Guest C J Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 In voorgaande discussie maakte Henrie gelukkig de juiste. Ik hoor geen verschil in klank. Daar draait het dus om, ook met kabels filters cones, noem maar op. Neem andere speakers en je hebt andere klank. Wil je met je zelfde klank meer gegevens uit je set, heb je andere kabels, matjes, cones,filters en Mods nodig. je klank verandert dus niet maar je krijgt meer info,die wel of niet met muziek te maken heeft. Zonder de klank echt te veranderen kan de bas wel meer kracht krijgen, en omdat tonen beter (kompleter) kunnen worden neergezet lijkt ook het hoog er meestal in klank op vooruit te gaan, en zonder dat de klank verandert kan je hele geluidsbeeld stiller worden, waardoor je tonen langer hoort, als je erg hard draait maakt dat niet veel uit, maar dat harder draaien is meestal een gevolg van zachte tonen in stilte van je mindere set nog willen horen. Dus wil je een andere klank hou je cd speler en doe er verder niets mee. wil je meer details, ruimte, betrokkenheid, zwartere stilte's, preciesie, praat eens met Bas, en/of mod.(extern) zelf eens wat. Theo Het gaat bij mods dus om details? Hoe kan het dan dat gebruikers van die mods het verschil met ongemodde versies vaak aangeven als 'een wereld van verschil' of 'je bent doof als je het niet hoort'? Dan zouden die mensen dus overdrijven... Wat details meer of minder daar kan ik overigens echt niet wakker van liggen. Het gaat mij om het totale plaatje... Ik begin me af tevragen of jij toevallig niet familie bent van soooo484. Je bent al net zo halstarrig. Het is inderdaad een wereld van verschil, nadat Bas een verbetering heeft doorgevoerd en die ook in rust, detail, ruimte, stilte en vooral ook gemak, autoriteit en betrokkenheid tot uitdrukking komt! Dus, wees nou eens kerel en ga op de uitnodiging van Bas in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Het gaat bij mods dus om details? Hoe kan het dan dat gebruikers van die mods het verschil met ongemodde versies vaak aangeven als 'een wereld van verschil' of 'je bent doof als je het niet hoort'? Dan zouden die mensen dus overdrijven... Wat details meer of minder daar kan ik overigens echt niet wakker van liggen. Het gaat mij om het totale plaatje...Ik begin me af tevragen of jij toevallig niet familie bent van soooo484. Je bent al net zo halstarrig. Het is inderdaad een wereld van verschil, nadat Bas een verbetering heeft doorgevoerd en die ook in rust, detail, ruimte, stilte en vooral ook gemak, autoriteit en betrokkenheid tot uitdrukking komt! Dus, wees nou eens kerel en ga op de uitnodiging van Bas in. De uitnodiging van Bas? Je bedoelt om die HK's te vergelijken? Ja prima, maar Bas heeft 'm nog niet eens omgebouwd, dus als het zover is, dan wil ik ze wel eens vergelijken... Ps. ik ben geen familie van S0000884. Heb wel een half jaartje colleges met hem gevolgd, 6 jaar geleden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 laten we eerst de test tussen de 2 spelers afwachten.... voor we verder discusseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 laten we eerst de test tussen de 2 spelers afwachten.... voor we verder discusseren. Een verademing Erik, deze woorden van jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Henrie , die details zijn idd een wereld van verschil. Het is makkelijk klank kleuren te veranderen door vervanging van gelijkwaardige komponenten. Het is een stuk moeilijker om details die normaal in de ruis wegzakken hoorbaar te maken. Die details kunnen voor meer betrokkenheid, het bij de opname aanwezig zijn gevoel zorgen. Als je plotseling op de achtergrond krakende stoelen, aanwezig publiek, of zelfs verkeer hoort, zelfs bij gewone top 40 shit, vind ik een wereld van verschil. Daarom is ook even snel a-b vergelijken vaak wat lastiger. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 beste Pietje bell, heeft tante Agaath je iets te hard voor je bol geslagen? ik kan er geen touw aan vast knopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Wat kunnen audiofielen toch vreselijk veel grote woorden wijden aan verschrikkelijk kleine verschilletjes, terwijl ze zo ontzettend weinig woorden wijden aan ongelooflijk grote verschillen... CD-spelers vergelijken is zoiets als rechte lijnen naast elkaar leggen en dan vragen: "Welke vindt u nou de rechtste?" CD-spelers tweaken en vergelijken heeft eigenlijk geen zin, zolang de echte verschillen in KLANK nog vrijwel alleen door de luidsprekers worden bepaald. Vind ik, tenminste. (Maar da's n'tuurlijk heel p'soonlijk...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Henrie , die details zijn idd een wereld van verschil. Het is makkelijk klank kleuren te veranderen door vervanging van gelijkwaardige komponenten. Het is een stuk moeilijker om details die normaal in de ruis wegzakken hoorbaar te maken. Die details kunnen voor meer betrokkenheid, het bij de opname aanwezig zijn gevoel zorgen.Als je plotseling op de achtergrond krakende stoelen, aanwezig publiek, of zelfs verkeer hoort, zelfs bij gewone top 40 shit, vind ik een wereld van verschil. Daarom is ook even snel a-b vergelijken vaak wat lastiger. Theo Ik denk dan oa aan de Tent labs klok die de jitter, die het loopwerk met zich mee brengt, aanzienlijk vermindert, wat voor meer detail in de weergave zorgt. Jitter en detail zijn communicerende vaten, meer van het een is minder van het ander (mijn parafrase van toelichting door dhr. De Vries). De presentatie wordt dan inderdaad aangenamer (menselijker?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Wat kunnen audiofielen toch vreselijk veel grote woorden wijden aan verschrikkelijk kleine verschilletjes, terwijl ze zo ontzettend weinig woorden wijden aan ongelooflijk grote verschillen... CD-spelers vergelijken is zoiets als rechte lijnen naast elkaar leggen en dan vragen: "Welke vindt u nou de rechtste?" CD-spelers tweaken en vergelijken heeft eigenlijk geen zin, zolang de echte verschillen in KLANK nog vrijwel alleen door de luidsprekers worden bepaald. Vind ik, tenminste. (Maar da's n'tuurlijk heel p'soonlijk...) En daarom is het maar beter dat jij je houdt bij je luidsprekers. Het verschil tussen een standaard en een verbeterde speler, zoals Bas dat doet, zul ook jij tot nu toe nog niet hebben gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 audiodokter. De Vries Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Beste, Jongens... heel erg bedankt voor de aardige woorden, maar jullie geven me toch een beetje teveel krediet . Klaas heeft (vind ik) natuurlijk wel gelijk. Ik ben ook van mening dat de luidsprekers in eerste instantie de belangrijkste schakel zijn. Nou eigenlijk vind ik in eerste plaats de acoustiek, en dan de luidsprekers. Betreft de mods. Ik ben helaas geen dokter maar een simpele muzikant. En de dingen die ik doe zijn vrij nuchtere ingrepen, en natuurlijk ook een hoop jat werk. (beter goed gejat dan slecht ontworpen ) In de de loop der jaren zie je zoveel producten voorbij komen (en horen natuurlijk), dat elke ontwerper wel weer iets specifieks heeft wat je bijblijft. Van elke type cd speler of schakeling leer je dus ook vooral. Als je bijv. kijkt naar het merk Gryphon en het oude Sphinx en Classe. Die doen qua voeding hetzelfde wat ik doe. (of ik moet eigenlijk zeggen ik doe hetzelfde als zei doen ). En zo gaat dat. Je ziet iets, je bestudeerd het, je probeerd het uit (en vergelijkt het met andere schakelingen) en als je de applicatie weet en het bevalt dan hou je dat vast. En der gaat geen nacht voorbij dat ik niet een white paper of een design applicatie sheet lees in bed .. Maar toch in tegenstelling tot hoe sommgie denken, blijft eht belangrijskte toch, de schakelingen thuis proberen en luisteren. Meten is weten en moet ook! mede ook om te verklaren waarom je iets goed vind en hoe het toe te passen, maar aangezien we hier met hifi bezig zijn en geen medische wetenschappelijke apparatuur is er toch ook emotie mee verbonden, en is mijn doel alleen maar een klank resultaat. Dus blijft luisteren toch de beste maatstaaf. Toch komt het er vrijwel altijd op neer, als ik schakelingen vergelijk, dat wat het beste meet ik ook het beste vind klinken Het wiel opnieuw uitvinden in audio design geloof ik niet meer in. Dus ik probeer van de bestaande dingen het beste te combineren, althans wat ik het beste vind. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Ik denk dat je de geluidsopname nog vergeet, want je kan wel een installatie hebben build by DR. Sebastiaan de Vries, maar als er zo'n prutser achter de knoppen zit dan heb je er dus niks aan. Dus Bas dan moet je er dus ook voor zorgen dat ze met die knoppen om leren gaan in de studio (dan krijg je het nog drukker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 3 weken. de laatste week vallen verbetering in twee dingen op: - vooral de kracht in het laag op. niet meer laag, wel beter gedefinieerd, energie-rijker. dat geeft een hoger 'echt-gehalte' aan het geluid. - het midden opent verder. meer onderscheid in klanken, zachtere vollere stemmen, langer uitsterven van geluiden, verrassingen in de diepte. mooi is het, erg mooi. zo hoort het te klinken. je kan er nog wat in varieren wellicht met bekabeling en zo, maar daar heb ik nu geen behoefte aan. zoals de speler nu is, heeft iedere opname zijn eigen klank en opbouw. het is niet opvallend, wel boeiend. erg boeiend. komende week ga ik even zelf aan het voodoo'en in de speler: de bijgeplaatste condensatoren (er dat zijn er nogal wat ) worden met een strip loodbituum beplakt. ervaring leert dat dat een verdere stap geeft. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 vergeet het schoteltje melk niet. daar houden cd-spelers ook van............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 ik zal de melk er niet in gieten. het is ronduit jammer dat je deze dingen niet hoort. ik accepteer echter zonder meer dat je dat niet hoort. accepteer jij dat ik het wel hoor? ik oordeel niet over jou, oordeel jij over mij? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Dag Robx, Er schiet mij gelijk een vraag binnen. Zou je dat nu al gelijk gaan doen? Zou je niet eerst nog even zo luisteren met alleen Bas's modificatie? Is het niet beter om eerst dat door te luisteren. Dat andere kan je nog altijd doen op een nog later tijdstip. Ik geloof je ook wel dat je de verschillen hoort,maar bij mij kwam zoiets op van.....zonde om dat nu al te doen,vandaar mijn vraag. Ik weet dat Bas geen half werk verricht en natuurlijk iets moois heeft ontworpen en ik snap dat je het met bitumen plakken iets wil verfijnen,maar zonde vind ik het wel een beetje,maar dat is mijn mening. tenslotte is het jou speler en het is je goed recht om het te doen. Daar wil ik niet over strijden.het is meer je bewust te maken dat je er wel erg snel mee bent. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Dag Robx, Er schiet mij gelijk een vraag binnen. Zou je dat nu al gelijk gaan doen? Zou je niet eerst nog even zo luisteren met alleen Bas's modificatie? Is het niet beter om eerst dat door te luisteren. Dat andere kan je nog altijd doen op een nog later tijdstip. Ik geloof je ook wel dat je de verschillen hoort,maar bij mij kwam zoiets op van.....zonde om dat nu al te doen,vandaar mijn vraag. Ik weet dat Bas geen half werk verricht en natuurlijk iets moois heeft ontworpen en ik snap dat je het met bitumen plakken iets wil verfijnen,maar zonde vind ik het wel een beetje,maar dat is mijn mening. tenslotte is het jou speler en het is je goed recht om het te doen. Daar wil ik niet over strijden.het is meer je bewust te maken dat je er wel erg snel mee bent. Met groet, Ja, eerlijk gezegd wist ik ook niet wat ik las. Ik denk zelfs dat je niet eens moet proberen om dat wat Bas heeft gedaan nog te verbeteren. Zou dat wel kunnen, dan had ie dat ongetwijfeld zelf wel gedaan voordat ie de kast weer monteerde. Of had ie dat aanbevolen om dat na verloop van tijd alsnog te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 ik zal de melk er niet in gieten. het is ronduit jammer dat je deze dingen niet hoort. ik accepteer echter zonder meer dat je dat niet hoort. accepteer jij dat ik het wel hoor? ik oordeel niet over jou, oordeel jij over mij? groet beste Rob, je moet met beide benen op de grond blijven staan, het beplakken van voedingselco's met bitumen is wel een beetje maf , vind je niet? als je graag wat wil beplakken zou ik het glasservies in de vitrine kast doen. of de dressoirspiegel. dat geeft v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Beste, Het mechanisch modificeren van apparaten kan geen kwaad hoor, en Robs marantz kan daar nooit slechter van worden. De reden dat wij zulke dingen niet doen, is omdat een ieder dat zelf ook kan, en vind het een beetje zonde om ons uurtarief daaraan te besteden en aan de klant door te berekenen. En Microfonie of dat invloed heeft? Wel.. Met buizen versterkers was dat zeer zeker wel het geval. Hoe ouder de buis hoe losser de roosters en hoe meer je het ginge terug horen. Een elcos heeft electrische eigenschappen door zijn mechanische constructie. Ik heb ook met regelmaat gezien dat fabrikanten zelf elco's dempen, of de folie eraf schillen. Erik, Rob heeft wel een beetje gelijk. Hij beoordeelt jou ook niet terwijl jij toch ook een hoop maffe dingen doet. Echter beoordeelt jij hem wel omdat hij in jou referentie kader maffe dingen doet. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 .....Erik, Rob heeft wel een beetje gelijk. Hij beoordeelt jou ook niet terwijl jij toch ook een hoop maffe dingen doet. ..... vertel !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 ..... Erik, Rob heeft wel een beetje gelijk. Hij beoordeelt jou ook niet terwijl jij toch ook een hoop maffe dingen doet. ..... vertel !! Nou dat weet je denk ik zelf ook wel Het gaat mij er echter om. Je hammert zo jou mening door, en ziet alles vanuit je eigen referentie kader. Echter waar jij niet in gelooft, wat jij niet hoort of wat jij vind. Dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. En wat jij vind, hoort en ziet is geen absoluut feit maar jou mening. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Iedereen mag zijn eigen mening hebben, dat vind ik prima, maar we hoeven elkaar niet aan te vallen. Iemand is zeer enthousiast en dat word gelijk weer de grond ingeboord, erg jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 3 weken. de laatste week vallen verbetering in twee dingen op: - vooral de kracht in het laag op. niet meer laag, wel beter gedefinieerd, energie-rijker. dat geeft een hoger 'echt-gehalte' aan het geluid. - het midden opent verder. meer onderscheid in klanken, zachtere vollere stemmen, langer uitsterven van geluiden, verrassingen in de diepte. mooi is het, erg mooi. zo hoort het te klinken. je kan er nog wat in varieren wellicht met bekabeling en zo, maar daar heb ik nu geen behoefte aan. zoals de speler nu is, heeft iedere opname zijn eigen klank en opbouw. het is niet opvallend, wel boeiend. erg boeiend. Goed verteld. Niet opvallend inderdaad in de zin van instant efffecten maar een doorontwikkeling (ontplooing, verfijning) van (minder aanwezige) eigenschappen. Hoorde gisteren op de VAD het verschil tussen twee Rega spelers, Apollo en Saturn. Dezelfde tracks werden achter elkaar op deze spelers (resp. 900 en 2200) gedraaid. Rob z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Ik heb ergens gelezen dat je condensatoren kunt fine-tunen door een aan te schuren, er in te zagen of gaatjes in te boren. Dat lijkt me nog eens een mooie vorm van tweaken. Je kunt dan condensatoren exact de waarde geven die ze zouden moeten hebben. Of het hoorbaar is en zin heeft, weet ik niet, maar na een paar weken solderen, schuren, zagen en boren is de hoorbare verbetering in ieder geval bij degene die het doet gegarandeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 Beste Joboton, Lijkt me toch neit zo'n verstandig idee om in elco's te gaan boren of schuren Ik verzuim het in ieder geval! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts