Jump to content

Audiofiel, wat een verschrikkelijk woord...

Jamai_lover222
 Share

Recommended Posts

Een synth is een machtig instrument opzich. De hele klanksynthse theorie, en programeer kennis die darachter zit kost al een hele studie.

Groeten,

Bas

ja ?

maar hij kan zelf niet eens geluid maken :rolleyes:;)

ps: ik wil natuurlijk niet zeggen dat het geen instrument is, en zeker niet dat het geen mooie klank op een cdtje kan zetten.

ik denk zelfs dat wanneer Bach in deze tijd had geleefd , het orgel lekker had laten staan , en de dire straits van het podium af zou slaan om vervolgens zelf een vreslijk stuk muziek te gaan staan spelen achter de syntheseisers die daar opgestapeld staan , en dat via een torenhoge speaker opstelling de ruimte in had laten knallen. :D (of denk je van niet :lol:;) )

Een synth is een machtig instrument opzich. De hele klanksynthse theorie, en programeer kennis die darachter zit kost al een hele studie.

Groeten,

Bas

ja ?

En de

Guest Kraus vonBentinck

Ik vind dit maar een rare en typisch audiofiele discussie.

Bij muziek is de klank toch niet alleen zaligmakend? Muziek is een vorm van expressie die vele aspecten kent waarvan de klank er maar een is en zeker niet de belangrijkste. Ritme, hard, zacht, tempo, toonsoort, harmonie e.d. zijn veel bepalender zaken.

Een echte fluitist blaast net zo makkelijk op een rietje als een zilveren dwarsfluit, een slagwerker kan net zo goed potten en pannen, bezemstelen of bekkens gebruiken. Het instrument is immers maar een middel tot expressie. Bij uiterste verfijning kan een Guarneri of een Bechstein wel iets bijdragen maar instrumenten van iets mindere garnituur kunnen heel goed hetzelfde bereiken als het gaat om het overbrengen van gevoel.

In tegenstelling tot de muzikant en compositie is het instrument altijd maar secundair.

Iemand met een lelijke stem kan toch ook heel goed een gedicht voordragen op meeslepende of ontroerende wijze?

Dit alles geldt net zo goed voor electronische instrumenten; als je muziek kunt halen uit een koeienhoorn of boomstronk, waarom dan niet uit een luidspreker? Het beste bewijs is immers dat er voor alle denkbare geluidproducerende zaken ook composities worden geschreven.

Zo is het ook met een audioset. Wanneer de set voor een luisteraar in staat is de muziek mee te laten beleven dan is aan de voornaamste voorwaarde voldaan.

Het is daarbij ook legitiem om de klank van de set aan de smaak van de luisteraar tegemoet te laten komen. Muziekreproductie is er immers ten genoege van die ene luisteraar? Niemand anders hoeft het op die manier mooi te vinden.

Het is naief om te geloven dat een Stradivarius, waarvan de lakbeurt alleen al meer kost dan een flinke high-end set, door een paar transistortjes en papiertjes identiek kan worden gereproduceerd.

Beste Eric,

Das niet waar. De eerste synths (denk aan de minimoog, Synclavier etc.) maakten wel degelijk zelf geluid. Deze synths waren opgebouwd uit analoge oscilatoren, en analoge VCA's etc. Ze moesten zelfs gestemd worden. Later gingen er dingen veranderen. Begon met de beruchte Yamaha DX-7 (die ik utieraard ook bezit :D) die werkt volgens FM synthese. Gevolgd door de Roland D-50 dat volgens mij een van de eerste PCM synths was (ook die heb ik in mijn museum :D). LA Synthese. Later werden er echte PCM sample's gebruikt.

Ik denk serieus dat Bach helemaal uit zijn dak zou gaan als hij nu kon horen wat grootheden als bijv. Joe Zawinul allemaal op synths doen. In alles kun ej horen dat Joe Zawinul heel erg geinspireerd was door oa. Bach. Naar mijn mening ook komen de meest doorslaggevende dingen in de muziek van Bach. Bijna alles wat we nu in morderne (lichte) muziek en klassieke muziek meemaken stampt af van wat Bach lang geleden al bedacht had.

Groeten,

Bas

Tja Kraus zo werkt het voor jou en ook voor mij en en gelukkig ook voor de meeste mensen.

Maar er is nou eenmaal ook een categorie waarbij het hele spul om die muziek te reproduceren veel belangrijker lijkt dan de muziek zelf, ze besteden er iig veel meer aandacht en geld aan. Het lijkt soms wel op een wanhoopspoging om op een nogal materialistische manier die muziek te kunnen "grijpen". Nogal hopeloos omdat de muze nu eenmaal per definitie niet materialistisch is. Soort eindeloos doormieren aan het kerkgebouw en niet aan het geloof zelf toe komen. Denk dat deze categorie ook het begrip "audio hobby" de slechte naam bezorgt voor de buitenwereld.

Nieemt niet weg dat een mooi schilderij ook beter tot zijn recht komt in een mooie passende lijst en op een mooie plek opgehangen dan als los doek even tegen de wand gezet.

;)

(...) Bijna alles wat we nu in moderne (lichte) muziek en klassieke muziek meemaken stampt af van (...)

Beste Bas,

Een heel leuk taalgrapje! :P

Beste Allen,

Denken jullie dat - bijvoorbeeld - timmerlieden zich 's avonds storten op het Zagen-forum?

Of dat - zeg maar - hoveniers tot diep in de nacht via internet met elkaar discussi

Beste,

Heel kort door de bocht komt het in mijn optiek op het volgende neer. Een ware klankunstenaar (muzikant) kan me altijd raken. Of je hem nou achter een steynway vleugel zet, of een Casio keyboard. De man (of vrouw) zal mij altijd direct raken. Hoor ik bijv. Jou Zawinul over een Cosmel setje, wordt ik nog steeds direct gegrepen. Zet je een a-muzikaal persoon achter de mooiste Bosendorfer. Mijn tenen gaan nog krom. Als eht echt om de muziek gaat, en de emotie erachter, maakt het geen ruk uit op wat voor instrument er gespeeld wordt of welke set er wordt gebruikt.

Jaco Pastorius was daar een mooi voorbeeld van. iedereen dacht dat zijn typsche sound helemaal te wijten was aan zijn Fenderjazz bas, met kaalgeschuurde fret's in combinatie met een ampeg amp. Wat gebeurde er, alle freak bassisten kochten ook zo'n set, speelde op het achterste element, en trachtte net als Jacco te klinken. Totdat hij ineens in een intervieuw verscheen met een kleine Hartke amp, en (ik dacht) een totaal andere Musicman bas. Wat denk je? inderdaad hij klonk nog steeds typisch Jaco. Het is nog altijd de de persoon die het doet. Instrumenten en in de laatste stap hifi is alleen maar gereedschap om de emotie over te brengen, en geen doel opzich.

Zowel voor muzikanten als audiofielen geldt wel. Hoe beter je instrument of hifi set. Hoe groter de kick in beleving kan worden. Al kan ik nog zo goed spelen. Als je me een itnertoys basje geeft, wordt ik belemmerd door de matige klank. Geef je me een Alembic, dan wordt ik zo gedreven door de sound, dat ik beter ga spelen. Hetzelfde geld voor Organisten. Ze zullen ook weleens een schnabbel hebben op een rot orgel in rot kerk :D

Kijk al die audiofielie is leuk, en ook ik ben door het virus gegrepen. Ik vind het gewoon leuk met die spullen bzig te zijn, en mijn geluidsideaal te benaderen. Echter is mijn hifi bijlange na niet zo belangrijk als mijn muzikale passie, en dus al mijn instrumenten. Met mijn hifi heb ik geen band. Met mijn muzikale ideeen en instrumenten wel.

Groeten,

Bas

(...)

In tegenstelling tot de muzikant en compositie is het instrument altijd maar secundair.

(...)

Het is naief om te geloven dat een Stradivarius, waarvan de lakbeurt alleen al meer kost dan een flinke high-end set, door een paar transistortjes en papiertjes identiek kan worden gereproduceerd.

Waarde Kraus,

Als je de eerste quote letterlijk bedoelt, vlieg je volgens mij uit de bocht. Ik ben in het (on)gelukkige bezit van een Vier-jaargetijden-cd waarop de gehele compositie wordt gespeeld op een blokfluit. Beter bewijs tegen je stelling kan ik niet leveren :rolleyes: Werkelijk niet om aan te horen...

De laatste quote ga ik met je mee, ook al ben je daar waarschijnlijk niet van onder de indruk :P ).

Met opgewekte groet,

(...)

Heel kort door de bocht komt het in mijn optiek op het volgende neer. Een ware klankunstenaar (muzikant) kan me altijd raken. Of je hem nou achter een steynway vleugel zet, of een Casio keyboard.

(...)

Beste Bas,

Het ging bepaald niet om een klankkunstenaar, waarschijnlijk integendeel :(

Maar stel je het volgende voor.

Kerstmis 1968, Tonnetkazerne, 't Harde, in het woest en bijster land der Veluwen (volgens een zestiende eeuwse omschrijving). Ondergetekende was met een paar maten uitverkoren om in die duistere en bange dagen (de koude oorlog woedde nog volop) met zijn Centuriontank het land te beschermen tegen de rode horden. Dat was dus wachtlopen, ik geloof om het uur, met een ongeladen Uzi (dat laatste detail was staatsgeheim :ph34r: ). Balen dus in de beste traditie.

Een van de jongens had een grammofoon meegenomen met dekselluidspreker en een stel platen. Een daarvan was een lp met nummers gespeeld door ene "Wilde Willem op zijn spijkerpiano". De titel van de lp ben ik vergeten maar het zaakje klonk zoals de naam van de "artiest" vermoedde :rolleyes:

Ik za je vertellen, we hebben die lp grijsgedraaid; de hele dag door Wilde Willem, en dan uiteraard kei- en keihard. Wellicht heeft dat de vijand angst ingeboezemd en laten afzien van de gevreesde invasie, wie zal het zeggen.

Wij waren die dagen zeker geraakt door de spijkerpiano!

Kun je nagaan, 36 jaar na dato, inmiddels met hier en daar een kaalgeschuurde fret (ik weet niet eens wat dat is, maar het klinkt op mijn leeftijd heel toepasselijk :rolleyes: ) en ik zie het nog voor me.

Waarmee ik maar wil zeggen, dat wie of wat er speelt niet bepalend is of je erdoor wordt "geraakt" of niet. Dat wordt eerder bepaald door stemming, omgeving en dat soort zaken.

Met opgewekte groet,

Als je de eerste quote letterlijk bedoelt, vlieg je volgens mij uit de bocht. Ik ben in het (on)gelukkige bezit van een Vier-jaargetijden-cd waarop de gehele compositie wordt gespeeld op een blokfluit. Beter bewijs tegen je stelling kan ik niet leveren :rolleyes: Werkelijk niet om aan te horen...

Niet zeuren Dick,

Er zijn altijd van die lui die iets moois een nog mooiere draai willen geven.

Je hebt hem zelf in je handen laten duwen en gezien je mening er over draai je hem nog ook :D;)

Niet zeuren Dick,

Er zijn altijd van die lui die iets moois een nog mooiere draai willen geven.

Je hebt hem zelf in je handen laten duwen en gezien je mening er over draai je hem nog ook :D;)

Zeg De Jong, rustig aan een beetje :angry:

Punt

Tonnetkazerne... Onderaan de Knobbel... Tankboer.... 59 Tankbat!

Ouwe Stomp

Joboton (hoe verzin je deze naam),

43e Tankbataljon huzaren van Sytsema, bravo eskadron, tweede peloton, huzaar Jansen meldt zich om uit te rukken met de Centurion Mark II, 125 mm kanon.

LIchting 67-5 (met uitstel).

Ouwe stomp, inderdaad :blink:

Met opgewekte groet,

(...)

Kornet :lol:

H.Z.V. = huzaar zonder vooruitzichten :D:D:D

Maar laat ons het verleden laten rusten, de jeugd op dit forum begrijpt deze nostalgische revelaties toch niet :(

Die zijn al beledigd als ze worden uitgemaakt voor "audiofiel" :angry:

Het mocht wat...

Met opgewekte groet,

(...)

Kornet :lol:

H.Z.V. = huzaar zonder vooruitzichten :D:D:D

Maar laat ons het verleden laten rusten, de jeugd op dit forum begrijpt deze nostalgische revelaties toch niet :(

Die zijn al beledigd als ze worden uitgemaakt voor "audiofiel" :angry:

Het mocht wat...

Met opgewekte groet,

Och, met een week cel van 1.5x2.5 in de Willem 2 kazerne in Apeldoorn vanuit Nieuw Millingen, probeerden ze mij destijds mak te krijgen. :angry: Is ze niet gelukt. :ph34r::)

• 3 weeks later...
"Strever naar een zo realistisch en natuurlijk mogelijk muziekweergave binnen de geboden omstandigheden (ruimte, akoestiek) en het gestelde budget" is zo'n lang woord Paul, "audiofiel" spreken de meesten gewoon makkelijker uit :D

Maar wat is toch mis met dat woord? Het heeft voor de buitenwereld een negatieve klank, dat is duidelijk. Met het vergelijkbare woord bibliofiel is dat weer niet het geval...

;)

Juist ;) en dit heeft niks met je muzieksmaak of de waarde van je audioset te maken ook betekend het niet dat je verschrikkelijk dure kabels gebruikt.

Alleen het best mogelijke geluid uit je set te halen , niet qua decibels of de luidheid van je subwoofer, maar qua natuurgetrouwheid. :P

En dit kan ook met een setje van bijv 2000 euro :D

Marcel