Erjee Posted 15 december 2004 Report Share Posted 15 december 2004 Beste allen, Als onderwerp van dit topic heb ik een quote gekozen. Ik vraag me wel eens af wat nu de "beste" plaats is voor zowel de luidsprekers als ook de luisterplaats. Ik zijn, meen ik, grofweg 2 methoden hierin te onderscheiden; I) close range monitoring en II) far field monitoring Welke geniet de voorkeur, volgens jullie, en waarom? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2004 Report Share Posted 15 december 2004 Close range monitoring doe je met een hoofdtelefoon, of evt. via PC speakertjes. Far field monitoring doe je in het Feyenoordstadion bij een concert van de Stones b.v. Normaliter zit je thuis met je high-end speakers er ergens tussen in. Is dus erg rekbaar en ieder zal zo zijn voorkeur hebben die ook erg van het soort speakers afhangt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 december 2004 Report Share Posted 15 december 2004 grofweg 2 methoden hierin te onderscheiden;I) close range monitoring en II) far field monitoring Welke geniet de voorkeur, volgens jullie, en waarom? Hoe "Far fielder" hoe groter de rol van het indirecte geluidsaandeel. Hoe "Near fielder" hoe kleiner die rol ten gunste van het directe geluidsaandeel. Editors gebruiken near-field om die reden, voor het beoordelen van een opname. Zo min mogelijk reflecties, althans geen vroege. Mensen met hele kleine luisterruimtes moeten near-field toepassen omdat er nog altijd afstand moet zijn tussen luidsprekers en wanden en de luisterplaat en de wand. Dat kan, als je dat goed aanpakt, toch een groots ruimtebeeld geven dat groter is dan de kamer. De schok van een kleine kamer, als je na 20min. je ogen weer opendoet..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 december 2004 Author Report Share Posted 16 december 2004 Editors gebruiken near-field om die reden, voor het beoordelen van een opname. Zo min mogelijk reflecties, althans geen vroege.Mensen met hele kleine luisterruimtes moeten near-field toepassen omdat er nog altijd afstand moet zijn tussen luidsprekers en wanden en de luisterplaat en de wand. Dat kan, als je dat goed aanpakt, toch een groots ruimtebeeld geven dat groter is dan de kamer. De schok van een kleine kamer, als je na 20min. je ogen weer opendoet..... Ah! Kijk, nu komen we ergens! De verhouding tussen direkt en indirekt geluid in de kamer/luidsprekerverhouding! Een fenomeen dat, naar mijn bescheiden mening, nog steeds door teveel audiofielen niet goed wordt behandeld. En, om ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Ik moet natuurlijk weer eens reageren. Je schrijft: <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Een fenomeen dat, naar mijn bescheiden mening, nog steeds door teveel audiofielen niet goed wordt behandeld. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Het is de vraag of je als audiofiel bepaalde fenomenen moet behandelen. Ik moet mezelf soms terecht afvragen of ik zelf wel een echte audiofiel ben. Terwijl ik van anderen verwacht dat zij bepaalde fenomenen behandelen. Ik vraag me bijvoorbeeld zelf momenteel ineens af of de sweet spot die ik er op nahoud wel audiofiel genoeg is. Mijn opstelling (door sommigen waarschijnlijk als zwaar ondermaats en dus waarschijnlijk niet audiofiel genoeg beschouwd) klinkt op de plek waar ik meestal zit te luisteren, naar volle tevredenheid, terwijl de echte sweet spot ervan toch waarschijnlijk ergens anders gepositioneerd moet zijn. Merkwaardig is m.i. ook, dat zelfs aan sommige hifi-produkten door fabrikanten eigenschappen worden toegedicht als "near-field". Laat staan het feit of ze dan nog wel audiofiel genoeg genoemd kunnen worden, die produkten dus. Ik vind zelf overigens van wel. Maar wat zegt dat op zich.... Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Editors gebruiken near-field om die reden, voor het beoordelen van een opname. Zo min mogelijk reflecties, althans geen vroege. . Toine. Jaaaaaa , en daarom minder verstoring van het "podium" de plaats waar het allemaal (virtueel natuurlijk) afspeeld. Dus afdempen die hap, (eerste reflecties ). Meer breedte en diepte op je "podium" of is dit niet audiofiel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Editors gebruiken near-field om die reden, voor het beoordelen van een opname. Zo min mogelijk reflecties, althans geen vroege. . Toine. Jaaaaaa , en daarom minder verstoring van het "podium" de plaats waar het allemaal (virtueel natuurlijk) afspeeld. Dus afdempen die hap, (eerste reflecties ). Meer breedte en diepte op je "podium" of is dit niet audiofiel? Alles wat je meer laat genieten van je geluid is "meer audiofiel" volgens mij.... Het elimineren van zoveel mogelijk vroege reflecties is niet echt ideaal, maar kan best audiofiel zijn als het alternatief nog minder ideaal is. Het is nogal relatief dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Alles wat je meer laat genieten van je geluid is "meer audiofiel" volgens mij.... ....... Het is nogal relatief dus Mooie uitspraak, die je door zou kunnen trekken naar: Een lekker glas wijn erbij Een ontspannen en goed humeur enz. enz. Ben het overigens wel met je eens, het is allemaal erg betrekkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Alles wat je meer laat genieten van je geluid is "meer audiofiel" volgens mij.... ....... Het is nogal relatief dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Als je niet lekker in je vel zit dan klinkt de beste set nog niet lekker, terwijl ik wel eens enorm heb genoten van muziek via m'n pc speakertjes. Je mag het dan ook best relativeren denk ik. Goede muziek op een goede set kan de dramatiek wel bijzonder verhogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Alles wat je meer laat genieten van je geluid is "meer audiofiel" volgens mij.... ....... Het is nogal relatief dus Mooie uitspraak, die je door zou kunnen trekken naar: Een lekker glas wijn erbij Een ontspannen en goed humeur enz. enz. Ben het overigens wel met je eens, het is allemaal erg betrekkelijk. Als je dat nog verder relativeert: waar maken we ons uberhaupt druk om, niet zeuren/mierenneuken ga gewoon luisteren... Precies en begin pas te mieren als je het echt nix vindt of als je zelf vindt dat er wat niet in orde is. Laat je geen ontevredenheid aanpraten door anderen, het kan ALTIJD beter. Sommige mensen hebben 3 gebroken benen, 4 soorten ###### en nog een paar dingen gekregen omdat ze daar een programma op de TV over gezien hebben... Dus Erjee, ga lekker schuiven met je speakers door de kamer tot je een plekje voor ze gevonden hebt waar ze lekker klinken voor jouw gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Ik zie wel eens dat er een ovalen ring op de baffle om de tweeter wordt geplakt. Het lijkt mij dat hierdoor de speaker een meer near field karakter krijgt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 december 2004 Author Report Share Posted 16 december 2004 Ik moet natuurlijk weer eens reageren. Jan. Beste Jan, Natuurlijk is jou reactie net zo welkom! Je merkt op dat jouw sweet spot misschien ergens anders gepositioneerd zou moet zijn. Eigenlijk een vreemde vraagstelling, niet? Logisch, dat je op je favoriete luisterplek de omstandigheden zo optimaal mogelijk maakt. Niks vreemds aan. Maar... De kwestie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Ik kan hier wel inkomen. Of uitkomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 De gelijkzijdige driehoek is algemeen gebruikelijk bij het produceren van een mix/master. Alleen een opstelling in een gelijkzijdige driehoek geeft het juiste beeld zoals het in de opname/mix is vastgelegd. Dichterbij of verderweg zitten betekend luisteren naar een vervormd geluidsbeeld. Nearfield is dan simpelweg een kleine driehoek en farfield een grote driehoek. Reflecties en te weinig/veel demping in de luisterruimte geven in principe een vermindering van geluidskwaliteit. In een beperkte ruimte is een kleinere driehoek een eventuele oplossing om te vroege reflecties te vermijden. De speakers moeten daarvoor dan wel geschikt zijn. Eigenlijk is er altijd sprake van 3 sweetspots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 grofweg 2 methoden hierin te onderscheiden;I) close range monitoring en II) far field monitoring Welke geniet de voorkeur, volgens jullie, en waarom? Hoe "Far fielder" hoe groter de rol van het indirecte geluidsaandeel. Hoe "Near fielder" hoe kleiner die rol ten gunste van het directe geluidsaandeel. Editors gebruiken near-field om die reden, voor het beoordelen van een opname. Zo min mogelijk reflecties, althans geen vroege. Mensen met hele kleine luisterruimtes moeten near-field toepassen omdat er nog altijd afstand moet zijn tussen luidsprekers en wanden en de luisterplaat en de wand. Dat kan, als je dat goed aanpakt, toch een groots ruimtebeeld geven dat groter is dan de kamer. De schok van een kleine kamer, als je na 20min. je ogen weer opendoet..... Toine. Daar ben ik in mijn luisterkamer (3 x 4) toe gedwongen. Magnepans zo'n 2 meter van elkaar, ik daar twee meter vanaf. De Magnepans staan zo'n meter van de achterwand af (een goed gevulde boekenkast). Wel heel dicht tegen de zijwanden, maar 'stralen' niet veel opzij. Voor mijn gevoel heb ik zo een prima geluidsbeeld, zonder al te veel hinderlijke reflecties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Dat laatste herken ik wel bij mijn vriendin. Die heeft ook 3 sweetspots, maar ze is geen audiofiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Dat laatste herken ik wel bij mijn vriendin. Die heeft ook 3 sweetspots, maar ze is geen audiofiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Maar... De kwestie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Dat laatste herken ik wel bij mijn vriendin. Die heeft ook 3 sweetspots, maar ze is geen audiofiel. Dus draai jij in je eentje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Dat laatste herken ik wel bij mijn vriendin. Die heeft ook 3 sweetspots, maar ze is geen audiofiel. Ehm Joboton, Je kunt beter niet je vriendin en je speakers op 1 hoop gooien. Je speakers zullen daar geen probleem mee hebben maar je vriendin wel denk ik B.t.w. Een vriendin met maar 3 sweetspots? Da's ook niet veel (sweetspots) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groene Leeuw Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Dat laatste herken ik wel bij mijn vriendin. Die heeft ook 3 sweetspots, maar ze is geen audiofiel. Dus draai jij in je eentje? 't is te hopen voor hem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Gevaarlijk kunnen ze wel zijn, die sweetspots....... vooral die van je vrouw? Heb het zelf kort geleden ervaren. Had in mijn vorige woning een woonkamer van 45 m2. Waarvan de voorkamer (waar ik ook luisterde) 6,2m bij 3,4m was. HAd de luidsprekers met de rug naar de achter kamer staan, dus de achterkant stond 4,5m vrij. Maar doordat de ruimte lang was zat ik er relatief ver van af, +/- 4 meter. Speakers stonden +/- 2,5m uitelkaarWoning was van steen met strak gestucte muren, eiken houten vloer, zwaar stoffen gordijnen achter mijn luister plek. Wat kasten en wat meubels. Ik vond het prettig luisteren, het gaf een mooi diep laag maar je had ook wel redelijk wat reflecties. Nu heb ik een houten huis met een kamer van 37m2 en een luister plek van 4,2m bij 4,9m. Der wanden zijn van zachtboard, grenen houten vloer, meubels het zelfde staan wel anders. Luisprekers staan ongeveer 3 meter uit elkaar en ik zit er ook ongeveer 3 meter van af. Ideaal zou je zeggen, gelijk benige driehoek. Maar het is wennen. Nu hoor je de speakers zelf meer, dus minder reflectie. Lijkt wat meer detail te hebben maar ook het laag is toegenomen en soms wat vermoeiend. Ben natuurlijk ook nog aan het proberen, moet ook nieuwe interlinks en speaker kabel aanschaffen. Is zilver misschien een goede optie om het laag wat strakker te krijgen? Maar uiteindelijk is het een kwestie van smaak, en zeg ik als jij tevreden bent met het geluid van je set is alles toch in kannen en kruiken! Ik zoek verder tot ik het weer gevonden heb en zit er ondanks het bovenstaande weer dicht bij, ik moet ook wennen aan het "nieuwe" geluid. Smaak, dat is het en niet anders. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Ik zit tamelijk near-field. Maar wel weer in driehoeksgewijs zeg maar. 2 meter tussen de speakers en ik zit er weer iets meer dan 2 meter van af. In de Thiel manual staat dat je minstens 2 meter van de speakers af moet zitten. Eerst had ik dat niet, het geluid zat tamelijk vast aan de speakers. Nu zit ik er wel de voorgeschreven afstand vanaf en huppa.... muziek! De piano staat opeens 2 meter schuinachter de rechterspeakers en de sax hoor ik vlak voor me staan. Kortom, het lijkt mij per speaker te verschillen. Met ESL of magnepans is het weer anders dan met conus speakers. Hier op het werk zit iedereen near-field. De monitors staan gemiddeld +/- 1 meter van de editors af. Ze gebruiken trouwens Genelecs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts