Jump to content

Phono trap

alabaster
 Share

Recommended Posts

Hallo audio liefhebbers,

Ik heb het probleem dat mijn element (Allaerts) niet goed werkt met een phonotrap die ik op zicht heb. Ontwerper adviseert me hem eens met een ander MC element te proberen. Hij denkt dat het probleem bij de JA ligt. Is er iemand in Friesland bij wie ik de phonotrap even een uurtje zou kunnen aansluiten om dit uit te probren?

Vriendelijke groeten, Jos E-Mail: j.smit01@chello.nl)

Ik weet niet om welke phonotrap het gaat, maar die phonotrap moet wel bijzondere kwaliteiten hebben om die te prefereren boven een JA :o .

Als het een buizentrap is, is de kans groot dat de JA te weinig output geeft voor de pr

Hallo audio liefhebbers,

Ik heb het probleem dat mijn element (Allaerts) niet goed werkt met een phonotrap die ik op zicht heb. Ontwerper adviseert me hem eens met een ander MC element te proberen. Hij denkt dat het probleem bij de JA ligt. Is er iemand in Friesland bij wie ik de phonotrap even een uurtje zou kunnen aansluiten om dit uit te probren?

Vriendelijke groeten, Jos E-Mail: j.smit01@chello.nl)

Beste Jos,

De Nibiru op dit moment in jou bezit , heb ik ook mogen beluisteren.

Als je houd van het loudness effect waar veel mensen zo,n 15-10 jaar geleden erg van gecharmeerd waren , dan is de Nibiru de juiste phonoversterker voor jou.

Indien je een rechte frequentiekarakterestiek prefereerd dan is hij niet geschikt voor jou.

In het laatste geval kan ik je een ASR mini basis aanbevelen , het mooist is deze met accu voeding.

Een Jan Allaerts element heeft een zeer recht frequentie karakter.

Het beluisteren van verschillende elementen en of phonotrappen kan in Sneek bij AS.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Dat is neem ik aan na RIAA-correctie?

Beste Henri,

Dat neem ik niet aan.

De karakteristieken van een LP worden teruggehaald door de Riaa correctie en heeft dus niets te maken met het element.

Althans dat zou niet moeten , er zijn elementen die hier wel iets aan veranderen.

Dat is jammer , want dat zou niet moeten.

MvG,

Haudio

Dat is neem ik aan na RIAA-correctie?

Beste Henri,

Dat neem ik niet aan.

De karakteristieken van een LP worden teruggehaald door de Riaa correctie en heeft dus niets te maken met het element.

Althans dat zou niet moeten , er zijn elementen die hier wel iets aan veranderen.

Dat is jammer , want dat zou niet moeten.

MvG,

Haudio

Maar de laag-output van een element is toch minder sterk dan de hoog-output? Dan is de frequentiekarakteristiek dus niet recht... Toch? Of begrijp ik nou iets verkeerd?

Beste Henri,

Als je een stuk steen laat trillen en deze trilt bij alle frequenties met dezelfde amplitude dan is de frequentiekarakteristiek recht tot bv 150000 Hz .

Hoe het is opgenomen op een LP heeft hier niets mee te maken.

Zie op www.platenspeler.com staan frequentiekarakteristieken het laag is gecomprimeerd op de Plaat en moet worden teruggehaald worden door de Phono -Pre dmv de Riaa correctie.

Omdat een MC element gemiddelt 0,5 mV afgeeft en de versterker heeft een ingangsgevoeligheid van 150 mV dan is het logisch dat er een Voorversterker tussen moet om het signaal in de buurt van max 150 mV te krijgen.

Dit staat dus los van de Riaa correctie .

Wel is het zo dat de Riaa correctie vaak bij de Phono pre geintregreerd is.

MvG,

Haudio

Ja. Het is de LP die niet recht gesneden wordt. Elementen op zich zijn recht.

Jos: ik begrijp je niet. Eerst loop je tegen problemen aan door een JA te gebruiken bij een JK voortrap, met stroomingang. Dan koop je een Nibiru, WEER met stroomingang???

Beste Henri,

Als je een stuk steen laat trillen en deze trilt bij alle frequenties met dezelfde amplitude dan is de frequentiekarakteristiek recht tot bv 150000 Hz .

Hoe het is opgenomen op een LP heeft hier niets mee te maken.

Zie op www.platenspeler.com staan frequentiekarakteristieken het laag is gecomprimeerd op de Plaat en moet worden teruggehaald worden door de Phono -Pre dmv de Riaa correctie.

Omdat een MC element gemiddelt 0,5 mV afgeeft en de versterker heeft een ingangsgevoeligheid van 150 mV dan is het logisch dat er een Voorversterker tussen moet om het signaal in de buurt van max 150 mV te krijgen.

Dit staat dus los van de Riaa correctie .

Wel is het zo dat de Riaa correctie vaak bij de Phono pre geintregreerd is.

MvG,

Haudio

Ah... Auf dem Fahrrad! ;)

Nu snap ik wat je bedoelt... :)

Jos: ik begrijp je niet. Eerst loop je tegen problemen aan door een JA te gebruiken bij een JK voortrap, met stroomingang. Dan koop je een Nibiru, WEER met stroomingang???

Beste Werner,

Wat ik niet begrijp is :

Kan een stroomversterker de frequentiekarakteristiek veranderen ?

MvG,

Henk

Beste Werner,

Wat ik niet begrijp is :

Kan een stroomversterker de frequentiekarakteristiek veranderen ?

MvG,

Henk

jeen en na. Het ligt eraan in hoeverre deze versterker het element belast. Een stroomingang belast normaal meer dan een spanningsingang. Het element moet dan "power" kunnen leveren en dat is iets wat je liever niet hebt. Zeker niet bij een MC.