Jump to content

Electrostaten vs. gewone speakers

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Als dat al teveel gevraagd is, waar kijk je dan naar als je een speaker aanschaft?

Naar een speaker die het beste past bij jouw eigen muzieksmaak en die het best aansluit bij wat jij in de weergave belangrijk vindt.

De een houd van naturealistische geluidsdrukniveau's, die moet een speaker hebben die ook bij 110 dB weinig vervorming geeft. Stevige rolranden en versterkers met hoge dempingsfactor moeten de boel in bedwang houden.

Dat een luidspreker daarbij veel verliezen heeft is niet zo belangrijk, dat vang je dan wel weer op met versterkervermogen. De kleinste details gaan dan meestal verloren; je kunt met een dragline ook geen eitje pellen.

De andere houdt van een scherp getekend stereoplaatje, en vindt het leuk de vingers over de snaren te horen krassen en het geluid van het omslaan van het bladpapier te kunnen horen. Een luidspreker moet dan goed zijn in het weergeven van de kleinste details, moeten gevoelig zijn en lage verliezen hebben. Meestal zijn deze door de bouw minder geschikt om het groffe geweld weer te geven. Een eitje pellen met een lepeltje gaat prima.

De laagweergave weet ik niet hoe ik daar over moet denken. Je hoort echt alles en ik heb in het laag dingen gehoord, die ik nooit eerder gehoord had. opeens vielen bepaalde samenklanken op, terwijl ik altijd gedacht had naar een instrument te luisteren. Enorm gedifferentieerd. Maar ik mis de body. Niet dat ik het niet voelde, maar er zat gewoon veel minder massa achter. Tegelijkertijd drong zich de gedachte op dat 'body' ook gepaard gaat met neveneffecten, die ik toch veel minder waardeer.

Misschien is dat wat je "body" noemt wel massa-traagheid :)

Wat jij aan definitie hoorde in het laag, dat is volgens mij wat laag is -- even gedefinieerd als, wat dat betreft, mid en hoog. In aanleg.....

Nu is het wel zo dat de meeste elektrostaten inderdaad wat je noemt een terughoudende laagweergave hebben en het onderscheid met magnetostaten komt onder andere op dit punt tot uiting. Magnepan kan, ondanks fullrange membranen, wel punch en slam laten horen en dat paren aan voornoemde definitie zonder de noodzaak extra subs in te zetten. Mijns inzien kon/kan Apogee dat nog beduidend beter dan Magnepan en de wens tot aanvullend laag geheel en al wegnemen.

Er is meer dan elektrostaten, wil ik maar zeggen, zonder het dipoolprincipe overboord te zetten.

Toine.

Ik las dat een of andere bekende Engelse recescent onlangs was overleden. 50 jaar geleden had hij de ESL 57 gerecenseerd en sindsdien de luidsprekers al 50 jaar in gebruik gehad. Goede investering

Persoonlijk vind ik Quad ESL voor 6000 euro niet duur in vergelijking met andere topluidsprekers. Alleen moeilijk te plaatsen en ook groot. Ik houd mijn MA 20 SE's voorlopg maar.

Carl

een electrostaat bakt daar niets van, om maar niet eens over martin logan te beginnen.

Beste Joopus, ik heb dan electrostaten en nog wel van Martin Logan ook en daar draai ik Rammstein keihard mee (ich will is voor het effect wel aardig).

En dat gaat heel best hoor :D

Als je er gevoelig voor bent klinkt een folie lucht in trilling breng stand opject echt helemaal nergens naar.

Ik word gek van de vervorming ,die er volgens de fanaten niet zou zijn.

heb je thuis een trechter?

Pak die bij het tuitje en beweeg hem zo snel mogelijk heen en weer,

vervormde hij?

pak nu een krant vouw die uit,

leg hem op een wasrek,

beweeg die eens,

vervormt het? :P

Maarja, als je dan een Apogee hoort zoals het moet en kan......

Of een CLS-1, of een Quad komt ook een eind of Audio static 600 of 900. of...

Kortom ga eens luisteren neem je eigen 'muziek'(?) mee.

Maar als ik jou was zou ik het wel weten..

http://www.cerwinvega.com/products/homeaudiovideo/index.html

Luister daar 1x punk op en je bent verkocht.

vervormde hij?

leg hem op een wasrek,

beweeg die eens,

Wat een geweldig experiment vanachter het aanrecht! Ik heb er nog een: hang nu beiden, krant en trechter, eens op aan dat wasrek. Zing stille nacht, heilige nacht door afwisselend trechter en krant en laat ons weten hoe het klonk. :unsure:

Overigens ben ik het met Pietje Bell eens dat je krasserige en scheurende punk het best kunt horen door een speaker die er nog een schepje bovenop doet.

ik heb dan electrostaten en nog wel van Martin Logan ook en daar draai ik Rammstein keihard mee (ich will is voor het effect wel aardig).

En dat gaat heel best hoor :D

Lekker nummertje :)

ESL 63 is een erg mooie luidspreker en dat is ongewoon aangezien het een elektrostaat is. Dat is niet negatief bedoeld, maar gewoon mijn voorkeur. Ik ben ook met name popmuziek en rockliefhebber. Het geluid van een elektrostaat heeft iets minder body en komt op mij soms ook wat ijl over. Soms hoor je dat al vanaf het begin, bij anderen pas na wat langer luisteren. Ik moet ook met name aan Jazzliefhebbers of liefhebbers van klassiek denken bij elektrostaten. Als pop en rock liefhebber is het niet helmaal mijn ding, alhoewel ik met een esl 63 wel zou kunnen leven.

Ik vind de kleuring die een conus speaker aan geluid geeft geen probleem zolang het maar mijn kleur is.

Ik moet ook met name aan Jazzliefhebbers of liefhebbers van klassiek denken bij elektrostaten.

Ik vind dit toch iedere keer een misvatting. Juist als liefhebber van klassiek en jazz ben ik gesteld op mijn conussen. De eisen die aan een speaker worden gesteld bij het weergeven van bv. een orkest van 100 man zijn echt niet mis.

Sterker nog, als ik alleen pop zou draaien, wat ik ook doe hoor, zou ik minder kieskeurig zijn met mijn set.

Veel mensen zullen gewoon niet gesteld zijn op de rechte frequentie karakteristiek van esl's en sommige conussystemen. Het is misschien niet zo zeer dat er grondtonen worden gemist, maar de bult in het laag die zo lekker is, alleen niet zo natuurgetrouw.

Als je er gevoelig voor bent klinkt een folie lucht in trilling breng stand opject echt helemaal nergens naar.

Ik word gek van de vervorming ,die er volgens de fanaten niet zou zijn.

vervormde hij?

leg hem op een wasrek,

beweeg die eens,

Maarja, als je dan een Apogee hoort zoals het moet en kan......

Of een CLS-1, of een Quad komt ook een eind of Audio static 600 of 900. of...

Kortom ga eens luisteren neem je eigen 'muziek'(?) mee.

Maar als ik jou was zou ik het wel weten..

http://www.cerwinvega.com/products/homeaudiovideo/index.html

Luister daar 1x punk op en je bent verkocht.

beste pietje ,

ik zie het al , jij hebt net zoveel verstand van elektrostaten als van filters. :rolleyes:

als er IETS vervormd , is het wel een conusluidspreker.

massatraagheid, opgesloten in een kistje met een bewegende luchtkolom achter zich. gaat zo'n beetje zijn eigen gangetje,

het is een wonder dat wij er nog met plezier naar kunnen luisteren,

kun je nagaan hoe makkelijk onze oren ons voor de gek houden trouwens.

een esl heeft alleen maar voordelen tov een conusluidspreker,

jouw beurt  :D

Jij hebt goed naar Johan Cruijff geluisterd. Elk nadeel heb z'n voordeel.. :P:D

Maar goed, als je zo graag wilt:

1. Natuurlijk ligt het aan de versterker, maar het blijft een feit dat een esl kieskeurig is, daar moet je wel rekening mee houden.

2. Moet ik hier echt nog op reageren? Je weet net zo goed als ik dat een esl veel ruimte nodig heeft.

3. Een echte audiofiel is altijd alleen? Ik luister regelmatig met meerdere mensen.

4. Ik had begrepen dat de levensduur van een folie zo'n 10 jaar is. Verder is de gevoeligheid voor stof en rook groot.

5. Dat is niet waar, en bovendien zijn esl's niet beter maar anders, met hun eigen kwaliteiten. Bewijs hiervan is dat je zelf esl;s hebt maar ook met conussen bezig bent.

;)

Wat een reacties weer, te gek!

Niet dat het veel duidelijker wordt! Te veel verschillende meningen.

Ik draai nu eenmaal veel 'rock' muziek maar die lijkt mij net zo zwaar als een klassiek stuk, niet soms!?

Waarom de belangstelling naar els? Ik wordt thuis een beetje moe van die geluids druk en overtollige ingemixte bas! Live is dat wel leuk maar thuis is het soms te!

Ik denk dat ik eens met wat Slayer en Sex Pistols ga luisteren naar bv de Audiostatic DCM5, iemand ze al gehoord? En dan kan ik mijn eigen oordeel vellen.

Maar ik lust nog wel wat reacties en aanbevelingen van merken en dealers (Limburg) waar ik eens na kan luisteren of toe gaan!

Alvast bedankt

AudioBill

bij deze een reactie van een DCM-5 gebruiker.

Sinds 1989 al ervaring met Audiostatic elektrostaten. Vorig jaar gedurende ca. 1 jaar een dynamische speaker geprobeerd (een van de betere, nl. een Thiel 3.6). Een erg mooie dynamamische speaker. Maar nadat ik de DCM-5 beluisterd had, was ik toch weer snel verkocht. Geen kastkleuring meer en een veel betere laagweergave dan de vorige versies van Audiostatic.

Lourens

Audiobill, als ik jou was zou ik ook eens gaan luisteren naar de Quad 988 (3.000 euro per stuk) en/of de Quad 989 (3.950 per stuk, is het grotere broertje van de 988) :)

Waarom de belangstelling naar els? Ik wordt thuis een beetje moe van die geluids druk en overtollige ingemixte bas! Live is dat wel leuk maar thuis is het soms te!

Als de akoestiek van je luisterkamer slecht is dan zal je ook problemen met een esl krijgen. Ik zeg niet dat het zo is maar misschien moet je hier ook even aan denken.

Ik heb een woonkamer die nogal kaal is, houten vloer, groot kale muren en had tot voor kort geen gordijnen en niet veel meubels. Daar was het luisteren naar mijn esl-63 leuk voor mid en hoge tonen maar de laagste tonen kwamen 3 lkeer mijn oren binnen waardoor het niet echt lekker klonk.

Probeer ze dus ook vooral thuis uit.

Voor de looks zou ik ook voor een audiostatic kunnen gaan, ik vind ze erg mooi in zilver/grijs/metalic.

Zoals Beunky al zegt... een Quad is ook erg mooi, visueel misschien iets plomper dan een dci-5

Maar ik lust nog wel wat reacties en aanbevelingen van merken en dealers (Limburg) waar ik eens na kan luisteren of toe gaan!

Alvast bedankt

AudioBill

Beste AudioBill,

Je kunt bij Wijnbergen in Heerlen naar de MG12 en MMG (kleiner) luisteren.

Of bij mij thuis op m'n MG12s.

Ik weet de MG 1.6 in De Hifiwinkel in Beek-Ubbergen te staan (bij Nijmegen)

Met vriendelijke groet,

Erjee.