leonardus777 Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Hallo, Ik ben sinds kort weer in het bezit van een b&w 802 matrix s3. Ook heb ik de cdm9 nt een en een martinlogan CLS. Nu heb ik de cdm 9 nt aan gepast in het hoog met audyn cap kpsn. Dit was een verbetering in het hoog tov de standaart condensator. Nu wil ik de 802 ook aanpassen in het midden hoog.Ik wil kijken of ik meer openheid en detail kan krijgen, zodat het de electrostaat kan benaderen. Mijn vraag is wie mij kan adviseren wat de mooiste condensator is voor deze speaker. Zat te denken aan mundorf supreme cap of silver oil cap,of de audyn cap type plus. Nu deze type's nogal duur zijn om te proberen hoop ik dat iemand mij advies kan geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 De supreme van Mundorf en de MKP+ van Audyn, lijken sterk op elkaar echter de Mundorf heeft in mijn ervaring net een streepje voor. De zilver in olie van Mundorf is buitengewoon goed, echter ik zou de meerprijs moeilijk kunnen verantwoorden. De opstap van gewone MKP naar MKP+ of Supreme is nog wel de moeite waard. Als je deze ook nog eens afbouwt met een tinfolie of een supreme in oil dan kan je redelijk betaalbaar uitkomen. Bottom line: de supreme en MKP+ zijn m.i. hun geld waard, zilver in olie wordt al lastiger te verantwoorden, een mix van beiden is misschien het beste compromis. Je hebt zeker zilver-goud in olie van Mundorf nooit overwogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 8 december 2004 Author Report Share Posted 8 december 2004 Ik heb net het filter bekeken en er zit voor het midden 2 bi polair condensators .in Deze zit paralel .Heb het zin om deze te vervangen? Waar kan je mundorf kopen in nederland? Mijn ervaring is dat de audyn tinfolie's bij b&w cdm 9 de boxminder laten kleuren. Heb iemand nog goede ideeen. Ook de bekabeling wil ik vervangen. Er zit nu midden in debox een blokje waar draden van de aansluit terminal samen met de units worden verbonden. Dit wil ik met een draad zonder onder breking doen.Scheelt overgangen. Wat is goed draad voor intern bekabeling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 9 december 2004 Author Report Share Posted 9 december 2004 Kan niemand mij wat vertellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Kan niemand mij wat vertellen? Je filter eruit schroeven en naar speakerland in Os, of Speaker en Co in R.dam of Groningen. Daar kunnen ze je haarfijn vertellen wat het best is, en hebben ook de onderdelen. Link speakerland Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Ik heb net het filter bekeken en er zit voor het midden 2 bi polair condensators .inDeze zit paralel .Heb het zin om deze te vervangen? Waar kan je mundorf kopen in nederland? Mijn ervaring is dat de audyn tinfolie's bij b&w cdm 9 de boxminder laten kleuren. Heb iemand nog goede ideeen. Ook de bekabeling wil ik vervangen. Er zit nu midden in debox een blokje waar draden van de aansluit terminal samen met de units worden verbonden. Dit wil ik met een draad zonder onder breking doen.Scheelt overgangen. Wat is goed draad voor intern bekabeling? Mundorf is te koop bij Soundline Voor de parallel geschakelde bipolaire elco's zou ik tot 22 uF overwegen om volledig MKP te gaan daarboven samenstellen uit bipolair en MKP (10% MKP 90% bipolair). Echter eerst de serie condensatoren uitvoeren in minimaal MKP en i.i.g. MKP+ voor de mid en de tweeter. Het blijft een kwestie van smaak, en gezond verstand ga niet als een gek alles vervangen voor iets beters/anders. Houd liever geld over om de spoel op het laag te vervangen voor een trafokern. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 9 december 2004 Author Report Share Posted 9 december 2004 Ik heb vandaag de audyn cap + aangeschaft voor midden hoog. Tevens heb ik metaal weerstanden meegenomen en 1 bipolair vervangen voor mkp. Dit in overleg met speakerland. Eerst 1 box voormekaar gemaakt. Andere box morgen. Kon het niet laten om te vergelijken. Ik weet dat ze nog ingespeeld moeten worden. Eerste wat nu opvalt is dat de klank balans gelijk blijft. Als je blaasinstrumenten hoort of bekkens klinken ze wat ronder met meer detail. Eerste indruk niet slecht. Laat de box nu inspelen. Wat betreft kabel laat ik toch nog zitten. Er zit van de hul cs 12 en cs 15 in standaard. cs 12 voor laag en cs 15 voor midden hoog. Iedergeval bedankt voor de reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 15 december 2004 Report Share Posted 15 december 2004 Hey, interessant onderwerp vind ik dit. Ik heb ook een paar B&W Matrix 802 Series III. Graag uw bevindingen en luisterervaringen. Ik vind ze zo standaard al perfekt klinken, maar wellicht kan alles wel beter. Sinds ik ze heb had ik in ieder geval nog niet de neiging mijn IMF TLS 50II transmissionlijnen terug te halen. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Hela, Weet iemand dan ook of de filter voor het mid en hoog het zelfde is als bij de 801 mkIII. Dan begin ik het ook interressant te vinden. Ben benieuwd wat er uit komt. Laat eens horen wat je bevindingen zijn als je ze beide klaar hebt. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 16 december 2004 Author Report Share Posted 16 december 2004 hoi, Nou ik heb beiden boxen nu klaar. Het is een makkelijk klusje en zeker de moeite waard. Ik heb nu 5 dagen achter mekaar laten spelen en denk dat ze nu klinken zo als het zou moeten. Verschil tov oude situatie is dat het hoog iets meer detail laat horen en wat ronder klingt. Het midden klingt ook wat opener en heeft ook een fractie meer detail. Nu moet je niet denken dat je het detail nivo en openheid van een electrostaat haalt , maar je komt er wat dichter bij. Wat ook opvalt is dat de diepte plaatsing wat toeneemt en het geluids beeld wat groter is. Wat ik erg mooi vind nu is dat het hoog geen scherpte meer heb. Als ik het vergelijk met mijn cls komt dat aardig overeen. Mijn cls klingt alleen wat opener en transparanter waardoor die ook iets helderder klingt. Ik vind nog steeds dat mijnb&w cdm 9 laat horen dat deze een tweeter heeft en dat heb ik niet met de 802. Uiteindelijk vond ik het wel waard. Je weet vooraf nooit wat je kan verwachten maar ik denk dat die audyn cap mkp + wel een aanrader is voor de b&W daar de klank balans niet verandert. Wat betreft kosten is het ook te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Ben ik erg onbeleefd als ik vraag wat het je gekost heeft? Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 16 december 2004 Author Report Share Posted 16 december 2004 Nee hoor ik heb voor die condensatoren 107 euro betaald. Je kan kijken wat het kost bij bv speaker en co. Ik had trowens ook de cement weerstanden vervangen voor metaalfolie weerstanden. Deze kosten mij als ik het goed heb 1,75 euro per stuk. Ik heb alleen niet echt het verschil kunnen waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 Spijtig dat je geen foto's hebt gemaakt van het fillter. Weet je, die TLS 50 II die ik hier nog staan heb klinken echt helemaal niet verkeerd, toen ik ze kocht in 1978 was het moeilijk er wat mee aan te vangen met gebruik van een platenspeler, bij de introduktie van de CD evenwel leek het alsof ik hele nieuwe speakers had gekocht. Duidelijk dieper laag dan bij de B&W's, ik ga ze eens terugzetten en vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 18 december 2004 Report Share Posted 18 december 2004 Leonardus, heb jij wel eens een Nautilus gehoord? Het maakt niet welke, zelfs de bijvoorbeeld de cdm9nt. Lijkt het een beetje hierop? Want het hoog en mid van deze speakers klinkt erg ontspannen en uitnodigend. Groet, Andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 19 december 2004 Author Report Share Posted 19 december 2004 Ja ik heb zelf de nautilus 805 gehad en de cdm 9nt heb ik nog. De nautilus klinkt iets warmer en minder schel in het hoog. Ook laat deze meer detail horen dan de CDM 9NT. Ik had alleen last van een soort druk op de oren bij de 805. Dit heb ik niet bij de cdm 9 nt en de matrix 802 en de martinlogan cls. Hoe dat komt weet ik niet,maar het iriteerde mij. Nu ik een paar dagen naar de 802 luister ben ik nog steeds tevrede. Wat detail en openheid bij klasiek en jazz haalt het niet het nivo van de cls. Deze blinkt daar in uit. Pop en rock gaat wat beter op de 802 .Ook afbeeldings hoogte van bv stemmen staan iets lager dan ik gewend ben. De plaatsing wat betreft breedte en diepte is perfect. Ik heb er een passlabs x 250 op en deze heeft de speakers goed in de greep. Het laag is erg strak en gaat mooi diep door. Het losse filter is in mijn luister kamer geen optie want dan wordt het wat teveel aan laag en kost wat detail in he midden hoog. Door de modificatie nam het stereo beeld in grote toe. Alleen niet in hoogte afbeelding. Ik denk erover om de speaker op een tegel met spikes te zetten zodat de speaker een cm of 7 hoger komt. Mijn stoel is ook wat hoog dus komt de tweeter wat precieser op oor hoogte. groeten leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Ja ik heb zelf de nautilus 805 gehad en de cdm 9nt heb ik nog.De nautilus klinkt iets warmer en minder schel in het hoog. Ook laat deze meer detail horen dan de CDM 9NT. Ik had alleen last van een soort druk op de oren bij de 805. Dit heb ik niet bij de cdm 9 nt en de matrix 802 en de martinlogan cls. Hoe dat komt weet ik niet,maar het iriteerde mij. Nu ik een paar dagen naar de 802 luister ben ik nog steeds tevrede. Wat detail en openheid bij klasiek en jazz haalt het niet het nivo van de cls. Deze blinkt daar in uit. Pop en rock gaat wat beter op de 802 .Ook afbeeldings hoogte van bv stemmen staan iets lager dan ik gewend ben. De plaatsing wat betreft breedte en diepte is perfect. Ik heb er een passlabs x 250 op en deze heeft de speakers goed in de greep. Het laag is erg strak en gaat mooi diep door. Het losse filter is in mijn luister kamer geen optie want dan wordt het wat teveel aan laag en kost wat detail in he midden hoog. Door de modificatie nam het stereo beeld in grote toe. Alleen niet in hoogte afbeelding. Ik denk erover om de speaker op een tegel met spikes te zetten zodat de speaker een cm of 7 hoger komt. Mijn stoel is ook wat hoog dus komt de tweeter wat precieser op oor hoogte. groeten leo Heb je het laagfilter wel dan? Als je 'm ooit kwijtwil....................... Ik zou mijn 802 s3 trouwens van zijn levensdagen niet verruilen voor een cdm9nt, een 7 serie of een nautilus 805/804 (een 803 wil ik overwegen, maar dan eigenlijk alleen uit financieel oogpunt ) Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 19 december 2004 Author Report Share Posted 19 december 2004 Ja ik heb dit filter en doe hem ook niet weg. Je weet nooit of er een situatie komt dat het wel een verbetering kan wezen. En wat betreft het verruilen voor een ander type tja blijft toch persoonlijk. Ik zou het in ieder geval ook niet doen voor de type's die jij aangeeft. Als ik wat weg moest doen werden het de cdm 9 nt, en niet de 802. Ik gebruik de cdm 9 dan ook in een andere kamer met de center voor home cinema.Daar doen ze het prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Ik heb me laten vertellen dat er verschillende merken zijn geweest die deze laagfilters gebouwd hebben. Zit hier onderling nog veel kwaliteitsverschil in? En wat kost zoiets nu nog 2ehands? Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Er zijn een paar type filters te krijgen , ten eerste het B&W filter voor de gehele Matrix 800 serie (dmv dipswitches stel je m in voor je type Matrix speaker). Verder zijn er een paar Amerikaanse fabrikanen geweest met filters, die niet meer leverbaar zijn. Het beste schijnt een filter geweest te zijn van Krell , dit was een aardig duur kastje en kom je zelden tegen (soms op audiogon). Maar misschien is het wel het beste om een Behringer Ultra Curve te gebruiken , daar je daarmee ook kan filteren en veel flexibeler bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Er zijn een paar type filters te krijgen , ten eerste het B&W filter voor de gehele Matrix 800 serie (dmv dipswitches stel je m in voor je type Matrix speaker). Verder zijn er een paar Amerikaanse fabrikanen geweest met filters, die niet meer leverbaar zijn. Het beste schijnt een filter geweest te zijn van Krell , dit was een aardig duur kastje en kom je zelden tegen (soms op audiogon). Maar misschien is het wel het beste om een Behringer Ultra Curve te gebruiken , daar je daarmee ook kan filteren en veel flexibeler bent. Hoi, Er staat er momenteel eentje te koop, van b&w zelf, maar deze is afgesteld voor de matrix 805. Ik begrijp uit je verhaal dat dat geen probleem is. Is het moeilijk om zo'n ding af te regelen voor een ander type? Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Er zijn een paar type filters te krijgen , ten eerste het B&W filter voor de gehele Matrix 800 serie (dmv dipswitches stel je m in voor je type Matrix speaker). Verder zijn er een paar Amerikaanse fabrikanen geweest met filters, die niet meer leverbaar zijn. Het beste schijnt een filter geweest te zijn van Krell , dit was een aardig duur kastje en kom je zelden tegen (soms op audiogon). Maar misschien is het wel het beste om een Behringer Ultra Curve te gebruiken , daar je daarmee ook kan filteren en veel flexibeler bent. Hoi, Er staat er momenteel eentje te koop, van b&w zelf, maar deze is afgesteld voor de matrix 805. Ik begrijp uit je verhaal dat dat geen probleem is. Is het moeilijk om zo'n ding af te regelen voor een ander type? Groeten, vibuthi Nee hoor , geen probleem , dit filter is dus voor de hele Matrix 800 serie. Dmv dipswitches stel je het filter in voor je eigen Matrix luidspreker. Mocht je geen manual erbij hebben, dan heb ik wel een pdf manual voor je. Geef me maar een PM met je email adress dan stuur ik m op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Fantastisch, bedankt!!!!!!!!!! Ik mail de verkoper dat ik m wel wil kopen (75 euro lijkt me redelijk, toch?) Jullie horen nog over mijj bevindingen met dit apparaat(je) Groeten, vibuti Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 75 euro is wel een goeie prijs , ze waren destijds iets van FL 500,- en aangezien ze best zeldzaam worden en niet meer nieuw te koop zijn zie je dat terug in de prijs. Ik doe die van mij ook niet weg Veel plezier ermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Nou, De verkoper dus gemaild, en wat bleek: Hij vierde 2e kerstdag hier in Uden, dus het was geen probleem om het filtertje hier zondag even af te geven. Ik heb meteen het filter opengeschroefd, en met behulp van Jazzluva's pdf'je afgesteld op mijn 802's. (nogmaals bedankt Jazzluva) Ik ben gelukkig het hele jaar braaf geweest, en had de avond ervoor de benodigde extra interlink van de kerstman gekregen, dus ik kon de boel meteen aansluiten. Het resultaat kan ik het beste vergelijken met het toevoegen van een goede subwoofer: Het laag gaat toch wel een flink stuk dieper, maar ook het mid-laag is iets "royaler" aanwezig. Het maakt de 802's zeker "geschikter" voor bijv. rock of dance, maar eigenlijk alle muziek heeft er baat bij. Ik heb verder ook geen negatieve gevolgen op het mid/hoog kunnen constateren, het lijkt iets meer teruggetrokken, maar dit lijkt mij een vanzefsprekend gevolg van de iets toegenomen laagweergave. Al met al een erg geslaagd (en goedkoop) experiment, dat ik iedere 802 (en vermoedelijk ook andere matrix 800 serie) bezitter kan aanraden. In de handleiding van het filtertje staan ook nog richtlijnen voor het zoeken van je eigen voorkeurs-instellingen. Het is dan ook mogelijk om zelf in te stellen vanaf welk punt je de "laagboost" wilt inzetten, en ook bijv de Q-factor aan te passen. Ik wil hier ook zeker een keer mee gaan experimenteren, maar vind het allemaal vrij ingewikkeld overkomen. Misschien dat iemand op dit forum mij hier wat meer over kan vertellen....... Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Zulke dure speakers en dan beknibbelen op het filter gooi er lekker een paar honderd euro per box tegen aan je zal geen spijt krijgen. Speakerland of Speaker en Co zijn dan inderdaad de beste adressen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts