bartone Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Sinds kort heb ik twee Rogers Monitor 6.0 met DAVIS componenten. Knapen van speakers, maar met mijn HK AVR 21 (2*60W) komt het geluid er niet helemaal uit, het blijft te veel in de Rogers zitten en het laag is wat ongecontroleerd (maar wel vol). Dat moet gelet op de kwaliteiten van de Rogers (4-weg transmissielijn) veel en veel beter kunnen. Dus wil ik op korte termijn een (nieuwe of tweedehands) versterker die er goed mee matcht. Heeft iemand deze of vergelijkbare speakers en welke ervaringen heeft die? Ik heb een van de nieuwste forse Onkyo receivers aangesloten maar dat klonk helemaal nergens naar (te lage dempingsfactor?). Het probleem met veel Hifi zaken is dat als ik om advies vraag, ze vaak maar een of twee merken in huis hebben en ik dus niet kan inschatten hoe goed andere merken zijn. Een van de adviezen was in elk geval de NAD C-370. Een ander advies was een Accuphase E-210, maar de dempingsfactor is aan de lage kant en het dynamisch vermogen lijkt me ook niet denderend. Ik zoek behalve een versterker die de Rogers goed aanstuurt (vooral in het laag) ook een beetje warme versterker. Vincent? Marantz vind ik veel te klinisch. Kortom: wie heeft een tip gebaseerd op ervaringsgegevens? Ik ben uiteindelijk van plan om met de Rogers naar de winkel (of een tweedehands verkoper) te gaan maar voordat ik met de 50 kg per stuk ga slepen, wil ik eerst een beetje een richting. Ik ben heel benieuwd. Ik speel voornamelijk met een (geleende) Philips CD speler met een Denon DA-500 met supra kabels. Ik wil de CD op termijn vervangen door een tweedehands TEAC VRDS 9 of 10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Hallo Bartone. Ik ben zelf in het bezit van de versie 5. Met de laagweergave is weinig mis. Het probleem zit hem meer in de fysieke plaatsing van de lage middentoner. Deze dient te zorgen voor de definitie in het laag, maar staat helaas zo ongeveer het tapijt in te stralen. DE Rogers is op zich niet erg moeilijk aan te sturen, maar een krachtige stabiele versterker is natuurlijk nooit weg. Is die versterker van jou een soort surround ding ? Zo ja, die bieden meestal niet echte kracht en kwaliteit, tenzij het een ernstig dure is ... Ik neem aan dat jouw versie 6 de 17 cm laagmidden unit heeft van Davis ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 P.s. Ik heb geen idee wat voor vloeren jouw huis heeft, maar ingeval van hout (zoals bij mij) zou ik toch eens gaan denken aan betonnen tegels en spikes eronder. Bij mij schoonde de weergave er een stukje van op. Maar het probleem met de ongelukkig geplaatste laagmidden toner blijft ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 2 mei 2003 Author Report Share Posted 2 mei 2003 Paul, Het is een 12 cm eigenaardige middentoner en geen 17 cm. Het laag wordt verzorgd door een forse ca. 25 cm grote unit. Ik heb overigens geen problemen met het midden laag, meer met het totale geluidsbeeld. Het klinkt ook wat vlak/matjes. Wat gebruik jij voor versterker er op de 5.0? Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Hmmm .., zouden we dan al bij versie 7.0 zijn aanbeland ? I.i.g. zit in die nieuwste een 17 cm Davis middentoner. Ik heb momenteel twee Koda eindversterkers op de Rogers staan. Maar ik heb er in het verleden zat andere versterkers op gebruikt. O.a. een 20 Watt klasse A versterkertje van Musical Fidelity en dat ging erg goed ! Ik kan van hieraf natuurlijk niet invoelen wat jij met "mat" bedoeld. DE frequentiekarakteristiek van de Rogers is in ieder geval zeer recht. Tsja, dan kan ie in vergelijking met al die gehypede doosjes in de oren van sommigen misschien wel wat "mat" klinken ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Een goede audio kennis heeft volgens mij dezelfde Rogers speaker (met 12 cm mid). Deze heb ik gehoord met een Aaron versterker, twee Sovereign versterkers en een Array Quarts S. Nu draait hij met de Director (pre) en Reality (stereo eindbak) van Sovereign. Ik kan echt niet zeggen dat het geluid sloom en geknepen klinkt. Alles komt er heel mooi uit. Wel vind ik dat die zware eindbak het laag iets trager maakt dan b.v. met de Array. Je hoort ook elke wijziging in de installatie, dit betekent dat de luidsprekers toch op een heel hoog niveau spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Het probleem met de Rogers is ook beslist niet de laagweergave, die is van hoog niveau. Alle speakerunits zijn ook van hoog niveau, behalve dan die rottige dome middentoner. Het probleem zit em er meer in dat er teveel speakers vrijwel willekeurig over het frontpaneel gestrooid zijn. Zo wordt het nooit een puntbron-achtig iets, terwijl de laagmidden weergevers zelfs het tapijt in staan te stralen Desondanks zijn het lsp's die bijzondere kwaliteiten hebben ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Ik vind de plaatsing en ruimte met die dingen toch ook zeker bovenmodaal. Ik had er bijna ook een paar gekocht. We konden het alleen over de prijs niet eens worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Ik vind de plaatsing en ruimte een zwakker punt. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Maar nu hebben we voor Bartone nog steeds geen versterker geadviseerd. Heb je de Rogers beluisterd voordat je ze kocht, Bartone ? Vond je ze toen ook "mat" klinken ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 3 mei 2003 Author Report Share Posted 3 mei 2003 Met belangstelling lees ik jullie berichten. Er zijn een paar merken genoemd die ik niet of nauwelijks ken.. Nee, ik heb ze niet vooraf gehoord, maar er zijn behoorlijk enthousiaste verhalen over en vroegere versies (met de KEF B-139) ken ik wel en waren grandioos. Werden toen trouwens aangestuurd door behoorlijk stevige Luxman versterkers. De Harman gaf een heel behoorlijk geluid op mijn vorige speakers, een stel KEF's Q90, een mooi hoog, midden en laag (heel behoorlijk zelfs) maar de kastresonantie was behoorlijk en betekende naar mijn mening dat de limieten bereikt waren, vandaar dat ik uitkwam bij de Rogers (hoewel ik eerlijk gezegd bijna een stel Thiels 3.6 had gekocht maar de verkoper wou ze niet aan mij kwijt). De Harman was even een tussen oplossing in een tijd dat ik meer met woninginrichting bezig was dan met Hifi. Het is een redelijk klinkende versterker maar niet meer dan dat; ik denk dat ik veel en veel meer uit de Rogers haal als ik een hele goede versterker zou hebben. Ironisch genoeg had ik ook een MF A-120 maar die heb ik verkocht. Ik zoek ook een versterker met toonregeling omdat ik kleine imperfecties in de luisterruimte of in de opname op die manier wil corrigeren. Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Bart, een Hometheatre receiver moet je gewoon niet nemen voor hifi. Gewoon een strakke versterker. Kijk eens in de tweedehands sectie, er staat van alles te koop. Er is zelfs door de up-to-date kenners geen kant en klare oplossing te noemen. Kijk gewoon eens waar je tegenaan loopt. Marktplaats ofzo, daar kun je nog per provincie selecteren. Ik zou overigens eerst de tijd nemen om aan je nieuwe speakers te wennen. Het is even schrikken als je een lsp hoort die een RECHTE karakteristiek heeft ..... Ik ken die KEF die je hiervoor had niet, maar vrijwel alle massamerken bieden een ernstig gehypede sound en ik verwacht eigenlijk dat het met KEF niet anders zal zijn. Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Geplaatst door bartone: Nee, ik heb ze niet vooraf gehoord, maar er zijn behoorlijk enthousiaste verhalen over en vroegere versies (met de KEF B-139) ken ik wel en waren grandioos. Werden toen trouwens aangestuurd door behoorlijk stevige Luxman versterkers. Bart Daar is het antwoord al, probeer eens zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 3 mei 2003 Author Report Share Posted 3 mei 2003 Paul, bedankt voor je reactie. De reden om de vraag uberhaupt te stellen is dat er juist zoveel tweedehands te koop is, ik behoorlijk uit de route woon en dus niet 'even' met mijn Rogers kan gaan sjouwen en ze aan kan sluiten. Ik zoek juist een beetje richting en daarom ben ik benieuwd waar anderen goed resultaten mee hebben of hebben gehad. Ik zie de prachtigste Luxman voor- en eind sets, Sphinx duikt veel op, zelfs heavy HK's, maar de wisselwerking met de Rogers is lastig te meten en kan zelfs misschien niet eens in een luisteravond te ontdekken zijn. Een goed vriend van mij heeft oude, behoorlijk grote AUDIOLAB's gekoppeld aan een behoorlijk nieuwe en dure Onkyo receiver en dat klinkt subliem. Bij mijn speakers klonk dezelfde versterker echter beroerd en dat terwijl mijn speakers in theorie veel en veel beter moeten zijn. Met mijn HK klinkt het al veel beter maar het geluid komt er niet uit, is niet sprankelend, niet muzikaal zeg maar. Ik gebruik de HK puur in stereo mode en niet in Dolby surround want dat heeft niks meer met Hifi te maken. Ik ben het met je eens dat er dus echt iets anders moet komen en daarom heb ik de vraag uitgezet. Die Koda's die je gebruikt, waar komen die vandaan? Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Die Koda's komen uit China ofzo Dat je die HomeTheatre receiver in stereo modus gebruikt zegt niet zoveel. Behalve dan dat je de helft van de prijs die je ervoor betaald hebt ook nogeens niet aanwend voor geluidsdoeleinden. Nogmaals, ik kan niet afgaan op de door jou gebruikte bijvoeglijke naamwoorden om een beeld te vormen van hoe het nu bij jou klinkt en wat er evt. mis is. Comprendre ? Deze LUx kost niet teveel, maar ik zie wel een overdaad aan knopjes. Is zo'n ding niet uit de tijd inmiddels ? Wanneer je overigens iets gaat kopen van een collega audiofiel die enigzins bij je in de buurt woont, dan moet het toch mogelijk zijn om die versterker een paar dagen thuis uit te testen met de afspraak dat je hem terug mag brengen ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 3 mei 2003 Author Report Share Posted 3 mei 2003 Paul, Je hebt gelijk als je stelt dat ik wat weinig informatie geef over de (mis) match tussen HK en RM. Ik kan het echter niet anders uitdrukken. Het hele geluidsbeeld is te veel ingetogen, niet sprankelend, te veel in de speakers, met een niet al te strak laag. Als het wat harder gaat wordt het midden hoog wat feller. In de hifi-wereld (en ik loop sinds m'n studententijd mee maar nadat in 1989 mijn MF A-1 (!) met bijbehorende Dynaudio Image (perfecte combinatie voor het geld) werd weggejat - onverzekerd- bij een inbraak heb ik minstens tien jaar niks aan Hifi gedaan behalve mijn Thorens TD-125 met Denon DL-103 (want die was de heren inbrekers kennelijk te zwaar) in de opslag te hebben) is het taalgebruik bij het beoordelen van apparatuur nu eenmaal wat abstract ('warm', 'analytisch', 'vlak', 'gekleurd' enz. enz.) dus kan ik me niet anders uitdrukken. Ik merk wel op dat ik wellicht te weinig naar mijn eigen en andere installaties luister want dat is broodnodig voor een juiste beoordeling. Wat ik tot nu toe 'ondanks' de HK van de Rogers gehoord heb komt wel voor een deel overeen met jouw observaties: veel diepte, erg neutraal, een diep laag (en alleen als er ook echt laag in de opname zit, ze voegen niks toe) en een redelijke plaatsing van de instrumenten (maar dat hoop ik te verbeteren met een nieuwe versterker). In combinatie met de KEF's (Kefkit 90, gebouwd door REMO) kwam het geheel beter uit de verf maar zat ik gehoormatig tegen de grenzen aan en wilde ik bovendien een overstap naar een hoger niveau. En het mag wel wat warmer. Misschien dat ik inderdaad maar eens zo'n niet al te oude Luxman set moet proberen. Als ik het goed heb, klinkt een Accuphase een beetje hetzelfde? Een heel verhaal op de zaerdagmiddag. Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Ik heb nog een Musical Fidelity A1 david voor je te koop. hele goede versterker, daar zou ik er eigenlijk twee van moeten hebben Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Geplaatst door bartone:...Als het wat harder gaat wordt het midden hoog wat feller... En vind je dat mooier ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 3 mei 2003 Author Report Share Posted 3 mei 2003 Nee, natuurlijk niet, maar dat ligt dus aan de HK. Het hoog wordt wat blikkeriger als het hard gaat (soort zestienkleppertje-effect). Had mijn oude HK PM645 ook al last van. Ik zal nadenken over de A-1. Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Bartone, dat klepperende hoog is (voorspelbare) gevolg van het toepassen van een dome middentoner in die Rogers. Daar zit de fout. Niet in de versterker. Het zou hooguit kunnen dat een andere versterker een beetje donker klinkt juist in het gebied dat door die dome wordt verzorgd, waardoor de nadelen van die dome minder opvallen ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Quad (met een goede toonregeling)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 9 mei 2003 Author Report Share Posted 9 mei 2003 Paul en anderen die suggesties hebben gedaan: inmiddels speelt een Luxman M-02 op de Rogers. Ik heb de CD/DAC rechtstreeks op de Lux aangesloten en hoewel het een oud beestje is (20 jaar oud) is het resultaat echt verbluffend. Een ragfijn hoog, diep en strak laag en een gedetailleerd middengebied. Paul, je had gelijk wat betreft de dome midden hoog, hij blijft een relatief scherp randje houden maar binnen aanvaardbare normen. Ik neem aan dat jullie al weer zat modificaties weten ter vervanging van de Davis dome midhoog. De M-02 levert makkelijk 150W per kanaal aan 8 ohm en stuurt de zaak moeiteloos aan. Ik heb de Rogers op spikes gezet en het geheel komt nu wel allemaal heel makkelijk de kamer in. Norah Jones klinkt los van de speakers en Stonehange (qua muziek not my cup of tea maar met een gruwelijk laag in de opnames) komt er stabiel uit. Het is echt verbazend hoe goed de M-02 is en hoe makkelijk hij met de dynamiek van de tegenwoordige CD's om gaat. Heeft een van jullie wellicht wat meer specs van de M-02 behalve de bovenstaande gegevens, vooral wat hij levert aan lagere ohmse belastingen? Daar zwijgt Luxman over. Enfin, een heel verhaal, maar ik wilde jullie er toch even mee lastig vallen na een week stilte (letterlijk en figuurlijk). Groeten, Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Bart, leuk dat je ons even op de hoogte houdt van je probeersels. Het ziet er naar uit dat die oude Lux een gouden greep is geweest, toch ? Mag ik vragen wat je voor het beestje hebt betaald ? Voor die dome middentoner kan ik niet een vervanger aanbevelen. Ja, eruit dat ding en gewoon laten weergeven door de tweeter ... Groeten en veel plezier met de set ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 9 mei 2003 Author Report Share Posted 9 mei 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Nieuw koop je daar volgens mij nix voor ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts