Jump to content

bouwpakket op voorhand modificeren?

kww
 Share

Recommended Posts

hallo mensen

mijn zoektocht naar een goed stel stereo luidsprekers waarbij ik geen sub nodig heb, heeft me tot vele (dure) luidsprekers geleid.

een aantal jaren terug heb ik uitvoerig de zelfbouw luidsprekers van speaker en co beluitsert waarbij de vifa impuls, format en de vivace positief opvielen.

nu denk ik erover om de format als bouwpakket aan te schaffen omdat deze vanzich zelf al aardig laag gaat.

nu leek het me handiger om bij voorbaat al wat tips en trics te vragen omtrent zinvolle modificatie.

zelf had ik een andere baspoort in gedachten met een rondere poort (zoiets als de B&W earopoort)

misschien betere onderdelen in het filter

of misschien een 25 mm mdf pakket te laten maken ipv een 22 mm

graag zou ik wat ideeen willen testen voordat ik tot aanschaf over ga.

Hoi kww,

Ik heb de Formats en deze hoofdzakelijk gekocht voor het laag dat eruit komt. Binnen een jaar heb ik ze gemodificeerd met loodbitumen, de filters opnieuw gemaakt met betere componenten en andere bekabeling erin. Ben nu 5 jaar verder en nog steeds tevreden met die kasten. Ik ga nog wel een keer een Scan-Speak tweeter (9700) proberen. De tweeters zijn wel goed, maar het kan altijd beter.

In plaats van dikker MDF kan je beter loodbitumen gebruiken, een betere baspoort kan, maar die standaard bij het pakket zit kan je ook voorzien van een stuk loodbitumen aan de buitenkant; blijft tie ook behoorlijk trillingsvrij.

Let wel op dat je er een behoorlijke versterker voor hangt. Je kan ze ook niet erg dicht bij een muur plaatsen.

Greetz,

Ton

hallo ton

bedankt voor je input.

wat heb je precies aan het filter vervangen?

welke interne kabels heb je gebruikt?

welke klankverbeteringen heeft het precies opgeleverd na de modifcatie?

ik kan dus beter meteen wat extra in het filter investeren begrijp ik alsmede de kabels.

loodbitumen lijkt me ook niet al te lastig.

de poort doelde ik meer op de vorm, er lijkt me een vrij scherpe rand in te zitten die poortruis zou kunnen veroorzaken (ik heb het destijds niet gehoord maar toch)

Beste Kww,

ik ben in het bezit van de Vivace, wel de '87 versie.

Dus wel flink anders dan de 94 versie die ze nu verkopen.

Maar heb wel verbeteringen aangebracht die waarschijnlijk ook goed werken voor de nieuwere versie.

Condensatoren vervangen door betere mkp variant gaf een beter laag en hoog.

Daarnaast de kast verzwaard met bitumen en dat betekende ook verbeteringen in het laag.

Wat veel mensen ook doen, en ik nog niet heb gedaan, is de tweeter vervangen door een scanspeak tweeter bijvoorbeeld de 9300.

Ook een goede binnenbekabeling is wel de moeite waard.

Veel succes.

Matthias.

de tweeter vervangen? ok de scan speak heb ik toen niet gehoord omdat ze die niet luisterklaar hadden, maar de 300d speelde de andere tweeters moeiteloos weg, wat ook naar voren kwam in de compacte klasse.

maar is dat niet een erg dure modificatie?

tot nu toe heb ik

- loodbitumen

- andere condensatoren op het filter

- betere bekabeling

Hoi kww,

Filter: Tritec spoelen en MKP plus condensatoren, die in de signaalweg zitten. Dit hardwired op een plankje (apart voor hoog/mid/laag) gesoldeerd.

Kabels: Zilver met teflon.

Verbetering: Laag strakker en hoog zuiverder, betere plaatsing. Wat erg opviel was dat de zang (van vrouwen) erg vooruit ging.

Het duurt wel een paar dagen voordat het ingespeeld is.

Ik heb net nog even geluisterd, maar hoor geen poortruis (er zit bij mij wel een stuk dempingsmateriaal in). Heb ook geen idee of een andere poort verbetering geeft. Een andere poort is niet duur, dus je kan het gewoon doen.

Nog een hint: de loodbitumen aanbrengen voordat je alles aan elkaar lijmt en niet precies tot in de hoeken, maar +/- 2cm overhouden. Ik heb het achteraf aangebracht en dan is het een takke werk.

En nog een hint: haal een puntfrees door de naden als de kast in elkaar zit. Je kan dit zo laten, het is dan een beetje lastig lakken, of weer dichtplamuren met tweecomponenten plamuur. Ik heb dat spul gebruikt waar je ook houtrot mee repareert. Als je dit niet doet, zie je altijd naden.

Greetz,

Ton

met het puntfrees idee bedoel je denk ik om een klein gleufje te maken op de plaatsen waar de mdf panelen elkaar tegenkomen, die vul je dan later weer op wat dan makkelijker af te werken is?

kan ik dat ook even met een schuurmachine doen? want ik heb geen frees.

Nee, van te voren de kanten schuin schuren zou ik niet doen, dan wordt het in elkaar zetten een stuk lastiger. Leen een frees of koop er een, de goedkoopste die je kan vinden met het goedkoopste setje frezen. Ik heb dit ook gedaan (later) en er tot nu toe 9 kasten mee gebouwd. MDF is zacht en die (goedkope) frezen slijten amper.

Bij het eerste setje dat ik bouwde, had ik het niet gedaan en na een week was de lak op de naden gescheurd. Je moet er jaren tegenaan kijken en dan kan je het beter goed doen.

Kijk ook even op forums die speciaal over dit onderwerp gaan, er is al genoeg informatie hierover.

Greetz,

Ton

...MDF is zacht en die (goedkope) frezen slijten amper.

HSS stalen freesjes verbranden juist eerder. MDF is dan misschien zacht, de lijm die er in zit is troep en doet de frezen verbranden. Eigenlijk kun je beter de hardmetalen Widia frezen hebben, er zijn hard-gesoldeerde exemplaren, die zijn vrij kostbaar maar ook van die setjes met 12 stuks in een houten kistje voor

...MDF is zacht en die (goedkope) frezen slijten amper.

HSS stalen freesjes verbranden juist eerder. MDF is dan misschien zacht, de lijm die er in zit is troep en doet de frezen verbranden. Eigenlijk kun je beter de hardmetalen Widia frezen hebben, er zijn hard-gesoldeerde exemplaren, die zijn vrij kostbaar maar ook van die setjes met 12 stuks in een houten kistje voor

mensen even een update

ik heb een setje vivace gekocht

werd mij voor een spotprijsje aangeboden dus kon ik niet weerstaan.

alleen was ik destijds niet te spreken over die tweeter

dus ga ik maar eens met het filter naar speaker en co en deze aan laten passen op de 300d

denk dat dat al een hele verbetering is.

meteen maar wat bitumen plaatjes halen.

mvg

Klopt. Zagen en fresen worden er erg snel stomp van. Hetzelfde heb je met spaanplaat..

Ik heb hier met mijn goedkope setje van de SeekShop :lol: geen last van. Je moet geduld hebben met frezen en kleine stukjes doen, zodat de frees niet heet wordt, dan blijven ze als nieuw. Maar dit is een open deur inschopppen. Gereedschap dat heet wordt is zo weg.

En kww succes met de Vivace, maar luister eens naar het hoog van een Scan-Speak tweeter, ik kan het je aanraden, maar eigenlijk is het ieder z'n smaak.

Greetz,

Ton