Jump to content

B&W matrix 801 mk3

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Hoi allen,

Sinds enig jaren ben ik de gelukkige bezitter van een set B&W matrix 801. Nou heb ik soms last van het feit dat als ik zacht speel de laag unit niet mee doet. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Heb er als versterker 2 maal een luxman M03 in bi-amp op staan.

Denk zelf wel eens dat ze te zacht staan en daarom gewoonweg niet aan springen, maar als ik dan de eindversterker uit en weer aan zet die het laag aan stuurt, doet ie het weer. Het kan dan wel zijn dat ie na een paar minuten weer uitvalt. Ook als ik het volume wat opdraai doet ie het ook weer en valt dan niet meer uit.

Is het totaal vermogen van de versterkers misschien te hoog waardoor de boel bij wijze van spreken niet wakker wordt op normaal luister niveau?

Wie heeft een antwoord voor mij?

Andre (die zich zorgen om zijn engeltjes maakt) :(

Heb je de versterkers al eens omgewisseld? Het lijkt me namelijk het meest waarschijnlijk dat je daar de oorzaak moet zoeken. ( zeker omdat je aangeeft dat als je de versterker die het laag aanstuurt aan/uitzet het probleem even verhoplen is) Als dit niet het geval is, lijkt me dat er echt iets mis is met je speakers (los contact/gebroken litze-draad?)

Ik heb zelf de 802s3, en bij mij doen ze het altijd, of ik nu erg zacht of extreem hard draai.

Succes ermee!

Groeten, vibuthi

Springt ie misschien in idle-mode (als dat erop zit)? Zou kunnen zijn dat ie zo weinig moet doen, dat ie denkt dat ie niks hoeft te doen en dan automatisch in idle-mode gaat...

De speakers kunnen niet "idle"of 'stand-by" de versterker misschien wel, die ken ik ook niet, maar als dit het probleem zou zijn lijkt het me logisch dat de versterker die het hoog/mid aanstuurt veel eerder uitschakelt, die hoeft namelijk veel minder te doen.

Groeten, vibuthi

Springt ie misschien in idle-mode (als dat erop zit)? Zou kunnen zijn dat ie zo weinig moet doen, dat ie denkt dat ie niks hoeft te doen en dan automatisch in idle-mode gaat...

De speakers kunnen niet "idle"of 'stand-by" de versterker misschien wel, die ken ik ook niet, maar als dit het probleem zou zijn lijkt het me logisch dat de versterker die het hoog/mid aanstuurt veel eerder uitschakelt, die hoeft namelijk veel minder te doen.

Groeten, vibuthi

Ik heb het natuurlijk ook over de versterker. Sommigen hebben een idle-stand. Ik weet niet of deze dat ook hebben en zo ja, of ze ook automatisch in idle-mode kunnen gaan, maar het was ook maar een idee...

Waarom denk je trouwens dat versterker voor het laag het meest te doen heeft? Misschien hebben Andre's speakers wel een lagere impedantie in het middengebied dan in het laag...

Hoiiiii, zover als ik weet hebben de versterkers geen idle mode. Versterker geven bij het minste of geringste aan dat ze uitsturen, ze geven in de power meter gewoon aan dat ze 0,01 watt uitsturen. Weet uit de testen van Audio, Stereoplay en Hifi vision uit '88/'89 dat deze meter zeer precies is. Dus ze staan aan en niet in stand by. Als ik ze dan harder zet gaat het vermogen op de displays omhoog en springen ze op gegeven moment aan. Dat moment is dan bij +/- 0.05 watt. Ik zal ze eens nakijken. Als iemand nog andere opties heeft hoor ik dat graag, bedankt alvast voor jullie reacties.

Andre.

Oja, een vraagje. Ik las dat de laag unit meer energie vraagt dan de mid hoog sectie. Iets wat ik ook ka begrijpen, van gier begrijp ik ook dat mensen gaan bi-ampen, zodat de units elkaar niet beinvloeden via de versterker. Maarrrr, en hier komt mijn vraag. Is het dan zo dat de versterker die het laag aanstuurt, harder, sneller erger (hoe je het ook wil noemen) sliijt dan de versterker die het mid/hoog aanstuurt? :unsure:

Het lijkt mij dat de belasting die de versterker ziet puur ligt aan de impedantie van de speaker/het speakergedeelte dat ie aanstuurt (ervan uitgaande dat de gevoeligheid bij alle units + filter gelijk is). Bij conussen is het dacht ik vaak zo dat de laag-unit een zwaardere belasting is dan de mid/hoog-units, doordat de impedantie in het laag daalt...

Hoi, na wat proberen en ergeren dat ie het weer doet (uitvallen) Heb ik simpelweg de kabels omgeruild, en waarempel het mid/ hoog viel uit. AAAAAHHH!!!!!!!

Wat nu? Het ligt dus zeer waarschijnlijk aan de versterker. Wat kan dit zijn waardoor hij dit zo doet?

Kan het zijn doordat ze nogal flink in het vermogen zitten dat de voortrap te weinig aanstuurt en dat die ene eindtrap wat ongevoeliger is dan die ander en het daardoor niet doet.

Ik ga de volume regelingen op de eindtrappen eens terug draaien zodat de voortrap krachtiger uit moet sturen om wat geluid te krijgen. Klinkt misschien dom of is het een goed idee?

Groet,

Andre

Hoi, na wat proberen en ergeren dat ie het weer doet (uitvallen) Heb ik simpelweg de kabels omgeruild, en waarempel het mid/ hoog viel uit. AAAAAHHH!!!!!!!

Wat nu? Het ligt dus zeer waarschijnlijk aan de versterker. Wat kan dit zijn waardoor hij dit zo doet?

Kan het zijn doordat ze nogal flink in het vermogen zitten dat de voortrap te weinig aanstuurt en dat die ene eindtrap wat ongevoeliger is dan die ander en het daardoor niet doet.

Ik ga de volume regelingen op de eindtrappen eens terug draaien zodat de voortrap krachtiger uit moet sturen om wat geluid te krijgen. Klinkt misschien dom of is het een goed idee?

Groet,

Andre

Beste Andre,

Hoogstwaarschijnelijk een defecete opamp in de input stage, of los contact. Vaak als je dan even gas geeft doet ie het weer eventjes (gaat wat meer stroom lopen), maar later zal die weer uitvallen. Is voor de ervaren techneut niet heel moeilijk op te sporen.

Groeten,

Bas

Andre

probeer is eens andere speakers .................

pee es:

ik heb met mijn luxman L81 ook speakers geprobeert van B&W

echter de B&W's zijn ook zgn warme speakers dus dat in combi met de warm Luxman l81 was het geluid wat wollig

dus de combi met de magnat's al ribbon 3a ,wat killere rauwere scherpere speaker

was het piko bello

( kon toen der tijd een set of 5 verschillende speakers thuis effe gebruike )

Andre

probeer is eens andere speakers .................

pee es:

ik heb met mijn luxman L81 ook speakers geprobeert van B&W

echter de B&W's zijn ook zgn warme speakers dus dat in combi met de warm Luxman l81 was het geluid wat wollig

dus de combi met de magnat's al ribbon 3a ,wat killere rauwere scherpere speaker

was het piko bello

( kon toen der tijd een set of 5 verschillende speakers thuis effe gebruike )

Beste Luxman 81,

Ik dacht dat Andre Kel alleen last had van uitval? Aangezien het euvel niet in de speakers zit, lossen andere speakers dus niets op. Hij zou wel gek zijn als hij de 801 mk3's weg deed!

Groeten,

Bas

sebastiaan , ja daar heb je een punt maar

Sinds enig jaren ben ik de gelukkige bezitter van een set B&W matrix 801. Nou heb ik soms last van het feit dat als ik zacht speel de laag unit niet mee doet. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Heb er als versterker 2 maal een luxman M03 in bi-amp op staan.

dus als dat dan al zo een tijd aan de gang is ,had het toch ook al opgelost kunne zijn toch???

dus ff ander speakers en je kunt eventueel de speakers uitsluiten van het euvel

of is dit niks !!!!!!!

of is het de kracht van de postbank !!!!!!!!!!!!!!!!!

Heren heren! Dank voor uw tips en tops. Al kan ik het weg doen van mijn 801tjes niet waarderen maar het is een mogelijke tip. Ik doe het niet!

Merk nu dat als ik de versterker die de problemen maakt op de speaker B uitgang laat lopen ik geen probleem heb. Heeft het een groot gedeelte van de middag zonder problemen gedaan, en toen moest ik weg. :angry:

Weet een van jullie of die uitgang hetzelfde is als de A uitgang? Heb eens iets gehoord van single en double ended versterkers. Heeft de M03 op beide uitganggen dezelfde kwaliteit? :unsure:

Denk dat ik 'm maar eens laat na kijken. Enig idee wat dat kan kosten? groet,

Andre

Oja LuxmanL81, ik heb de tweede eindtrap pas een maand of 4 (en het prebleem dus ook) en het lijkt de laatste weken erger geworden, maar dat komt ook doordat ik de laatste tijd erg zacht gedraaid heb. :D

• 2 weeks later...

Hoi, heb nu een aantal dagen het laag op de B uitgang van een iendvertserker staan. Inderdaad merk geen verschil in geluid. Wat ik wel merk is dat ie al die dagen zonder problemen speelt. Yeehaa :D

Ik zal 'm eens na laten kijken door een slimme electronicus.....

Wel heb ik een nieuwtje.

Heb een actief filter op de kop getikt voor de matrix serie. Deze doet zijn werk ook goed. Laag neemt toe maar is niet irritant. Zeker bij lage volume is dat erg fijn. Maar... (ik zal ook eens niet iets hebben) nou zoemt de trafo van het ding een beetje. Als ik het ding dan op til dan stopt ie. Nou niet zeggen "Hou 'm lekker vast tijdens het luisteren". Wat kan ik daar aan doen?

Groet,

Andre

Hoi Ome Henk,

Het lijkt er meer op dat de brom/zoem mechanisch is. Of bedoel je dat ook? Ik zal het ding eens open schroeven en kijken of er iets aan gedaan kan worden.

Dan heb ik een vraag voor mijn versterker. Weet iemand een goeie electro man in de buurt van Heerlen die het waarschijnlijk genoemde probleem van mijn eindtrap (eerder in deze topic) kan repareren?

Groeten en een goed 2005 ;)

Guest muziekfreak
Het lijkt mij dat de belasting die de versterker ziet puur ligt aan de impedantie van de speaker/het speakergedeelte dat ie aanstuurt (ervan uitgaande dat de gevoeligheid bij alle units + filter gelijk is). Bij conussen is het dacht ik vaak zo dat de laag-unit een zwaardere belasting is dan de mid/hoog-units, doordat de impedantie in het laag daalt...

Dat verhaal gaat niet altijd op...er zijn ook wel degelijk speakers bekent die op het hoog/mid erg lastig zijn ;)