Jump to content

wat te doen tegen lage frequentie-vervorming in ka

c. almeida
 Share

Recommended Posts

Mijn kamer is een ramp, hoewel ik een goede installatie heb. Dynaudio, unison, vd Hul etc. - treden er ongelofelijke bas-vertragingen en resonanties op. Ik heb al alles geprobeerd met herplaatsen van de speakers, etc. Maar ik vrees dat ik TUBE TRAPS moet gaan kopen.

Heeft iemand dezelfde ervaring en misschien een oplossing, kan ik zelf niet iets maken om in de hoeken van de kamer te plaatsen?

Mijn kamer is een ramp, hoewel ik een goede installatie heb. Dynaudio, unison, vd Hul etc. - treden er ongelofelijke bas-vertragingen en resonanties op. Ik heb al alles geprobeerd met herplaatsen van de speakers, etc. Maar ik vrees dat ik TUBE TRAPS moet gaan kopen.

Heeft iemand dezelfde ervaring en misschien een oplossing, kan ik zelf niet iets maken om in de hoeken van de kamer te plaatsen?

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit probleem tegemoet te treden. Tubes zijn wellicht een mogelijkheid, maar afhankelijk van de situatie ter plekke zijn misschien beter opties denkbaar.

Het is in elk geval belangrijk om, voordat je iets tastbaars onderneemt, het probleem in kaart te hebben gebracht:

1. wat is er precies aan de hand (meten)

2. wat veroorzaakt het (deductie, redenatie, meten)

3. wat is er tegen te doen

Vervolgens kun je een plan trekken dat werkt.

Ik maak nogal eens radeloze mensen blij op dit punt..... ;)

Toine.

Je hebt 3 opties

veel kleinere speakers kopen of

UltraCurve kopen of

Toine mailen.

Ook is 't niet geheel onbelangrijk:

Hoe heb je je Dynaudio's opgesteld in de kamer ?

(afstand achterwand/zijwand/hoek)

Welke Van den Hul kabel gebruik je ?

Ik heb een soortgelijk probleem.

Bij mij is 't zo dat wanneer 't laag in een muziekstuk onder een bepaalde

frequentie komt, deze door de kamerakoestiek een extra 'bass-boost' krijgt,

wat dus resulteert in vet,traag,dreunend laag.

Ik heb (mede) daarom zowiezo al gekozen voor kleinere speakers op stands i.p.v. grote zuilspeakers.

Verder heb ik de basreflexpoort gedempt met dempingsmateriaal.

(scheelt nog 't meest)

Masterbase blokjes onder versterker + CD-speler. (finishing touch)

Mvg,

Alco

Ik heb (mede) daarom zowiezo al gekozen voor kleinere speakers op stands i.p.v. grote zuilspeakers.

(scheelt nog 't meest)

Mvg,

Alco

Eigenlijk experimenteer ik continu met plaatsing. Ze staan nu zo'n 2,5 meter uitelkaar,

50 centimeter van de zijwand en 80 centimeter van de achterwand, zonder de stoppen erin. Ik zou ze wel kunnen gebruiken, maar verlies een groot deel van mijn stereobeeld als ik ze dan tegen de achterwand met stoppen zou zetten.

Ik gebruik VDH the bay c5 interconnect en VDH cs 122 hybrid als speaker kabels.

Helpt dat overigens, isolatie-cones e.d. onder versterker en c.d.-speler en welke zijn de beste?

Bij voorbaat dank.

Helpt dat overigens, isolatie-cones e.d. onder versterker en c.d.-speler en welke zijn de beste?

Als er grote problemen met de akoustiek zijn los je dat zeker niet op met een demper onder een apparaat. Vaak hoor je nog geeneens verschil.

Ik gebruik VDH the bay c5 interconnect en VDH cs 122 hybrid als speaker kabels.

VDH CS122 is zo'n beetje de beroerdste kabel die VDH in z'n pakket heeft,

en staat niet echt bekend om een strak laag.

Desondanks, ik kan me moeilijk voorstellen dat de CS122 kabel de enige zwakke schakel is.

80cm van de achterwand is ook al aardig vrij opgesteld.

De meeste zachte dempers hebben bij mij nooit een (noemenswaardig) resultaat opgeleverd.

De masterbase blokjes onder apparatuur echter wel. (met name in 't laag)

base1.jpg

verder spikes of kegels onder de speakers (of stands) eerder een must dan een optie.

Mvg,

Alco

Guest muziekfreak

Ik kan daar nog over uit hoe kan nu in godsnaam een blokkie onder je versterker het geluid veranderen? Is een serieuze vraag overigens niet om tekatten... ;)

Ik kan daar nog over uit hoe kan nu in godsnaam een blokkie onder je versterker het geluid veranderen ?

Nou, ik kan me wel de thoerie achter de werking van zo'n blokje voorstellen, maar verder kan ik me volledig bij je gedachte aansluiten, Muziekfreak.

Ik hoorde 't een keer tijdens een demonstratie bij AS in Sneek, op een van de Analoog-dagen.

Toen dacht ik ook eerst bij 't aanzien van dingen:"Yeah, sure...neem je grootmoeder in de maling" :D , ....totdat 't werd gedemonstreerd. :blink:

Sinsdien heb ik een setje onder m'n CD-speler, en sinds kort ook onder m'n versterker.

Probeer 't maar eens uit, als dat mogelijk is.

(scheelt nog 't meest)

Mvg,

Alco

die blokjes masterbase hebben :D een groot positieve invloed op het laag.

(scheelt nog 't meest)

Mvg,

Alco

die blokjes masterbase hebben :D een groot positieve invloed op het laag.

klopt,

wanneer je te veel laag hebt , word het minder ,

wanneer je te weinig laag hebt word het beter. :rolleyes:

;)

Guest muziekfreak

Dat zal ik zekers eens doen..keb weleens die masterbase platen gezien onder een amp die grote maarja die amps kende ik niet zonder de platen dus kan ik er geen oordeel over geven.

Als er grote problemen met de akoustiek zijn los je dat zeker niet op met een demper onder een apparaat. Vaak hoor je nog geeneens verschil.

Als ik een speaker "apparaat" mag noemen..welzeker scheelt dat behoorlijk, als je maar de goede neemt <_<

Behoorlijk voor een audiofiel dan, oftewel onhoorbaar voor een ander. ;)

Maar even serieus, als het dreunt, resoneert, e.d. in je kamer, dan zul je grotere maatregelen moeten nemen dan een blokje of een andere kabel.

Volgens mij is het een speaker/kamerprobleem en zo moet je het ook oppakken. Je zou de speakers in ieder geval een keer fors de kamer in moeten proberen.

Als het om een klein probleem ging zou ik voor Kimber kabels kiezen. Die kabels zijn neutraal/ slank en strak. Masterbase heb ik geen ervaring mee.

Carl

Maar even serieus, als het dreunt, resoneert, e.d. in je kamer, dan zul je grotere maatregelen moeten nemen dan een blokje of een andere kabel.

Uiteraard lost zo'n blokje Masterbase of een andere kabel niet in 1 keer 't gehele probleem voor 100% op, maar 't scheelt wel wat, en kan er voor zorgen dat de klank net iets prettiger wordt, waardoor er goed te leven valt met datgene wat niet optimaal is.

Volgens mij is het een speaker/kamerprobleem en zo moet je het ook oppakken. Je zou de speakers in ieder geval een keer fors de kamer in moeten proberen.

Als het om een klein probleem ging zou ik voor Kimber kabels kiezen. Die kabels zijn neutraal/ slank en strak. Masterbase heb ik geen ervaring mee.

Carl

Wow, wat een reacties, moet toch een veel voorkomend probleem zijn... Ik heb al een paar keer die link van je bekeken Alco, bedankt! Ik denk dat ik er veel aan zal hebben.

Tsja, als je eenmaal gaat tweaken, komt er geen einde aan. Ik ga zeker die MASTERBASE blokjes uitproberen, HVT, HOMESTUDIO en hifi.nl zijn erg enthousiast, ik denk dat ze een must zijn... geluid resoneert, metaal vangt resonanties dus ergo beinvloedt het geluid. Hoe zijn trouwens clearlight audio en vibrapods vergeleken met MASTERBase?

Maar uiteindelijk is het inderdaad een akoustisch probleem. Mijn kamer is 5 bij 5 dus, verhuizen zal waarschijnlijk de beste optie zijn, aangezien een kamer met gelijke dimensies per definitie leidt tot vertraging, dus overmatige Bass-Boost.

Ik heb overigens een kijkje genomen op www.ethanwiner.com, die maakt zelf bass-traps en legt uit hoe je ze relatief goedkoop zelf kunt maken. In de nieuwe hifi-choice en absolute sound van vorige maand staan ook uitgebreide artikelen over akoustische problemen.

Volgens mij is het een speaker/kamerprobleem en zo moet je het ook  oppakken.  Je zou de speakers in ieder geval een keer fors de kamer in moeten proberen.

Carl

Wow, wat een reacties, moet toch een veel voorkomend probleem zijn... Ik heb al een paar keer die link van je bekeken Alco, bedankt! Ik denk dat ik er veel aan zal hebben.

Tsja, als je eenmaal gaat tweaken, komt er geen einde aan. Ik ga zeker die MASTERBASE blokjes uitproberen, HVT, HOMESTUDIO en hifi.nl zijn erg enthousiast, ik denk dat ze een must zijn... geluid resoneert, metaal vangt resonanties dus ergo beinvloedt het geluid. Hoe zijn trouwens clearlight audio en vibrapods vergeleken met MASTERBase?

Maar uiteindelijk is het inderdaad een akoustisch probleem. Mijn kamer is 5 bij 5 dus, verhuizen zal waarschijnlijk de beste optie zijn, aangezien een kamer met gelijke dimensies per definitie leidt tot vertraging, dus overmatige Bass-Boost.

Ik heb overigens een kijkje genomen op www.ethanwiner.com, die maakt zelf bass-traps en legt uit hoe je ze relatief goedkoop zelf kunt maken. In de nieuwe hifi-choice en absolute sound van vorige maand staan ook uitgebreide artikelen over akoustische problemen.

Uiteraard lost zo'n blokje Masterbase of een andere kabel niet in 1 keer 't gehele probleem voor 100% op, maar 't scheelt wel wat, en kan er voor zorgen dat de klank net iets prettiger wordt, waardoor er goed te leven valt met datgene wat niet optimaal is.

helemaal in de roos alco.

ik gebruik het onder mijn cd speler, je staat versteld van het resultaat.

voorbeeld., het laag was een 10, in negatieve zin, en nu is het een 7, net dat randje er af.

prima oplossing. :D