Porcino Posted 5 december 2004 Report Share Posted 5 december 2004 Goede avond allen! Na een eeuwigheid hier niet meer geweest te zijn maar eens een projectje van me: Omdat ik aan het zoeken was naar een "speelprojectje" wilde ik iets proberen waar ik normaal niet warm voor loop. De lol ervan is natuurlijk dat je dan kan zeggen: "Zie je wel, het werkt voor geen meter". Zo gezegd zo gedaan. Wat rondgesurfd op het internet en via google met een zoekopdracht over meneer Nagaoka kwam ik dit tegen: http://www.fostexinternational.com/docs/sp...e/103e_encl.pdf Een zogenaamde rear loaded horn met het kleine Fostex breedbandertje, de FE103E. (datasheet: www.fostex.com/support/pdf/ fostex/fe_e_series/fe103e_data_sheet.pdf ) Nadat ik de kasten in twee middagen had gezaagd en een aantal middagen later deze in elkaar had zitten de weergevertjes erin gemonteerd. Aangesloten op de set gaf dit het gewenste "Zie je wel" effect. Het geluid was beroerd. Helaas Inspelen wilde ik het speakertje nog wel gunnen, dus de CD speler op herhalen gezet en rustig mijn dingen gaan doen. De eerste avond gebeurde er rare dingen. krap 5 uur later stonden er reeds andere speakers in de kamer, maar er was aan de opstelling niets veranderd. De ontwikkeling die deze weergevers maken tijdens de eerste paar uur heb ik nog niet eerder waargenomen. Het einde van het verhaal: De Nagaoka hoorns van krap 125 euro per paar hebben mijn hoofdweergevers (Focal/Seas bezetting d'apollito) verdrongen. Laagweergave is zeer acceptabel, hoog loopt goed door. De luidspreker is uiterst snel (geen filter, zilver bedraad, 2,7 gr bewegende massa en een rendement van 91 dB/1W/1m). Het beeld is uiterst transparant alleen op plaatsing en stabiliteit van het geluidsbeeld moeten ze toegeven. De set: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=7...54&key=ZLXDG6KN Schaeffer ASR Emitter 1+ Musical Fidelity X-LPS/PSU Transrotor Porcino/Denon DL110 Van den Hul D102-III Hybrid zelfbouw met WBT interlink Mogami Nexleg 2477 luidsprekersnoer Fostex FE103E in Nagaoka RLH Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 december 2004 Report Share Posted 6 december 2004 Leuk om te lezen dat zoiets simpels ook goed kan werken. ...Nadat ik de kasten in twee middagen had gezaagd en een aantal middagen later deze in elkaar had zitten ... De Nagaoka Swan is denk ik iets meer werk: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 6 december 2004 Report Share Posted 6 december 2004 Is dat een Hawker Sea Fury? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 december 2004 Report Share Posted 6 december 2004 Leuke recensie. Ga zo door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 6 december 2004 Report Share Posted 6 december 2004 Grappig, dit projectje had ik voor de kerstvakantie bedacht. Zoek een paar slanke, mooie zuiltjes voor op de slaapkamer. Hoeft niet hard te gaan, maar wel zuiver en vloeiend. Ga het ook maar eens proberen. Bedenk dat Japanse ontwerpen vaak op kleinere ruimtes zijn afgestemd. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 6 december 2004 Author Report Share Posted 6 december 2004 hahaha, ja das een feit. Dat ding schijnt ook zeer goed te klinken. Alleen dat uiterlijk he... :S Dit hoorntje kan goed mee tot een 6oo euro/stuk zelfbouw. Daarna ga je toch microdetail, plaatsing en ruimte info missen. Maar het is een echte toetapper hahaha... @ Jelte: Jup, tis een Seafury FB.51, no. 860Sq, zomer 1950, HrMS Karel Doorman. 't is een verbouwde Matchbox 1/72 T.20 m... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 6 december 2004 Report Share Posted 6 december 2004 Wat voor demping heb je gebruikt? Ook in het ontwerp staat dat hij maar tot 50Hz gaat. Is dat laag genoeg, of mis je echt wat? Mooi modelletje, zo te zien. (De Sea Fury, maar de Fostex ook) Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 6 december 2004 Author Report Share Posted 6 december 2004 Demping? Niets Als je speelt met de plaatsing kan het nog wel iets lager maar ik mis het niet zo erg. Daarbij ik woon in een studentenhuis en echt fullrange wordt hier niet gewaardeerd. Je kan experimenteren met een mooi licht woofertje in een passieve (hoorn)sub onder je bed. Hoeft ook niet echt duur of zo. 2 dingetjes: Alle lijmnaden goed luchtdicht! Anders werkt je hoorn niet goed... Bij plaasing in een hoek kan hij zelfs gaan bonken en te veel laag geven. Hij heeft een klein bultje in de frequentiecaracterestiek, maar daar merk je niet veel van. Modelbouw is idd een andere passie Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 6 december 2004 Report Share Posted 6 december 2004 Hmmmm, dit lijkt me wel een leuk pro-jectje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 6 december 2004 Author Report Share Posted 6 december 2004 De fostexjes komen van Bert Doppenberg uit Nunspeet. Hij heeft voor buizenfanaten trouwens nog meer errug leuke speakers in de aanbieding! http://www.diy-systems.com/ Vergis je niet in de prijs. Ik heb zelf gezaagd en dat is niet eenvoudig aangezien je een serieuze zaagtafel nodig hebt. Ook het hout heb ik via de groothandel. Dat is absoluut de grootste kostenpost, of je moet WBT fan zijn... Zilverdraad, ach je hebt aan een metertje genoeg in totaal als je de connectoren bovenin de kast plaatst. Houd me op de hoogte, of je moet eens komen luisteren hahaha! Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 6 december 2004 Report Share Posted 6 december 2004 Had je geen notch nodig om het mid wat te temmen? Mijn ervaring met de breedbanders is dat deze vaak een notch kunnen gebruiken om een en ander wat meer balans te geven. Helaas lever je dan vaak wel 1-2 dB aan rendement in. edit: Ik zie dat het met deze driver wel meevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 6 december 2004 Author Report Share Posted 6 december 2004 Nee, heb er geen Notchfilter inzitten. Dat was ook wat me aansprak in dit ontwerp. Natuurlijk kan het beter, maar met goede aansturing en voor deze prijs :S... Moet een aardige tweakklus worden denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeewee Posted 7 december 2004 Report Share Posted 7 december 2004 Als we het dan toch gaan hebben over goedkope breedbandboxen: heb afgelopen weekend de bouw van mijn Lancetta's afgerond..Voor wie dit niks zegt, het betreft hier een ontwerp uit Klang und Ton. De ranke zuil(1.40 m hoge open pijp) speelt op basis van een Tangband breedbandspeakertje, een werkelijk subliem klinkend ding(zeker voor de nog geen €20.00 die het dingetje moest kosten). Er is een Duitse speakerboer die naast Fostex ook Tangbandjes verkoopt en die eerlijkheidshalve moet toegeven dat ie niet begrijpt waarom mensen voor meer geld nog Fostex bandjes kopen. Anyway ; de insteek van mijn projectje was "we zien wel wat die dingen doen, ik beleef vooral aardigheid aa nhet bouwen". De Duitsers waren lovend maar nu ik dus nog.. Groot was mijn verbazing derhalve : deze boxen zetten een prachtig ruimtelijk geluid neer met een steady bas die ook bij zachtjes spelen voortreffelijk door blijft gaan...Heerlijk om naar te luisteren dus en qua ontwerp ook de moeite waard(het oog wil ook wat). Kortom : een niet al te moeilijk te bouwen ontwerp met sublieme klankkwaliteit. Ik ben voornemens om binnenkort foto's op mijn site te zetten. Ik stop met tikken want ik ga weer eens enkele cd's "herbeleven" groet, jeewee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Jeewee, Zijn daarvan tekeningen op Internet beschikbaar? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Jeewee, Zijn daarvan tekeningen op Internet beschikbaar? Jelte Nee, Het was trouwens de HobbyHifi Ik denk dat als je de speakeronderdelen besteld bij de buren je de tekeningen er bij cadeau krijgt. Ik heb het bewuste artikel, echter geen a4-scanner. Over het algemeen geldt dat zowel de tangband als de fostex units flink vervormen in het mid (>1%) en al helemaal in het laag (maar dat is te verklaren door bescheiden xmax)), als het wat meer mag kosten zou ik toch echt een e.j. jordan jx53 unit proberen, helaas wel in combinatie met extra midbas (de unit is pas vanaf ~400 Hz inzetbaar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeewee Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 LaMa, Helemaal gelijk v.w.b. de naam van het tijdschrift, voor de rest valt dit te betwisten. Ik ga gewoon af op mijn oren en die worden vertroeteld door het geluid(zowel het mid als het hoog vind ik persoonlijk prachtig). Mede door de constructie van de box wordt het laag vna de Tangband wat geholpen hetgeen resulteert in een voor mij goede basweergave(zeker voor 80% van mijn cd-collectie). Voor de bouw vna de Lancetta's had ik al in gedachte dat mijn volgned project wel een actieve sub zou moeten worden, nu ben ik daar niet meer van overtuigd! Een vriend van me heeft ze gelijktijdig gebouwd en is hoewel doorgaans iets kritischer) even enthousiast als ik. Hij stuurt de sierlijke zuiltjes aan middels een buizeneindversterker waardoor de ruimtelijkheid nog meer wordt vergroot. Last but not least : Ik had het op voorhand ook niet geloofd.. Wie eens in de buurt van Nijmegen is(of woont) nodig ik uit voor een kopje koffie en een luisterindruk(enthousiasme wil ik graag delen!). Wie verder de bouwtekeningen wenst te ontvangen moet me mar even mailen.. Groet, Jeewee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Jeewee, Zijn daarvan tekeningen op Internet beschikbaar? Jelte Hier zit je warm! http://www.speaker-online.de/tangband.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 LaMa, Helemaal gelijk v.w.b. de naam van het tijdschrift, voor de rest valt dit te betwisten. Ik ga gewoon af op mijn oren en die worden vertroeteld door het geluid(zowel het mid als het hoog vind ik persoonlijk prachtig). Mede door de constructie van de box wordt het laag vna de Tangband wat geholpen hetgeen resulteert in een voor mij goede basweergave(zeker voor 80% van mijn cd-collectie). Voor de bouw vna de Lancetta's had ik al in gedachte dat mijn volgned project wel een actieve sub zou moeten worden, nu ben ik daar niet meer van overtuigd! Een vriend van me heeft ze gelijktijdig gebouwd en is hoewel doorgaans iets kritischer) even enthousiast als ik. Hij stuurt de sierlijke zuiltjes aan middels een buizeneindversterker waardoor de ruimtelijkheid nog meer wordt vergroot. Last but not least : Ik had het op voorhand ook niet geloofd.. Wie eens in de buurt van Nijmegen is(of woont) nodig ik uit voor een kopje koffie en een luisterindruk(enthousiasme wil ik graag delen!). Wie verder de bouwtekeningen wenst te ontvangen moet me mar even mailen.. Groet, Jeewee Ik vind 150 euro voor een unit ook nog acceptabel (dat je daar 7 TB voor kan kopen... laat ik maar even buiten beschouwing ) dus vandaar mijn suggestie. De Lancetta is een buitengewoon interessant ontwerp dat wil ik niet betwisten, maar er is altijd ruimte voor verbetering. In de direct vergelijking van HobbyHifi van de TB met de e.j. jordan was laatstgenoemde toch wel heel erg goed. Maar genoeg gesteggeld... Ik zou zeggen geniet van de speaker en laten meer mensen eens wat DIY speakers inelkaar knutselen, zelfs aan de onderkant van de markt is er volop keus (en kwaliteit). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 december 2004 Author Report Share Posted 8 december 2004 Hahaha, ja ook de lancetta's vind ik leuke dingen! Dat ik gekozen heb voor de Fostex weergevers was meer afhankelijk van de kast: ik wilde een hoorn bouwen om te bewijzen dat dat klote was. Helaas dus Wat ik ook een heel interessant ontwerp vond waren de Buschhorn luidsprekers. Hebben ook ik K&T gestaan geloof ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Hahaha, : ik wilde een hoorn bouwen om te bewijzen dat dat klote was. Helaas dus Lijkt me een verkeerd uitgangs punt. Moet ik daar dan maar uit concluderen dat wat jouw niet lukt "klote" is ? Je geeft het te snel op. Wat meer wiskunde en timmermanskunst moet het lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeewee Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Ach ja, de Buschhorns van "der Herr Dokter Mediciner" met de "el cheapo" breedbander van Visaton(Frs8).... Heb deze(de Mk II) enkele maanden geleden op mijn installatie gehad en ben toen gevallen voor de ruimtelijkheid. Wel beduidend minder bas dan de Tangband maar goed, wat verlang je van een speakertje van Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeewee Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Scat-man begrijpt Porcino verkeerd... Porc is verrast door het resultaat en heeft een eigen vooroordeel weggenomen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 december 2004 Author Report Share Posted 8 december 2004 Geheel waar JeeWee! Mijn start van het project was met een stevige dosis nagatievisme: Ik dacht: dat kan toch nooit wat zijn. Zoals in de eerste post valt te lezen hebben ze een permanente plaats in mijn set gekregen die toch niet echt slecht was met de oude luidsprekers... zie mijn lijfspreuk maar eens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeewee Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 EN ik zet vanavond mn oorspronkelijke boxen op de studeerkamer...Ik ben om! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 december 2004 Author Report Share Posted 8 december 2004 Hahahaha, Toch Lancetta's ? Waar speelde je eerst mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts