Porcino Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Concentrische weergevers zouden een groot voordeel hebben door het plaatsen van de hogetoonweergever op een as met een midbas. Zodanig zelfs dat faseverschillen verwaarloosbaar zouden zijn. (heren?) Thiel USA leverd in Duitsland een coaxiale weergever voor het fenomenale bedrag van bijna 700 euro/stuk. Deze weergever is onder andere te vinden in het project Cumulus van Hobby HiFi. http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index...ifi/cumulus.htm Nu heb ik na mijn laatste projecten, die niet veel geld mochten kosten, zin om eens een echte goede luidspreker te bouwen. Deze weergever heeft mijn interesse getrokken doordat het Thiel CS 2.4 mij erg beviel, maar veel te duur is voor mij... Mijn idee: Zet de weergever in een kast zonder extra ondersteuning in het laag en probeer eerst op die manier het maximum er uit te halen. (Hoorn, TL, BR of gesloten, ik weet het nog niet. Moet eerst de specs weten te vinden...) Zijn er mensen die de weergever kennen, mij hint's of ideeen kunnen geven om eens verder te zoeken? Spui maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Een aanzienlijk bedrag, maar voor een heel goede bas-middentoner en een heel goede tweeter ben je ook een aanzienlijk bedrag kwijt. Van het voordeel van de tweeter in de woofer heb je profijt als de filtering ook slap is (6 dB) anders is de faseverschuiving al zo groot dat het voordeel grotendeels teniet gedaan wordt. Ook werkt de conus van de woofer als een soort hoorn voor de tweeter, de vorm hiervan is niet optimaal zodat het frequentieverloop in het hoog meestal niet erg regelmatig is. Ik denk ook dat het heel lastig wordt om hetzelfde resultaat te verkrijgen als de fabrieksluidspreker, het filter en de kast zijn nooit 100% identiek. Mogelijk zijn de zelfouwunit ook nog B-keus. Maar als je eens 'goedkoop' wil experimenteren met het concept zou je eerst eens naar de vergelijkbare units van Seas kunnen kijken. Ben je bereid veel geld voor een unit uit te geven zou je ook de Manger kunnen overwegen of de DDD buiggolfweergever om eens twee exoten te noemen. De voordelen hiervan zijn dat ze breedbandig weergeven, puntbronnen zijn en geen filtering nodig hebben tussen midden en hoog. Maar ik zou ze wel eerst beluisteren, nooit blind kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 december 2004 Author Report Share Posted 8 december 2004 De Manger ja... Veel over gehoord, nooit zelf gehoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 De Manger ja... Veel over gehoord, nooit zelf gehoord... Bij Remo hebben ze er een staan. Heeft heel bijzondere eigenschappen maar ook een paar nadelen. Ik denk dat het verslag op TNT-audio heel goed deze eigenschappen beschrijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 december 2004 Author Report Share Posted 8 december 2004 Dank voor de hint's Ik ga eens rustig lezen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 De specs zoals door HobbyHifi gemeten: midbas: Re = 2.7 Ohm Le = 0.26 mH Fs = 25 Hz Qms = 4,15 Qes = 0,145 Qts = 0,14 Sd = 114 cm2 Vas = 44l Cms = 2,4 mm/N Mms = 17 g Rms = 0,64 kg/s BL = 7,1 N/A Tweeter: Re = 3,0 Ohm Le = 27 uH Fs = 600 Hz Qms = 1,9 Qes = 1,5 Qts = 0,85 Ideale afstemming is een reflex behuizing van 9 liter afgestemd op 49 Hz wordt 46 Hz -3dB gehaald (voorschakelweerstand van 0,5 Ohm). In het algemeen een hele nuttige 2weg mee te maken. Een extra woofer is niet direct nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 december 2004 Report Share Posted 8 december 2004 Pittige prijs. Op welke frequentie kan die worden gewisseld? Oops gelijk met Lama gepoost (of beter gezegd niet grefreshed, pagina stond tijdje open) Specs staan ook http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index.../hifi/thiel.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 december 2004 Author Report Share Posted 8 december 2004 Tja, idd ook al gevonden... iets voor morgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Pittige prijs. Op welke frequentie kan die worden gewisseld? Oops gelijk met Lama gepoost (of beter gezegd niet grefreshed, pagina stond tijdje open) Specs staan ook http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index.../hifi/thiel.htm Voor niks allemaal overgetikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Ben je bereid veel geld voor een unit uit te geven zou je ook de Manger kunnen overwegen of de DDD buiggolfweergever om eens twee exoten te noemen. Is die DDD nog te koop dan? (Als er een prijs bestaat voor de "best looking"speaker dan scoort deze hoog ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Ben je bereid veel geld voor een unit uit te geven zou je ook de Manger kunnen overwegen of de DDD buiggolfweergever om eens twee exoten te noemen. Is die DDD nog te koop dan? (Als er een prijs bestaat voor de "best looking"speaker dan scoort deze hoog ) Nee, blijkbaar niet meer. En inderdaad, het zijn op zin minst indrukwekkende creaties: German Physiks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monster Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Een aanzienlijk bedrag, maar voor een heel goede bas-middentoner en een heel goede tweeter ben je ook een aanzienlijk bedrag kwijt... Maar als je eens 'goedkoop' wil experimenteren met het concept zou je eerst eens naar de vergelijkbare units van Seas kunnen kijken. Sterker nog, ik meen me een test te herinneren tussen de met coaxiale units waarin de nieuwe Seas (18cm) de vloer aanveegt met de Thiel. Die is gewoon te duur. Het meest spectaculaire aan die unit is de maximale uitslag van de tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monster Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Iemand enig idee waarom m'n handtekening er zo raar uitkomt? Ik heb gewoon een link ingevoegd met de http:// knop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...hl=handtekening Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 Een aanzienlijk bedrag, maar voor een heel goede bas-middentoner en een heel goede tweeter ben je ook een aanzienlijk bedrag kwijt... Maar als je eens 'goedkoop' wil experimenteren met het concept zou je eerst eens naar de vergelijkbare units van Seas kunnen kijken. Sterker nog, ik meen me een test te herinneren tussen de met coaxiale units waarin de nieuwe Seas (18cm) de vloer aanveegt met de Thiel. Die is gewoon te duur. Het meest spectaculaire aan die unit is de maximale uitslag van de tweeter. Tamelijk ongenuanceerde uitspraken zonder enige vorm van referentie, laten we daar a.u.b. niet in vervallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monster Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 Sterker nog, ik meen me een test te herinneren tussen de met coaxiale units waarin de nieuwe Seas (18cm) de vloer aanveegt met de Thiel. Die is gewoon te duur. Het meest spectaculaire aan die unit is de maximale uitslag van de tweeter. Tamelijk ongenuanceerde uitspraken zonder enige vorm van referentie, laten we daar a.u.b. niet in vervallen. Het mag dan ongenuanceerd zijn en mijn berichten tellertje staat nu nog op 2, maar dat maakt het niet minder waar, als je er tenminste van uitgaat dat vervormingsmetingen in impulsmetingen iets zeggen over de kwaliteit van de luidspreker. Referenties: - Seas WP172 XP coax uit Hobby Hifi 2/2002 - Seas WP180 XP coax uit HH 3/2003 - De Thiel uit HH 4/2004 Beide Seas speakers tonen een betere tweeter: in de metingen valt K5 bijna helemaal buiten de schaal (<0.01%, onmeetbaar). De Thiel laat t.o.v. de Seas ongeveer dezelfde K2 en K3 zien, maar bevat ook een flinke component K5 tussen de 5KHz en de 10KHz. Alleen bij erg hoge volumes laat de tweeter van de Thiel betere waarden zien op K3 en K5. De Seas wp172 laat in het midden en laag een sterke K2 zien, maar een lagere K3 dan de Thiel. Al met al doet de Thiel in het laag. De Seas wp180 echter laat gemiddeld over het gehele bereik betere metingen zien dan de Thiel. De prijs in aanmerking genomen (160 eur vs 650 eur), vind ik het niet overdreven om te zeggen dat de Seas compleet de vloer aanveegt met de Thiel. Dan is de keuze toch makkelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 december 2004 Report Share Posted 10 december 2004 Ik heb alleen de uitgaven waarin de WP180 en de thiel staan, als ik de twee laatstgenoemden vergelijk kan ik je volgen wat betreft de vervormingen, echter het waterval plotje van de tweet van de Seas laat duidelijk een resonantie bij ~10 kHz zien, tevens is de FR plot sterk aflopend alleen als je rendement wil inleveren tot ca. 86 dB kom je uit op een mooi uitgewogen weergave tot 20 kHz. De thiel doet dat een stuk beter. De waterval plot van de bas sectie van de Seas is daarentegen beter vooral lage tonen dempen ietwat sneller uit. Als ik naar de T/S parameters kijk dan valt vooral de lage Le van de Thiel bas op en tevens de lage Rms waarde van 0,6 kg/s (mede doordat de spreekspoel op kapton is gewikkeld) dit in tegenstelling van de 4,4 kg/s van de Seas. Meettechnisch zou ik toch de Thiel de betere willen noemen, of dit klankmatig stand houdt zou ik niet kunnen zeggen, ik heb beiden nooit gehoord. En of dit het prijsverschil waard is, tsja... dat moet ieder voor zich uitmaken. Ik denk dat beide units heel goed zijn en vooral de Seas veel waar voor het geld biedt. Maar om meteen te concluderen dat de een met de ander de vloer aanveegt vind ik, voordat ik beide units heb gehoord te ongenuanceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 14 december 2004 Author Report Share Posted 14 december 2004 Dank allen voor de uitgebreide terugkoppelling! Aan het lijstje wordt nu ook toegevoegd: Thiel (acuton) C2 12/6 met de C2 79/6. Makkelijker aan te komen en goedkoper dan de Thiel USA. Overigens geen concentrische weergever meer, maar onder andere door Kharma en Avalon als drivers veel gebruikt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 14 december 2004 Report Share Posted 14 december 2004 Dank allen voor de uitgebreide terugkoppelling! Aan het lijstje wordt nu ook toegevoegd: Thiel (acuton) C2 12/6 met de C2 79/6. Makkelijker aan te komen en goedkoper dan de Thiel USA. Overigens geen concentrische weergever meer, maar onder andere door Kharma en Avalon als drivers veel gebruikt... Als je deze combinatie nastreeft, dan zal je een echte 3weg moeten maken. De middentoner (thiel c2-79/6) moet boven 300-400 Hz. gecrossed worden. Daarnaast is deze middentoner een lastige klant, je zult moeten investeren in een fatsoenlijke meetsetup om er alles uit te halen (eigenlijk geldt dit voor elk zelfbouwproject). Daarnaast is de tweeter een rotding, meet niet vlak en gaat ook werk in zitten om er alles uit te halen. De meest onderschatte tweeter door veel zelfbouwers, het is geen simpele copy-paste actie . Ik zou de Seas coaxiaal uitbreiden met een 20 cm alu (of magnesium) woofer van Seas in het laag, deze combinatie zal naar allerwaarschijnlijkheid het beste compromis bieden. Wil je echt veel geld stuk slaan op een speakerontwerp, dan heb ik nog wel wat ideeen, wat dacht je bijvoorbeeld van audiotechnology cquenze in combinatie met een Raidho magnetostaat (a la www.Eben.dk) moet er meer bas bij dan zet je daar de 10" Flex-unit bij of je gaat uitbreiden met 15 cm cquenze units. Naar mijn gehoor vind ik de AT units beter presteren dan die van thiel (ik heb alleen de thiel 18 cm gehoord), echter dit is subjectief! Daarnaast is AT veel makkelijker te filteren (mij maakt het niet uit, maar voor de casual bouwer erg belangrijk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 18 december 2004 Author Report Share Posted 18 december 2004 Dit wordt interessant! Daar ik even niet te veel on line ben door de feestdagen en alles er om heen nu pas reactie. Ik ga die site eens even goed doornemen. Wat me al wel heel erg bevalt is het design (jaja, ik weet het , niet echt een goed criterium he... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts