Jump to content

Audiofiel, wat een verschrikkelijk woord...

Jamai_lover222
 Share

Recommended Posts

In kringen waar men niet zo met hifi bezig is komt het inderdaad vaak over als een vorm van besmettelijke ziekte of enge afwijking. Soms gebruik ook wel eens de aanduiding "hifi adept", maar helaas weet men ook daarbij weer niet het juiste beeld te krijgen. Het blijft zoeken naar een goede term.... :mad2::mad2::mad2:

'Audiofiel' vind ik niet zo'n vervelend woord als 'muzikaal' dat tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt.

Vrijwel alles klinkt opeens 'muzikaal'. :rolleyes:

Mvg,

Alco

Ik heb er nog eentje: singer-songwriter :rolleyes:

Begrijp ik nu goed dat jullie 'singer - songwriter' danwel 'muzikaal' genoemd worden?

Ik word wel vaak beledigd doordat ze mij 'audiofiel' noemen. Mijn idee van een audiofiel is iemand met vooral hele dure kabels en non-muziek a la Norah Jones in de kast. Hoe vatten jullie het op als je audiofiel wordt genoemd?

Begrijp ik nu goed dat jullie 'singer - songwriter' danwel 'muzikaal' genoemd worden?

Nee, dat begrijp je niet goed. Ik vond singer-songwriter een verschrikkelijk woord dat tegenwoordig zo vaak wordt gebruikt in de muziek.

Audiofiel beschouw ik meer als een geuzennaam.. ;)

Hoe vatten jullie het op als je audiofiel wordt genoemd?

Ik denk dat je de term audiofiel zou kunnen vertalen als: "iemand die streeft naar een zo realistisch en natuurlijk mogelijk muziekweergave binnen de geboden omstandigheden (ruimte, akoestiek) en het gestelde budget".

Waarschijnlijk ben ik dan zelf ook een audiofiel, maar ik omschrijf me zelf liever als een muziekliefhebber, die streeft naar ... (aangevuld met de definitie van audiofiel).

"Strever naar een zo realistisch en natuurlijk mogelijk muziekweergave binnen de geboden omstandigheden (ruimte, akoestiek) en het gestelde budget" is zo'n lang woord Paul, "audiofiel" spreken de meesten gewoon makkelijker uit :D

Maar wat is toch mis met dat woord? Het heeft voor de buitenwereld een negatieve klank, dat is duidelijk. Met het vergelijkbare woord bibliofiel is dat weer niet het geval...

;)

"Strever naar een zo realistisch en natuurlijk mogelijk muziekweergave binnen de geboden omstandigheden (ruimte, akoestiek) en het gestelde budget" is zo'n lang woord Paul, audiofiel spreken de meesten gewoon makkelijker uit.

:D

Maar wat is toch mis met dat woord? Het heeft voor de buitenwereld een negatieve klank, dat is duidelijk. Met het vergelijkbare woord bibliofiel is dat weer niet het geval...

Misschien komt dat omdat een audiofiel wordt beschouwd als een soort "neuroot"? :lol: Iemand die kost wat kost dat ene apparaat in z'n bezit wil hebben omdat die n

Waarde vrienden,

Ik heb zojuist het woord "audiofiel" twintig keer achtereen uitgesproken zonder een nare smaak in de mond te krijgen. Ook voelde ik mij geen geus.

Bij mij werkt het dus niet :o

Zou het niet zo kunnen zijn dat je het aan jezelf hebt te wijten als men je audiofiel noemt? Volgens mij heb je je omgeving dan zo lang geteisterd met audiofiel getinte verhalen dat je dat etiket vanzelf krijgt opgeplakt. En dan is het geen gunstige kwalificatie, ben ik bang :rolleyes:

Maar waar maken jullie je nou druk om. Komt het zo vaak voor dat het een probleem gaat worden en deskundige hulp moet worden ingeroepen? Nee toch, zeker? En de weinige keren dat het gebeurt en je inderdaad een vieze smaak in de bek krijgt, welnu bij de nering waar je klassieke muziek betrekt zijn ook probate middeltje verkrijgbaar tegen onaangename beksmaak. Zoals daar zijn Vicks blue, pottertjes enz.

Sterkte!

Met opgewekte groet,

Dat 'audiofiel' een negatieve bijsmaak heeft, komt volgens mij door dingen als kabelgeneuzel, geklooi met dempertjes, sjoelbakstenen, cd-demagnatizers en andere kansloze, veel te dure activiteiten...

Mensen die daar niet aan mee doen (wel of geen muziekliefhebber), snappen daar echt helemaal niks van, en verklaren de audiofielen voor gek... En terecht :rolleyes:

Ik heb er geen problemen mee. Vrijwel de enigen die het woord audiofiel in de mond nemen, zijn volgens mij de audiofielen zelf.

...en non-muziek a la Norah Jones in de kast. ...

Gaat wel weer lekker kort door de bocht. Sinds wanneer is muziek geen muziek meer? Je kan het niet mooi vinden maar dat is wat anders.

Da's mijn mening Nando, dat Norah Jones non-muziek is, audiofielen denken daar vanzelf anders over.... ;)

Ah! Dus een audiofiel is iemand die van (de muziek van :D ) Norah Jones houdt, en als je er niet van houdt ben je niet audiofiel?

Kort door de bocht: Norah Jones is dus audiofiel? :huh:

Sorry dat dit belicht wordt maar ik vind het een rare uitspraak, die kant nog wal raakt.

Audiofiel wil voor mij zeggen, liefde voor audio... en sinds audio geluid betekent wil dat dus zeggen dat ik een liefde voor geluid heb en dat klopt ook nog.

Ik hoor graag mooie klanken maar zie ook graag mooie apparatuur.

Voor mij is er nix mis met het woord audiofiel.

Ook noem ik mijzelf een muziek liefhebber ondaks het feit dat ik erg weinig muziek koop, ik hou veel van muziek maar ik dat er de laaste tijd weinig boeiende (voor mij) muziek uitkomt. En wat ik wel wil hebben is vaak niet te koop.

Heb zelf iets van 200 CD's en 50 LP's.