Jump to content

Modificatie CD speler door Bas

Guest C J
 Share

Recommended Posts

nog geen tijd, ben eerst even bezig met enkele simpele maar effectieve dingen aan iemand anders zijn versterker (zekeringen, bedrading voeding weg bij print waar eindtrap op zit en dergelijke no brainers). druk druk druk ....

komend weekeinde hoop ik.

groet

vier weken ( net aan, maar morgen ben ik er niet :D ).

de verandering was deze week het grootst. de diepte blijft toenemen, dus het verschil tussen geluiden tussen de speakers, en de dingen die er ver achter klinken, of meer naar de luisterplaats toe. instrumenten en stemmen staan veel losser van elkaar, in breedte, diepte en hoogte. opnames blijken anders in elkaar te zitten dan ik altijd dacht. ik hoor nou pas wat er echt op de CD staat. en dat CD goed kan klinken! transparantie neemt nog sterk toe. v

de verandering was deze week het grootst. de diepte blijft toenemen, dus het verschil tussen geluiden tussen de speakers, en de dingen die er ver achter klinken, of meer naar de luisterplaats toe. instrumenten en stemmen staan veel losser van elkaar, in breedte, diepte en hoogte. opnames blijken anders in elkaar te zitten dan ik altijd dacht. ik hoor nou pas wat er echt op de CD staat. en dat CD goed kan klinken! transparantie neemt nog sterk toe. v

Beste CJ,

Nou... dat klasse A printje kan ook in jou Arcam hoor :D hou mijn website maar in de gaten spoedig meer info :D

Hij is al geupdate.

Groeten,

Bas

Ha Bas,

Ik had stiekem al gehoopt dat dit zou kunnen. Wanneer maken we een afspraak?

Wie stuurt wie een pbtje?

Erikatn,

ja, ik bedoel de kwaliteit van het analoge werk dat volgt op de da-omzetting, versterking inclusief voeding.

ik had geen idee dat er zoveel van de muziek verzoop in dat deel van de speler. iedere CD is feest nu. behalve slechte opnames. dat is ook beter te horen. het zij zo.

groet

Erikatn,

ja, ik bedoel de kwaliteit van het analoge werk dat volgt op de da-omzetting, versterking inclusief voeding.

ik had geen idee dat er zoveel van de muziek verzoop in dat deel van de speler. iedere CD is feest nu. behalve slechte opnames. dat is ook beter te horen. het zij zo.

groet

Beste Rob,

Nou er verzuipt heel veel in 6 HDAM opamps in je signaalweg :D. Ik snap de ontwerp filosofie van Marantz wel, en ook hoe ze op deze manier bepaalde specificaties hebben willen bereiken. Maar het is echt veel te veel circuit. Less is more. Zelfs de applicatiesheet van de gebruikte DAC in de SA-11 heeft een veel kortere signaalweg met minder circuit. Mijn printje slaat voor 90% het hele HDAM verhaal over. Als I-V conversie is de discrete HDAM met current feedback weer heel fraai, en daar laat ik hem dankbaar zitten.

Maar jou speler wordt nog een stukje fraaier na mijn tweede aanpassing. (nog een stukje Marantz circuit uitschakelen :))

Groeten,

Bas

Nou er verzuipt heel veel in 6 HDAM opamps in je signaalweg :D. Ik snap de ontwerp filosofie van Marantz wel, en ook hoe ze op deze manier bepaalde specificaties hebben willen bereiken. Maar het is echt veel te veel circuit.

Maar jou speler wordt nog een stukje fraaier na mijn tweede aanpassing. (nog een stukje Marantz circuit uitschakelen :))

Bas, valt er aan mijn Marantz SA-1 ook nog iets te upgraden? En zo ja, heeft dat dan alleen invloed op CD- of ook op SACD-weergave?

En, heel belangrijk aangezien ik ook upgrades aan een eerdere Marantz heb meegemaakt die eigenlijk downgrades waren: kan ik daarna nog helemaal terug naar af met 'm?

Niet dat ik nou weer alles op z'n kop wil gaan zetten hier thuis, maar misschien iets voor volgend voorjaar, als ik niks beters meer weet.... ;)

Toine.

p.s.: Rob, ik wil wel een apart topic openen als je vindt dat dit vervuiling is :)

toine, leef je uit in dit topic.

en als je ziet hoeveel verschil dit maakt in de SA11, dan leidt het geen twijfel dat de SA1 een flinke stap vooruit kan. kom maar eens naar de SA11 luisteren en neem je SA1 mee.

groet

Nou er verzuipt heel veel in 6 HDAM opamps in je signaalweg :D. Ik snap de ontwerp filosofie van Marantz wel, en ook hoe ze op deze manier bepaalde specificaties hebben willen bereiken. Maar het is echt veel te veel circuit.

Bas, valt er aan mijn Marantz SA-1 ook nog iets te upgraden? En zo ja, heeft dat dan alleen invloed op CD- of ook op SACD-weergave?

En, heel belangrijk aangezien ik ook upgrades aan een eerdere Marantz heb meegemaakt die eigenlijk downgrades waren: kan ik daarna nog helemaal terug naar af met 'm?

Niet dat ik nou weer alles op z'n kop wil gaan zetten hier thuis, maar misschien iets voor volgend voorjaar, als ik niks beters meer weet.... ;)

Toine.

p.s.: Rob, ik wil wel een apart topic openen als je vindt dat dit vervuiling is :)

Beste Thingman,

Wow heb jij een SA-1.. Ik heb deze week een SA-1 omgebouwd met mijn klasse A module. De rest van de modificatie staat nu al op mijn site, alleen daar nog niet met de nieuwe uitgangsmodule. Zonder arrogant te willen zijn, ben ik toch van mening dat je dit niet mag vergelijken met welke Marantz modificatie dan ook. Heb in ieder geval nooit gezien dat iemand op deze wijze re-designs uitvoert aan Marantz apparatuur.

Mijn klasse A printje is ontworpen voor Marantz spelers waarbij ik nagenoeg alle HDAM's wil omzeilen.

Je kunt altijd weer terug naar af. Maar ik durf de afspraak met je te maken. Niet geod geld terug en gratis terugbouw naar orgineel ;) Ik ben er zelf helemala lyrisch over, en de SA-1 met mijn printje is de mooiste speler die ik ooit heb gehoord. Mooier dan mijn eigen toch ook behoorlijk dure Apogee PSX-100, en mooier dan eigenlijk elke speler (en dat zijn er veel) die ik de afgelopen 4 jaar op de zaak en thuis heb gehad.

Ik vind hem mooier dan de SA-11 (sorry Rob) maar dat komt misschien omdat ik heel erg weg van van de TDA1547 dac's en de wijze waarop ze die toepassen in de SA-1. Mensen die denken dat deze dacs oud en gedateerd zijn moeten ze echt een horen op mijn nieuwe uitgangstage. Je zult verbaast staan van de resolutie rust en gemak. We mailen anders wel even. Maar mijn aanbod staat. Niet goed geld terug en gratis terugbouw naar origneel.

Misschien kan ik je in contact brengen met mijn klant met reeds ogmebouwde SA-1 zodat je kunt vergelijken.

Groeten,

Bas

Beste Thingman,

Wow heb jij een SA-1.. Ik heb deze week een SA-1 omgebouwd met mijn klasse A module. De rest van de modificatie staat nu al op mijn site, alleen daar nog niet met de nieuwe uitgangsmodule. Mail me gaarne voor meer info.

Groeten,

Bas

Ja, ik heb smaak h

Beste Thingman,

Heb mijn tekst aangepast. Ja je hebt smaak :D. De SA-1 heeft altijd al een warme plaats in mijn hart gehad samen met de CD-7

Groeten,

Bas

Beste Thingman,

Wow heb jij een SA-1.. Ik heb deze week een SA-1 omgebouwd met mijn klasse A module. De rest van de modificatie staat nu al op mijn site, alleen daar nog niet met de nieuwe uitgangsmodule. Mail me gaarne voor meer info.

Groeten,

Bas

Ja, ik heb smaak h

Je kunt altijd weer terug naar af. Maar ik durf de afspraak met je te maken. Niet geod geld terug en gratis terugbouw naar orgineel ;) Ik ben er zelf helemala lyrisch over, en de SA-1 met mijn printje is de mooiste speler die ik ooit heb gehoord. Mooier dan mijn eigen toch ook behoorlijk dure Apogee PSX-100, en mooier dan eigenlijk elke speler (en dat zijn er veel) die ik de afgelopen 4 jaar op de zaak en thuis heb gehad.

Ik vind hem mooier dan de SA-11 (sorry Rob) maar dat komt misschien omdat ik heel erg weg van van de TDA1547 dac's en de wijze waarop ze die toepassen in de SA-1. Mensen die denken dat deze dacs oud en gedateerd zijn moeten ze echt een horen op mijn nieuwe uitgangstage. Je zult verbaast staan van de resolutie rust en gemak.

De technische details geloof ik gelijk..... :)

"Niet goed, geld terug en gratis terugbouw naar origineel". Als je dat durft te beloven heb ik bewondering voor je vertrouwen.

Ik ben net op de site wezen kijken (en heb een berichtje achtergelaten) en vond het typisch dat je daar de speler beschrijft zoals ik het ook ervaarde na de kennismaking ermee. Je schrijft daar: "op deelaspecten zijn er misschien fraaiere spelers, maar als totaal zet deze speler een rust en authoriteit neer die ongekend is. De klank is te vergelijken met analoog.". Behalve de laatste zin heb ik het bijna woordelijk ook zo omschreven nadat ik 'm een maandje in huis had. Ik voegde eraan toe dat ik een cd-speler nog nooit zo goed de low-level informatie uit opnameruimte zelf had horen neerzetten, volkomen verweven met de muziek zelf, maar volgens mij is dat gewoon een andere omschrijving voor "analoog" ;)

Misschien kan ik je in contact brengen met mijn klant met reeds ogmebouwde SA-1 zodat je kunt vergelijken.

Dat is inderdaad belangrijk voor mij en je medewerking hierin waardeer ik.

Nou heb er zelfs al 4 omgebouwd :D Maar ik zorg wel dat je in contact komt met een van de eigenaren. Je kunt deze beste meneer een hoop leren over zijn akoestiek, en denk dat hij wel bereid is met de speler bij jou te komen. Gewoon om eens een idee op te doen.

Hij is zeker welkom en de verschillen zullen er op zolder vast uit kunnen komen. Ik zal hem op mijn beurt alles vertellen wat ie over zijn ruimte-akoestiek wil weten, dus behalve de SA-1 kan ie beter ook wat foto's en/of tekening meenemen.

Thanks!

Toine.

Ik vind hem mooier dan de SA-11 (sorry Rob) maar dat komt misschien omdat ik heel erg weg van van de TDA1547 dac's en de wijze waarop ze die toepassen in de SA-1. Mensen die denken dat deze dacs oud en gedateerd zijn moeten ze echt een horen op mijn nieuwe uitgangstage. Je zult verbaast staan van de resolutie rust en gemak.

De technische details geloof ik gelijk..... :)

"Niet goed, geld terug en gratis terugbouw naar origineel". Als je dat durft te beloven heb ik bewondering voor je vertrouwen.

Ik ben net op de site wezen kijken (en heb een berichtje achtergelaten) en vond het typisch dat je daar de speler beschrijft zoals ik het ook ervaarde na de kennismaking ermee. Je schrijft daar: "op deelaspecten zijn er misschien fraaiere spelers, maar als totaal zet deze speler een rust en authoriteit neer die ongekend is. De klank is te vergelijken met analoog.". Behalve de laatste zin heb ik het bijna woordelijk ook zo omschreven nadat ik 'm een maandje in huis had. Ik voegde eraan toe dat ik een cd-speler nog nooit zo goed de low-level informatie uit opnameruimte zelf had horen neerzetten, volkomen verweven met de muziek zelf en niet als een effect, maar volgens mij is dat gewoon een andere omschrijving voor "analoog" ;)

Dat is inderdaad belangrijk voor mij en je medewerking hierin waardeer ik.

Toine.

Beste Toine,

Dan zijn we het daar helemaal over eens. Het is dat ik zelf niet meer met een losse cd speler kan werken, omdat ik met een Tact (misschien voor jou vloeken in de kerk, maar ik ben er heel erg content mee) tussen loopwerk en dac moet spelen. Anders had ik ook een SA-1 of CD-7 staan. Zou me geen andere speler kunnen wensen.

Ik ga de beste meneer van de recent omgebouwde SA-1 contacteren voor je. Die speler na ombouw heb ik de rest van de dag op mijn werk ademloos naar zitten luisteren in het donker met de koptelefoon (ik belusiter cd spelers alleen via de koptelefoon via mijn zelf ontworpen koptelefoon amp, om zo acoustische en andere invloeden uit te schakelen) met kippenvel. Daarom geef ik ej de niet goed geld terug garantie, omdat ik voor meer dan 1000 procent in deze ingreep geloof en me gewoon niet kan voorstellen dat er ook maar iemand is die dit niet goed vind. En is dat wel het geval dan neem ik mijn verlies en hou mijn belofte.

Groetjes,

Bas

Het is dat ik zelf niet meer met een losse cd speler kan werken, omdat ik met een Tact (misschien voor jou vloeken in de kerk, maar ik ben er heel erg content mee) tussen loopwerk en dac moet spelen. Anders had ik ook een SA-1 of CD-7 staan. Zou me geen andere speler kunnen wensen.

Het is zeker geen vloeken in de kerk voor mij, maar ik ben er ook niet rouwig om dat ik er zelf geen nodig heb. Er zijn drie klanten die in de loop der tijd zo'n apparaat hebben aangeschaft n.a.v. m'n advies. Als je een prachtige set hebt, woont in een momumentaal pand en naar een totaal onluisterbare situatie moet gaan zitten luisteren wil je echt wel een TacT of Lyngdorf kopen. De winst is in elk geval vele malen groter dan het verlies. Je gaat geen systeemplafond hangen onder een sierplafond met van die ornamenten en ambachtelijk stucwerk! :)

Geen andere speler wensen; ik weet het niet. Ik dacht dat zo'n topspeler van Accuphase ook niet te versmaden zou zijn. En dan was er geloof ik nog de LP-12 (of zoiets) van Linn, die ook zeer goed moet zijn. Maar geen van beide spelen ze SACD. En volgens mij heb je de SA-1 niet volledig gehoord als je niet ook een paar goede SACD's erop hebt beluisterd.

Guest Kraus vonBentinck

De LP-12 van Linn is een gerenommeerde platenspeler.

Als die meneer (mevrouw zal wel niet) ook een hear-forummer is en hij zou zin hebben om 2 dec naar Roermond te komen en Toine kwam met zijn ongemodificeerde speler, ja dat zou nog eens leuk zijn. :)

Dan konden we het allemaal horen.

Het is dat ik zelf niet meer met een losse cd speler kan werken, omdat ik met een Tact (misschien voor jou vloeken in de kerk, maar ik ben er heel erg content mee) tussen loopwerk en dac moet spelen. Anders had ik ook een SA-1 of CD-7 staan. Zou me geen andere speler kunnen wensen.

Het is zeker geen vloeken in de kerk voor mij, maar ik ben er ook niet rouwig om dat ik er zelf geen nodig heb. Er zijn drie klanten die zo'n ding hebben aangeschaft n.a.v. m'n advies. Als je een prachtige set hebt, woont in een momumentaal pand en naar een totaal onluisterbare situatie moet gaan zitten luisteren wil je echt wel een TacT of Lyngdorf kopen. De winst is in elk geval vele malen groter dan het verlies. Je gaat geen systeemplafond hangen onder een sierplafond met van die ornamenten en ambachtelijk stucwerk! :)

Geen andere speler wensen; ik weet het niet. Ik dacht dat zo'n topspeler van Accuphase ook niet te versmaden zou zijn. En dan was er geloof ik nog de LP-12 (of zoiets) van Linn, die ook zeer goed moet zijn. Maar geen van beide spelen ze SACD. En volgens mij heb je de SA-1 niet volledig gehoord als je niet ook een paar goede SACD's erop hebt beluisterd.

Beste Toine,

Nou denk wel dat je van mening bent als je de SA-1 met de nieuwe uitgangstrap hebt gehoord dat er niet heel veel spelers meer over blijven. Ik heb ook de Accuphase DP-75 op de zaak gehad. Heel erg fraai maar niet zo diep als de SA-1 met de nieuwe trappen. Maargoed dat is mijn misschien niet geheel objectieve mening.

Ga ik een beetje offtopic, maar ik heb dus de orignele Tact RCS 2.2 niet het nieuwe roomperfect. Dat laatste kan mij niet zogoed bekoren.

Als ik ooit het geld en de ruimte had. Tuurlijk het eerste waar ik in ging inversteren was een waanzinnige luisterruimte, gebouwd door jou.

Todat het zover is ben ik heel blij de Tact. Niet alleen voor de roomcorrecties die die maakt, maar ook omdat je de set naar eigen smaak kunt maken. Eigen smaak lijkt verboden in de highend, maar ik vind het erg plezierig dat ik gewoon een curve kan tekenen en dat de Tact die gaat simuleren.

Trusten

Groeten,

Bas

Als die meneer (mevrouw zal wel niet) ook een hear-forummer is en hij zou zin hebben om 2 dec naar Roermond te komen en Toine kwam met zijn ongemodificeerde speler, ja dat zou nog eens leuk zijn. :)

Beste Kraus,

Ik zal het hem vragen... Lijkt mij heel leuk i.i.g.

Groeten,

Bas

't Is de CD-12 van Linn zie ik nu SA-1

't Zou inderdaad een mooie vergelijking kunnen zijn. Stiekem betrap ik me erop dat ik hoop dat "ze" toch gelijk hebben als ze zeggen dat cd-spelers allemaal eender klinken. Dan hoeft de mod. niet.... :D

Het is me ontgaan dat er iets te doen is in Roermond, Kraus. Maar is het programma intussen niet overvol of valt dat wel mee?

Guest Kraus vonBentinck

Een cd-speler vergelijken, en nog wel in bovenstaand geval, daar zou best ruimte voor zijn,

Er komen een paar voorversterkers en als je na vier van die dingen een beetje ingeluisterd bent, dan is het daarna vergelijken van cd-spelers extra "gemakkelijk" :)

Het staat in algemene onderwerpen, Rolling hills etc. Je bent meer dan welkom, zou ik ( en de rest zeker ook) heel leuk vinden.

Ik reken sowieso op een kennismaking rond de jaarwisseling.

Ga ik een beetje offtopic, maar ik heb dus de orignele Tact RCS 2.2 niet het nieuwe roomperfect. Dat laatste kan mij niet zogoed bekoren.

Als ik ooit het geld en de ruimte had. Tuurlijk het eerste waar ik in ging inversteren was een waanzinnige luisterruimte, gebouwd door jou.

Todat het zover is ben ik heel blij de Tact. Niet alleen voor de roomcorrecties die die maakt, maar ook omdat je de set naar eigen smaak kunt maken. Eigen smaak lijkt verboden in de highend, maar ik vind het erg plezierig dat ik gewoon een curve kan tekenen en dat de Tact die gaat simuleren.

Trusten

Groeten,

Bas

Denk je dat je heel lang geslapen hebt, is het nog maar half elf..... :)

Ik heb nu 1 keer kennis kunnen maken met Room Perfect en het moet gek lopen willen we vriendjes kunnen worden. Ik vond de weergave nogal dun worden ermee. Jammer genoeg moet je er gelijk een digitale versterker bij kopen en als je nog bij de groep hoort die vindt dat Class-D nog niet echt geschikt is voor serieuze muziekweergave heb je een nog groter probleem. TAS heeft trouwens deze maand een 44 pag. groot artikel over Class-D waarin ze behoorlijk rigoreuze conclusies trekken (misschien om te laten zien dat ze niet bevooroordeeld zijn).

Haha, flatter me! :) Je moet zo'n ruimte pas bouwen als je leven uitgekristalliseerd is, denk ik. Er gaat zoveel tijd en moeite in zitten dat je zoiets maar 1 keer in je leven wilt doen. Nu las ik gisteren ergens dat jij (pas) 25 bent. Ik zou voorlopig streven naar verhuisbare hulpmiddelen voor akoestiek! ;)

Er is iemand die nu al 2 jaar werkt aan zijn dedicated ruimte (doet alles zelf in de vrije tijd). Al die tijd heeft ie niet kunnen luisteren. Lijkt me verschrikkelijk! Ik vond het al zo erg dat ik dit voorjaar een maand niet kon luisteren vanwege een zolderverbouwing.

Eigen smaak lijkt verboden in de high-end, maar het zijn de mensen in de bosjes langs de weg die dat roepen; de beste stuurlui aan de wal, zeg maar. Wat anders is tweaken en upgraden dan het naar je hand zetten van aurale schoonheid? Zoals de gereformeerden zeggen dat je geen plezier mag beleven in je leven, zo zeggen deze starders dat je muziek zus of zo moet klinken ander klopt het niet. Ze hebben vast gelijk, maar leven in een andere wereld waarin ander gelijk regeert :lol:

Het is immers ieders priv