Jump to content

Electrostaten vs. gewone speakers

AudioBill
 Share

Recommended Posts

(...) mijn esl's zijn uit 1989 en kosten 2800 dollar toendertijd. :)

Als je ze van opzij bekijkt, zou ik zeggen dat 't dik betaald is... :lol:

Dat denk ik van de soundstone ook. Van welke kant je ze ook bekijkt, die verkoopt Klaas nooit! In deze uitvoering vormen ze een aardig gedenkteken voor wat eens een leuke gedachte was: de Perfect Performer. De praktische uitvoering is echter blijven steken in een hoop gepruts, hoop op suggesties voor verbetering vanuit audiofiele fora en uiterste frustratie op dit forum. Misschien is de soundstone nog een interessant object voor grafschenners?

(...) mijn esl's zijn uit 1989 en kosten 2800 dollar toendertijd. :)

Als je ze van opzij bekijkt, zou ik zeggen dat 't dik betaald is... :lol:

idd,

en ik heb er nog twee jaar aan moeten sleutelen ook. <_<

En dat voor de beste speakers van de melkweg.. :lol:

(...) Dat denk ik van de soundstone ook. Van welke kant je ze ook bekijkt (...) (...)

Beste RonL,

Jij mag ze vast wel eens vanaf de onderkant komen bekijken! :P

P.S. Uit het verslag van Audioclub Velsen:

(...) Vanaf de positie waar ik zat (uit het midden) was er een goed coherent stereobeeld te horen en kwam het ook goed los van de boxen met een vrij duidelijke focussering. Het hoog was fraai en dat bleef ook zo onder lastiger muzikale omstandigheden, zoals met blazers. Bij de drums klonken de bekkens heel natuurlijk, alsof de muziek live werd gespeeld.

Het laag klonk gecontroleerd en goed gedefinieerd en met name bij dat stukje met drie bassisten waren de onderlinge verschillen tussen de musici heel goed hoorbaar. Over het algemeen klonk de luidspreker heel open (...)

(...) de Perfect Performer is in elk geval de moeite van het beluisteren waard, een luidspreker die in mijn ogen en oren gewoon klopt.

Leuk, h

• 3 weeks later...
Beste mensen,

Ik ben toch langzaam benieuwd geworden naar electrostatische speakers, wat is het verschil, voordeel en of nadeel van deze speakers ten opzichte van de gewone? Ik heb me nog nooit de moeite genomen er na te gaan luisteren, is wel iets wat ik binnenkort zeker ga doen, Bijvoorbeeld bij Vogelzang staan de nieuwe DCM5 elec. speakers. Heeft ze iemand al gehoord?

Verder wil ik nog weten wat ze met punk en metal doen, en hoe zit het thuis met de plaatsing, doen ze moeilijk?

En wat betaal je zoal voor een High end setje??!

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes AudioBill

P.s. sorry, zit geloof ik wel in verkeerde groep, moest bij luidsprekers staan :mad2: ?!

het verschil is dat j alleen klassiek en jazz goed klinkt op electrostaten.

daar gaan we weer..

Ja, jemig wat een onzin.

Joopus, het klinkt bij mij in de oren als, muziek kan nooit mooi klinken met een buizenversterker. We weten beide dat dat niet klopt.

daar gaan we weer..

Ja, jemig wat een onzin.

Joopus, het klinkt bij mij in de oren als, muziek kan nooit mooi klinken met een buizenversterker. We weten beide dat dat niet klopt.

cyrus. :D

daar gaan we weer..

Ja, jemig wat een onzin.

in mijn perc :rolleyes: eptie voor het eerst genoemde wel.

• 2 weeks later...

Ok om te beginnen aangenaam de naam is bart.

Om te reargeeren op jullie hiervoor genoemde argumenten. Ik ben het er om te beginnen mee eens dat duure(lees kwalitatief goede) electrostaten wel degelijk goed kunnen klinken. Ik heb namelijk ooit bij een collega van mijn vader een stuk van vangeli's cd conquest of paridise gehoord en dat klonk werkelijk subliem, vooral het stuk

waarin een glasplaat of iets dergelijks wordt stukgeslagen, zeer helder en detailrijk. Ik moet er wel bij zeggen dat hij ze inmiddels met bijlegging van een hoop geld heeft ingeruild voor conus speakers waar ik op dit moment even het merk niet van weet (cannadees geloof ik).

Maar om nu even een vergelijk te maken tussen twee in prijs gelijke systemen. Ik heb ooit bij onze oude computer( ik ben het ermee eens dat computer geluid sowieso niet klinkt) een setje labtec conus speakers voor toen 100 gulden gekocht. Later hebben we een nieuwe comp aangeschaft waarbij een setje electrostaten van fujitsu siemens werdt geleverd met ondersteuning van een subwoofertje. Deze laatste set klonk inderdaad een stuk helderder maar beschikte niet over het vermogen om genoeg lucht te verplaatsen bij dynamische passages en ondanks de extra subwoofer viellen de bastonen ook zo tegen dat ik ons oude conus setje van labtec weer heb aangesloten.

Als laatste argument wil ik geven. Zoals al eerder gezecht zijn de wat minder prijzige electrostaten slecht in staat om geluid onder de 150 hertz weer te geven. Dit is niet alleen nadelig voor bijvoorbeeld rochmuziek, want waar blijft metallica nu zonder Jason Newsted 's basslijn. Maar het is ook zeer nadeling voor klassieke muziek want voor zo ver ik weet kom je daar nog wel eens bass klarinetten trombones euponiumpartijen pauken en evt ander perkussie werk tegen. Dan is het niet echt ideaal als je klankmatige bereik onder de 150 hertz zo'n beetje wordt afgekapt.

Mijn conclusie is dus, electrostaten zijn perfect zolang je maar bereid bent er echt in te investeren en er een flink stuk van je leefruimte voor wilt opofferen.

Maar om nu even een vergelijk te maken tussen twee in prijs gelijke systemen. Ik heb ooit bij onze oude computer( ik ben het ermee eens dat computer geluid sowieso niet klinkt) een setje labtec conus speakers voor toen 100 gulden gekocht. Later hebben we een nieuwe comp aangeschaft waarbij een setje electrostaten van fujitsu siemens werdt geleverd met ondersteuning van een subwoofertje. Deze laatste set klonk inderdaad een stuk helderder maar beschikte niet over het vermogen om genoeg lucht te verplaatsen bij dynamische passages en ondanks de extra subwoofer viellen de bastonen ook zo tegen dat ik ons oude conus setje van labtec weer heb aangesloten.

Mijn conclusie is dus, electrostaten zijn perfect zolang je maar bereid bent er echt in te investeren en er een flink stuk van je leefruimte voor wilt opofferen.

Je oordeel over elektrostatisch versus dynamisch systeem is dus gebaseerd op vergelijkend warenonderzoek tussen pc-speakers? Hmm, ik wist niet dat we al zover heen waren..... :lol:

De conclusie is dat je zowel voor elektrostaten als voor dynamische systemen echt moet investeren en er een flink stuk van je leefruimte voor opofferen. Stel dat je het niet als "opofferen" beschouwt? ;)

Succes!

Toine.

Om even terug te komen op Toine mij heb je niet horen zeggen dat ik het een opoffering van ruimte vind. Maar niet iedereen is het daarmee eens, vooral de meeste vrouwen niet ;) Of was het je nog niet opgevallen dat er daarvan hier niet zo heel veel mee discussieren???

Bovendien had je in mijn stukje ook kunnen lezen dat ik het er ook volledig mee eens ben dat computerspeakers sowieso zuigen maar het gaat hier nog steeds om het verschil tussen twee in prijs vergelijkbare speakers, elektrostaat vs conus. Dan maakt het dus niet uit of die nu 40 euro ps kosten of 15.000 ps

Om nog even terug te komen op het verschil in de bas partijen bij een elketrostaat of conus speaker, niet dat ik een fan ben van een 'boomy' sound maar als er oorspronkelijk een bas in zit vind ik ook dat je die moet horen.

Hier volgd een redelijk eevoudig manier om te testen of elektrostaten nu wel of niet in staat zijn laag fatsoenlijk weer te geven.

Men neme 1 goede versterker, een ociloscoop, een db meter, een elektrostaat naar keuze en een in de zelfde prijsklasse vallende conusluidspreker.

Sluit de ociloscoop aan op de versterker met een van de twee speakers meet nu met behulp van de dB meter de geluidsdruk bij een aantal zech 30 verschillende tonen, van hoog naar laag dus. Zet deze gegevens van beide speakers in een grafiek. Nu kun je een omrekenings factor berekenen om het verschil in rendement en vermogen te corrigeren. Nu kun je dus de twee verkregen grafieken overelkaar leggen en het verschil bekijken.

Om nog even terug te komen op de plaatsing van elketrostaten. Er was bij een van de vorige reacties sprake van fase verschil. Het princiepe uit fase betekent gewoon dat het verschil in afstand die de teruggekaaste geluidsgolf afgelecht heeft een oneven getal geeft als je het deeld door de helft van de lambda(golflengt). Aan gezien elke toon net als elke kleur licht een andere golflengte heeft zul je de speaker altijd maar voor een specifieke toon helemaal ideaal op kunnen stellen.

groeten Bart

Om nog even terug te komen op de plaatsing van elketrostaten. Er was bij een van de vorige reacties sprake van fase verschil. Het  princiepe uit fase betekent gewoon dat het verschil in afstand die de teruggekaaste geluidsgolf afgelecht heeft een oneven getal geeft als je het deeld door de helft van de lambda(golflengt). Aan gezien elke toon net als elke kleur licht een andere golflengte heeft zul je de speaker altijd maar voor een specifieke toon helemaal ideaal op kunnen stellen.

groeten Bart

Ik ben blij dat ik meer elektrostaten gehoord heb dan eraan gemeten als ik dat zo allemaal lees. :o

Stel je voor -- altijd maar voor 1 specifieke toon ideaal...... Nou snap ik dat ze niet klinken ;)

Er zijn best goede boeken te vinden over de fundamentele principes van geluid, Bart. Ik zou er een gaan lezen!

Succes,

Toine.

Zie je mij topics openen over kabels, spiekers en versterrekers... nein jah! Ik ben een wekker die mensen afentoe wakker schud: Hieeeeeeeeeeeee haaaaaaaaa!!!

:angry::P

Nou, da's iets te veel eer voor jezelf denk ik. Tenminste, ik word er dan niet wakker van.. :P