Prutteltje Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Recentelijk het standaard netsnoer van m'n versterker vervangen door een zelf gevlochten iets. Resultaat: onder andere veel meer laag. Er waren opeens allerlei resonanties hoorbaar. Geen ABX voor nodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Als de verschillen werkelijk zo groot waren, denk je niet dat het panel uit de test dit ook duidelijk had kunnen waarnemen? Dergelijke grote verschillen (resonanties!!!!???) kunnen zeker niet optreden bij het verwisselen van een stroomkabel, ik verwacht dan ook dat als je de oude kabel terugzet deze resonanties ook nog gewoon aanwezig zullen zijn, ze waren je alleen nog niet opgevallen. Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Mijn kabel deed niet mee Overigens heb ik ook het netsnoer van m'n CD-speler vervangen. Ik ben er nog niet uit of dat verschil maakt (waarschijnlijk niet dus). En wat de resonanties betreft: ik heb de oorspronkelijke kabel er weer tussen gehad en toen was het er niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Een kabel die resonanties er uit haalt, of een kabel die resonanties hoorbaar maakt. Ik weet niet goed wat ik daar van moet denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 @ prutteltje: Je overtuigt me niet, ik heb dit soort verhalen zo verschrikkelijk vaak gehoord, en mijn argument blijft m.i. gewoon overeind, ik zal het alleen wat anders formuleren: Als de verschillen werkelijk zo groot waren geweest, denk je echt dat we dan nu deze discussie hadden? Het verschil dat jij omschrijft zou iedereen moeten horen, en alle discussies over kabels accuut beslechten, laat 'm eens meedraaien in een blinde test zou ik zeggen als het verschil echt zo groot is kun je er beroemd mee worden! Nogmaals, ik heb heb destijds verschillende netsnoeren vergeleken (een v.d. hul, een kemp, een siltech en de "standaard" uitvoering, types weet ik niet meer maar allemaal rond de 100/150 euro) en ik kon met de beste wil van de hele wereld geen verschil vaststellen. Misschien dat het placebo-effect word versterkt doordat je de kabel eigenhandig gevlochten hebt? Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Misschien dat het placebo-effect word versterkt doordat je de kabel eigenhandig gevlochten hebt? Ik geef notabene aan dat de zelfgevlochten kabel bij de CD-speler kennelijk niets doet... Misschien moet je ook de link leggen met m'n luidsprekers. Die dienen dicht tegen de muur geplaatst te worden. Staan ze er 30 centimeter vanaf, dan is al het laag verdwenen. Ze stonden er een paar centimeter vanaf. Dat is nu iets meer. Twee centimeter maakt nu het verschil tussen wel of geen resonantie. Vroeger had ik nooit resonantie. @ Joboton: het is niet de kabel die de resonantie introduceert. Het is de akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Maar misschien verwachtte je al dat de kabel bij je cd-speler geen effect zou hebben, dat lijkt bij de meeste kabelverhalen een doorslaggevende factor. Ik zie in je profiel dat je een relatief goedkope cd-speler gebruikt in verhouding tot de rest van je set, dit geeft al aan dat je van je cd-speler minder verschillen verwacht. Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 verwachting over beter resultaat want een Siltech is duurder speelt niet: er zijn situaties waarin ik de Siltech opzij legde en liever de Kemp had. Ik zeg niet dat iets beter is, wel dat er verschillen zijn en soms combinaties beter uitvallen dan andere combinaties. tsja het blijft allemaal hetzelfde als: - hoor je verschil tussen versterkers (en voor degenen die nu hard 'ja' roepen: weet je het zeker of is dat een geloof? wat zou een blinde test als uitslag te zien geven?) - wat is nou eigenlijk beter geluid? - waar bereik je dat betere geluid dan mee - waarom klinken sommige sets dan heel erg goed. - hoort iedereen wel dat een door sommigen als mooi ervaren weergave mooi is? of zit er verschil in de mate waarin verschillen gehoord worden, danwel is er verschil in wat verschillende mensen mooi vinden. wie hier een antwoord op geeft alsof hij de waarheid kent is knap. groetrob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Misschien dat het placebo-effect word versterkt doordat je de kabel eigenhandig gevlochten hebt? Ik geef notabene aan dat de zelfgevlochten kabel bij de CD-speler kennelijk niets doet... Misschien moet je ook de link leggen met m'n luidsprekers. Die dienen dicht tegen de muur geplaatst te worden. Staan ze er 30 centimeter vanaf, dan is al het laag verdwenen. Ze stonden er een paar centimeter vanaf. Dat is nu iets meer. Twee centimeter maakt nu het verschil tussen wel of geen resonantie. Vroeger had ik nooit resonantie. @ Joboton: het is niet de kabel die de resonantie introduceert. Het is de akoestiek. Deze posting is een mooi voorbeeld hoe er miscommunicatie kan ontstaan. Ik zag een suggestie dat de verschillen veroorzaakt werden dooor de kabel. Achteraf blijkt een iets veranderde opstelling van de luidsprekers het verschil te verklaren. Is dan de conclusie juist dat er geen verschillen hoorbaar zijn bij de verschillende kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 verwachting over beter resultaat want een Siltech is duurder speelt niet: er zijn situaties waarin ik de Siltech opzij legde en liever de Kemp had. Ik zeg niet dat iets beter is, wel dat er verschillen zijn en soms combinaties beter uitvallen dan andere combinaties. tsja het blijft allemaal hetzelfde als: - hoor je verschil tussen versterkers (en voor degenen die nu hard 'ja' roepen: weet je het zeker of is dat een geloof? wat zou een blinde test als uitslag te zien geven?) - wat is nou eigenlijk beter geluid? - waar bereik je dat betere geluid dan mee - waarom klinken sommige sets dan heel erg goed. - hoort iedereen wel dat een door sommigen als mooi ervaren weergave mooi is? of zit er verschil in de mate waarin verschillen gehoord worden, danwel is er verschil in wat verschillende mensen mooi vinden. wie hier een antwoord op geeft alsof hij de waarheid kent is knap. groetrob Maar zou je het prefereren van een goedkopere (kemp) kabel ook niet kunnen uitleggen als een "mechanisme"om maar niet aan het kabelgeloof te hoeven twijfelen: Dat het argument wat je aanvoert om mij te overtuigen eigenlijk niets meer is dan een argument om jezelf te overtuigen? -mijn menig over de verschillen in versterkers heb ik een stukje terug al gegeven -een 'beter geluid" is erg persoonlijk, hier bestaat geen definitie van. -een "beter geluid" word door de meeste muziekliefhebbers bereikt door een paar goede weergevers met een goede bron en goede versterking, sommigen zijn hier echter niet mee tevreden, en zoeken hun heil in kabels en tweaks. (en dat is prima, als jij verschil denkt te horen, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is.) -Somige sets klinken heel (extreem) mooi, omdat aan een aantal belangrijke randvoorwaarden voldaan is: acoustiek, luidspreker opstelling, en" "component matching" bijv. -Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten, wat de een een prachtige gedetailleerde weergave vind, is voor een ander koud en analytisch. Ik denk dat ik hiermee vrij dicht bij de waarheid kom (mijn waarheid iig), vind je me nu knap? Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Maar misschien verwachtte je al dat de kabel bij je cd-speler geen effect zou hebben, dat lijkt bij de meeste kabelverhalen een doorslaggevende factor.Ik zie in je profiel dat je een relatief goedkope cd-speler gebruikt in verhouding tot de rest van je set, dit geeft al aan dat je van je cd-speler minder verschillen verwacht. Groeten, vibuthi Dat je nu juist over de relatief goedkope CD-speler begint Ik heb recentelijk een paar spelers thuis gehad die ongeveer drie keer zo duur waren. Het effect was hoorbaar, maar niet groot te noemen. In ieder geval niet genoeg om het prijsverschil voor mij te rechtvaardigen. Bij de dealer waren de verschillen tussen de twee "dure" spelers veel duidelijker hoorbaar dan thuis. Belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter), betere luidsprekers en stroomvoorziening in de winkel. De luidsprekers zullen ongetijfeld het grootste verschil maken. Maar het was voor mij aanleiding om eens met de stroom te tweaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Misschien dat het placebo-effect word versterkt doordat je de kabel eigenhandig gevlochten hebt? Ik geef notabene aan dat de zelfgevlochten kabel bij de CD-speler kennelijk niets doet... Misschien moet je ook de link leggen met m'n luidsprekers. Die dienen dicht tegen de muur geplaatst te worden. Staan ze er 30 centimeter vanaf, dan is al het laag verdwenen. Ze stonden er een paar centimeter vanaf. Dat is nu iets meer. Twee centimeter maakt nu het verschil tussen wel of geen resonantie. Vroeger had ik nooit resonantie. @ Joboton: het is niet de kabel die de resonantie introduceert. Het is de akoestiek. Deze posting is een mooi voorbeeld hoe er miscommunicatie kan ontstaan. Ik zag een suggestie dat de verschillen veroorzaakt werden dooor de kabel. Achteraf blijkt een iets veranderde opstelling van de luidsprekers het verschil te verklaren. Is dan de conclusie juist dat er geen verschillen hoorbaar zijn bij de verschillende kabels Alleen als wel of geen resonantie hetzelfde is. Door de zelfbouwkabel is er meer laag. Ik krijg resonanties bij verder gelijke condities. Omdat ik niet graag naar resonanties luister heb ik de luidsprekers wat verder van de muur gehaald. Met de standaardkabel had ik nooit resonanties. En minder laag (en een minder afgetekende plaatsing en wat minder 'zuiver', maar daar durf ik nu niet meer zo goed over te beginnen ). Verder heb ik nog een keer of vijf gewisseld tussen oude en nieuwe kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Mijn mening (!) is dat CD spelers zich uitermate goed lenen voor het luisterbaar maken van verschillen in netvoorziening. De CD speler is een storingsgevoelig apparaat. Wel is een netsnoer een druppel op een gloeiende plaat. Zoals bijvoorbeeld Kemp het aanpakt, met Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 jaaa het gaat aardig Vibuthi. heel knap natuurlijk. alleen dat ik soms Kemp er liever tussen heb om mijn eigen dwaling in stand te houden .... als een psychiater na vijf jaar studie op mijn persoon die zou zeggen zou ik erover willen denken. nu hou ik het erop dat het ligt in wel of niet goede combinaties tussen apparatuur en bekabeling. de hoorbare verschillen zijn te groot om ook maar enigszins aan illusie (zelfbetovering) te denken. de verschillen zijn ook niet klein: derden maken onderscheid tussen 'schreeuwerig' en 'plat' in de verkeerde combinatie, en 'aangenaam' en andere niet audiofiele termen bij een goede combi. Maar ik kan ongeveer je reactie nu zelf al schrijven gelover versus niet gelover. schiet niet op he Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Ik heb recentelijk een paar spelers thuis gehad die ongeveer drie keer zo duur waren. Het effect was hoorbaar, maar niet groot te noemen. In ieder geval niet genoeg om het prijsverschil voor mij te rechtvaardigen.Bij de dealer waren de verschillen tussen de twee "dure" spelers veel duidelijker hoorbaar dan thuis. Belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter)...... Wat je hier eigenlijk zegt (beweert), is dat je de verschillen tussen de componenten (cd-speler) thuis minder goed hoort omdat je akoestiek daar beter is: "belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter)". Tot nog toe is het vooral mijn ervaring dat onder invloed van een betere akoestische infrastructuur de verschillen juist beter hoorbaar worden dan bij een slechte akoestiek. Niet alleen laat een goede akoestiek meer horen, ook blijken er opeens subtiele ruimtelijke aanwijzingen in de opname aanwezig te zijn die je nooit eerder hoorde! Tenslotte, zeker niet het onbelangrijkst, neemt de coherentie van je geluid toe -- dwz dat alle aspecten (klank, dynamiek, ruimtebeeld, definitie, dimensionele kwaliteiten) meer naar elkaar toegegroeid lijken te zijn. Je gaat meer letten op het geheel en minder op de delen. Kom jij echt tot tegengestelde ervaringen ivm een goede akoestiek? Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Ik heb recentelijk een paar spelers thuis gehad die ongeveer drie keer zo duur waren. Het effect was hoorbaar, maar niet groot te noemen. In ieder geval niet genoeg om het prijsverschil voor mij te rechtvaardigen.Bij de dealer waren de verschillen tussen de twee "dure" spelers veel duidelijker hoorbaar dan thuis. Belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter)...... Wat je hier eigenlijk zegt (beweert), is dat je de verschillen tussen de componenten (cd-speler) thuis minder goed hoort omdat je akoestiek daar beter is: "belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter)". Tot nog toe is het vooral mijn ervaring dat onder invloed van een betere akoestische infrastructuur de verschillen juist beter hoorbaar worden dan bij een slechte akoestiek. Niet alleen laat een goede akoestiek meer horen, ook blijken er opeens subtiele ruimtelijke aanwijzingen in de opname aanwezig te zijn die je nooit eerder hoorde! Tenslotte, zeker niet het onbelangrijkst, neemt de coherentie van je geluid toe -- dwz dat alle aspecten (klank, dynamiek, ruimtebeeld, definitie, dimensionele kwaliteiten) meer naar elkaar toegegroeid lijken te zijn. Je gaat meer letten op het geheel en minder op de delen. Kom jij echt tot tegengestelde ervaringen ivm een goede akoestiek? Toine. Belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter), betere luidsprekers en stroomvoorziening in de winkel. Beste Toine, Volgens mij heb je over het cursieve gedeelte heen gelezen. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Dus ondanks de slechte akoestiek in die winkel hoorde je door de betere speakers en stroomvoorziening daar meer verschil dan thuis In dat geval zijn of je speakers aan vervanging toe, of de akoestiek thuis is helemaal niet beter dan in die winkel Er kan natuurlijk ook een behoorlijke 'mismatch' in je set zitten, bijv. een versterker die je speakers niet goed aanstuurt ... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Ik heb recentelijk een paar spelers thuis gehad die ongeveer drie keer zo duur waren. Het effect was hoorbaar, maar niet groot te noemen. In ieder geval niet genoeg om het prijsverschil voor mij te rechtvaardigen.Bij de dealer waren de verschillen tussen de twee "dure" spelers veel duidelijker hoorbaar dan thuis. Belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter)...... Belangrijkste verschillen met de dealer en thuis zijn de akoestiek (thuis beter), betere luidsprekers en stroomvoorziening in de winkel. Beste Toine, Volgens mij heb je over het cursieve gedeelte heen gelezen. Nope, dat heb ik niet. Ik ging enkel in op de bewering dat een slechtere akoestiek in de winkel (dat 1 van de verschillen is waarom je meer hoorde in die winkel) je MEER laat horen. Volgens mij lees jij over mijn vraag heen en hou jij ook een beetje van draaikonten...... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Nope, dat heb ik niet.Ik ging enkel in op de bewering dat een slechtere akoestiek in de winkel (dat 1 van de verschillen is waarom je meer hoorde in die winkel) je MEER laat horen. Ik vat 'm. Je kunt m'n opmerking inderdaad zo lezen dat ik beweer dat een slechtere akoestiek leidt tot het beter hoorbaar maken van verschillen. Zo was het niet bedoeld. Wat ik aan had willen geven is dat het bij de dealer, ondanks de mindere akoestiek, meer verschil maakt dan thuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Hoe weet je dat de akoestiek thuis beter is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Omdat m'n eigen versterker / luidsprekers thuis beter klinken dan in de winkel (ok, is subjectief). De luisterruimte in de winkel is niet echt groot, m'n woonkamer is qua inhoud bijna 3x zo groot en gaat daarnaast over in een open keuken. De luisterpositie thuis is in het midden van de kamer (grote stoffen bank), in de winkel zit je zo ongeveer tegen de muur. Vooral dat laatste is niet bevordelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Nope, dat heb ik niet.Ik ging enkel in op de bewering dat een slechtere akoestiek in de winkel (dat 1 van de verschillen is waarom je meer hoorde in die winkel) je MEER laat horen. Ik vat 'm. Je kunt m'n opmerking inderdaad zo lezen dat ik beweer dat een slechtere akoestiek leidt tot het beter hoorbaar maken van verschillen. Zo was het niet bedoeld. Wat ik aan had willen geven is dat het bij de dealer, ondanks de mindere akoestiek, meer verschil maakt dan thuis. Okee, bedankt! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 ach ja doof ... ik denk dat de nuances waar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 En wat bleek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts