erik klijnsmit Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 ... ps: het volgende probleem is dat de meeste muziek niet eens in het echt bestaat! Verklaar U nader a.u.b. hoe klinkt een syntheseiser? of een elektrische gitaar?? Zoals de artiest het wil Zoals Jaap zijn Stravinski (als hij die heeft) wil laten klinken nee, ik bedoel : hoe klinkt hij werkelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 ... ps: het volgende probleem is dat de meeste muziek niet eens in het echt bestaat! Verklaar U nader a.u.b. hoe klinkt een syntheseiser? of een elektrische gitaar?? Zoals de artiest het wil Zoals Jaap zijn Stravinski (als hij die heeft) wil laten klinken What the f*ck is een Stravinski? Bedoel je de violen van de beroemde vioolbouwer Stradivarius of is het toch wat anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 nee,ik bedoel: hoe klinkt hij werkelijk ? Je kunt bij een instrument als elctrisch gitaar of synthesizer niet zeggen:"Die klinkt zus, of zo" Zoals Ome Henk al zei, zoals de artiest dat wil. Het is net als met draaitafels/armen,element combinaties. Daarbij zeg je ook niet: Hoe klinkt een Thorens nou echt ? (voorbeeld) (teveel variabelen) Zo is 't m.i. ook met bijvoorbeeld een electrisch gitaar. Het ligt aan 't merk, type, soort versterker dat gebruikt word, de snaren,etc,etc, en uiteindelijk wie er op speelt. Dat alles zorgt voor een bepaalde klank. Neem een kerkorgel, 'amputeer' deze dusdanig dat alleen de kast met de toetsen overblijft. (dus geen orgelpijpen) ....hoe klinkt een kerkorgel dan ? Net als een gitaar of synthesizer zonder versterking. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 jullie snappen het niet. een kerkorgel is live te beluisteren, dat ding klinkt iedere keer weer hetzelfde, staat altijd in de zelfde ruimte, dus geen variabelen mogelijk PLUS dat het een instrument is dat ZELF geluid maakt dus niet afhankelijk is van een elektrische geluidsbron! een syntheseiser op zich maakt geen ENKEL geluid! hij is afhankelijk van een versterker en een speaker . dus is daarmee het geluid wat eruitkomt ook afhankelijk van de versterker en de speaker die eraan hangt. en daarmee ben je dus live net zo nat als thuis. LIVE is bij elektronische muziek niet ECHT. alleen de muziekanten zijn echt , het geluid is net zo speakerboxachtig als thuis , dus heeft geen enkele referentie. een popmuziekliefhebber kan dus nooit zeggen of zijn set neutraal klinkt etc... omdat hij simpelweg zijn muziek nooit in het echt heeft gehoord. (ik wil hier dus niet mee zeggen dat zo iemand niet van de muziek en de set kan genieten ! integendeel , als ie zijn set naar ZIJN smaak aanpast is ie klaar !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 jullie snappen het niet. een kerkorgel is live te beluisteren, dat ding klinkt iedere keer weer hetzelfde, staat altijd in de zelfde ruimte, dus geen variabelen mogelijk PLUS dat het een instrument is dat ZELF geluid maakt dus niet afhankelijk is van een elektrische geluidsbron! een syntheseiser op zich maakt geen ENKEL geluid! hij is afhankelijk van een versterker en een speaker . dus is daarmee het geluid wat eruitkomt ook afhankelijk van de versterker en de speaker die eraan hangt. en daarmee ben je dus live net zo nat als thuis. LIVE is bij elektronische muziek niet ECHT. alleen de muziekanten zijn echt , het geluid is net zo speakerboxachtig als thuis , dus heeft geen enkele referentie. een popmuziekliefhebber kan dus nooit zeggen of zijn set neutraal klinkt etc... omdat hij simpelweg zijn muziek nooit in het echt heeft gehoord. (ik wil hier dus niet mee zeggen dat zo iemand niet van de muziek en de set kan genieten ! integendeel , als ie zijn set naar ZIJN smaak aanpast is ie klaar !! Maar een acoustisch intrument (gitaar/viool) klinkt ook nooit het zelfde. Laat 2 mensen hetzlefde stuk op hezlefde intrument spelen en het klinkt anders. Dan praat ik nog niet eens over dingen zoals accoustiek, tempratuur, luchtvochtigheid. etc. Dus hoe bepaal je bij accoustische instumenten wat het ware geluid is. Dan zijn er nog semie accousten electrische en electonische instumenten. Hoe zit het ook met de vele "unplugged" stukken popmuziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 nou denk ik dat een fluit of een viool of een ander akoestisch instrument wel redelijk eender klinkt ondanks een andere omgeving of bespeler. in principe is alleen het kerkorgel een goede referentie. staat altijd op dezelfde plek, microfoonopstelling is niet close mike, etc.. maar het pronbleem is dat sommigen er gillend bij weglopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 nee,ik bedoel : hoe klinkt hij werkelijk? Hij klinkt werkelijk zoals de artiest dat wil. ik dacht dat IK eigenwijs was .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 een kerkorgel is live te beluisteren,dat ding klinkt iedere keer weer hetzelfde, staat altijd in de zelfde ruimte, dus geen variabelen mogelijk PLUS dat het een instrument is dat ZELF geluid maakt dus niet afhankelijk is van een elektrische geluidsbron! Is dat zo Erik Temperatuur is een grote variabele hoor. alleen voor de stemming van het orgel, al zijn de meeste orgelcommissies nu heel erg oplettend als het om temperatuur en luchtvochtigheid gaat. er zijn vroeger een heleboel orelkapot gestookt met hetelucht verwarming. tegenwoordig gaat het prima. veel concerten (geeft een goede luchtvochtigheid ) en geen heteluchtverwarming meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 ... ps: het volgende probleem is dat de meeste muziek niet eens in het echt bestaat! Verklaar U nader a.u.b. hoe klinkt een syntheseiser? of een elektrische gitaar?? Zoals de artiest het wil Zoals Jaap zijn Stravinski (als hij die heeft) wil laten klinken What the f*ck is een Stravinski? Bedoel je de violen van de beroemde vioolbouwer Stradivarius of is het toch wat anders? Sorry Beunky, ik vergis mij schromelijk Natuurlijk bedoel ik een Stradivarius Ik schrok al, een klassiek componist die een van mijn favorieten is zou ook instrumentenbouwer zijn geweest en ik zou het niet eens weten, dat zou wel heel erg zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 (...) Ik schrok al, een klassiek componist die een van mijn favorieten is (...) Ik dacht dat jij zo muzikaal was! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Spido, eindelijk zijn we het ergens over eens Ik vind het woord Stravinski nog een graadje erger dan het woord audiofiel. Om maar te zwijgen van zijn "muziek" Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Spido, eindelijk zijn we het ergens over eens Ik vind het woord Stravinski nog een graadje erger dan het woord audiofiel. Om maar te zwijgen van zijn "muziek" Met opgewekte groet, Jij bent niet zo van dat moderne klassiek dat soms zelf richting jazz neigt? Le Sacre Du Printemps bijvoorbeeld vind ik een erg mooi stuk, ik kan er niets aan doen Maar goed, ieder zijn smaak. Welke klassieke componisten kun jij overigens waarderen, Dick? Ik ben met name gecharmeerd van Wagner, Stravinsky, Bruckner, Mahler, Beethoven, Bhrams, Rachmaninov, Chopin en Liszt. Maar natuurlijk zijn er nog veel en veel meer die erg mooie muziek hebben geschreven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 21 december 2004 Author Report Share Posted 21 december 2004 Le Sacre vind ik toch wel fenomenaal, totale waanzin, daar kan geen Jamai tegenop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 ... ps: het volgende probleem is dat de meeste muziek niet eens in het echt bestaat! Verklaar U nader a.u.b. hoe klinkt een syntheseiser? of een elektrische gitaar?? Zoals de artiest het wil Zoals Jaap zijn Stravinski (als hij die heeft) wil laten klinken nee, ik bedoel : hoe klinkt hij werkelijk? Vrij zacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Ik ben het wel met Erik eens.. Sinds een paar maanden wordt ik elke woensdagavond blootgesteld aan live conservatorium jazz sessies, waar drum en blaaswerk onversterkt speelt. ''Zo'' klinkt het instrument... in die kroeg. In mijn kamertje vast weer anders. De 'werkelijkheid' nastreven is objectief gezien al haast onmogelijk bij 'echte' instrumenten, laat staan bij elektronische sequ versterkte apparaten. Dit maakt echter geen flaus aus: al snel (lees: dit hoeft echt geen duizenden euri te kosten) heb je een 'goede' geluidsweergave. Daarna is het meer een persoonlijke voorkeur voor klank, en wie tevreden is met z'n 'sound' moet blij zijn. Om op het onderwerp terug te komen, misschien is een audiofiel een persoon die het daar niet bij laat, maar vol onrealistische overtuiging z'n set 'echter' maakt. Ook niet erg, het zal ten slotte in zijn of haar oren steeds echter gaan klinken, maar de realiteit wordt dan wel een beetje uit het oog verloren. Ik steek die tijd en moeite, na het bereiken van 'goed' geluid liever in een paar mooie cdtjes.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 nou denk ik dat een fluit of een viool of een ander akoestisch instrument wel redelijk eender klinkt ondanks een andere omgeving of bespeler. in principe is alleen het kerkorgel een goede referentie. staat altijd op dezelfde plek, microfoonopstelling is niet close mike, etc.. maar het pronbleem is dat sommigen er gillend bij weglopen Een Dwarsfluit een Hobo een Trompet een Orgel een Viool een Contrabas en noem verder maar op wat je wilt, klinken zoals een goede muzikant dat wil. De akoestiek dan nog even buiten beschouwing gelaten. Een goede muzikant legt zijn ziel en zaligheid in het vertolken van een muziek pasage. Dat kun je, als het goed is, terdege horen aan het instrument. Het instrument echter, moet ten allenen tijde via je luidsprekers als zodanig perfect zijn te herkennen. Ook de emotie die de muziekant er in vertolkt moet je kunnen herkennen. Alleen dan hoor je het op de juiste manier. Zo sinpel is het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 jullie snappen het niet. een kerkorgel is live te beluisteren, dat ding klinkt iedere keer weer hetzelfde, staat altijd in de zelfde ruimte, dus geen variabelen mogelijk PLUS dat het een instrument is dat ZELF geluid maakt dus niet afhankelijk is van een elektrische geluidsbron! een syntheseiser op zich maakt geen ENKEL geluid! hij is afhankelijk van een versterker en een speaker . dus is daarmee het geluid wat eruitkomt ook afhankelijk van de versterker en de speaker die eraan hangt. en daarmee ben je dus live net zo nat als thuis. LIVE is bij elektronische muziek niet ECHT. alleen de muziekanten zijn echt , het geluid is net zo speakerboxachtig als thuis , dus heeft geen enkele referentie. een popmuziekliefhebber kan dus nooit zeggen of zijn set neutraal klinkt etc... omdat hij simpelweg zijn muziek nooit in het echt heeft gehoord. (ik wil hier dus niet mee zeggen dat zo iemand niet van de muziek en de set kan genieten ! integendeel , als ie zijn set naar ZIJN smaak aanpast is ie klaar !! Het is allemaal waar wat je zegt, maar niet volledig. Wat doet het proces van de opname met het geluid van akoestische instrumenten en wat doet de weergave? Wanneer zijn de microfoons neutraal geplaatst? Hoe weet je dan of je set neutraal is? En daarnaast: de speaker van de elektrische gitaar maakt deel uit van het instrument. Wat uit de speaker komt, dat is het geluid van het instrument. Iemand die alleen klassiek draait weet net zo goed of een set neutraal is als iemand die versterkte muziek draait. Beide weten het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 (...)Welke klassieke componisten kun jij overigens waarderen, Dick? (...) Iedereen, behalve Stravinski Een kleine greep waar ik regelmatig naar luister: Beethoven, Mozart, Haydn, Handel, Field (de uitvinder van de nocturne), Vivaldi, Bach (en zonen), Telemann, en een hele stoet componisten uit de Barok (Albinoni, Locatelli, Corelli, Torelli enz.). En deze lieden altegaar hebben zoveel gecomponeerd dat ik nog jaaaaaren vooruit kan Wat bij mij de keet niet in komt: Stravinski, Ravel, Mahler, Shostakovitsj, allerhande Amerikaanse componisten als Gershwin c.s., grofweg, op een paar uitzonderingen na, alles tussen 1900 en heden. Duidelijk, Beunky Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Stravinsky schreef over het algemeen dansmuziek. Nou, geef mij dan maar het orkest van Victor Sylvester, of van Syd Lawrence, of van Edmundo Ross, als het wat vlotter mag wezen. Die konden tenminste maat houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 nou denk ik dat een fluit of een viool of een ander akoestisch instrument wel redelijk eender klinkt ondanks een andere omgeving of bespeler. in principe is alleen het kerkorgel een goede referentie. staat altijd op dezelfde plek, microfoonopstelling is niet close mike, etc.. maar het pronbleem is dat sommigen er gillend bij weglopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 ... ps: het volgende probleem is dat de meeste muziek niet eens in het echt bestaat! Verklaar U nader a.u.b. hoe klinkt een syntheseiser? of een elektrische gitaar?? Beroerd & verwerpelijk ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 nou denk ik dat een fluit of een viool of een ander akoestisch instrument wel redelijk eender klinkt ondanks een andere omgeving of bespeler. in principe is alleen het kerkorgel een goede referentie. staat altijd op dezelfde plek, microfoonopstelling is niet close mike, etc.. maar het pronbleem is dat sommigen er gillend bij weglopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Nou, geef mij dan maar het orkest van Victor Sylvester, of van Syd Lawrence, of van Edmundo Ross, als het wat vlotter mag wezen. Die konden tenminste maat houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 nou denk ik dat een fluit of een viool of een ander akoestisch instrument wel redelijk eender klinkt ondanks een andere omgeving of bespeler. in principe is alleen het kerkorgel een goede referentie. staat altijd op dezelfde plek, microfoonopstelling is niet close mike, etc.. maar het pronbleem is dat sommigen er gillend bij weglopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 ... ps: het volgende probleem is dat de meeste muziek niet eens in het echt bestaat! Verklaar U nader a.u.b. hoe klinkt een syntheseiser? of een elektrische gitaar?? Beroerd & verwerpelijk ! Beste Scatman, Ik durf om 100 euro met je te wedden, dat als ik je vijf pianostukjes laat horen, waarvan 1 van de vijf gepsleed is op een synth met waanzinnige piano samples. Dat jij het verschil niet hoort. En wat een kortzichtigheid weer. Alle electrische gitaren klinken hetzelfde, en alle synths zijn hetzelfde. Ook deze twee zijn volwaardige instrumenten. Een synth is een machtig instrument opzich. De hele klanksynthse theorie, en programeer kennis die darachter zit kost al een hele studie. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts