Pio Posted 13 december 2004 Report Share Posted 13 december 2004 Beste mensen, Wie heeft er ervaring met het actief bi-ampen van zelfbouw luidsprekers? Ik ben aan het kijken of ik mijn luidsprekers op deze manier kan gaan aansturen. Het 'probleem' is dat ik een schakeling nodig heb die hetzelfde doet (scheidingsfrequentie, dB/octaaf, faseverloop, ..) als het passieve filter wat nu in de boxen gebouwd is. En om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Mijn boxen zijn 2-weg transmissielijn boxen van Remo, met een KEF B200 voor het laag/midden en Audax H50 voor het hoog. Het filter is ongetwijfeld na veel reken- en testwerk tot stand gekomen. Ik kan me niet voorstellen dat het eenvoudig is om een soortgelijk filter te vinden dat op "pre-amp" niveau hetzelfde doet. Ik heb via dit forum wel een paar links gevonden: http://www.crossovers.com/ http://www.thel-audioworld.de/ Voordat ik aan dit project begin graag jullie ervaringen hiermee. Is het een eitje? of wordt het straks vreselijk moeilijk om alles goed ingeregeld te krijgen Linkwitz-Riley alignment, State-Variable versus Sallen-Key, etc, etc... volgens mij is dit een vak apart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 december 2004 Report Share Posted 13 december 2004 Het hangt er een beetje vanaf hoeveel correcties in het filter verwerkt zijn. naast de basale filtering van hoge en lage frequenties (volgens een bepaalde karakteristiek) heb je - baffle step correctie - notch filters voor conus resonanties (break ups) - impedantie correctie (niet nodig bij actieve filtering) - delays (voor het zogenaamde faserein etc te maken, discutabel hoe belangrijk dat is, als het al lukt) - correcties voor afvallend hoog of laag. - ben vast wel wat vergeten Overigens vaak geldt hoe beter de units, hoe minder correcties er nodig zijn. Er zijn maar weinig actieve filters die bovenstaande kunnen (en meestal niet allemaal) - Marchand XM44, mits voorzien van extra modules - Behringer digitaal dinges xover (ben ff de naam vergeten) - op diy audio circuleren interessante diy ontwerpen, sommige ook met coorectie circuits : http://www.delta-audio.com/Active%20filter%20two.htm http://www.anidian.com/audio/construct/mox.shtml Maar ik vraag me af of dit niet iets te duur wordt voor je speaker (kwa proporties). Je zou overigens ook kunnen kiezen alleen het laag actief te filteren (met een simpele hoog af op de juiste xover frequentie en orde, grootste winst vind je hier) en het mid/hoog passief te laten (met de eventuele correcties aldaar). Meestal kun je aan het (parallel) filter zien welke secties waarvoor bedoelt zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 13 december 2004 Report Share Posted 13 december 2004 Vanuit de P.A. wereld zijn er genoeg opties te vinden. Bijna alle p.a. systemen worden actief aangestuurd. Zoek eens op p.a. forums. Of informeer bij een p.a. bedrijf. Groet Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pio Posted 14 december 2004 Author Report Share Posted 14 december 2004 Bedankt voor de tips. Ik ben na wat rondbellen al een stuk verder gekomen. Het actief filteren is inderdaad vooral bekend binnen de PA (public audio) wereld. Zo kwam ik via een telefoongesprek met Remo op het volgende product: http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG Het signaal wordt eerst omgezet in een digitaal (24/96) signaal en dan kun je eindeloos gaan filteren. Er zijn 3 ingangen en 6 uitgangen, dus actief filteren en tri-ampen zou mogelijk moeten zijn. Ze noemen dit "the ultimate digital loudspeaker management system". Yea right. Nu gingen natuurlijk al mijn audiofiele haren recht overeind staan ... Wie haalt het in z'n hoofd om in een audiofiel systeem een extra A/D en D/A stap in te bouwen? "PA" is natuurlijk heel wat anders dan "thuis-HiFi" en ik ben bang dat ik heel erg op een zijspoor beland ben... Aan de andere kant, het is natuurlijk mogelijk dat deze audiofiel-niet-verantwoorde opzet juist wel opweegt tegen de nog veel grotere nadelen van het passief filteren in de boxen. Zijspoor of niet ... ik ga heel lief vragen hier in de omgeving, en kijken of ik zo'n ding mag lenen. Ik kan hem niet 1-2-3 in bi-amping testen thuis, maar ik kan op z'n minst dat ding tussen mijn voor en eindtrap hangen, in neutrale stand, en kijken in hoeverre het geluid 'verneukt' wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 december 2004 Report Share Posted 14 december 2004 Die Behringer bedoelde ik ook met mijn "Beringher dinges". Als je uitsluitend naar CDs luistert kun je hem ook digitaal aansluiten op een CD speler (via spdif of AES/EBU). Je slaat dan de AD conversie over en gebruikt hem ook als DAC (of nog een externe dac erachter). Voor een vinyl liefhebber is het minder ideaal (hoewel ik me afvraag of de AD DA conversie echt hoorbaar is op een speler uit de middenklasse (zeg tot 2000 eruo incl element, wie durft een DBT ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 14 december 2004 Report Share Posted 14 december 2004 Er zijn ook wel analoge filters verkrijgbaar. Bij mijn vorige werk gebruikten we een Peavey analoge crossover. Ook heb ik in huursetjes vaak analoge versies van crossovers gezien, zoals van het nederlandse merk SA. Het huidige systeem van PA waar we op mijn werk nu mee gewerkt wordt is het zogenaamde speakermanagement. Een digitale oplossing waarbij veel meer variabelen mogelijk zijn. Bij de analoge kon ik de crossoverfrequentie instellen en de gain bepalen. Ook kon je de roll-off steilheid bepalen. Nogmaals informeer eens bij een p.a. bedrijf. Bheringer is overigens geen hoogstaande kwaliteit. Op riders van bands staat vaak dat ze niet met bheringer willen werken. suc7 GRT frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 14 december 2004 Report Share Posted 14 december 2004 Even wat opgezocht: hier dbx crossover, klik (goede kwaliteit!!) DBX homepage...klik (maken veel effect en randapparatuur voor P.A. toepassingen..) Grt Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts