips etc. En begrijp me ook goed dat ik helemaal geen snob ben, dat ik denk dat een veel duurdere Apogee wel beter moet zijn. Want ik weet ook wel als geen ander dat goed niet duur hoef te zijn. En zeker in de highend zijn sommige prijzen alleen gebasseerd op lucht en naam. Maargoed achteraf gezien ben ik helemaal niet teleurgesteld in de aankoop van de HD790's hoor. Want ook ik vind het bijzondere apparaten. Wat ik nu wel heel jammer vind te lezen is dat ze het loopwerk hebben veranderd. Dat wist ik dus niet. Vooral jammer omdat de besturings print nu ruimte in beslag neemt die ik eigenlijk al had gereserveerd.. Nouja we zien wel... Weltrusten Bas In voorgaande discussie maakte Henrie gelukkig de juiste. Ik hoor geen verschil in klank. Daar draait het dus om, ook met kabels filters cones, noem maar op. Neem andere speakers en je hebt andere klank. Wil je met je zelfde klank meer gegevens uit je set, heb je andere kabels, matjes, cones,filters en Mods nodig. je klank verandert dus niet maar je krijgt meer info, wel of niet met muziek te maken. Zonder de klank echt te veranderen kan de bas wel meer kracht krijgen, en omdat tonen beter (kompleter) kunnen worden neergezet lijkt ook het hoog er meestal in klank op vooruit te gaan, en zonder dat de klank verandert kan je hele geluidsbeeld stiller worden, waardoor je tonen langer hoort, als je erg hard draait maakt dat niet veel uit, maar dat harder draaien is meestal een gevolg van zachte tonen in stilte van je mindere set nog willen horen. Dus wil je een andere klank hou je cd speler en doe er verder niets mee. wil je meer details, ruimte, betrokkenheid, zwartere stilte's, preciesie, praat eens met Bas, en/of mod.(extern) zelf eens wat. Theo Beste Pietje, Het is natuurlijk ook niet zo dat je alles maar beter kunt modden. In sommige gevallen ben je gewoopn beter af door een beter product te kopen. Elk product heeft een eigen klank, en je hoort duidelijk de invloed en filosofie van de ontwerper. Om die reden wil ik ook van het modden af zoals we dat nu doen (bestaande stront beter maken) . Ik wil gewoon de stront helemaal wegscheppen en totaal nieuwe ontwerp concepten toepassen. Daarbij probeer ik het beste qua ontwerp en componenten toe te passen als mogelijk is, en zodoende voor een nog steeds redelijke prijs mee doen met de top. Daarom zijn juist spelers als de HD790 zo interessant, omdat dat de mogelijkheid bied voor relatief weinig een kast, een goede dac, loopwerk en software te hebben. Daarmee ga je dan aan de slag. Componentjes en opampjes vervangen is saai..... en klopt wel emt het gezegde van "je kunt van een Fiat geen ferrari maken" Dus daarom ben ik voor volledige re-designs. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Ik weet wel dat je geen snob bent, want als er iemand nuchter is op audiogebied, dan ben jij het wel. Ik zie je niet voor niks zo vaak vluchten in de PA-wereld omdat je dat opgeklopte audiofiele wereldje zo zat bent. En terecht ook. Ik ben ook helemaal niet gecharmeerd van het gemiddelde audiofiele klankbeeld wat doorgaans veel te soft is en ongecontroleerd. De meeste versterkers in de audiofiele wereld vind ik helemaal niet mooi klinken. De meeste versterkers leven niet en zijn veel te soft en krachteloos, maar ook vaak veel te warm afgesteld. Ik kan geen versterker horen, of zijn het zijn wel weer dweilen. Of ze stompen weer in het laag. Ik heb hier bijvoorbeeld een NAD 319 staan. dat is een geintegreerde versterker, die precies het klankbeeld heeft wat ik goed vind klinken. Hij klinkt strak, snel en gecontroleerd en met druk in het laag. Veel dure eindversterkers kunnen niet eens tippen aan het gecontroleerde geluidsbeeld van de NAD. Dat is toch te gek voor woorden eigenlijk. Ik denk soms echt dat ik het moet zoeken in de PA wereld als het om versterkers gaat. Bijvoorbeeld een Crown, zoals jij zei. Klasse A alleen kan ik ook niet meer luisteren. Het is prachtig en schoon klinkend, maar soms wil je niet altijd dat schone gepolijste geluidsbeeld, dan verlang ik weer naar een wat rauwig gecontroleerd geluidsbeeld, zonder dat schone en gepolijste. Wat dat betreft is het nooit goed. Weet je wat ook wel grappig is, dat is dat ik vaak de goedkopere elco's beter vind klinken dan de duurdere versie's. De goedkopere elco's geven vaak meer vervorming, waardoor het geluidsbeeld weer levindig begint te klinken. Dure Elna Silmic, of cerafine, of rybycon Black gate vind ik vaak te soft klinken en te gladjes. Het leeft dan niet meer en klint dan te terughouden en ingetogen vind ik Weet je wat ook wel grappig is, dat is dat ik vaak de goedkopere elco's beter vind klinken dan de duurdere versie's. De goedkopere elco's geven vaak meer vervorming, waardoor het geluidsbeeld weer levendig begint te klinken. Dure Elna Silmic, of cerafine, of rybycon Black gate vind ik vaak te soft klinken en te gladjes. Het leeft dan niet meer en klinkt dan te terughouden en ingetogen vind ik. In sommige situatie's zijn de Rubycons en Elna's wel weer een aanwinst. Vooral als het wat schoner en rustiger moet klinken. Groeten en weltrusten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Ik had laatst m'n tuner gemodificeerd met dure Elna Cerafine elco's. Dat ding klonk na modificatie zo schoon, dat ik er naar van werd. Ik heb gelijk de goedkopere elco's weer terug geplaatst. Wat een verademing was dat, toen de Elna's weer in de elco-doos lagen. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Ik ben ook helemaal niet gecharmeerd van het gemiddelde audiofiele klankbeeld wat doorgaans veel te soft is en ongecontroleerd. De meeste versterkers in de audiofiele wereld vind ik helemaal niet mooi klinken. De meeste versterkers leven niet en zijn veel te soft en krachteloos, maar ook vaak veel te warm afgesteld. Ik kan geen versterker horen, of zijn het zijn wel weer dweilen. Of ze stompen weer in het laag. Kan je wat voorbeelden noemen van deze versterkers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Beste Edwin, Eigenlijk ben ik helemaal geen fan van elco's of condensatoren in de signaalweg. Daarom zullen mijn toekomstige ontwerpen DC gekoppeld zijn en wordt gelijkspanning weg geregeld met een vernuftigd DC servo. Dat laatste is misschien nog een van de weinige dingen in audio design wat nog niet volledig is uitgekouwd en waar mogelijk nog een beetje het wiel opnieuw uitgevonden kan worden, door een totaal ander DC servo principe toe te passen. Any way. Ik beloof je bij deze Edwin. Als ik een HD790 af heb stuur ik die naar je op en ga je hem maar lekker helemaal vrijblijvend zelf proberen. Of je dan Dubbel blind wil testen of niet is jou pakkie an ga er maar mee spelen. En schrijf hem desnoods de grond in hier als ie niet goed is Ik zeg altijd maar zo geen woorden maar daden. Dus ben ik ervan overtuigd dat mijn HD790 je wel gaat overtuigen met daden. (en dat zeg ik nu ie feitelijk alleen nog maar op de tekentafel bestaat ) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 In voorgaande discussie maakte Henrie gelukkig de juiste.Ik hoor geen verschil in klank. Daar draait het dus om, ook met kabels filters cones, noem maar op. Neem andere speakers en je hebt andere klank. Wil je met je zelfde klank meer gegevens uit je set, heb je andere kabels, matjes, cones,filters en Mods nodig. je klank verandert dus niet maar je krijgt meer info,die wel of niet met muziek te maken heeft. Zonder de klank echt te veranderen kan de bas wel meer kracht krijgen, en omdat tonen beter (kompleter) kunnen worden neergezet lijkt ook het hoog er meestal in klank op vooruit te gaan, en zonder dat de klank verandert kan je hele geluidsbeeld stiller worden, waardoor je tonen langer hoort, als je erg hard draait maakt dat niet veel uit, maar dat harder draaien is meestal een gevolg van zachte tonen in stilte van je mindere set nog willen horen. Dus wil je een andere klank hou je cd speler en doe er verder niets mee. wil je meer details, ruimte, betrokkenheid, zwartere stilte's, preciesie, praat eens met Bas, en/of mod.(extern) zelf eens wat. Theo Het gaat bij mods dus om details? Hoe kan het dan dat gebruikers van die mods het verschil met ongemodde versies vaak aangeven als 'een wereld van verschil' of 'je bent doof als je het niet hoort'? Dan zouden die mensen dus overdrijven... Wat details meer of minder daar kan ik overigens echt niet wakker van liggen. Het gaat mij om het totale plaatje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts