kww Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 een neefje van me heeft een standaard antenne wat eigenlijk niet voldoet. ze hebben tv via satteliet en de radio dus gewoon via dat kabeltje jaren terug vertelde iemand me eens dat je een perfecte fm antenne makkelijk zelf kon bouwen het had iets met de lengte van de golfen te maken oid. hoe het zit weet ik dus niet meer maar misschien dat iemand dat hier even kan uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Twee stukjes waterleidingbuis of masief koperdraad van 65 tot 80 cm in elkaars verlengde bevestigen met ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 In horizontale stand kun je het koper ook wat buigen om hem wat minder richtingsgevoelig te maken, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 ........ hang je hem vertikaal dan hoeft dat niet. En dan ontvang je ook niet veel. Alle Nederlandse omroepzenders zijn horizontaal gepolariseerd. Alleen op sommige plaatsen in de bergen zoals in Schotland zijn de omroepzenders verticaal gepolariseerd. Overigens is zo'n simpele dipool beslist niet de ultime FM antenne. Zit standaard bij alle tuners meegeleverd. Moet je alleen nog even zelf op een houten balkje ozi spijkeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Pjotr, De publieke, en ook veel commerciele, zenders in Nederland zijn juist vertikaal gepolariseerd. Tegenwoordig wordt er ook vaker over gegaan op circulaire polarisatie. Zie bijvoorbeeld: http://www.nozema.nl/nieuws/Archief/Archie...icht070397.html http://www.nozema.nl/radiotv/Ontvangst.html http://www.nozema.nl/nieuws/NozeMagazine/J...%20Nozemam.html Het heeft mij dan ook altijd verbaasd dat de meeste FM antennes die je op de daken ziet staan zuist horizontaal zijn geplaatst. Let er bij vertikale plaatsing van een antenne overogens wel op dat je dan of een kuststof antennemast gebruikt, of de antenne op een (lange) zijdrager monteert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Het heeft mij dan ook altijd verbaasd dat de meeste FM antennes die je op de daken ziet staan zuist horizontaal zijn geplaatst. Bedankt voor die links Zee, Dat is dus een recente wijziging. Het is dan ook niet zo vreemd dat FM antennes tot nu toe horizontaal op daken staan/stonden. Als ik het lees is het vooral voor het mobiel gebruik gedaan. Kennelijk zit iedreen met een vaste tuner nu op de kabel in hun ogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Vroeger heb ik eens een 6-elements voor de fm-band gebouwd. Dat ding was echt heel goed; meer gain en een kleinere openingshoek dan die standaard 7- en 8-elements dingen die je standaard kunt kopen. Hij was wel groot, ik meen een meter of 4 lang. Ik kan nog wel eens gaan zoeken of ik de bouwtekening nog ergens kan vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 12 december 2004 Author Report Share Posted 12 december 2004 als ik die andere link goed begrijp zijn 2 koperen buizen van 80 cm lang en 2 cm naast elkaar heel goed als antenne op de ene koperen buis de mantel en op de andere de kern de antenne dan verticaal monteren die van 4 meter is wel grappig, maar ik denk niet dat ze zitten te wachten op een antenne van die groote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Ff iets anders: Heb je bij zo'n eigen FM-antenne niet (veel) meer kans op schade bij blikseminslag dan bij een kabelaansluiting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Kww, Dat met die 2 buizen is een halve golflengte dipool. Je kunt hem zelf optimaal afstemmen: elke buis moet de volgende lengte hebben (in cm): 300 ---------------------------- Frequentie in Mhz x 4 Het aansluiten van de mantel van de coax op de ene buis en de kern op de ander werkt wel, maar is niet optimaal. Eigelijk moet je een balun aanpassing er tussen maken om van de symetrische antenne naar de asymentrische coax te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Ik ben wel benieuwd naar de tekening van Zee en ook wel naar het antwoord op de vraag van Henrie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 als ik die andere link goed begrijp zijn 2 koperen buizen van 80 cm lang en 2 cm naast elkaar ... Niet naast elkaar maar in elkaars verlengde (zo'n 70 cm ber buis of strip is optimaal voor 100 mHz). De kern van de coax wordt op de bovenste aangesloten, de mantel op de onderste. Maar ik houdt me ook aanbevolen voor het ultime ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Ff iets anders: Heb je bij zo'n eigen FM-antenne niet (veel) meer kans op schade bij blikseminslag dan bij een kabelaansluiting? Misschien wel, maar als de bliksem bij je in de buurt inslaat heb je met de CAI ook een hoop schade, de spanning gaat dan via de grondkabels naar je radio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Ff iets anders: Heb je bij zo'n eigen FM-antenne niet (veel) meer kans op schade bij blikseminslag dan bij een kabelaansluiting? Misschien wel, maar als de bliksem bij je in de buurt inslaat heb je met de CAI ook een hoop schade, de spanning gaat dan via de grondkabels naar je radio. Dat is natuurlijk waar, maar met zo'n antenne op je dak heb je wel 'mooi' een bliksemafleider gebouwd. Alleen is het een beetje jammer dat ie een andere functie heeft... De kans op schade wordt dan volgens mij toch groter? Je 'lokt' de bliksem immers naar je huis. En een overspanningsbeveiliging inbouwen heeft in geval van bliksem niet zo vreselijk veel nut vrees ik... Misschien kun je er een echte bliksemafleider naast bouwen, die dan boven de antenne uit torent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 zou het ook gegalvaniseerde cv-buis mogen zijn, er zijn van die stoelpootdopjes te koop die er op het eind oppassen. maak het ook nog wat uit kwa diameter, wat voor pijp dat je gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Het zelf maken en berekenen van een Yagi FM antenne Indien men onderstaand juist fabriceert krijgt men een antenne met sublieme ontvangst kwaliteiten. < De berekening > Indien de afstem frequentie bijvoorbeeld 88 MHz moet zijn kunnen we de volgende lengtes gaan hanteren. De eerste director is 120 / Frequentie(= 88 MHZ) Dan moet de lengte van de eerste director dus 120 / 88 = 1,36 meter zijn 1 director 1 120 / frequentie A interval tussen 1 en 2 60 / frequentie 2 director 2 125 / frequentie B interval tussen 2 en 3 45 / frequentie 3 director 3 130 / frequentie C interval tussen 3 en 4 30 / frequentie 4 director 4 138 / frequentie D interval tussen 4 en 5 30 / frequentie 5 dipool 143 / frequentie E interval tussen 5 en 6 48 / frequentie 6 reflector 150 / frequentie Hieronder is een korte schematische tekening weergegeven waarop een en ander duidelijk wordt betreffende het correct aansluiten van de coax kabel ten opzichte van de aluminium Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Wordt dan best wel groot. Deze moet je zeker vertikaal uitrichten op de zendmast. Neem je de beginfrequentie van de FM-band of de middenfrequentie als basisfrequentie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Ik neem de middenfrequentie. Ik moet je gelijk geven dat de antenne iets groter is dan menig andermans antenne, maar... Als muziek liefhebber wil je het best bereikbare hebben en beluisteren. Laat de antenne dan toch iets groter zijn, dit is zo`n vooruitgang dat je boekt op ontvangst , en winst . Ik richt de antenne horizontaal uit omdat je in nederland beschikt over een horizontale polarisering. Kosten, ongeveer 150 euro incl. mast van 2 meter, bekabeling , aluminium profielen en bevestiging materiaal. Een dynalab kan hier echt niet tegen op in welk opzicht dan ook. Eventueel kan je hem nog uitvoeren met een motor, zodat je hem optimaal vanuit je luisterruimte kan bedienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 ...Ik richt de antenne horizontaal uit omdat je in nederland beschikt over een horizontale polarisering. Dat schijnt dus niet meer zo te zijn: kijk bij ontvangst FM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Eventueel kan je hem nog uitvoeren met een motor, zodat je hem optimaal vanuit je luisterruimte kan bedienen. Dat is bij zo'n antenne met een smalle openingshoek min of meer noodzaak anders kun je net zo goed met een simpele dipool volstaan. Voordeel van het uitrichten is nu juist dat je eventuele storingsbronnen en reflecties van andere gebouwen buiten de openingshoek kan houden. Wil je ook profijt hebben van zo'n richtantenne moet je hem wel op de zender kunnen richten, de verschillende zenders liggen nou eenmaal niet op de zelfde plaats... Dus begin je aan zo'n project schroef hem dan gelijk op een rotor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Ja, op een rotor en dan dus verticaal gepolariseerd. Je kunt het beste een stuk van een oude (!!) glasfiber surfmast in de rotor steken als rotormast. Dit is isolerend materiaal. Een metalen rotormast zou de werking van de yagi geheel teniet doen bij verticale polarisatie. PS: let er wel op dat je niet een carbon surfmast gebruikt (is tegenwoordig standaard), want deze geleiden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Dat is dus een recente wijziging. Het is dan ook niet zo vreemd dat FM antennes tot nu toe horizontaal op daken staan/stonden. Valt wel mee dat recente. Was voor de nationale/regionale/lokale omroepen al 20 jaar geleden zo (of langer) Een hoop antennes werden wel horizontaal op het dak geplaatst omdat dit makkelijker is en het vaak buitenlandse merken waren die verkocht werden. Standaard kon alleen maar horizontaal. Een ieder die toen een stijgerpijp op z'n schoorsteen had staan hoefde hem maar vast te schroeven en klaar. Wil/wou je vertikaal, moet de antenne wat verder van die metalen pijp gemonteerd worden. Anders gaat de pijp meedoen in de antenne, want die komt precies tussen de directors te zitten, of in de buurt van de dipool....en da's niet bevordelijk voor je ontvangst. Da's ongeveer de rede dat die "harkjes" horizontaal geplaatst werden. ( en natuurlijk veel door piraten gebruikt, die zaten wel horizontaal, of zoals ik met een kruis-yagi...nog beter) Hier heb je nog een link met wat leuke info en een onwerp (doorreken) programma om YAGI's te berekenen: http://www.veron.nl/tech/antenne/wnoserie/yagi-ontw.htm Edo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 juni 2009 Report Share Posted 26 juni 2009 Ik zie dat er nog steeds belangstelling is voor FM antennes. Hier een leuke link voor de ultieme binnenantenne. Je hebt een meter of 6 Hirschman coax of andere goede coax nodig Uitgaande van 2... 2,5 naar je radio en 3,5 voor de antenne z Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 juni 2009 Report Share Posted 26 juni 2009 geweldig, was bang dat die digitale armoe doorgedrukt ging worden. ik ga dat ding binnenkort eens in elkaar zetten, daar kon wel eens een flinke verbetering voor het grijpen liggen. ziet er erg simpel uit. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 juni 2009 Report Share Posted 26 juni 2009 Dat is de "kracht" van sommige dingen simpel en goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts