Rockie Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Hallo Ik hoor uit mijn speakers een lichte ruis (DYNAUDIO) de versterker is een Marantz pm7200ki en de cd speler ook een Marantz de 63 Ki wie kan mij verder helpen waar ik moet zoeken waar dit vandaan komt. Of zit het gewoon in de cd zelf ,en of door de gebruikte netkabels. vr gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Wanneer hoor je de ruis? Alleen als je je versterker ver open draait of ook als ie bijna dicht staat? En is het echt ruis (gesis zeg maar) of een brom (lage toon; 50Hz of 100Hz)..? Hoor je het op alle inputs van je versterker of alleen op de input waar de cd-speler op zit? Als het ruis is, kan het aan de versterker liggen, al is mijn ervaring met de voorloper van je PM7200, de PM7000, niet dat ie erg ruist. Ik denk dus ook niet dat de PM7200 erg ruist van zichzelf, tenzij die stuk is natuurlijk. Maar dan zit er nog garantie op (neem ik aan)... Het zou ook kunnen dat je Dynaudio's een dermate hoog rendement hebben dat ze de eigen ruis van de versterker goed laten horen. Dan is er niet zoveel aan te doen, behalve op zoek gaan naar een versterker die minder ruist. Of een andere cd-speler, mocht die de bron van de ruis zijn... Een brom is vaak een niet goed vast zittende interlink of zo. Of een aardprobleem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 december 2004 Report Share Posted 11 december 2004 Draai de contacten van je interlink eens los en kijk of ze goed zijn gesoldeerd. Dit gaf bij mij een keer ruis op het linker kanaal. Opnieuw gesoldeerd en alles was weer goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockie Posted 12 december 2004 Author Report Share Posted 12 december 2004 Hoi Ik heb zelf het idee dat het door het filter in de speakers komt. Wie weet hier mer over gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Hoi Ik heb zelf het idee dat het door het filter in de speakers komt. Wie weet hier mer over gr Als daadwerkelijk het filter de bron van de ruis is, zou ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Hoi Ik heb zelf het idee dat het door het filter in de speakers komt. Wie weet hier mer over gr Zijn het passieve luidspekers? Dan zijn zij waarschijnlijk niet de oorzaak. Op een (passief) filter van een luidspreker zitten vooral spoelen en condensatoren en die ruisen niet. De enkele weerstand ruist wel, maar dat is onversterkt niet hoorbaar lijkt me (of je luidspekers hebben een rendement van 130dB! ), maar is eenvoudig te testen: maak je luidspekerkabels maar eens los bij de versterker en sluit ze hier kort, ruist het nu nog steeds? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Hoi Ik heb zelf het idee dat het door het filter in de speakers komt. Wie weet hier mer over gr Zijn het passieve luidspekers? Dan zijn zij waarschijnlijk niet de oorzaak. Op een (passief) filter van een luidspreker zitten vooral spoelen en condensatoren en die ruisen niet. De enkele weerstand ruist wel, maar dat is onversterkt niet hoorbaar lijkt me (of je luidspekers hebben een rendement van 130dB! ), maar is eenvoudig te testen: maak je luidspekerkabels maar eens los bij de versterker en sluit ze hier kort, ruist het nu nog steeds? Als je de luidspreker-input kortsluit kan geen vermogen de luidspreker in, dus dan ruist ie sowieso niet. Maar ik ben het met je eens dat de speaker waarschijnlijk niet de bron van ruis is. Er zit niet zo vreselijk veel in dat kan ruizen... Sluit overigens nooit de uitgang van de versterker kort. Als je mazzel hebt, schiet de versterker in de beveiliging. Zit die er niet op, dan gaat je versterker in rooksignalen praten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Als je de luidspreker-input kortsluit kan geen vermogen de luidspreker in, dus dan ruist ie sowieso niet. Maar ik ben het met je eens dat de speaker waarschijnlijk niet de bron van ruis is. Er zit niet zo vreselijk veel in dat kan ruizen... Sluit overigens nooit de uitgang van de versterker kort. Als je mazzel hebt, schiet de versterker in de beveiliging. Zit die er niet op, dan gaat je versterker in rooksignalen praten... Als je begrepen had dat ik bedoelde dat je de versteker gewoon kon kortsluiten heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd. Het is de bedoeling de luidsprekerkabels los te koppelen van de versterker en vervolgens de KABELS, dus NIET DE VERSTERKER, kort te sluiten, de versterker komt in het hele verhaal niet voor. En je denkt dat er met kortgesloten luidspreker geen vermogen wordt geleverd? Dat is dus niet helemaal waar, elke weestand (en ook actieve component overigens) ruist. Echter er kan pas stroom gaan lopen als een keten gesloten is. Is aan deze voorwaarde voldaan levert de weerstand het vermogen. Bijv. een dempingsweerstand in serie een tweeter levert dus pas stroom (en inderdaad vermogen) als de luidsprekeringang is kortsgesloten. Als ie parallel over de tweeter zou zitten is kortsluiten inderdaad niet nodig. Wil je zelf testen of het wisselfilter niet ruist, luister dan eens met losgekoppelde luidspreker en met kortgesloten luidspreker (NIET VERSTERKER). Maar zeker weten dat het niets oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Als je begrepen had dat ik bedoelde dat je de versteker gewoon kon kortsluiten heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd. Nee, ik begreep je wel goed. Het was alleen ff een waarschuwing, meer niet... Het is de bedoeling de luidsprekerkabels los te koppeen van de versterker en vervolgens de KABELS, dus NIET DE VERSTERKER, kort te sluiten, de versterker komt in het hele verhaal niet voor. En je denkt dat er met kortgesloten luidspreker geen vermogen wordt geleverd? Dat is dus niet helemaal waar, elke weestand (en ook actieve component overigens) ruist. Echter er kan pas stroom gaan lopen als een keten gesloten is. Is aan deze voorwaarde voldaan levert de weerstand het vermogen. Ik doe nou al een tijdje een studie die elektrotechniek heet (al heb ik in mijn richting weinig met elektronica te maken), maar een weestand die vermogen levert ben ik nog niet tegengekomen. Zou wel heel stoer zijn, als je die uitvindt! Je hebt met een kortgesloten speaker geen bron in je kring opgenomen, dus gaat er ook geen stroom lopen (er vanuit gaande dat eventuele condensatoren leeg zijn). Je kunt wel een stroom opwekken, maar dan moet je eigenhandig de conus heen en weer gaan bewegen... Bijv. een dempingsweerstand in serie een tweeter levert dus pas stroom (en inderdaad vermogen) als de luidsprekeringang is kortsgesloten. Als ie parallel over de tweeter zou zitten is kortsluiten inderdaad niet nodig. Wil je zelf testen of het wisselfilter niet ruist, luister dan eens met losgekoppelde luidspreker en met kortgesloten luidspreker (NIET VERSTERKER). Maar zeker weten dat het niets oplevert. Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Je sluit een speaker kort en gaat er dan naar luisteren? Nogal een wonder dat je dan niks hoort (en dus ook geen ruis), want er zit immers geen bron in. Elektronica gaat pas ruizen als er stroom door loopt en er gaat pas stroom lopen als je een bron opneemt in het circuit. Of je moet de conussen handmatig in beweging brengen, zoals ik hierboven al aangaf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Ik doe nou al een tijdje een studie die elektrotechniek heet (al heb ik in mijn richting weinig met elektronica te maken), maar een weestand die vermogen levert ben ik nog niet tegengekomen. Zou wel heel stoer zijn, als je die uitvindt! Leuk toch zo'n studie electro. Heb ik ook gedaan, TU-Eindhoven enige jaren geleden al weer. Afgestudeerd in de vakgroep analoge electronica. Het is toch echt waar dat weerstanden vermogen kunnen leveren! Sterker nog, helaas doen ze het altijd (meen door Brownse beweging). De spectrale vermogensdichtheid (sorry voor dit off-topic verhaal) is gelijk aan 4kTR (k: boltzmanconstante, T: absloute temperatuur, R: de weerstandswaarde). Om het geleverde vermogen te berekenen moet nog met de bandbreedte worden vermenigvuldigd (en eigenlijk is het nog geen vermogen maar een ruisspanning in het kwadraat). Alleen bij T=0 graden, absolute temperatuur, dus ongeveer -273 graden Celsius ruist een weerstand niet. Dus helaas hoef ik niets meer uit te vinden, maar het zou leuk zijn als jij de ruisvrije weerstand zou uitvinden, ben ik in mijn dagelijkse werk erg mee geholpen. P.s.: kritisch blijven is een goede eigenschap, geloof me dus maar niet maar kijk eens naar: http://www.khlim.be/~jgenoe/Cursus/ruis.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Dit is dan helemaal nieuw voor mij. Zo leer ik buiten school om ook eens wat over elektrotechniek Tja, ik doe ook maar HBO he En dan ook nog eens een richting die bar weinig met elektronica van doen heeft: energie techniek (wat ik overigens o.a. om die reden heb gekozen!). Daarbij wordt niet op een kV'tje of MVA'tje meer of minder gekeken Maar ehh... welke ordes van grootte moet ik mij hierbij voorstellen? Ik zag (ff snel doorgekeken) iets van 0.8uV aan ruis... Dat hoort toch niemand? Zeker niet met speakers die doorgaans rond de 90dB gevoeligheid zitten... Nou ja, dan klopt je conclusie idd ook: het kan hierbij nooit aan het filter liggen, want daarvoor is de eigen ruis van het filter te klein... Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 13 december 2004 Report Share Posted 13 december 2004 Maar ehh... welke ordes van grootte moet ik mij hierbij voorstellen? Ik zag (ff snel doorgekeken) iets van 0.8uV aan ruis... Dat hoort toch niemand? Zeker niet met speakers die doorgaans rond de 90dB gevoeligheid zitten... Ja, die orde grootte klopt wel (hangt natuurlijk ook van de weerstand af en de bandbreedte). En inderdaad volgens mij is die spanning zo laag dat je het nooit kunt horen als je het op en speaker zet. Het omgevingslawaai zal al luider zijn en als er al een doodstille plek te vinden is ruist het bloed in je oor zelf waarschijnlijk al luider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts