bees Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 hoi! ik zoek wat informatie over scheidingstrafo's..... ik ken die apparaten van mijn werk.... (af en toe moet er wel eens met een lampje in een "natte"omgeving geloerd worden...) ik weet in grote lijnen hoe zo'n ding werkt... maar filtert het ook eventuele storingen uit het net? of worden die ook doorgegeven???? en kan je zo'n ding ook bij de betere doe-het-zelf zaak kopen? ik ga binnen kort namelijk verhuizen en moet sowieso nog een aarde draad bij de beoogde wcd inprutsen.... en als ik dan toch met kabels in de weer moet... kan ik wellicht net zo goed een volledig nieuw kabel leggen vanaf de 380 (!!!!) aansluiting trekken wees niet bang... ik gebruik maar 2 fasen... ;-) (adapter stuk laat ik maken) en weet ik tenminste zeker dat het een schone groep is..... maar goed daar wil ik dan nog die scheidingstrafo tussen hebben.... is dat verstandig? en wat kost zoiets denken jullie? groet! bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 hoi! ik zoek wat informatie over scheidingstrafo's..... ik ken die apparaten van mijn werk.... (af en toe moet er wel eens met een lampje in een "natte"omgeving geloerd worden...) ik weet in grote lijnen hoe zo'n ding werkt... maar filtert het ook eventuele storingen uit het net? of worden die ook doorgegeven???? en kan je zo'n ding ook bij de betere doe-het-zelf zaak kopen? ik ga binnen kort namelijk verhuizen en moet sowieso nog een aarde draad bij de beoogde wcd inprutsen.... en als ik dan toch met kabels in de weer moet... kan ik wellicht net zo goed een volledig nieuw kabel leggen vanaf de 380 (!!!!) aansluiting trekken wees niet bang... ik gebruik maar 2 fasen... ;-) (adapter stuk laat ik maken) en weet ik tenminste zeker dat het een schone groep is..... maar goed daar wil ik dan nog die scheidingstrafo tussen hebben.... is dat verstandig? en wat kost zoiets denken jullie? groet! bb Hoi Ik mag hopen dat je maar 1 fase gebruikt!! 2 fasen hebben een spannings verschil van 400V Daar heb je dan een speciale trafo voor nodig. Fase en nul geeft wel 230V Het blik van de trafo zal veel mf-hf rotzooi tegen houden. Maar verder doet ie niets. Het audio spectrum komt redelijk ongeschonden door. Dus........ Verder introduceer je extra fase verschuiving. De hogere uitgangsimdedantie (tav normale net) geeft wel extra filtering maar ook minder directheid. Ik denk dat je je moet focussen op die nieuwe groep en het scheidings filter achterwege moet laten. Maar hierover verschillen de meningen. Het kan een positief effect hebben op je muziek ervaring maar ook afbruek doen. Teoretisch ga je er in mijn ogen er op achteruit. Grtz Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Beste, Ik zie toch wel meer voordelen in ene scheidingstrafo hoor!. A-Gebalanceerde spanning van de meterkast naar je set. Je krijgt zo een zeer hoge common mode noise rejection. In feite moeten alle storingen die onderweg opgepikt kunnen worden verdwijnen bij de ontvanger. Die ziet immers alleen maar het potentiaal verschil tussen bijde aders. B-Minstens zo belangrijk. Je betn galanvanisch gescheiden van aarde en nul!. Rotzooi door de nul en/of aarde lijn wordt niet meegevoerd naar je audio. Je nieuwe nul wordt meestal de midden aftakking van de scheidingstrafo. C-Hij werkt als inductieve smoorspoel. Veel extreme HF shit wordt buiten de deur gehouden. D-Sommige lichtnet situatie's hebben last van een beetje gelijkspanning in het net. sommige audio gaat daar slechter van klinken. Erger nog veel grote versterkers krigjen daar trafo brom van. Een scheidingstrafo houdt gelijkspanning theoretisch buiten de deur. De engie echte nadelen die ik kan bedenken zijn: De herrie dat zo'n ding maakt, en de enorme stroom piek met het inschakelen van zo'n enorm blok. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 Beste, Ik zie toch wel meer voordelen in ene scheidingstrafo hoor!. A-Gebalanceerde spanning van de meterkast naar je set. Je krijgt zo een zeer hoge common mode noise rejection. In feite moeten alle storingen die onderweg opgepikt kunnen worden verdwijnen bij de ontvanger. Die ziet immers alleen maar het potentiaal verschil tussen bijde aders. B-Minstens zo belangrijk. Je betn galanvanisch gescheiden van aarde en nul!. Rotzooi door de nul en/of aarde lijn wordt niet meegevoerd naar je audio. Je nieuwe nul wordt meestal de midden aftakking van de scheidingstrafo. C-Hij werkt als inductieve smoorspoel. Veel extreme HF shit wordt buiten de deur gehouden. D-Sommige lichtnet situatie's hebben last van een beetje gelijkspanning in het net. sommige audio gaat daar slechter van klinken. Erger nog veel grote versterkers krigjen daar trafo brom van. Een scheidingstrafo houdt gelijkspanning theoretisch buiten de deur. De engie echte nadelen die ik kan bedenken zijn: De herrie dat zo'n ding maakt, en de enorme stroom piek met het inschakelen van zo'n enorm blok. Groeten, Bas Belangrijkste vergeet je bas, Nadeel: er is geen enkele trafo op de hele wereld die alles "trekt". De grote merken op Audiotrafo gebied zijn er darom ook mee gekapt om trafo's voor eind versterkers te leveren. Er zijn een paar nieuwe merkjes (b.v.isotek) die denken een voldoende grote trafo te leveren(4000VA) of die snel genoeg is......(waarschijnlijk wel voor die Engelse voedinkjes ) De 5000VA van Audioplan heb ik ooit verkocht omdat hij m'n Sphinx setje niet kon behappen, Audioplan leverd intussen alleen nog maar voor kleine verbruikers. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 3 december 2004 Author Report Share Posted 3 december 2004 euhm.... goed dat van die twee fasen.. mijn fout...daarom laat ik dat ook doen ;-) maar verder.... hoe zwaar moet die trafo zijn dan? ik heb een primare 301 geintregeerde versterker en een cd speler en een platendraaier.... ow ja en zo'n scheidings trafo verbruikt zeker ook continue stroom? bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 euhm.... ow ja en zo'n scheidings trafo verbruikt zeker ook continue stroom? bb Ja zeker,minder dan een fietslampje in een eeuw* *Puur een gok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 december 2004 Report Share Posted 3 december 2004 @Bas Wat kan een scheidings trafo wel wat de trafo in de versterker zelf niet kan? De common mode rejection kan inderdaad een voordeel zijn. Verder is 't in mijn ogen alleen maar extra slapte en brom en EXTRA DUUR! @bees Wil je geen extra verliezen hebben dan moet je hem heel ruim overdimensioneren. Dus stel het gebruik van je set is 500VA dan moet je minimaal aan 1000VA denken anders wordt het niks. De verliezen in de scheidingstrafo moeten veel kleiner zijn dan in de set zelf. De piekstroom die door de versterker gevraagt worden worden met iedere trafo zwakker en zwakker. Daarom moet je scheidings trafo veel groter zijn. Anders gaat de felheid uit je versterker. Dat kan opzich een gewin lijken bij sommige sets maar het is en blijft een achteruitgang van de performance. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 4 december 2004 Author Report Share Posted 4 december 2004 aha.. tot dusver bedankt! bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Kun je niet beter een batterij accu's in je kamer zetten en daar de stereoset op aansluiten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 12500 VA Plitron wellicht groot genoeg? This series of isolation transformers is optimized for medical equipment applications. Three types are offered, based on the 601 class of equipment and the specific requirements for electrical shock and thermal protection. As well as meeting stringent medical safety standards, this series addresses requirements for low RFI and EMI, all in the high power densities of toroidal construction. Available in 16 power levels from 100VA to 12500VA. 54A bij 230 V, 55 kilo zwaar $482 of $440, ex transport. http://www.plitron.com/ http://www.hometheaterhifi.com/volume_10_3...mer-8-2003.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Wanneer ik naar muziek luister staat de volumeregeling op -18 dB.... Bij 0 dB leveren de versterkers ca 100W. even terug tellen. 100 = 0 50 = -3 25 = -6 12.5 = -9 6.25 = -12 3.125 = -15 1.0625 = -18 Ik draai dan dus met een vermogen van ruim 1 watt per kanaal.... Zou een scheidingstrafo van 3000 VA dan niet voldoende zijn....?? Ik weet dan ook wel dat er pieken in de muziek zitten, maar daar heb ik dan nog 99 W voor over.... En voor m'n scheidingstrafo nog ca. 2998 W... De voordelen van Bas spreken mij wel aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Beste, Pietje Bell heeft daar wel gelijk in. De trafo moet minimaal 1,4 keer groter zijn dan de trafo in je versterker. De trafo die ik meegemaakt heb was 6000 V/A. En daar hingen een Krell FPB-600 en een Krell KSA-300S aan. Voor de rest nog 3 racken vol met DSP apparatuur. Maar het klink in alle opzichten duidelijk beter met de trafo. Let wel deze trafo stond in de hoofdmeterkast, en vanaf daar ging de spanning door een lange hal naar de masteringruimte. De common mode rejection is juist het grootste voordeel. Juist dan hebben gevlochten en getwiste netkabel nog veel meer effect dan ze ooit gehad hadden. Frank D weet er ook alles van . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 De trafo die ik meegemaakt heb was 6000 V/A. Was ie 6000 Ohm? Is dat niet wat veel voor een trafo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 12500 VA Plitron wellicht groot genoeg? Ja lachen, die dingen krijg je normaliter met geen mogelijkheid ingeschakeld. Kun je niet beter een batterij accu's in je kamer zetten en daar de stereoset op aansluiten? Ook een goeie tip, zeker als je rookwolken uit de trafo's in je set wil hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Kun je niet beter een batterij accu's in je kamer zetten en daar de stereoset op aansluiten? Ook een goeie tip, zeker als je rookwolken uit de trafo's in je set wil hebben Die trafo's sloop je er natuurlijk eerst tussen uit. Moet de spanning van de versterker wel een veelvoud zijn van 12 volt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 De trafo die ik meegemaakt heb was 6000 V/A. Was ie 6000 Ohm? Is dat niet wat veel voor een trafo? Beste Henrie, Waar zeg ik 6000 Ohm? Ik zeg 6000 V/A Volt ampere Overigens was dat een groot industrieel ding van bijna 70 Kg!. Inschakelen was niet te doen zonder even de bezemsteel onder de stop te houden Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 De trafo die ik meegemaakt heb was 6000 V/A. Was ie 6000 Ohm? Is dat niet wat veel voor een trafo? Beste Henrie, Waar zeg ik 6000 Ohm? Ik zeg 6000 V/A Volt ampere Overigens was dat een groot industrieel ding van bijna 70 Kg!. Inschakelen was niet te doen zonder even de bezemsteel onder de stop te houden Groeten, Bas Jij zegt V/A. Dat is Volt per Ampere en dus Ohm (immers R=U/I). Je bedoelt wel Volt Ampere (=Volt maal Ampere), maar dat schrijf je als VA, niet als V/A... Details... Over die bezemsteel onder de stop: dit mag niet mogen! Bij ons in de flat kan het ook trouwens, maar het mag niet. Als bij ons een groep is uitgevallen en je schakelt 'm weer in, dan klapt ie er meteen weer uit. Als je de schakelaar tegen houdt, blijft ie er wel in. Maar eigenlijk mag dit dus niet en moet je ze (laten) vervangen. Als er namelijk iets in de meterkast staat en toevallig tegen een schakelaar aanduwt, zou dat betekenen dat je niet meer beveiligd bent tegen overstromen en kortsluitingen (en in geval van een aardlekautomaat ook niet tegen aardlekstromen). Dit mag natuurlijk nooit en als het goed is, schakelt een automaat gewoon af, ook als je de pal van buiten tegen houdt. Die pal is namelijk intern niet 'hard' verbonden met de geleiders, maar er zit een soort van 'knik' in, die ervoor zorgt dat ie altijd schakelt, ook als de pal wordt tegengehouden. Het kan zijn dat de piekstroom bij het inschakelen niet hoog genoeg is om voldoende kracht te generenen op het uitschakelmechanisme (een kern in een spoel die het ene contact van de andere afduwt). En zo'n piek duurt natuurlijk ook maar heel even, dus daar kan het mee te maken hebben. Maar officieel mag het niet. Worden schakelaars ook op getest volgens mij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Beste Henrie, Je begrijpt natuurlijk wel dat ik VA bedoel. weet ik veel hoe je dat schrijft Ik bedoelde in elk geval niet de deelsom U/I Betreft die stop. Ik zelf heb dat nooit zo gedaan. De studio eigenaar zette een bezemsteel onder de stop . Ik heb hem gezegd dat dat niet zo verstandig is. Vervolgens krijg je dan een lacherige reactie. Tja ik waarschuw maar een keer. Verder helemaal zijn eigen verantwoordelijkheid. Mijn opa had het zelfs al met zijn RB1090 eindtrap. Kwestie van een B stop erin en je bent ervan af. Moet ik wel zeggen dat deze trafo echt een harde klap gaf met inschakelen. Voor mij persoonlijk is het de grootste bloktrafo die ik ooit heb gezien. Hij bromt zo hard als een veerpont Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 12500 VA Plitron wellicht groot genoeg? Ja lachen, die dingen krijg je normaliter met geen mogelijkheid ingeschakeld. Gewoon spijker in je zekering kast en daarna nooit meer uit doen. Overigens een 3000 VA Plitron medische trafo kost maar $165. Hoe kan het eigenlijk dat die dingen zo goedkoop zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 Je begrijpt natuurlijk wel dat ik VA bedoel. weet ik veel hoe je dat schrijft Ik bedoelde in elk geval niet de deelsom U/I Ik begrijp het wel, en ik weet ook wel dat jij het wel begrijpt, maar om misverstanden te voorkomen, zei ik er wat van... Om straks niet hetzelfde te krijgen als laatst met de kW's en kWh's... Betreft die stop. Ik zelf heb dat nooit zo gedaan. De studio eigenaar zette een bezemsteel onder de stop . Ik heb hem gezegd dat dat niet zo verstandig is. Vervolgens krijg je dan een lacherige reactie. Tja ik waarschuw maar een keer. Verder helemaal zijn eigen verantwoordelijkheid. Mijn opa had het zelfs al met zijn RB1090 eindtrap. Kwestie van een B stop erin en je bent ervan af. Moet ik wel zeggen dat deze trafo echt een harde klap gaf met inschakelen. Voor mij persoonlijk is het de grootste bloktrafo die ik ooit heb gezien. Hij bromt zo hard als een veerpont Een zekering zal idd niet zo snel doorbranden bij inschakelstromen, maar die werkt ook wat anders dan een automaat. Een automaat schakelt inschakelstromen af met het kortsluitstroomafschakelmechanisme (...scrabblewoord... ). Overstromen (te zware belasting) worden afgeschakeld met een stukje bi-metaal dat krom trekt door de te grote stroom en dus te grote hitte. Een zekering schakelt ook af door een te grote hitte, maar omdat een inschakestroom maar heel kort duurt ontstaat er nauwelijks hitte (zo'n piek is wel hoog maar is heel kort en dus wordt er weinig vermogen verbruikt) en daarom schakelt een zekering niet af. Een automaat schakelt dus wel af, omdat het kortsluitmechanisme puur kijkt naar de grote van de stroom (als die boven een bepaalde overstroom komt). Er wordt onderzoek naar gedaan overigens, om ervoor te zorgen dat ook het kortsluitmechanisme rekening houdt met inschakelstromen, maar vooralsnog doen ze dat niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 12500 VA Plitron wellicht groot genoeg? Ja lachen, die dingen krijg je normaliter met geen mogelijkheid ingeschakeld. Gewoon spijker in je zekering kast en daarna nooit meer uit doen. Ja, dit soort adviezen moet je maar geven, als je weet dat er mensen zijn die zonder enige kennis aan hun elektrische installatie willen/gaan werken (zie topic 'Zelfbouw stroomvoorziening')... Ik hoop dat niemand dit serieus neemt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 12500 VA Plitron wellicht groot genoeg? Ja lachen, die dingen krijg je normaliter met geen mogelijkheid ingeschakeld. Gewoon spijker in je zekering kast en daarna nooit meer uit doen. Overigens een 3000 VA Plitron medische trafo kost maar $165. Hoe kan het eigenlijk dat die dingen zo goedkoop zijn? niemand wil ze hebben wat moet je er mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 december 2004 Report Share Posted 4 december 2004 12500 VA Plitron wellicht groot genoeg? Ja lachen, die dingen krijg je normaliter met geen mogelijkheid ingeschakeld. Gewoon spijker in je zekering kast en daarna nooit meer uit doen. Overigens een 3000 VA Plitron medische trafo kost maar $165. Hoe kan het eigenlijk dat die dingen zo goedkoop zijn? niemand wil ze hebben wat moet je er mee Beste Berend, Er zijn talloze applicatie's waar ze dus wel veel gebruikt worden. De Medische wereld bijv. De wereld is groter dan alleen de audiofielen wereld Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2004 Report Share Posted 5 december 2004 Een zekering zal idd niet zo snel doorbranden bij inschakelstromen, maar die werkt ook wat anders dan een automaat. Een automaat schakelt inschakelstromen af met het kortsluitstroomafschakelmechanisme (...scrabblewoord... ). Overstromen (te zware belasting) worden afgeschakeld met een stukje bi-metaal dat krom trekt door de te grote stroom en dus te grote hitte. Een zekering schakelt ook af door een te grote hitte, maar omdat een inschakestroom maar heel kort duurt ontstaat er nauwelijks hitte (zo'n piek is wel hoog maar is heel kort en dus wordt er weinig vermogen verbruikt) en daarom schakelt een zekering niet af. Een automaat schakelt dus wel af, omdat het kortsluitmechanisme puur kijkt naar de grote van de stroom (als die boven een bepaalde overstroom komt). Er wordt onderzoek naar gedaan overigens, om ervoor te zorgen dat ook het kortsluitmechanisme rekening houdt met inschakelstromen, maar vooralsnog doen ze dat niet... Zal tijd worden dat ze daar wat aan verbeteren. Bij dergelijke trafo's vliegt bij mij niet alleen de automaat van de betreffende groep er uit maar ook gelijk de hoofdautomaat (60A) Overigens zijn die scheidingstrafo's er in vele soorten en smaken. Heb hier een 2000 VA medische scheidingstrafo met lage inschakelstroom. Daarvan is het blik overgedimensioneerd, weegt iets van 50 Kg. Die geeft dus geen problemen met de zekeringautomaat. Voor een dergelijke trafo moet je niet bij de audiofiele handel zijn maar gewoon bij een transformatorfabriek, betaal je ook een normale prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 december 2004 Report Share Posted 5 december 2004 Een zekering zal idd niet zo snel doorbranden bij inschakelstromen, maar die werkt ook wat anders dan een automaat. Een automaat schakelt inschakelstromen af met het kortsluitstroomafschakelmechanisme (...scrabblewoord... ). Overstromen (te zware belasting) worden afgeschakeld met een stukje bi-metaal dat krom trekt door de te grote stroom en dus te grote hitte. Een zekering schakelt ook af door een te grote hitte, maar omdat een inschakestroom maar heel kort duurt ontstaat er nauwelijks hitte (zo'n piek is wel hoog maar is heel kort en dus wordt er weinig vermogen verbruikt) en daarom schakelt een zekering niet af. Een automaat schakelt dus wel af, omdat het kortsluitmechanisme puur kijkt naar de grote van de stroom (als die boven een bepaalde overstroom komt). Er wordt onderzoek naar gedaan overigens, om ervoor te zorgen dat ook het kortsluitmechanisme rekening houdt met inschakelstromen, maar vooralsnog doen ze dat niet... Zal tijd worden dat ze daar wat aan verbeteren. Bij dergelijke trafo's vliegt bij mij niet alleen de automaat van de betreffende groep er uit maar ook gelijk de hoofdautomaat (60A) Das wel heel ernstig idd Tja, er wat aan doen is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet dan gaan experimenteren met de vorm van de aanspreekspoel en/of de vorm van de kern die daar inzit. Ik weet niet of zoiets gaat werken en zo niet, dan zou je een andere oplossing moeten vinden. Iets met een regelsysteem of zo. Maar dat resulteert dan weer in een (nog) hogere prijs van een automaat, en tja, het moet ook nog verkocht worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts