whyami Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 dat gedoe met een 'ab'-test waarbij je elke vijf minuten wat anders mag horen en dat twee uur lang vind ik zelf een ongeloofwaardige vorm van testen. Gevoelsmatig ben ik het met je eens, maar als ik er over nadenk kan ik eigenlijk niet aangeven waarom een AB vergelijk niet goed zou zijn. Hoe doen echte wijnproevers dat eigenlijk? Die testen toch ook meerder wijnen binnen kort tijdsbestek, maar spoelen de mond wel even met water tussendoor, toch? Wat zou een mooi equivalent voor dit 'mond spoelen' bij AB luistertests kunnen zijn? En, nee, de oren met water uitwassen is natuurlijk niet het goede antwoord! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 dat gedoe met een 'ab'-test waarbij je elke vijf minuten wat anders mag horen en dat twee uur lang vind ik zelf een ongeloofwaardige vorm van testen. baai Het houd je wel van de straat en uit de kroeg !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 Mensen die een DBT ondergaan, zijn bij voorbaat al doof. Dat zijn die type's die je op een forum telkens hoort roepen dat het allemaal geen verschil uitmaakt. Die gasten spreken dan met elkaar af en bevestigen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 hm .... tussen de stukjes door ... roze ruis met 130 db? Ik denk dat doorgaans teveel info wordt aangeboden in een db-test. wellicht als je het simpel houdt, iedereen echt stil is, lange luisterstukken en niet te veel verschillende muziek. Edwin's beeld kon wel eens een klein beetje kloppen. Ik zie in de praktijk dat mensen die geen enkele interesse in apparatuur hebben zonder dat ik ze erop wijs het effect van bijvoorbeeld kabel wisselen of verbeteren van opstelling (demping, ontkoppeling etc) spontaan opmerken. Het niet horen van verschillen tussen CDspelers moet op gehoorsbeschadiging duiden, het niet horen van verschillen in netkabels kan een kwestie van interesse zijn. wellicht zijn betreffende personen net ze bevooroordeeld tegen het horen van verschillen als ik ben voor het horen van verschillen Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 hm .... tussen de stukjes door ... roze ruis met 130 db? En twee emmertjes om het bloed op te vangen , of hoeft dat pas vanaf 140dB? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Mensen die een DBT ondergaan, zijn bij voorbaat al doof. Dat zijn die type's die je op een forum telkens hoort roepen dat het allemaal geen verschil uitmaakt. Die gasten spreken dan met elkaar af en bevestigen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Mensen die een DBT ondergaan, zijn bij voorbaat al doof. Dat zijn die type's die je op een forum telkens hoort roepen dat het allemaal geen verschil uitmaakt. Die gasten spreken dan met elkaar af en bevestigen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Mensen die een DBT ondergaan, zijn bij voorbaat al doof. Dat zijn die type's die je op een forum telkens hoort roepen dat het allemaal geen verschil uitmaakt. Die gasten spreken dan met elkaar af en bevestigen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4...ds-12-2004.html Verschillen hoorbaar? Interessante en amusante leesstof niet om doo rheen te kooooooooomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 18 december 2004 Author Report Share Posted 18 december 2004 http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4...ds-12-2004.html Verschillen hoorbaar? Interessante en amusante leesstof niet om doo rheen te kooooooooomen. Ach, ik heb kennelijk een vreemd soort humor. Ik vind het erg amusant een uitgebreid en nauwkeurig verslag te lezen over iets volkomen onbelangrijks, in ieder geval iets waar ik me niet of nauwelijks mee bezig houd. Het is interessant omdat uit de test bleek dat de luisteraars die vooraf aangaven verschillen te zullen opmerken het slechter deden dan de mensen die daar niet zulke hoge verwachtingen van hadden. En het was goed geschreven. Testen over het algemeen vind ik erg leuk, het liefst zo onbenullig mogelijk: bestaat er geen vergelijkend warenonderzoek van paperclips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Daarom is dat programma keurings dienst voor waarde ook zo gaaf NED 3 dinsdags 21-12 om 21:30 en toevallig ook 23-12 donderdag 20:40 die teste ook van alles en confronteren de leveranciers daar dan weer mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Dat er wel degelijk klankmatige verschillen zijn in netkabels heb ik gisteren in de praktijk mogen ondervinden. Nadat mijn versterker een weekje had gelogeerd bij de dealer, om nog verder te worden gemodificeerd, kon ik deze eergisteren weer ophalen. 1 ding wat o.a. was veranderd aan de versterker was, dat de standaard plug-aansluiting achterop voor een los netsnoer, was vervangen door een betere netkabel die nu rechtstreeks aan de versterker gesoldeerd was. Hierdoor had ik mijn losse netkabel over, die ik altijd op m'n versterker had aangesloten. (Belden) Toen dacht ik: Nu ik toch die losse Belden netkabel over heb, kan ik die mooi in m'n Naim CD-speler prikken. Zo gezegd, zo gedaan. Toen ik thuiskwam met m'n new & improved versterker, heb ik eerst even 't zaakie een uurtje op temperatuur laten komen en ben toen gaan luisteren. waren mijn eerste reacties. Ik dacht, is dit 't nou ? Dit was een verslechtering i.p.v een verbetering. De sprankeling en dynamiek waren een stuk minder. Het hoog klonk te smooth, en snelle impuls geluiden werden terughoudend weergegeven. Ik snapte er nix van, en 't heeft tot gisteravond geduurd voordat ik op een idee kwam. Ik dacht: Als ik nu die Belden netkabel van m'n CD-speler haal, en weer gewoon de standaard Naim netkabel er in plug. Ik ging er niet vanuit dat dat de oorzaak zou zijn, maar toch...baat 't niet...etc. Jeemig de pemig, die netkabel deed 't 'm dus wel!!! Nu klinkt 't beter dan ooit tevoren. Nu kan ik pas horen dat m'n versterker gemodificeerd is! Met name 't midden/hoog is mooier. Ruimtelijk, sprankelend, en met een erg indrukwekkende snelheid. ('attack') (weet niet zo goed hoe ik dat laatste anders moet omschrijven) En dat dus alleen door een netkabel te verwisselen! Dus, dat een netkabel veel kan uitmaken is mij wel duidelijk geworden. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Moet je ze zien zitten met z'n allen Gemiddeld 55 plus, met een gehoorverlies van gemiddeld 6DB. Er is ook werkelijk geen spoortje motivatie van die gezichten af te lezen. Ze zitten allemaal in een soort van slachtofferrol te wachten op een stukje muziek. En dan krijg je daarna de reactie's: Piet hoor jij wat? Wat zeg je Jan? Of je wat hoort Piet? Nee, ik hoor niks. Ben jij ook al zo gemotiveerd, Kees? Mwoaah, tis dat ik van m'n vrouw weg ben, anders had ik niet meegedaan. Ik hoor toch geen verschillen. Dus voor jou is het meer een uitje. Kees? Zo zou je het kunnen zeggen Piet. Je moet toch wat op zondag? Trouwens Kees, wat mij betreft had er ook een midisetje achter het gordijn kunnen staan. Hoezo dan, Jan? Het gaat mij om de muziek, Kees. Ik ben al blij met een wekkerradio. Zeg Kees, heb je nog een stukje muziek, want ik hoor niks? De Muziek staat de hele tijd al aan Jan. Ooh, dat ligt het zeker aan mijn gehoor, Kees. Zeg Piet, hoor jij wat? Ik hoor ook niks , Kees. Nou goed, dan schrijf ik wel even de uitslagen op een papiertje en dan plaatsen we de uitslagen wel op Hear. nl. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 verschillen moet je ook met een wat 'ouder' oor kunnen horen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Ik zie er geen blinde tussen zitten . OK, 62,5% van de "jury" is (zichtbaar) brildragend. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze blind zijn. Hoezo blinde test Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 19 december 2004 Author Report Share Posted 19 december 2004 Moet je ze zien zitten met z'n allen Gemiddeld 55 plus, met een gehoorverlies van gemiddeld 6DB. Er is ook werkelijk geen spoortje motivatie van die gezichten af te lezen. Ze zitten allemaal in een soort van slachtofferrol te wachten op een stukje muziek. Ik zie maar 1 man sjagrijnig kijken, de rest heeft een uitdrukking dat zit tussen een tevreden glimlach en een grijns. Bovendien deden de mensen die geen verwachtingen hadden het beter dan de mensen die ervan overtuigd waren verschillen op te merken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Verrek, wat doet Jules Deelder daar in 't midden, op de achterste rij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Moet je ze zien zitten met z'n allen Gemiddeld 55 plus, met een gehoorverlies van gemiddeld 6DB. Veel kanslozer dan dit is ook niet mogelijk. De ruimte is gewoon een woonkamer, dus akoestiek maximaal k&t met al die random objecten als bankstel, boekenkast, openhaard, ramen, schilderij met glasplaat, assymetrie en weet ik wat allemaal voor narigheid. Maar wat ik nog veel genialer vindt is dat die gasten achter elkaar zitten, zeker die vent die bijna IN de openhaard zit. Als dit een blinde test moet voorstellen, dan zou ik eerder denken dat die gaat over het verschil beoordelen tussen een goede set en een GSM ringtone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Ik zie er geen blinde tussen zitten . OK, 62,5% van de "jury" is (zichtbaar) brildragend. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze blind zijn. Hoezo blinde test de honden liggen achter de bank :0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 metal boy,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 januari 2005 Report Share Posted 5 januari 2005 Ik heb in mijn eigen installatie ook met stroomkabels geexperimenteerd. Tot mijn verbazing zijn er inderdaad (kleine) verschillen waarneembaar. Ook mijn vrouw stelde die vast. Duurder betekende overigens niet per definitie beter. Kortom zelfde ervaring als Alco. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 januari 2005 Report Share Posted 5 januari 2005 Jammer dat mijn (goede) naam zo wordt misbruikt. Zeker weten, Jan en Piet zullen ook wel balen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 En wat bleek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts