Jump to content

Electrostaten vs. gewone speakers

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Ik maak het nog wat spannender:

Ik heb nu de:

J. M. Lab/Focal Diva BE Utopia, tegen welke els speaker zou je deze inruilen, of verklaren jullie mij voor gek!!!!!!?????

Groetjes AudioBill

Ik verklaar je voor gek!

Houden die speakers, met jouw muzieksmaak ga je zeker spijt krijgen van electrostaten!

Als je er gevoelig voor bent klinkt een folie lucht in trilling breng stand opject echt helemaal nergens naar.

Ik word gek van de vervorming ,die er volgens de fanaten niet zou zijn.

heb je thuis een trechter?

Pak die bij het tuitje en beweeg hem zo snel mogelijk heen en weer,

vervormde hij?

pak nu een krant vouw die uit,

leg hem op een wasrek,

beweeg die eens,

vervormt het? :P

Maarja, als je dan een Apogee hoort zoals het moet en kan......

Of een CLS-1, of een Quad komt ook een eind of Audio static 600 of 900. of...

Kortom ga eens luisteren neem je eigen 'muziek'(?) mee.

Maar als ik jou was zou ik het wel weten..

http://www.cerwinvega.com/products/homeaudiovideo/index.html

Luister daar 1x punk op en je bent verkocht.

Pietje, de vergelijking is schitterend....

En ook hoe je de wetenschappelijk vastgestelde feiten van tafel veegt, want het trechtertje heeft natuurlijk ook opbrekingsverschijnselen. Als je nu een trechter, gevouwen van krantenpapier vergelijkt met een krant, dan is de vergelijking wat 'eerlijker'.

Tegelijkertijd zeggen vervormingscijfers niet zoveel als luisteren een bevredigende beleving is. :D

Totdat ik Apogee en Logan fullrange eens echt hoorde had ik eerlijk gezegd niet veel op met elektrostaten en magnetostaten. Als ik ze al eens ergens hoorde stonden ze min of meer te 'schreeuwen' -- veel midhoog en geen laag. Ik dacht dat dat erbij hoorde. Ik heb vroeger heel wat Audiostaticsen en Finals opgesteld en me afgevraagd wat ik allemaal verkeerd deed met de opstelling. Nergens laag.....

Apogees hadden dus wel laag, maar ze bleken veel te duur, zelfs de baby-panelen. Nadat het merk van de markt is gegaan kwamen de paniekverkopen -- dat waren gouden tijden. Scintilla's, Diva's en Duetta's voor dumpprijzen.

Ze bleken ineens goedkoper te zijn dan zelfs de goedkoopste haajendspieker (terwijl ze heel wat haajender zijn dan het prijskaartje doet en deed vermoeden). Die tijd is een beetje voorbij; de meeste Apogees zijn of halfzijdig verlamd of slijten misschien wel hun dagen in een hoek op zolder in de veronderstelling dat niemand ze wil omdat er geen onderdelen voor zijn. Inmiddels is het geen enkel probleem om beter-dan-nieuwe panelen aan te schaffen voor elk type Apogee en ze een tweede leven te geven. Mijn Duetta's spelen met oude, licht buzzende panelen, maar zodra ik wat gespaard heb zal ik een nieuwe membraanset aanschaffen. Die hoeven niet meer weg bij mij.....

Voor de prijs van mijn panelen koopt een echte zelfbouwert nog geeneens 1 exotische twietert :lol:

Toine.

bij deze een reactie van een DCM-5 gebruiker.

Sinds 1989 al ervaring met Audiostatic elektrostaten. Vorig jaar gedurende ca. 1 jaar een dynamische speaker geprobeerd (een van de betere, nl. een Thiel 3.6). Een erg mooie dynamamische speaker. Maar nadat ik de DCM-5 beluisterd had, was ik toch weer snel verkocht. Geen kastkleuring meer en een veel betere laagweergave dan de vorige versies van Audiostatic.

Lourens

En dan te bedenken dat je Thiels ook niet echt de minste speakers waren! :)

Toine.

:confused: wat is eigenlijk het verschil tussen een magnetostaat en een elektrostaat?? :confused::wacko:

Bas

Een elektrostaat moet in het stopcontact.

Een magnetostaat niet.

Een goeie (fullrange) elektrostaat gaat vonken ipv dynamisch doen.

Een goeie (fullrange) magnetostaat lust er wel pap van, van dynamiek.

;)

Het zijn gewoon twee behoorlijk verschillende werkingsprincipes, zoals bijvoorbeeld een transmissielijn en een gesloten systeem twee verschillende werkingsprincipes zijn.

De hoorbare en constructie-technische verschillen tussen een elektrostaat en een magnetostaat zijn overigens veel groter dan die tussen een transmissielijn en een gesloten systeem.

En dan heb je ook nog de ribbonluidspreker...... :D

Schijnt strikt genomen toch weer iets anders te zijn dan een magnetostaat.....

Toine.

Guest muziekfreak

Mooi dat wel een elektrostaat maar elke keer dezelfde onzin kreten van een zekere heer hier "Er is geen betere speaker als de esl enzenz" kan er niets meer op zeggen als *zucht*

Doe je betonixxen er dan ook uit als je toch een speaker hebt die wel ozo mooi is..blijkbaar is dit het grootste nadeel van een trillend vliesje.

Ja zeg dan het laag...whahaha

Conclusie

VLIESJES ZIJN AFHANKELIJK VAN EEN CONUS..OMGEDRAAID IS DAT GELUKKIG NIET ZO!

even voor de duidelijkheid...................

mijn eigen set is ook verre van neutraal, dus de opnames zijn ook niet zodanig weergegeven als in het echt.

als ik met de band in een zaal moest spelen, werd mijn gitaarversterker, een marshall,weergegeven door een microfoon, naar de p.a.

op het podium klonk de versterker, zoals behoren`.... eenmaal met de microfoon ervoor, ging ik luisteren in de zaal, om tot de conclusie te komen, dat er nog maar zo,n 60 procent van het ECHTE GELUID TE ERVAREN WAS.

HET CONCEPT neutraal, is nooit met een opname te ervaren, omdat er altijd weer iets tussen komt, je kunt er wel in de buurt bij komen.

terug komend op de electrostaat,kom je met klassiek,en jazz, heel dicht in de buurt.

maar met pop, rock, etc, was het voor mij een ware deceptie.

pfffffffffffffffffffffffffffft, wat een verhaal. :D

A (...) dat conussen ook rotdingen zijn heb ik de laatste maand wel ondervonden ja.

ik krijg af en toe de nijging om de betonnixen weer de schuur in te flikkeren en mijn o zo mooi klinkende acoustat spectra 33 esl's weer in de kamer te schuiven. :lol:

maar ja , dan mis ik die 32 voet bazuin en de 16voet open subbas weer in mijn kamer  ;)

B ps: heb jij wel eens nagedacht om voor de vliesridders een soort sub-koptelefoon te ontwikkelen.

een hele snelle koptelefoon die alleen maar lage tonen levert met een apart versterkertje incl. fase draaiknop.

kunnen alle esl bezitters met zo'n ding op hun hoofd heerlijk full range luisteren. :rolleyes:

Beste Erik,

Ad A

En je was nog wel z

Nee, eigenlijk gaan mijn gedachten eerder naar een snel reagerend membraan, dat met name het middenrif en de borstkast direct in trilling brengt.

Een electrostatisch hemd, dus. Eventueel uit te breiden met een electrostatische onderbroek, voor de ware liefhebbers.

U hoort nog wel van mij. B)

Die had je toch al Spido, zo'n defibrillator?

Als je er gevoelig voor bent klinkt een folie lucht in trilling breng stand opject echt helemaal nergens naar.

Ik word gek van de vervorming ,die er volgens de fanaten niet zou zijn.

heb je thuis een trechter?

Pak die bij het tuitje en beweeg hem zo snel mogelijk heen en weer,

vervormde hij?

pak nu een krant vouw die uit,

leg hem op een wasrek,

beweeg die eens,

vervormt het? :P

Maarja, als je dan een Apogee hoort zoals het moet en kan......

Of een CLS-1, of een Quad komt ook een eind of Audio static 600 of 900. of...

Kortom ga eens luisteren neem je eigen 'muziek'(?) mee.

Maar als ik jou was zou ik het wel weten..

http://www.cerwinvega.com/products/homeaudiovideo/index.html

Luister daar 1x punk op en je bent verkocht.

beste pietje ,

ik zie het al , jij hebt net zoveel verstand van elektrostaten als van filters. :rolleyes:

als er IETS vervormd , is het wel een conusluidspreker.

massatraagheid, opgesloten in een kistje met een bewegende luchtkolom achter zich. gaat zo'n beetje zijn eigen gangetje,

het is een wonder dat wij er nog met plezier naar kunnen luisteren,

kun je nagaan hoe makkelijk onze oren ons voor de gek houden trouwens.

een esl heeft alleen maar voordelen tov een conusluidspreker,

De energie die ik nodig heb om een ...staat op het nivo neer te zetten dat ik daar vrolijk van word, is niet of nauwlijks haalbaar voor alle muziek soorten die ik graag beluister.

Er is dus maar 1 juiste kompromie, een kassie.  :)

gr.Theo

Goh Pietje, jij moet aardig doof zijn. Misschien is Aura buttkicker wel iets voor jou... ;)

(...) Die had je toch al Spido, zo'n defibrillator?

Beste RonL,

Je bedoelt dat electrostatisch slipje dat je voor je vrouw had besteld?

Daar zouden we 't op het forum toch niet over hebben? :o

Maar okay, als jij 't niet erg vindt... hoe bevalt dat eigenlijk?

Guest muziekfreak

Kom toch op mannen....Hoevaak zijn dit soort dergelijke onderwerpen wel niet voorbij gekomen. De uitslag is iedere keer hetzelfde welles nietes topics meer zijn dit ook niet. En maar je sets de hemel in prijzen mijn esl is de beste qua geluid...ja maar mijn dali doet iets wat de jouwe niet ken enzenz.

We komen er toch nooit uit..esl is erg mooi blijf het zeggen nadelen vind ik

*brommetje soms knetteren [maar kan aan model liggen weet ik niet of dat normaal is.

*Blazen kun jewel vergeten met een esl,zeker tov een conus luidspreker

*Vliesen na zoveel jaar vervangen [vooral als je een roker bent]

*En het laag blijft 10x kut [tenzij jeweer een achterlijk dure koopt gaat het wel]

Nadelen van conus

* minder snel als een esl [kom je op het traagheid verhaaltje terug]

* Minder staging dan een GOEDE esl

Vervorming las ik hier ergens...tsjjja toch maareens de yoko in de kast flikkeren en met een echte conusluidspreker vergelijken.

Ze hebben beide voor/nadelen..zoals elke component dat wel heeft..de een presteert goed en kost een godsvermogen aan stroom en ga zomaar door.

Nou dat was ie...ga maar lekker vergelijken. Ik ga lekker een stuk muziek luisteren,zo verdoe ik mij tijd i.i.g. waardig.

A (...) dat conussen ook rotdingen zijn heb ik de laatste maand wel ondervonden ja.

ik krijg af en toe de nijging om de betonnixen weer de schuur in te flikkeren en mijn o zo mooi klinkende acoustat spectra 33 esl's weer in de kamer te schuiven. :lol:

maar ja , dan mis ik die 32 voet bazuin en de 16voet open subbas weer in mijn kamer

Guest muziekfreak
maar weer even on topic.

een esl is nou eenmaal beter dan een conus.

Nee, jij VINDT, en dat is nou net het verschil.. :P

hij IS gewoon beter.

niet zo eigenwijs CGM :D;)

als mijn betonnix klaar is , hou ik hier thuis een betonnix(conus) versus acoustat(esl) sessie.

iedereen is dan welkom. :)

Wat kostte die esl speakers? Hoe oud zijn ze? Doe dan een echte vergelijking erik. Pak een conusluidspreker van een goed merk uit dezelfde periode als je esl. En indien mogenlijk zelfde prijsklasse. Dan weet pas echt wat het doet...waarom? Omdat de meeste speakers van tegenswoordig goed klinken zeker wel maar zit geen grientje degelijkheid meer in...speakers van vroeger [vind ik dan] zijn kwalitatief de betere echt vakmanschap.

En nee ik zeg dit niet omdat ik nu zelf een oude joekel heb staan spelen in mijn woning. Ik heb ook dikkere systemen hier gehad van de t.t. Kom toch iedere keer weer terug op classics :blink:

Kwestie van smaak is ook welzo..maar lijkt mij in dit geval een eerlijkere vergelijking. Ze hebben beide voor en nadelen...alleen erik ben je soms te kortzichtig en te vlies-geil "Het IS beter..niet zo eigenwijs cgm" Niet lullig bedoelt beste kerel,maar als er een eigenwijs is ben jij het wel :(

Ik lees het wel wat er gaat gebeuren.

Kwestie van smaak is ook welzo..maar lijkt mij in dit geval een eerlijkere vergelijking. Ze hebben beide voor en nadelen...alleen erik ben je soms te kortzichtig en te vlies-geil "Het IS beter..niet zo eigenwijs cgm" Niet lullig bedoelt beste kerel,maar als er een eigenwijs is ben jij het wel :(

Tja, en verder is het nog wel zo'n nuchter persoon.. :D

maar weer even on topic.

een esl is nou eenmaal beter dan een conus.

Nee, jij VINDT, en dat is nou net het verschil.. :P

hij IS gewoon beter.

niet zo eigenwijs CGM :D;)

als mijn betonnix klaar is , hou ik hier thuis een betonnix(conus) versus acoustat(esl) sessie.

iedereen is dan welkom. :)

Wat kostte die esl speakers? Hoe oud zijn ze? Doe dan een echte vergelijking erik. Pak een conusluidspreker van een goed merk uit dezelfde periode als je esl.

mijn esl's zijn uit 1989 en kosten 2800 dollar toendertijd. :)