Jump to content

Toevoegen Van Massa Aan Een Toonarm. Onzin?

Scat-Man
 Share

Recommended Posts

Offsethoek is een gevolg van de knik in de arm. De hoek tussen verbindingslijn tussen tip en lager en de hartlijn van het element. deze hoek wordt dus in een horizontaal vlak gemeten.

Theoretisch. Maar je hebt theorie nodig om foute ingrepen aan te tonen.

Warps : golven in de plaat. Er zit er soms maar 1 in , maar je hebt er ook gemene bij met een paar nazwiepjes. Juist bij een te lage resonantiefrequentie is het risico van naaldspringen en spoorfouten groot. Veel groter dan bij hogere resonantiefrequenties.

De offsethoek hoef je niet te meten. Maar op dit facet controleer je een DT met behulp van een instelsjabloon. Geometrie.

De offsethoek zorgt in samenwerking met de naaldcompliantie bij te lage resonantiefrequentie voor een niet- constante tip/groefdruk en allerlei pitch(snelheids) fouten, die ook wel dynamische wow wordt genoemd. Dit laatste beinvloedt in sterke mate de meetcijfers die je krijgt bij de klassieke wow/ fluttermetingen en rumble- metingen.

De naaldcompliantie hoef je niet te meten. Die haal je uit de fabrikants- spec. Wordt echter ook vaak gewoon netjes weggelaten. Als je hem weet heb je er als rijtjeshuismens ook niks aan. Het enige belangrijke is hoe hoog je resonantiefrequentie is. En die moet gewoonweg zo hoog mogelijk zijn. Te hoog lukt je toch niet. Ga er maar aan staan. Niemand haalt met normale spullen iets van 11 Hz. Angst voor te hoog wordt je alleen maar door de plaatstelijke journalist aangepraat. ONZIN. Te hoog is juist goed. Stabiel. Zuiver. Is dus ook automatisch niet TE hoog meer Resonantiefrequentie bepaal je dus met een test - LP.

Die zeggen het vaak zelf: graag minimaal 10Hz, zoals de HFN test- LP ook duidelijk zegt. Maar ook de hoogte van de resonantiepiek is belangrijk, hoewel die ook maar een resultaat is van een keuze waar je niet zo makkelijk meer op terugkomt.

De topic die je nu leest gaat niet over instellen van een DT, maar de volgende zaken zijn van belang:

waterpas stellen

subchassis instellen: niveau, vlakheid mat plint en een mooie vrije "bounce"

VTF naaldkracht

VTA cantileverhoek

SRA tiphoek

overstek en offsethoek oftewel geomatrische instellingen; Twee punten; 60 en 121 mm waar de zenith gelijk aan nul moet zijn

bias- compensatie

azymuth

Alle parameters beinvloeden elkaar onderling. Het is belangrijk dat je nacheckend herhaaldelijk de ronde doet langs deze parameters om tot een ideale combinatie te komen van deze parameters.

MC- elementen hebben vaak een naaldktracht van 1.8 tot 2 g, behalve dan de vandenhuls, die nadrukkelijk voor lagere naaldkrachten zijn uitgelegd. Ik vind Graham- armen prachtig, Maar dit soort duur materiaal moet door een vaardige monteur worden bemoederd. En niet door een beginnend amateur.

Bij de meeste MC- elementen heb je over de resonantiefrequentie niet zoveel zorgen, als je maar niet massa gaat toevoegen. Daar blijf ik tegen ageren. ONZIN.

En tegen iedereen die weergaat schelden op de naam Ladegaard: ga nou eens eerst lezen wat hij schrijft. Loop de bronnen na die ik heb genoemd. Maak er eens een serieuze studie van. En geloof niet iedere nederlandse journalist. Asjeblieft zeg....

Jan.

Het lijkt mij dat het toevoegen van massa inderdaad een resonantiefrequentie kan veranderen. Daarmee kun je dus ergens een fout compenseren en dus kan het ergens verbetering geven. Maar het lijkt me dat ergens anders dan al een fout is gemaakt.

Tip van de week: koop altijd een lichte arm, verzwaren kan altijd nog...

:rolleyes:;)

Beste Jan

Geen mening opdringen? Man, je bent fanatieker dan de gemiddelde Jehova-getuige. En je argumenten zijn lang niet allemaal even zuiver. Als je het moet hebben van het afzeiken van de pers en een fabrikant als Dual (heb ik op een ander forum gelezen), dan is er weinig ruimte mee voor discussie. Het zou ook helpen als je iets meer moeite zou nemen om zorgvuldig te lezen. Even voor de duidelijkheid: dit gaat niet om de ideeen van Ladegaard, maar meer om de wijze waarop jij die voor het voetlicht meent te moeten brengen. Ik haak met ruim 30 jaar draaitafel-ervaring in deze discussie af.

Wijzigen van massa verandert altijd de resonantiefrequentie. Maar het is beter om een combinatie te corrigeren door wijziging van compliantie dan van massa.

Het echte corrigeren vant massa zou pas kunnen als je makkelijk massa kon verwijderen. Dat gaat moeilijk, en daarom hebben vele hobbyisten het corrigeren door toevoegen van massa uitgevonden, hetgeen helemaal geen goeie correct is maar een volstrekt foute.

Het toevoegen van massa zelf is dus het toevoegen van NOG een fout en dus geen remedie voor iets. Het wordt allemaal alleen maar slechter. Het geeft mi. dus nooit verbetering.

"Koop een lichte arm" is zeker niet altijd een goed advies. Het kan best zo zijn dat voor jou een wat zwaardere arm gecombineerd met een lagere compliantie beter is, muzikaal gezien.

Je moet het dus meer zien als een keuze voor een resonantiefrequentie. Want die keuze is veel belangrijker dan kiezen voor een bepaalde massa.

Nogmaals: massa op zich staat buiten de eerste beslissing. Het is moeilijk te snappen misschien. Maar zie het als een huwelijk tussen effectieve massa en compliantie. Er zijn TWEE parameters. Dus NIET ALLLEEN maar massa!

Er zijn perioden geweest dat lichte armen JE van HET waren. Nu zie je veel vaker middelzware armen: zo'n 11 tot 13 gram effectief. Prima. Maar besef bij aankoop dat voor het creeeren van een juiste resonantiefrequentei er een element met bescheiden compliantie bij mot worden geselecteerd. Maar die zie je gelukkig ook wat meer dan vroeger.

Eenzelfde resonantiefrequentie kiezen kan met een zware EN OOK met een lichte arm. Compliantie en effectieve massa combineren met elkaar tot een resonantiefrequentie. En die laatste moet je goed kiezen.

Nogmaals: het gaat NIET om in eerste instantie om massa. Het gaat om de frequentieligging en de amplitudegrootte van de resonantie.

EN: nooit verzwaren, het kan altijd, maar echt nooit doen. Het verslechtert de muzikaliteit!

Jan

Een lichte arm is inwendig vaak minder trillingsbestendig dan een middelzware. Het is misschien wel een grappige simpele aanpak om nog een foute ingreep mogelijk te maken. Ik snap het.

Maar ik denk dat je bij een latere aankoop misschien toch met in een wat ernstiger stemming die modernere middelzware koopt. Omdat het weggegooide budget je niet echt tot lachen gaat stemmen, vrees ik...

Even terugkomend op het voorbeeld verzonden door een luisteraar uit Sneek, waarvoor hartelijk dank: zo moet je het volgens mij inderdaad zien. Het wordt een steeds zwabberiger ding omdat je de kritische stoorsignalen dichter bij de zwabberwerking (resonantie) brengt. Of andersom misschien.

Het voorbeeld wordt alsmaar juister, hoe langer ik erover nadenk.

Steek eens een zware kurk aan je oma's breinaald. Als je oma naar het strand is: beweeg de breinaald langzaam op en neer. Alles volgt dus dezelfde beweging.

Als je daarna steeds sneller gaat bewegen kom je op een punt uit, dat een geringe beweging de kurk gigantische uitslagen kan bezorgen: resonantie.

Ga je dan nog sneller bewegen, dan staat de kurk stil.

Het eerste geval: de stoorsingalen uit de groef geven geen output tussen tip en element.

Tweede geval: Resonantie: gigantische versterking , maar in tegenfase.

Laatste geval: input vanuit de groef wordt complaaet overgebracht op het generatorsysteen: het hoorbare gebied.

Leg de resonantie daarom in het punt waar de groefmodulatie minimaal is: boven 10Hz. De stoorsignalen onder 10Hz hebbben geen invloed op de output van het element.

Een link naar het lange forum topic met een discussie over het AES- rapport door Ladegaard:

http://www.nakedresource.com/phpBB2/viewto...light=resonance

Hier het rapport zelf (opladen uit library, eerst lid worden; gratis):

http://www.nakedresource.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1281

En hier staat de samenvatting die ik heb ingestuurd van het AES-rapport.

http://www.audiofreaks.nl/index.php?topic=437.0

Gezellig leesvoer voor tijdens het a.s. weekend...?

Jan.

Hallo Jan,

Even terug naar Mister No Disc.

No Disc heeft een JMW 9 arm. Koopt een Virtuoso wood element en merkt vervolgens dat het element te weinig massa heeft om in deze arm te kunnen spelen.

Wat nu ?

Inruilen voor een Virtuoso Metal ? Zit je wel met de klank van die Metal,moet je maar zin in hebben.

Of, je massa aanvullen , tot die van de metal , d.m.v. een plaatje lood tussen element en Headshell .

Jan , wat is nu jouw advies ?

Wacht eens even. Nee ik heb het door... De resonantiefrequentie is in de buurt van de 14Hz. Het argument om de massa te verhogen om de klank te wijzigen komt in dat topic van Todd Krieger en niet van de inzender zelf! Je ziet dus toch dat het echt leeft, deze reden voor zo'n ingreep. Ook de site Van de heer Bruil wijst in die richting. En ik heb het wel vaker gelezen.

Het is dus toch zo, dat ze de massa te gering vinden, omdat de hoogte van de resonantiefrequentie niet naar het zin is! Wat is het kriterium waar ze hier van uitgaan om te concluderen dat hij te hoog is? Want Het rapport van Ladegaard is er juist voor! Voor zoiets als 14 Hz. Ik zie er zelf ook geen kwaad in. Ik zou ook in dit geval ook vermijden massa toe te voegen. En weer omdat er juist zoveel kwaliteitsverbetering zit in de hogere resonantiefrequenties.

Ik zou voor een laagaffilter zorgen als ik teveel lagetonenweergave waarnam. Ander zou ik helemal niks doen. Want ik zie geen probleem in die 14Hz.

Ik had aanvankelijk namelijk de indruk dat ze vonden dat er iets met de weergavekwaliteit van lage tonen mis was. Maar het idee dat de resonantiefrequentie met klankkleur verband houdt wordt wel degelijk geventileerd in deze topic.

Ook door die Jeremy:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

I have used the SME-supplied weights in my Series III, with low-compliance MCs to excellent effect. Much better than a mass/compliance mismatch. My most careful and complete tonearm comparison, performed about 25 years ago, was between a SME III, properly weighted, and an FR64S, using the same MC and the same table. To my abundant surprise, the SME sounded much the better, being more open, detailed, liquid, transparent & [additional adjectives].

Jeremy

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nou, en tegen dat argument wenste ik dus in te gaan. En later ging ik dus weer tegen andere argumenten in. Want ik zie nou eenmaal niks in het toevoegen van massa. Het resultaat was hetzelfde gebleven.

Jan.

Wacht eens even. Krijg ik het door? het element is te licht om de naaldkracht te kunnen inregelen? Is dat het? In dat geval mijn excuses voor het onbegrip.

Of is het toch zo, dat ze de massa te gering vinden, omdat de resonantiefrequentie niet naar het zin is? Wat is het kriterium waar ze hier van uitgaan om te concluderen dat de massa te laag is?

Ik had namelijk de indruk dat ze vonden dat er iets met de weergavekwaliteit van lage tonen mis was.

Jan.

Zo , Jan dat was dus wat je noemt een storm in een glas water.

Denk overigens ,dat je elke arm individueel moet bekijken.

Echter gemis aan laag is vaak `t niet aanwezig zijn van laag op de plaat zelf.

Slechte 70`er jaren ( her ) persingen.

Maar ook momenteel worden er beroerde platen geperst. Zelfs op 180 gr.

Nou, storm in een glas water... Je ziet gewoon links en rechts denkbeelden waar ik het weer niet mee eens ben... En ik heb er mijn argumenten voor. Die heb ik bij deze kunnen weergeven. Ik vind het een heel belangrijk onderwerp. Ik begrijp ook niet dat een journalist kan voorstellen om in een arm van en Dual 721 een hoogcompliant element te plaatsen. En ik ben echt tegen het toevoegen van massa. Nooit doen.

Nou, storm in een glas water... Je ziet gewoon links en rechts denkbeelden waar ik het weer niet mee eens ben... En ik heb er mijn argumenten voor. Die heb ik bij deze kunnen weergeven. Ik vind het een heel belangrijk onderwerp. Ik begrijp ook niet dat een journalist kan voorstellen om in een arm van en Dual 721 een hoogcompliant element te plaatsen.  En ik ben echt tegen het toevoegen van massa. Nooit doen.

Wat mij betreft ,Oke.

Maar ik signaleer hier en daar veel meer verontrustende ideeen, dan die waar jij je hier druk om maakt.

Je kan onmogelijk alles wat scheef is de "stereo" wereld recht zetten. Geef je eerlijke mening . De grapjes daarover worden wel door de lolbroeken gemaakt.

Zo komt een ieder aan zijn of haar trekken.

Jan , die dingen worden al 25 jaar niet meer gemaakt. Waar gaaaat dit dan nog over?

Jaajaajaajaahh....O.K. Toch fideel van je dat je gewoon netjes blijft en je niet persoonlijk voelt aangevallen. Er is dus nog hoop voor dit soort forums.

Mij interesseert ontzettend de gang van de natuur in dit soort kwetsbare uitvindingen als "DE" platenspeler. Ik heb me er altijd over verbaasd dat niemand het genoemde AES- rapport kent , terwijl je het destijds toch gratis kon bestellen bij de nederlandse vertegenwoordiging. Ik vind het een meesterlijk verhaal.

Ik probeer bij mijn verzameling platenspelers steeds weer na te gaan wat er tussen armen en elementen gebeurt. Het blijft mijn stokpaardje dus.

Jaajaajaajaahh....O.K. Toch fideel van je dat je gewoon netjes blijft en je niet persoonlijk voelt aangevallen. Er is dus nog hoop voor dit soort forums.

Mij interesseert ontzettend de gang van de natuur in dit soort kwetsbare uitvindingen als "DE" platenspeler. Ik heb me er altijd over verbaasd dat niemand het genoemde AES- rapport kent , terwijl je het destijds toch gratis kon bestellen bij de nederlandse vertegenwoordiging. Ik vind het een meesterlijk verhaal.

Ik probeer bij mijn verzameling platenspelers steeds weer na te gaan wat er tussen armen en elementen gebeurt. Het blijft mijn stokpaardje dus.

Jan , is dat rapport op het web te vinden? Heb wel een op lucht drijvende Tangentiale arm gezien. Is dat Het?

Scat- man,

Even gecopieerd van hierboven vandaan:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Een link naar het lange forum topic met een discussie over het AES- rapport door Ladegaard:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dat "Nakedresource" is niet wat je denkt maar Vinyl Engine , een engelse forumsite. Als je je daar hebt laten registreren zodat je de volgende dag de spelonken van de library kan onderzoeken (allemaal gratis) en kijkt bij forum/ memberrs download area/ miscellanious, dan kan je heel wat moois downloaden. Onder anderen het AES- Rapport "Audible effects of mechanical resonances in turntables". Het staat onder de wat onduidelijke titel mechanicalresonances.pdf tegenwoordig.

Vergeet ook niet de topic door te lezen waar de andere link naar verwijst.

Jan.

Scat- man,

Even gecopieerd van hirerbovren vandaan:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dat "Nakedresource" is niet wat je denkt maar Vinyl Engine , een engelse forumsite. Als je je daar hebt laten registreren zodat je de volgende dag de spelonken van de library kan onderzoeken (allemaal gratis) en kijkt bij forum/ memberrs download area/ miscellanious, dan kan je heel wat moois downloaden. Onder anderen het AES- Rapport "Audible effects of mechanical resonances in turntables". Het staat onder de wat onduidelijke titel mechanicalresonances.pdf tegenwoordig.

Vergeet ook niet de topic door te lezen waar de andere link naar verwijst.

Jan.

jan , bedankt . Hier ga ik een snipperdag voor opnemen.

Kijk , die tangentiaalarmen daar is dit dan weer een van de belangrijkste sites voor:

http://www.aiko.com/roscoe/airbearingarm.html

En in die tekst (volgens velen een tekst geschreven door dezelfde Laadegaard) zie je bij de tweede arm dacht ik, weer een voetangeltje , uitgezet door de heer Laadegaard himself, dat in ook al een eerdere discussie op Hear (want die is er wel degelijk geweest ) ook al ter sprake is gekomen: Laadegaard schijnt voor ALLE armen, ook voor de radiale modellen later weer een nieuw idee te hebben geopperd: een zeer lage res. frequentie voor de horizontale richting: iets van 2 ot 4Hz. Wat nou weer? Ja, het is niet anders. Ik ga het niet ontkennen...

Ik zelf concludeeer na nooit op mijn gemailde vragen een antwoord te hebben ontvangen van Poul Laadegaard: dat latere idee spreekt de principes van het AES- rapport tegen. Maar is in daarentegen in de praktijk moeilijk uitvoerbaar.

Dat maakt het al zwak. Het lijkt uit een lade getrokken te zijn om die luchtarmen in horizontale zin te stabiliseren. Je hebt in die richting bij die armen namelijk meer een vrije schuifwerking dan een rotatie. Meer een lineair traagheidsprobleem dan de problematiek van een massa - veersysteem. Vandaar dat het daar praktisch gezien waarschijnlijk erg goed uitkwam om als idee te lanceren. Dergelijke luchtarmen zijn erg gevoelig voor plotseling verhoogde onbalans in horizontale richting, met daardoor het risico van vastslaan. Heeft Poul het ook echt voor alle armen bedoeld? We zullen het misschien nooit weten...

Ik houd het maar bij de resultaten van het rapport. Die zijn dermate overtuigend voor mij, dat het latere idee mi. door het vroegere Paper een beetje naar de schroothoop wordt verwezen. Het lijkt wel een geloofsdiscussie, heeeh? Zou de Grote Meester een dip hebben gehad?

Hoe dan ook, dit is het hele verhaal. Het loopt net als zovele films wat raar af. Het is niet anders. Echt iets voor dit vage vinylwereldje. Anticlimax.... Maar zijn we er dommer van geworden? Dacht het niet... Hoogstens wat eigenwijzer.

Jan.

Nou, storm in een glas water... Je ziet gewoon links en rechts denkbeelden waar ik het weer niet mee eens ben... En ik heb er mijn argumenten voor. Die heb ik bij deze kunnen weergeven. Ik vind het een heel belangrijk onderwerp. Ik begrijp ook niet dat een journalist kan voorstellen om in een arm van en Dual 721 een hoogcompliant element te plaatsen. En ik ben echt tegen het toevoegen van massa. Nooit doen.

Misschien heb jij het wel allemaal niet zo begrepen. De betere audiojournalist, de Dual fabriek, Audio Selectief om er maar een paar te noemen adviseren voor die licht dual armpjes een hoog compliantie element. Dual zelf rustte ze standaard met een Shure V15 III uit. Allemaal verkeerd gezien, maar gelukkig is Jan er.

Het hele idee of massa toevoegen nou wel of niet zinvol is was 20-30 jaar geleden helemaal niet ter discussie. Dat deed je gewoon om de arm-element resonantie op de toen ook al als optimaal geachte waarde van tussen de 8 en 15 Hz te leggen. Bij de meeste betere armen werden er standaard plaatjes bij geleverd om het element te verzwaren als dat nodig was.

Met een zware arm en een hoog compliant element lukt dat vanzelfsprekend niet.

;)

Het hele idee of massa toevoegen nou wel of niet zinvol is was 20-30 jaar geleden helemaal niet ter discussie. Dat deed je gewoon om de arm-element resonantie op de toen ook al als optimaal geachte waarde van tussen de 8 en 15 Hz te leggen. Bij de meeste betere armen werden er standaard plaatjes bij geleverd om het element te verzwaren als dat nodig was.

Met een zware arm en een hoog compliant element lukt dat vanzelfsprekend niet.

;)

Beste Peter

Volgens mij werden die plaatjes meegeleverd als vulplaatjes. Bedoeld om de hoogte van het element wat groter te maken, zodat de arm horizontaal kwam, i.p.v. voorover. Noet elke arm is in hoogte verstelbaar.

Hallo Joboton,

Die plaatjes zaten er idd ook bij en waren van kunststof, maar er zaten wel degelijk metalen plaatjes bij bedoeld als evt extra gewicht.

Natuurlijk is een arm-element combinatie die al gelijk goed is het beste als je het onderste uit de kan wil. Maar wie installeert er nou meteen een nieuwe bijpassende arm als ie eens een ander element wil proberen?

;)

Daar zit hem nu net de crux van het verhaal. Keuze van de arm beperkt je in de keuze van je element, keuze van element beperkt je in de keuze van je arm. Daar is nu eenmaal niets aan te doen. Het zal nooit lukken om een stugge MC onder een vlieggewicht arm toe te passen of een zeer hoog compliant element in een zware arm.

Die metalen vulplaatjes zijn altijd van een heel licht metaal. Ik heb er hier nog wel een aantal van liggen. Zeker niet geschikt om de boel te verzwaren.

In de handleidingen die ik van elementen gezien heb, werd wel de `vul` functie beschreven, maar nooit de

beste Joboton,

weet je de exacte effectieve massa van de arm van een Dual 721? 15 en een halve grammetjes. Als jij dat een lichte arm wilt noemen, OK.

weet je wat de compliantie van een beetje Shure V15- III is? Minstens 35 cu. Als jij dat een bescheiden compliantie wilt noemen, OK.

weet je wat de resonantiefrequentie wordt van deze arm samen met dit element? Zo'n beetje 4.5 Hz of iets dergelijks. Als jij dat een acceptabele waarde wilt noemen, OK.

De nederlandse journalist waar je dan zo'n fervente aanhanger van blijkt te zijn zei dat ook... Ik heb het inderdaad allemaal niet zo goed begrepen.

Maar jij begint er blijkbaar nooit aan om wat ik je voorschotel allemaal eens goed te bestuderen. Want het ontbreekt je ten ene male aan juiste concrete argumenten.

Wist je dat het hele Ladegaard- verhaal al zeker 5 weken in Sneek ergens aan (niet IN) een gracht in een winkel ligt? En dat de eigenaar van die winkel helemaal achter de inhoud van dat verhaal staat? Aan de hand daarvan kan en zal ook hij eenvoudigweg concluderen dat de beschreven combinatie verre van ideaal is.

De gemiddelde landelijke journalist vertelt wel vaker onzin Laten we die jongens er even buiten laten wil je?

Door lage tonen kan een arm nooit of te nimmer in resonantie worden gebracht. Zoals ik al zei: pure onzin. Inderdaad: gelukkig ben ik er nog. Wie moet die onzin anders aan de kaak stellen?

Joboton. Kom met concrete argumenten en verschuil je niet achter de mening van anderen. Onderzoek de theorie nou eerst zelf eens en kom tussentijds ook even te weten of die arm nou echt zo licht is als jij denkt.

Wordt wat concreter, svp! Ik kan er nu toch weinig mee...

Jan.