Jump to content

Zand in speaker-stands?

c. almeida
 Share

Recommended Posts

Je kunt dan van dat zeer fijne schelpenzand gebruiken, wat bij vrijwel elke dierenwinkel te koop is.

(als kattenbak vulling)

De Atacama Nexus is een vrij lichte stand en de buis is vrij dun, dus 't zal denk ik niet erg veel schelen, maar alle beetjes helpen, en voor de kosten hoef je 't niet te laten.

('n paar euro)

(nog betere optie zou zijn, de zware Atacama SE24 stands. Als je die vult met zand til je je er een hernia aan)

Mvg,

Alco

Hoi C.,

Ik gebruik zelf de Atabites van Atacama. Vrij duur maar wel beter (zwaarder en compacter ) dan zand of loodkorrels. Loodkorrels hebben de neiging te gaan trillen in de buis; omdat ze rond zijn liggen ze ook nooit 'vast' in elkaar. Zilverzand (droog en redelijk zwaar per liter) is de beste en vooral goedkoopste oplossing na de Atabites.

Ik zou dus het zilverzand (waar Alco het ook over had) willen adviseren!

Je kunt het toch ook combineren? Dus eerst loodkorrels en daarna de ruimte tussen de loodkorrels opvullen met dat zilverzand. Heb je geen trillende loodkorrels meer en heb je toch een zwaardere opvulling dan alleen zilverzand...

Precies

De porien van het granulair materiaal opvullen met verschillende zandfracties (ligt aan de gradering van het zand) en of een combinatie van verschillende materialen met afwijkende korreldiameter.

Of in het kort: Waar maken jullie je druk om zeg......zucht

Het antwoord voordat de vraag wordt gesteld, mooi!! (:D grapje!)

je kan ook zand en loodkorrels erin gieten, wordt ie echt lekker zwaar
Je kunt het toch ook combineren? Dus eerst loodkorrels en daarna de ruimte tussen de loodkorrels opvullen met dat zilverzand. Heb je geen trillende loodkorrels meer en heb je toch een zwaardere opvulling dan alleen zilverzand...

Guest Theo H.

Schelpenzand werkt prima. Let er wel op dat je "neutraal" zand ziet te krijgen. Ik heb zelf wekenlang in een anijsgeur m'n cd's gedraaid. In het begin rook de muziek prima, maar het gaat wel vervelen...(Schelpenzand met anijsgeur).

Groet,

Theo H.

Je kunt ze ook, zoals ik heb gedaan, zelf maken van naadloosgetrokken rvs pijp van 50 of 60 mm rond, met een wanddikte van 3mm. Een stuk rvs van 40 mm massief rond en 2mm korter als de pijp, als trekstang gebruiken. De onder en bovenplaat door middel van M10 inbusbouten met verzonken kop op die manier tegen de pijp aan trekken. :) Ik kan je verzekeren dat er van resonanties geen sprake zal zijn. :)

O ja, deze pijp moet je v

Schelpenzand werkt prima. Let er wel op dat je "neutraal" zand ziet te krijgen. Ik heb zelf wekenlang in een anijsgeur m'n cd's gedraaid. In het begin rook de muziek prima, maar het gaat wel vervelen...(Schelpenzand met anijsgeur).

Groet,

Theo H.

Dit verzin je niet. :):D

Guest Theo H.

Groet,

Theo H.

Dit verzin je niet. :):D

Nee, inderdaad niet. Was wel lachen eigenlijk. Overigens betrof het hier niet luidsprekerstandaards maar een audiorack. Ruikt hetzelfde :rolleyes:

Groet,

Theo H.

Als je veel zand nodig hebt, dan moet je gewoon een grote zak in de bouwmarkt gaan halen. Dit zand is wel vochtig.

Gooi wat in een bouwemmer en laat het vervolgens drogen, je ziet het vanzelf lichter worden als het droogt.

Voli

Het gevolg van zand in de stands zal zijn:

Een strakker laag, minder vervorming maar ook een warmere klank. Dus let op als je dit zomaar gaat veranderen.

In mijn vorige speakers, gesloten systeem had ik veel spijt om zand in de bodem van de speakers te doen. Het werd me te soft, gelukkig heb ik nu gesloten speakers waar ik geen zand in doen, nooit niet. Omdat ik daar slechte ervaring mee heb, jij kan het uitproberen omdat het zand er makkelijk weer uit kan (denk ik zo)

Gezeefd vogelzand is het beste of loodkorrels. De eerste optie is niet duur.

......zwaarder is niet altijd beter......

je kan ook goede resultaten behalen door ze gedeeltelijk te vullen ... maar dat is een kwestie van luisteren.. en experimenteren.......

groet!

Je kunt ze ook, zoals ik heb gedaan, zelf maken van naadloosgetrokken rvs pijp van 50 of 60 mm rond, met een wanddikte van 3mm. Een stuk rvs van 40 mm massief rond en 2mm korter als de pijp, als trekstang gebruiken. De onder en bovenplaat door middel van M10 inbusbouten met verzonken kop op die manier tegen de pijp aan trekken. :) Ik kan je verzekeren dat er van resonanties geen sprake zal zijn. :)

Je kunt ze ook, zoals ik heb gedaan, zelf maken van naadloosgetrokken rvs pijp van 50 of 60 mm rond, met een wanddikte van 3mm. Een stuk rvs van 40 mm  massief rond en 2mm korter als de pijp, als trekstang gebruiken. De onder en bovenplaat door middel van M10 inbusbouten met verzonken kop op die manier tegen de pijp aan trekken. :)  Ik kan je verzekeren dat er van resonanties geen sprake zal zijn. :)

Je kunt ze ook, zoals ik heb gedaan, zelf maken van naadloosgetrokken rvs pijp van 50 of 60 mm rond, met een wanddikte van 3mm. Een stuk rvs van 40 mm  massief rond en 2mm korter als de pijp, als trekstang gebruiken. De onder en bovenplaat door middel van M10 inbusbouten met verzonken kop op die manier tegen de pijp aan trekken. :)  Ik kan je verzekeren dat er van resonanties geen sprake zal zijn. :)

Even een nieuwe, anders wordt het zo'n slepend geval. :o

Je moet je l.s. in ieder geval niet zo op het kale staal zetten. Ook het kale staal van de onderplaat niet zo op de vloer.

Je kunt die dempers (hoe dik of hoog zijn die?) tussen de l.s. en de bovenplaat plaatsen. Tussen de onderplaat en de vloer kun je vijf zachte kunststof schijven van 30 mm x 4 mm plaatsen. Waarom vijf? Omdat op de juiste manier geplaatst, bij vijf het object altijd vlak staat. Denk aan een bureaustoel.

Ik gebruik tussen de bovenplaat van mijn stand en de speaker Blu-tack.

Een soort kauwgumachtig blauw kneedbaar goedje, dat de speakers rotsvast verbind aan de stand, en tegelijk de speaker ontkoppelt, doordat er een paar mm tussen stand en speaker zit.

Dit wordt door veel HiFi-zaken gebruikt/aangeraden.

blutack.jpg

blutak.gif

Onder de (met schelpenzand gevulde) stand heb ik 4 spikes, die weer rusten op een marmerplaat met daaronder weer viltjes, zodat 't stabieler staat op m'n laminaatvloer, en 't geheaal daardoor e.v.t ook is te verschuiven.