Jump to content

Blind test power chords

nout
 Share

Recommended Posts

de test is leuk ja.

maar ... zoals in het inleidende stuk al staat: bij langer luisteren en beter bekend zijn met de hele installatie (je eigen set dus) zal meer verschil opvallen.

Dat is denk ik ook het goede woord : 'opvallen'.

Luisteren is een leerproces. Dat heb ik met diverse verhuizingen gemerkt. In een nieuwe akoestische omgeving lijkt de eerste paar dagen de prestatie van de set tegen te vallen (ik merk op dat een set, zoals ook in het stuk staat, weer moet inspelen, tot rust komen, en dat is ook hoorbaar). De oortjes (lees: grijze cellen) moeten naar mijn idee in de nieuwe omgeving leren om de weergave (reflecties) te interpreteren en al snel komen richting en diepte weer tevoorschijn.

Mijn mening naar aanleiding van het test is dan ook: dit doet er niet aan af dat in je eigen omgeving verschillen beter zullen opvallen. Wat dan 'mooi' is, zal denk ik weer een kwestie worden van matching en smaak.

groet

Leuke test inderdaad, ook al vielen er volgens de schrijver wel kanttekeningen bij te plaatsen. Wat ik in elk geval uit deze test haal is: als er al verschillen zijn tussen de verschillende power cables dan zijn ze klein, subtiel. Alhoewel het hier natuurlijk wel om reeds redelijk geprijsde kabels gaat. Van mij had er ook wel een simpel snoertje van een paar euro tussen mogen zitten.

Fantastisch!

Netjes en wetenschappelijk verantwoord uitgevoerd, het werd een keer tijd dat iemand zoiets probeerde.

Ik vermoed echter dat het weinig zin zal hebben, de bekende excusen dienen zich al aan: "Je moet bekend zijn met de set", en "je hoort die verschillen pas na langere tijd", en dat vilten gordijn? dat beinvloed vast de plaatsing, waardoor verschillen niet meer zijn vast te stellen................

Er is geen kruid gewassen tegen audiofilia nervosa, een echte kabelaar laat zich tenslotte niet uit het veld slaan door zo'n onderzoekje; die audiofielen die ze daarvoor gebruikten zullen wel geen goede oren hebben, of gewoon "neppers"zijn, ingehuurd door Breem.nl om de kabelindustrie de nekslag toe te brengen!

Groeten, vibuthi

Fantastisch!

Netjes en wetenschappelijk verantwoord uitgevoerd, het werd een keer tijd dat iemand zoiets probeerde.

Ik vermoed echter dat het weinig zin zal hebben, de bekende excusen dienen zich al aan: "Je moet bekend zijn met de set", en "je hoort die verschillen pas na langere tijd", en dat vilten gordijn? dat beinvloed vast de plaatsing, waardoor verschillen niet meer zijn vast te stellen................

Er is geen kruid gewassen tegen audiofilia nervosa, een echte kabelaar laat zich tenslotte niet uit het veld slaan door zo'n onderzoekje; die audiofielen die ze daarvoor gebruikten zullen wel geen goede oren hebben, of gewoon "neppers"zijn, ingehuurd door Breem.nl om de kabelindustrie de nekslag toe te brengen!

Groeten, vibuthi

Helemaal mee eens, maar het gaat verder dan de kabelaar.

Jaren geleden heeft het duitse blad stereoplay eens een uitgebreide luistertest gedaan op zoek naar verschillen tussen CD (nee, nog geen eens SACD, te lang geleden) en Vinyl, gewoon Vinyl (met professionele apparatuur) opgenomen op de CD en een uitgebreide jury laten luisteren. Voor alle duidelijkheid, ook op de CD stonden dus de tikjes, spettertjes en plopjes van de naald.

En wat bleek? Op een enkeling na lag de score zodanig dicht bij de 50% dat wetenschappelijk aantoonbaar dus geen verschil zat in de CD t.o.v. Vinyl qua kwaliteitsbeleving.

Maar laat de echte Vinylliefhebber zich hierdoor overtuigen? Nee, wat dat betreft zijn het echte kabelaars. ;)

Maar laat de echte Vinylliefhebber zich hierdoor overtuigen? Nee, wat dat betreft zijn het echte kabelaars.

Waarom proberen elkaar te overtuigen? Als iets 'bewezen' is beter te zijn, moet de hele samenleving maar het oude over boord gooien? Als ik vinyl prettiger vind om naar te luisteren is dat toch prima of niet? al dat wetenschappelijk intereseert mij geen h*l! :o Waarom zou ik me moeten laten overtuigen?

Tussenhaakjes!

hetzelfde valt overigens te zeggen voor de die-hard cd-liefhebbers. deze laten zich ook niet overtuigen als er:

wetenschappelijk aantoonbaar dus geen verschil zat in de CD t.o.v. Vinyl qua kwaliteitsbeleving.

Waarom alleen 'de echte vinyl liefhebber' aanhalen?

En wat bleek? Op een enkeling na lag de score zodanig dicht bij de 50% dat wetenschappelijk aantoonbaar dus geen verschil zat in de CD t.o.v. Vinyl qua kwaliteitsbeleving.

Maar laat de echte Vinylliefhebber zich hierdoor overtuigen? Nee, wat dat betreft zijn het echte kabelaars. ;)

Er is heel veel apparatuur waarmee je de klank van vinyl om zeep kunt helpen. Als je, zoals die Duitsers, Accuphase Referenzklasse vind, dan hoef je niet eens te proberen om verschillen te gaan beluisteren. Want met zulke apparatuur is alle klank al om zeep geholpen.

Er is heel veel apparatuur waarmee je de klank van vinyl om zeep kunt helpen. Als je, zoals die Duitsers, Accuphase Referenzklasse vind, dan hoef je niet eens te proberen om verschillen te gaan beluisteren. Want met zulke apparatuur is alle klank al om zeep geholpen.

Hoezo subjectief? :rolleyes:

En wat bleek?  Op een enkeling na lag de score zodanig dicht bij de 50% dat wetenschappelijk aantoonbaar dus geen verschil zat in de CD t.o.v. Vinyl qua kwaliteitsbeleving.

Wat een waardeloze opmerking, Accuphase maakt gewoon puik spul, dat het je smaak niet is kan ik me voorstellen, maar om maar te zeggen dat het "alle klank om zeep helpt" is klinkklare onzin.

En ik moet zeggen dat ik juist wel enig respect voor de audiopers van onze Oosterburen kan opbrengen, ze zijn iig een stuk minder "merkengeil" dan veel van hun Nederlandse collegas, en durven ook een mooie Sony een goede score te geven als ie dat verdient.

gut ... horen we nou wel verschil tussen versterkers en niet tussen bekabeling ....

benieuwd wat een blinde test van een top-sony en een accuphase van gelijke prijs oplevert .... ook een 50/50 score? waarmee ons slechte korte termijn geheugen voor geluid (een probleem van A/B-vergelijk), of verschil in smaak bewezen is ...

groet

leuke discussie wel ... zo zie je nog eens uiteenlopende meningen

:D

Als het je mening niet is, dan is het inderdaad een waardeloze opmerking, Vibuthi.

Draai jij LP's?

Jazeker draai ik LP's, ik deel echter je enthousiasme voor dit medium niet, leuk voor audiofielen, die hun muziek kunnen/willen selecteren op opname/persings-kwaliteit. Voor de muziekliefhebber is het eerder een soort russiche roulette: het is altijd maar weer de vraag of het klinkt.........

Je opmerking m.b.t. Accuphase heeft weinig met een menig te maken, als je zegt dat je het niet mooi vind klinken is dit een menig, je presenteert je "mening" dat dit merk "alle klank om zeep helpt" als een voldongen feit, en dat vind ik dus waardeloos.

@ alle kabelaars: mijn enig is dat het verschil tussen kabels uitermate klein is, en het verschil tussen netkables heb ik nog niet kunnen vaststellen, een dergelijke blinde test bevestigd mijn mening dan ook.

Ik wil diegenen die hard roepen dat er weldegelijk "grote" verschillen zijn tussen netkabels er dan ook graag op wijzen, dat de groep audiofielen die aan die test heeft meegedaan ook voor een deel zal hebben bestaan uit mensen die er heilig van overtuigd waren dat ZIJ wel het verschil zouden horen tussen een standaard kwantum-snoer en een exotische nordost..........NIET DUS!!

@robx: als ons korte termijn geheugen voor geluid zo vreselijk slecht is dat een a/b vergelijking zinloos is, wat is dan de zin van een dure installatie? Als ik na 5 minuten niet meer weet hoe dat klinkt, dan kan ik net zo goed naar mijn wekkerradio luisteren, voor een kwaliteitsoordeel is tenslotte een referentie nodig.

Ik ben overigens van menig dat bij een blinde versterkertest de uitslagen ook allesbehalve eenduidig zouden zijn, de verschillen zullen groter zijn dan bij een kabeltje (zeker een netsnoer), maar desalnietemin zullen veel mensen de plank misslaan.

Groeten, Vibuthi

Groot voorstander van blinde tests.

Zo heb ik er achter gekomen mijn dropveters (zowel luidspreker kabel alswel interlink) toch wel iets minder klinken dan mijn huidige 'audiofiele' (lees duurdere) kabels.

Eigenlijk zou je een hifi zaak alleen moeten betreden met een blinddoek op :cool2:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je zelf mee draait. Als je Accuphase alle klank om zeep vind brengen.

Heb je dit zelf geconstateerd? En ik welke set-up?

Dan blijft het nog een persoonlijke mening tussen zovele. Vind ik.

Hi-Fi en met name High-End is een eenzame hobby. Iedereen heeft hier zijn eigen mening over.

Ik vind dat dit gerespecteerd moet worden.

En als de ene persoon tevreden is met zijn set, laat dat dan een andere met de zijne.

Dat is toch de basis van een hobby?

Frank. :rolleyes:

Als het je mening niet is, dan is het inderdaad een  waardeloze opmerking, Vibuthi.

Draai jij LP's?

Jazeker draai ik LP's, ik deel echter je enthousiasme voor dit medium niet, leuk voor audiofielen, die hun muziek kunnen/willen selecteren op opname/persings-kwaliteit. Voor de muziekliefhebber is het eerder een soort russiche roulette: het is altijd maar weer de vraag of het klinkt.........

Je opmerking m.b.t. Accuphase heeft weinig met een menig te maken, als je zegt dat je het niet mooi vind klinken is dit een menig, je presenteert je "mening" dat dit merk "alle klank om zeep helpt" als een voldongen feit, en dat vind ik dus waardeloos.

@ alle kabelaars: mijn enig is dat het verschil tussen kabels uitermate klein is, en het verschil tussen netkables heb ik nog niet kunnen vaststellen, een dergelijke blinde test bevestigd mijn mening dan ook.

Ik wil diegenen die hard roepen dat er weldegelijk "grote" verschillen zijn tussen netkabels er dan ook graag op wijzen, dat de groep audiofielen die aan die test heeft meegedaan ook voor een deel zal hebben bestaan uit mensen die er heilig van overtuigd waren dat ZIJ wel het verschil zouden horen tussen een standaard kwantum-snoer en een exotische nordost..........NIET DUS!!

@robx: als ons korte termijn geheugen voor geluid zo vreselijk slecht is dat een a/b vergelijking zinloos is, wat is dan de zin van een dure installatie? Als ik na 5 minuten niet meer weet hoe dat klinkt, dan kan ik net zo goed naar mijn wekkerradio luisteren, voor een kwaliteitsoordeel is tenslotte een referentie nodig.

Ik ben overigens van menig dat bij een blinde versterkertest de uitslagen ook allesbehalve eenduidig zouden zijn, de verschillen zullen groter zijn dan bij een kabeltje (zeker een netsnoer), maar desalnietemin zullen veel mensen de plank misslaan.

Groeten, Vibuthi

helemaal waar,

van begin tot eind :)

Waar ik op doel is dat ik vind dat je met een LP veel verder kunt komen dan met CD. Bepaalde apparatuur, en dat is tegenwoordig best veel apparatuur laten onvoldoende het verschil horen tussen LP en CD. Op zich is het dan logisch dat je mijn enthousiasme niet deelt.

Ik speel met een erg oude Amerikaanse versterker op heel erg oude ESL's. Dit is ruim voldoende in staat verschillen te laten horen, in tegenstelling tot latere ESL's (mijn mening!)

Verschillen met netsnoeren e.d. vind ik marginaal maar hoorbaar... ;)

met korte termijn geheugen bedoelde ik de vaardigheid in een nieuwe omgeving met snel wisselende muziekjes en wisselende onderdelen in een set betrouwbaar verschillen kunnen horen. je zou verschillende kabels onherkenbaar aan een testgroep mee moeten geven om thuis te proberen. in ieder geval kans dat mensen dan (bij herhaling van de test) consequent voor hetzelfde kiezen, maar w

Ik heb dergelijke wissels hier tot in den treure uitgeprobeerd, had op een gegeven moment mijn gehele set bekabeld Met QEd Genesis bekabeling.

Na wat blinde tests bleek ik ook niet te kunnen zeggen welke kabel eraan hing. (terwijl ik bij niet-blinde tests toch echt heel duidelijk het verschil hoorde)

Ik denk dan ook wel te weten over welke subtiele diepteverschillen je het hebt, ik heb ze zelf ook mogen constateren. Maar als ik dan vervolgens met schaamrood op de kaken moet toegeven dat ik bij een uitgebreide (blinde) a/b vergelijking niet kan zeggen welke kabel mijn eigen vertrouwde, peperdure Qed luidsprekerkabel is , en welke een standaard 4 kwadraat koperkabel, dan dient zich bij mij de verklaring aan dat het misschien wel eens allemaal psychisch zou kunnen zijn:

Dat je aanzienlijke verschillen hoort, wil niet zeggen dat ze er ook zijn.

Ik wil hiermee niet suggereren dat je ze niet allemaal op n rijtje hebt, ik denk alleen dat het erg makkelijk is om verschillen te horen als je verwacht ze te gaan horen.

Het argument dat je dergelijke verschillen niet 1,2,3 kan horen past ook perfect in deze theorie: je hersens hebben simpelweg een tijdje nodig om deze verschillen te "verzinnen": je gaat extra goed zitten opletten en hoort opeens details die je niet eerder hoorde, omdat je op dat moment "naar je kabel zit te luisteren" zul je dat verschil toedichten aan die kabel. Als je vervolgens echter een blinde test doet, blijken die details bij beide kabels aanwezig.

Ik heb het zelf geprobeerd met luidsprekerkabels en interlinks, stroomkabels heb ik later enkele geprobeerd, en daar kon ik zelfs bij een niet-blinde test geen verschillen ontdekken, wat ik toeschrijf aan het feit dat ik inmiddels "van mijn geloof was gevallen".

Groeten, vibuthi

Blinde test geen verschil tussen kabels.

Niet blind (een ziende test?) wel verschil.

Aangezien je niet blind naar je set luisterd wat dus te doen?

Toch een duure kabel erop want dan klinkt die beter, want je weet dat er een goede kabel op zit. Of een dropveter waarvan je weet dat het geen verschil uitmaakt maar hem toch slechter vindt klinken??????

Grappige dat ik dus geen verschil hoor tussen gebrande en orginele cds bij een blinde test maar wel bij een ziende test, dus inderdaad die grijze massa speelt mee, maar dat is nu eenmaal een feit, en niet alleen met muziek luisteren. Denk maar eens aan medicijn studies daar wordt ook altijd een placebo meegenomen.