Jump to content

CD/SACD

Hendrik67
 Share

Recommended Posts

Zoals iedereen inmiddels wel weet ben ik me aan het orienteren voor een nieuwe cd speler; nogmaals bedankt voor de vele suggesties! Is een SACD speler van 1500 euro net zo goed als een CD speler van 1500 euro (vwb het afspelen van gewone cd's)?

Ik denk het niet, net zo min dat een DVD-speler net zo goed CD's afspeelt, dan een net zo'n dure cd-speler. Maar ik mag niet teveel zeggen over SACD. Mijn mening hierover is inmiddels bekend. :D

Ja, bespaar ons dat maar. Maar inderdaad, cd kwaliteiten zullen minder zijn bij spelers van dezelfde prijsklasse, maar daarentegen als je SACD's afspeelt ben je weer beter af, waardoor de keus wat lastiger wordt. Maar hou er rekening mee dat verschillen tussen cd-spelers niet echt schokkend groot zijn, het zal niet zo zijn dat de cd-kwaliteit van een gewone cd-speler van 1500 euro je uit je stoel doet vallen van extase en die van de SACD speler met kurken in je oren naar huis doen rennen. Die kwaliteitsverschillen liggen dicht bij elkaar.

Het is natuurlijk pure logica dat (theoretisch) als je de volledige 1500 euro kunt besteden aan de CD weergave dat je dan "hoger" uitkomt dan als je het budget moet splitsen tussen DSD electronica en PCM electronica (en lasers).

Als je geen interesse in SACD hebt (of nog niet durft) zou ik ook een CD speler kiezen.

Tenzij je natuurlijk voor heel weinig geld een hele goede SACD/CD speler kunt kopen (zoals die persoon op hifi.nl die voor 1600 euro een Sony 777ES kon scoren (adv. pr 3700 euro) wegens een foutje op de site van de leverancier).

Maar de discussie over CD versus SACD versus DVD-A versus LP (versus 2 sporen, 38m/s tapedeck ;) ) kun je beter maar achterwege laten. Je vindt daar al genoeg over in de search (vind ik).

Ik betrek ook meteen de software erbij, ofwel het muziekaanbod.

Sacd kan nog zo 'superieur' zijn, als jouw muziek er niet of weinig op wordt uitgebracht dan heeft zo'n speler geen enkele meerwaarde t.o.v. een cdspeler.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor een dvd-a speler, al is deze tevens zeer geschikt om films en muziek-dvd's te bekijken met meerkanaals weergave.

Zo bezien heeft een mooie dvd-a speler meerwaarde, maar ik zou hem niet aanschaffen om alleen cd's te spelen.

Het goede nieuws is dat ook op dvd-a schijfjes een extra cd layer komt, zodat je die in een gewone cdspeler kunt afspelen.

Naar mijn idee is het nog steeds te vroeg om al over te stappen op sacd of dvd-a, dit vooral vanwege het nog beperkte (en daarom ook dure!) muziek aanbod.

Heb je nu een grote cd-collectie, dan zou ik voor een goede cdspeler gaan, dat scheelt je veel geld, want na een sacd of dvd-a speler komt natuurlijk de (dure) muziek :)

Andr

Wat het muziek aanbod betreft heb je (helaas) gelijk en dat zal ook wel zo blijven zolang al die vervelende eek.gif figuren niet over de streep getrokken worden ;)

De kostprijs van een SACD begint aardig te convergeren naar die van een duurdere CD (15-20 euro). Er komen meestal alleen nog de verzendkosten bij mad.gif

De kostprijs van een SACD begint aardig te convergeren naar die van een duurdere CD (15-20 euro).

15 tot 20 Euro noem ik inmiddels al geen 'duurdere' CD meer, aangezien de meeste nieuwe CD's die uitkomen, al gauw zo'n 22, euro moeten kosten.

Ok, Mediamarkt uitgesloten, maar die heeft een te beperkte keuze, naar mijn mening.

(ps: 't woordje 'keuze' in dit geval niet verwarren met totale aanbod van CD's)

Groeten,

Alco

Ik heb hier eerlijk gezegd nooit iets van gemerkt, ook al wordt dit vaker (altijd door critici). Enige voorbeelden zouden erg welkom zijn, dan kunnen we het zelf met eigen oren eens testen en beoordelen.

Voor mij ligt de catalogus van de SACD's die in Nederland verkrijgbaar zijn. Dat zijn er ongeveer vijfhonderd. Er zijn ruim zestig titels bij die ik wel zou willen hebben, pop, jazz en klassiek bijelkaar opgeteld. En daarvan heb ik nu tweederde al op CD of LP. Het zou dus merendeels vervanging zijn. Iets nieuws is er voor mij nauwelijks op SACD.

:(

Geplaatst door Hans:

Voor mij ligt de catalogus van de SACD's die in Nederland verkrijgbaar zijn. Dat zijn er ongeveer vijfhonderd.

Wel een oude catalogus dus, er zijn er ondertussen toch wel erg veel meer uit.

Beste hendrik het probleem zit m in de diverse kloksnelheden van de processor het hangt ervan af of je ook echt SACD's gaat kopen en multimedia of puur CD ik ga zelf mijn oude CD16 repareren/modificeren en doe dan de CD17MKII KI sign weg maar er zijn natuurlijk heel mooie all service spelers echter moet je rekening houden een Multi player van zeg ... 3000 euro klinkt in het CD audio gebied net zo strak als een CD speler van 2000 euro maar ja die speelt geen DVD etc.. hangt er dus vanaf wat je in de toekomst het meeste speelt succes met je keuze Richard