Jump to content

andere naald

maximonster
 Share

Recommended Posts

Bedankt voor de reacties op mijn vorige post "debut II of III".

Omdat ik deze Project debut II nog maar pas heb heb ik besloten om eerst uit deze het maximale te halen door een betere naald te plaatsen. Dat moet ( na wat ik er over gehoord en gelezen heb) toch behoorlijk wat verbetering geven.

Ik wil wel op Ortofon voortborduren en twijfel nog een beetje tussen

de om 20 (eliptisch) en de om 30 (shibata).

Ik heb alleen begrepen dat de afstelling van de laatste erg kritisch is en vraag me af of het wel verstandig is om hier voor te gaan, gezien mijn beperkte kennis en mogelijkheden ? En is een shibata naald, mits goed afgesteld, wel zoveel

beter ?

Bedankt voor de reacties op mijn vorige post "debut II of III".

Omdat ik deze Project debut II nog maar pas heb heb ik besloten om eerst uit deze het maximale te halen door een betere naald te plaatsen. Dat moet ( na wat ik er over gehoord en gelezen heb) toch behoorlijk wat verbetering geven.

Ik wil wel op Ortofon voortborduren en twijfel nog een beetje tussen

de om 20 (eliptisch) en de om 30 (shibata).

Ik heb alleen begrepen dat de afstelling van de laatste erg kritisch is en vraag me af of het wel verstandig is om hier voor te gaan, gezien mijn beperkte kennis en mogelijkheden ? En is een shibata naald, mits goed afgesteld, wel zoveel

beter ?

Hallo Headshell,

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat naaldvormen en de conditie van de naald erg belangrijk zijn. Ze bepalen grofweg 75% van de prijs van een element. dat was 20 jaar geleden zo en dat is nu nog steeds zo. Als je goede ervaringen hebt met het OM element van ortofon dan kun je inderdaad een hogere naald proberen zoals de 30. Het verschil tussen de 10 en de 20 is minder groot dan het verschil tussen de 20 en de 30. Daarnaast is de OM-30 niet uitgerust met een shibata maar met een 40 x 8 mu fine-line. Het verschil daartussen is niet zo groot. Let er wel op dat het "promoveren" door de naald niet zoveel minder kost dan een nieuw element.

Los van de vraag over de naalden is het wel zo dat een betere naald betere resultaten geeft in de aftasting. Hoe mooier/duurder de naald hoe kriticher de afstelling. dat is logisch want een betere naald heeft heeft de mogelijkheid tot een betere aftasting van de groef (groter contactvlak) door de preciezere vorm. Als voorwaarde geldt dan wel dat deze naald goed afgesteld moet zijn.

groet,

Ronald

:rolleyes: