Jump to content

wat te doen tegen lage frequentie-vervorming in ka

c. almeida
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand dezelfde ervaring en misschien een oplossing, kan ik zelf niet iets maken om in de hoeken van de kamer te plaatsen?

Beste C. Almeida,

Zelf heb ik uitvoerige ervaringen met de absorbers van Fast Audio.

De volgende link biedt je de mogelijkheid de eigenschappen van je kamer in te voeren in het akoestiekprogramma, gebaseerd op Cara.

http://www.fastaudio.com/INT/rechenservice.html

Eigenlijk niet geoorloofd, maar ze worden elders erg goedkoop aangeboden... ;)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

ik gebruik het onder mijn cd speler, je staat versteld van het resultaat.

voorbeeld., het laag was een 10, in negatieve zin, en nu is het een 7, net dat randje er af.

prima oplossing. :D

Ik stond ook versteld, van het gebrek aan resultaat bij mij, terwijl anderen zoveel verschil horen. Hoe komt dat nou? :blink:

voorbeeld., het laag was een 10, in negatieve zin, en nu is het een 7, net dat randje er af.

Ik stond ook versteld, van het gebrek aan resultaat bij mij, terwijl anderen zoveel verschil horen. Hoe komt dat nou? :blink:

ik zie het al.......

n.a.d, en sony...... :lol::D

Hallo

in mijn opinie zou je alle v/d hul kabel er tussenuit moeten halen en is wat anders proberen.

ik heb diverse bekabeling zowel luidsprekerkabel als interlinks van v/d hul in diverse setups voor een langere periode mogen proberen en naar mijn mening

hebben erg veel (niet alle maar de meeste)producten van deze firma de eigenschap het laag te benadrukken en te kleuren op een stroperige boemerige manier, waarbij de timing vaak ver te zoeken is(traaaaaaaaaag)zoals je begrijpt niet my cup of tea.

heb als suggestie zelf goede ervaring met de Qed silver anniversary die op m,n

toenmalige (2e)slaapkamersetje (hk6500 verst.,pioneer pds603 cd,tannoy mercury m1) een erg grote verbetering gaf t.o.v. v/d hul royal jade hybrid en een t+a speaker 6 ls.kabel en dat voor een kabeltje van 5 euro p/m t.o.v. de anderen rond de 35 euro p/m prijs zegt niet alles en het is natuurlijk ook de match die gemaakt moet worden.

het enige wat mij persoonlijk wel erg goed bevalt is de netkabel (mainstream) van v/d hul maarja die prijs he :angry: veel te duur (maar ik heb er meerdere :) toch nog een verschil na diverse geslaagde diy projecten met netkabel :blink: ja ik geloof erin (hoor duidelijk verschil :P )

m.vr. grtjzzz iedereen Daffy

Guest muziekfreak
Soms lijkt het alsof je met een blokje van een Yoko een Accuphase kan maken.. :D

Heb jij het ook door :blink:

Hoe kan nu een paar blokkies zoveel resonanties "absorberen"...lijkt mij beetje vreemd want metaal weerkaatst i.p.v. absorberen :unsure: EN als zouden die masterbase plaatjes het absorberen door de honinggraat structuur...dan nog beetje teklein denk ik om zoveel resonanties om tevangen.

Ik MOET ze zelf nu weleens proberen...ook al zien ze erniet uit. Ik wil er meer van weten,zonder het geneuzel van hifizaken en bladen [die prijzen bose nogwel de 7de hemel in als het ff goed uitkomt in de centjes]

Beste,

Het is heel simpel. Wanneer je een gemidelde FFT meting van je acoustiek zou doen, zul je schrikken van het onregelmatige verloop. Met name in het laag. Een serieuze laagdip, of laag piek (knoop of buik) los je echt niet op met blokjes, Vibrapods en andere exoten. Wil ik niet zeggen dat deze ingrepen onzin zijn, maar echte acoustiek problemen los je er gewoon niet me op. Wil je het laag acoustisch echt goed krijgen, ben je echt aan de beurt. Grote mate van absorbing en demping is dan de enige remedie. Ook een simpel gordijntje helpt hier niet. Electronische oplossingen zijn dan echt een superinverstering. Niemand zal ooit weten wat het echt doet, todat je het zelf hebt megemaakt. Recentelijk heb ik een aantal zeer verwende muziekliefhebbers en doorgewinterde audiofielen over de vloer gehad. Waaronder ook mensen met veel te veel geld, en de meest exotische systemen. Ze waren werkelijk kapot van de laagweergave. En dat is echt allemaal mogelijk gemaakt door goede electronsiche roomcorrectie, met goed verstand en kennis van het apparaat. Wanneer je dit goed doet, bereik je de magische grens. Het laag komt helemaal los. De kickdrum komt daadwerkelijk altijd vanuit een diep punt. Elke laagtoon is gelijk. Het echte sublaag wanneer het er echt moet zijn wordt prachtig opgepakt in de diepte. Alles staat los, is uitgelijnd en heeft power, Nooit meer op de oren slaande tonen.

Hiermee wil ik niet perse electronische roomcorectors etc. aanprijzen, maar het belang van goede acoustiek in het algemeen. De akoustiek is het meest bepalend van alles. Daar kan geen betere eindversterker, cd speler modificatie of kabeljte tegenop.

Wie mij niet wil geloven, moet maar eens op luisterbezoek komen.

Groeten,

Bas

ik zie het al.......

n.a.d, en sony...... :lol::D

Je bedoelt dat die z

Hiermee wil ik niet perse electronische roomcorectors etc. aanprijzen, maar het belang van goede acoustiek in het algemeen. De akoustiek is het meest bepalend van alles. Daar kan geen betere eindversterker, cd speler modificatie of kabeljte tegenop.

Precies, en daarom mijn kritiek op masterbases e.d. Serieuze problemen vragen om serieuze oplossingen, en dan sta ik er eigenlijk van versteld dat men met kleine tweaks als oplossing aankomt.

Precies, en daarom mijn kritiek op masterbases e.d. Serieuze problemen vragen om serieuze oplossingen, en dan sta ik er eigenlijk van versteld dat men met kleine tweaks als oplossing aankomt.

Om nu zonder meer te constateren dat enorme ingrepen in ruimte en electronica noodzakelijk zijn, is echter ook een stap te ver.

Om gewoon maar even bij mezelf aan te vangen, mijn wensen gaan niet zo heel erg veel verder dan : in een gegeven ruimte, mijn woonkamer, waar inrichting en aankleding niet voornamelijk of uitsluitend zijn gericht op een perfecte akoestiek, maar waarin ik me prettig voel en waarin ik wil leven, te komen tot een prettige en redelijk accurate weergave.

Het begin van alle problemen is mi dat er vaak gekozen wordt voor speaker/versterker combinaties die eigenlijk heel erg slecht presteren, ondanks juichende recensies en geweldige specs, moet je toch constateren dat het laag vaak wel heel erg prominent en vet wordt neergezet.

Dit is al vragen om problemen, die ook met allerlerlei soorten correcties niet meer recht te trekken zijn, vaak zijn speakers/versterkers ook een maatje te groot - zowel in omvang als in prestatievermogen - voor de ruimte waarin ze worden neergezet.

Er zijn beslist speakers en versterkers te vinden die heel redelijk met het laag ongaan, echter dezen worden in het algemeen behoorlijk ondergewaardeerd omdat ze niet voldoen aan de schijnbaar redelijk algemene wens een diep en vet - en daarmee weinig gedetailleerd - laag te horen.

Natuurlijk vertoont de weergave ook in mijn hok de nodige pieken en dalen, heel opvallend is een uitschieter ergens rond de 65 Hz, echter bij het draaien van een stuk muziek levert dit geen grote problemen, het laag lijkt vreselijjk diep, is bijzonder gedetaillerd en in deze situatie doen kleine tweaks als masterbase en spelen met de plaatsing beslist meer dan je zou kunnen vermoeden.

Echter het begint met de keuze van speakers en versterker, dezen moeten in staat zijn snel en gedetailleerd laag neer te zetten.

Met als gevolg dat ook de fouten minder nadrukkelijk worden gepresenteerd.

Diverse passanten hebben hun verbazing al eens laten blijken bij een luistersessie in mijn hok, waar speakers staan die geacht worden geen of in elk geval te weinig laag te produceren, blijkbaar kun je ook met minder leven.

De tweede vraag is of er vaak ook niet een tandje te hard wordt gedraaid in de gegeven ruimte, leg eens een meter naast je terwijl je aan het spelen bent.

:(

Om nu zonder meer te constateren dat enorme ingrepen in ruimte en electronica noodzakelijk zijn, is echter ook een stap te ver.

Het begin van alle problemen is mi dat er vaak gekozen wordt voor speaker/versterker combinaties die eigenlijk heel erg slecht presteren, ondanks juichende recensies en geweldige specs, moet je toch constateren dat het laag vaak wel heel erg prominent en vet wordt neergezet.

Ik had het over een serieuze oplossing, enorm is anders. Enorm is eerder zoals jij zegt, een andere speaker of versterker kopen.

Ik ben het wel met je eens dat dit belangrijke factoren zijn. Toen ik mijn speakers net had waren er ook nogal wat problemen in mijn ruimte met dreunen e.d. Ik kreeg zelfs te horen dat het nooit goed zou komen. Door diverse aanpassingen aan de speakers is het uiteindelijk wel goed gekomen. Denk hierbij aan versteviging en verzwaring van de kasten en verplaatsen van de baspoort.

Er zijn beslist speakers en versterkers te vinden die heel redelijk met het laag ongaan, echter dezen worden in het algemeen behoorlijk ondergewaardeerd omdat ze niet voldoen aan de schijnbaar redelijk algemene wens een diep en vet - en daarmee weinig gedetailleerd - laag te horen

Had 't niet beter kunnen verwoorden, Jitze :)

Het begint inderdaad met versterker - speaker combinatie's die fout zijn. De oplossing hoeft echter niet te zijn dat je voor een versterker kiest met een minder diep laag of het dempen van een luidspreker.

Zeer veel versterkers (en ook luidsprekers) op de markt hebben last van een loudness effect. Zoek maar eens een versterker die tot 20hz recht kan weergeven. Dat is nog lastiger zoeken dan om een speaker die dat kan. Wanneer je een versterker hebt die in een goede kamer met het laag goed weg kan zul je merken dat 'ie dat in een slechte kamer ook heel goed kan.

Een serieuze laagdip, of laag piek (knoop of buik) los je echt niet op met blokjes, Vibrapods en andere exoten. Wil ik niet zeggen dat deze ingrepen onzin zijn, maar echte acoustiek problemen los je er gewoon niet me op. Wil je het laag acoustisch echt goed krijgen, ben je echt aan de beurt. Grote mate van absorbing en demping is dan de enige remedie. Electronische oplossingen zijn dan echt een superinverstering. Niemand zal ooit weten wat het echt doet, todat je het zelf hebt megemaakt. Recentelijk heb ik een aantal zeer verwende muziekliefhebbers en doorgewinterde audiofielen over de vloer gehad. Waaronder ook mensen met veel te veel geld, en de meest exotische systemen. Ze waren werkelijk kapot van de laagweergave. En dat is echt allemaal mogelijk gemaakt door goede electronsiche roomcorrectie, met goed verstand en kennis van het apparaat. Wanneer je dit goed doet, bereik je de magische grens. Het laag komt helemaal los. De kickdrum komt daadwerkelijk altijd vanuit een diep punt. Elke laagtoon is gelijk. Het echte sublaag wanneer het er echt moet zijn wordt prachtig opgepakt in de diepte. Alles staat los, is uitgelijnd en heeft power, Nooit meer op de oren slaande tonen.

Wie mij niet wil geloven, moet maar eens op luisterbezoek komen.

Groeten,

Bas

Hoi Sebastiaan,

Jij plaatst het allemaal weer mooi in perspectief: je ontkent niet de verschillen die je middels goede dempers / koppelaars / ontkoppelaars bereiken kunt, noch die met bekabeling, maar tegelijk zet je ze in verhouding tot zoiets ingrijpends als een correcte laagambiance. Dat gaat inderdaad heel wat verder dan het resultaat van Master Base, Vibrapod en Tiptoe.

Jouw beschrijving van het wezen van goed laag is erg beeldend. Ik geloof ook wel dat het zo hoort; ik denk zelfs regelmatig richtingseffecten te horen in het laag ondanks de zogezegde omnidirectionaliteit ervan.

Ik heb zowel akoestisch elektronisch als fysiek gecorrigeerde luisteropstellingen gehoord. De elektronische variant is veelbelovend, maar staat nog erg in de kinderschoenen. Aan de ene kant win je een hoop, maar er moet nog altijd ergens anders worden ingeleverd. In elk geval zoveel dat er nog niet veel referentieruimtes zijn waarin het toegepast wordt (uitgezonderd natuurlijk die van fabrikanten van dergelijke elektronische akoestiekcorrectie).

Als een ernstig laagprobleem werkelijk veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld de ratios, dan helpt er niet veel. Zoiets kom ik weleens tegen. Welke opstelling je ook probeert, de kamersignatuur in het laag raak je niet kwijt...... Dan heb je pas echt een probleem. In alle andere gevallen kan een passende oplossing gevonden worden, elektronisch of fysiek.

Toine.

De tweede vraag is of er vaak ook niet een tandje te hard wordt gedraaid in de gegeven ruimte, leg eens een meter naast je terwijl je aan het spelen bent.

Uiteraard heb je gelijk, Jitze, met die versterker/luidspreker combinatie, maar als het goed is heb je daar met de aanschaf toch juist bewust voor gekozen? Je WILDE toch dat "warme" laag; die "vette" bas (niet te verwarren met slam & punch)? Je KOOS toch voor dat geluid boven het andere, ogenschijnlijk magere of nogal heldere geluid bij de dealer?

Snap je wat ik bedoel?

Over "te hard draaien" heb ik zo een paar gedachten. Eigenlijk heel simpel: op de luisterplaats komt een mengverhouding aan die bestaat uit een direct en een indirect geluidsaandeel. Bij een standaard betonnen ingerichte woonkamer zul je op een bescheiden volume een goede balans tussen direct en indirect hebben: het geluid staat, blijft staan en is goed gedefinieerd. Vervolgens wil je "hard" draaien. De volumestand gaat omhoog en de balans tussen direct en indirect verandert: met het toenemen van de geluidssterkte neemt als gevolg van de al te reflectieve omgeving het indirecte geluidsaandeel proportioneel sterker en sneller toe als het directe geluidsaandeel. Gevolg: het geluid wordt rommelig, het beeld instabiel, het middengebied onaangenaam hard en het onderscheid tussen hoog en flutter vervaagt.

In een ruimte met een goede ambiance (breedbandige nagalmtijd okee) is de balans tussen direct en indirect geluid minder volume-afhankelijk. Je kunt harder draaien zonder dat het indirecte geluidsaandeel de zaak over gaat nemen, niet enkel omdat er absurd geabsorbeerd wordt maar ook omdat het indirecte geluid (de reflecties) behandeld worden middels diffusie.

Dat is in elk geval de akoestische verklaring voor het fenomeen dat je op lage sterkte nog een prima geluids- en klankbeeld neerzet, dat gelijk om zeep gaat als het wat harder moet of als er opnames gedraaid worden die minder fraai in elkaar steken.

Toine.

Heeft iemand dezelfde ervaring en misschien een oplossing, kan ik zelf niet iets maken om in de hoeken van de kamer te plaatsen?

Beste C. Almeida,

Zelf heb ik uitvoerige ervaringen met de absorbers van Fast Audio.

De volgende link biedt je de mogelijkheid de eigenschappen van je kamer in te voeren in het akoestiekprogramma, gebaseerd op Cara.

http://www.fastaudio.com/INT/rechenservice.html

Eigenlijk niet geoorloofd, maar ze worden elders erg goedkoop aangeboden... ;)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Best Erjee, bedankt voor de tip. Ik wist niet dat deze site bestond, afgezien van absorbers, zijn de plaatsingsadviezen gebaseerd op de kamerdimensies en inrichting interessant. Hier heeft men tenminste wat aan!

Uiteraard heb je gelijk, Jitze, met die versterker/luidspreker combinatie, maar als het goed is heb je daar met de aanschaf toch juist bewust voor gekozen? Je WILDE toch dat "warme" laag; die "vette" bas (niet te verwarren met slam & punch)? Je KOOS toch voor dat geluid boven het andere, ogenschijnlijk magere of nogal heldere geluid bij de dealer?

Snap je wat ik bedoel?

Over "te hard draaien" heb ik zo een paar gedachten. Eigenlijk heel simpel: op de luisterplaats komt een mengverhouding aan die bestaat uit een direct en een indirect geluidsaandeel. Bij een standaard betonnen ingerichte woonkamer zul je op een bescheiden volume een goede balans tussen direct en indirect hebben: het geluid staat, blijft staan en is goed gedefinieerd. Vervolgens wil je "hard" draaien. De volumestand gaat omhoog en de balans tussen direct en indirect verandert: met het toenemen van de geluidssterkte neemt als gevolg van de al te reflectieve omgeving het indirecte geluidsaandeel proportioneel sterker en sneller toe als het directe geluidsaandeel. Gevolg: het geluid wordt rommelig, het beeld instabiel, het middengebied onaangenaam hard en het onderscheid tussen hoog en flutter vervaagt.

In een ruimte met een goede ambiance (breedbandige nagalmtijd okee) is de balans tussen direct en indirect geluid minder volume-afhankelijk. Je kunt harder draaien zonder dat het indirecte geluidsaandeel de zaak over gaat nemen, niet enkel omdat er absurd geabsorbeerd wordt maar ook omdat het indirecte geluid (de reflecties) behandeld worden middels diffusie.

Dat is in elk geval de akoestische verklaring voor het fenomeen dat je op lage sterkte nog een prima geluids- en klankbeeld neerzet, dat gelijk om zeep gaat als het wat harder moet of als er opnames gedraaid worden die minder fraai in elkaar steken.

Toine.

inderdaad is de eerste keuze dan verantwoordelijk voor een groot aantal problemen, derhalve lijkt het mij beslist nuttig hierover - voor aanschaf - eens diep na te denken.

Zeker gezien in het algemeen de bas-honger groter blijkt dan nuttig.

De problemen die je niet koopt hoef je later ook niet op te lossen, zo is ook tav direct en gereflecteerd geluid een groot deel van de problemen te voorkomen door speakers te kiezen die minder breed uitstralen, reflecties die er niet zijn hoef je niet te bestrijden.

:(

C., voordat je spullen gaat aanschaffen,

heb je de WASP methode voor speakerplaatsing ooit gebruikt?

Lopend door je kamer, pratend en luisterend, kun je puur op het gehoor de beste, natuurlijk klinkende, plekjes vinden.

Zie http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html. :P

Je moet dus volgens die Wilson Audio Speaker Placementmethode op wooferhoogte, al pratend en luisterend naar je eigen stem, de beste plek voor je speakers en luisterplek bepalen. (Het kan ook met een handlanger.)

Dan heb je in ieder geval gratis de optimale plekken, voordat je dure inkopingen gaat doen.

B)