Jump to content

NAD CD-speler

Roeland22m
 Share

Recommended Posts

Hey Iedereen,

Ik heb een NAD C521BEE, die al een beetje gemod is (demping met bitumen, een Tentclock en een IEC-ingang). Nu wil ik deze speler verder modden. Ik had hiertoe reeds een mail naar Bas gestuurd, die hierop snel en duidelijk geantwoord heeft dat de opamps en de uitgangscondensatoren de beste kandidaten voor een mod zijn.

Hierop ben ik een beetje gaan rondsurfen, en ben ik uitgekomen bij de ZAPfilter MK2 van LC-Audio, een complete analoge uitgangstrap, wat volgens mij ineens de genoemde upgrades zou verzorgen. Daar er op een ander forum een powerbuy aan de hand is bij LC-Audio, kan ik deze met met een mooie korting krijgen en lijkt dit me een leuke weg om te bewandelen.

Hierna kan de speler, na consultatie van audioasylum, blijkbaar nog verder gemod worden aan de power supply, de filter caps en de rectifiers (en ik zou niet weten wat die laatste twee inhouden). In plaats van enkel Bas met al mijn vragen te ambeteren, dacht ik ineens de vraag op het forum te gooien.

Dus: na een Zapfilter zou ik de andere mods ook nog willen (laten) doen, maar wat houdt dit juist in? Is het trouwens mogelijk om de Power supply quasi volledig uit de speler te halen en een volledig externe voeding te maken (zoiets als Naim of zo, een grote ringkern in een aparte kast)?

Zo, en nu is het aan jullie, mij lijkt dit wel een leuk projectje...

Mvg,

Roeland

Hey,

@ Lama: versterker is prima in orde (primare I20), LS is een ander spaarpotje dat regelmatig aangevuld wordt richting nieuwe speakers :rolleyes:

@Theo: Heb dat ook al overwogen, alleen willen ze hier thuis niet echt meewerken (maw, ik krijg van zen leven de auto niet mee vrees ik)

@Prutteltje: Waarom helemaal niets doen??

Mvg,

Roeland

Ik zou voor de opamp upgrade gaan plus de koppel condensator, dat is de speler zeker waard vooal met de reeds aanwezige mods.

dit geeft echt een duidelijk hoorbare verbetering, verder is het zinvol om te kijken naar het muting circuit, is dit een relais dan is het OK maar als hier transistoren worden gebruikt dan zou ik zeggen ERUIT !!!, liever een paar schakel klikken dan vervorming.

Zap filter? ik ken iemand die al drie maanden op een zapfilter zit te wachten....moet je wel geduld hebben...

Zap filter? ik ken iemand die al drie maanden op een zapfilter zit te wachten....moet je wel geduld hebben...

He toevallig zit ik ook al een tijd te wachten. Is dat de reden dat Herr Kronborg mijn emails niet beantwoord? :angry:

(begint uw naam toevallig met een A?)

Ik persoonlijk liever een opgevoerde Opel: kost minder in het onderhoud, zal minder verbruiken waarschijnlijk en zal ,mits goed uitgevoerd, de porsche op alle vlakken verslaan (denk hierbij bvb maar aan een goed uitgebouwde opel Calibra...)

Bonus hierbij is dan nog dat je een groot deel van je ziel en veel liefde in de opel gestoken zal hebben. DAt kan toch gewoon niet slecht zijn?

Een andere vergelijking die je hier kan maken is een op maat gemaakt pak tegenover een Armanipak ofzo...prijs zal niet veel schelen, maatpak zal beter zitten...

@ Porcino: buizenuitgangstrap heb ik ondertussen al een voorstel van liggen... Wat bedoel je juist met loopwerkmodificaties en een volledige digitale herziening?

Mvg,

Roeland

Dus als ik het goed begrijp is de meerderheid ervoor dat ik absoluut niks meer verander en beter spaar voor een cdspeler die minstens het tienvoudige kost (een porsche)?

Mvg,

Roeland

Ik wist niet dat ik in mijn eentje hier de meerderheid vertegenwoordig :D .

Of je hem al dan niet laat modificeren is een besluit dat je zelf moet nemen, het zijn jouw oren en is jouw portomonee. Van een sportief dempertje onder je Opel kun je ook veel plezier hebben.

De loopwerkmodificaties zijn eigenlijk de volgende:

Het loopwerk van de NAD is in principe zijn leven begonnen als plastic medium quality loopwerkje. Hier zitteen dus een aantal problemen in. Veel winst is te halen (als je dan toch gaat tweaken) in het dempen van het loopwerk wet een paar strookjes loodbitumen op de buitenkant van de brug over het lager en de onderkant van de lade. Kijk aub wel of alles gaat passen want die bitume plakt goed!!! Wat bij mij ook erg goed hielp (NAD C520) was "de mat" van Art Speak. Het gebied waar dit flubbermatje in werkt is in mijn ogen niet het geven van een zwarte achtergrond op cd's maar wel het verzwaren van de massa van het schijfje waardoor deze rustiger loopt en er minder leesfouten worden gemaakt.

Iets anders wat je kan overwegen:

Beperk de mods tot het mechanisch/digitale domein en bouw los een DAC. Hier zit meer winst in! Kijk eens naar de DAC van Doede Douma (DAC1543, www.dddac.de ) of de Nonoz III dac van Fedde Bouwman http://jwg.student.utwente.nl/fedde/nonoz3.html

bouw ze!