boy2 Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Hallo allemaal. Zo heel af toe, eens per twee weken ofzo, produceren mijn speakers opeens een enorme knal. Echt enorm hard, ik heb al gevreesd voor scheuren. Het gebeurt ongeacht de aangesloten bron, ofwel, het zit op versterkersniveau, lijkt me. Echter, of het in mijn geintegreerde versterker gebeurt, of in de sub, die actief is, dat weet ik niet. De sub is dubbel aangesloten: op signaalniveau voor de thuisbios, en op spanningsniveau voor de stereo (vanaf de speakeruitgang van mijn versterker, daar filtert-ie dan de lage tonen uit, en die reduceert-ie dan tot signaalniveau ofzo). Omdat dit zo'n ongrijpbare poltergeist is, kan ik er ook niet echt mee naar een winkel ofzo. Immers, het gebeurt maar heel soms, en dan weet ik ook nog niet of het uit mijn sub of uit de fronts komt. Iemand tips? Alvast bedankt. Boy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 wanneer gebeurd het?? Inschakelen versterker of sub (of een ander apparaat)? Uitschakelen versterker of sub (of een ander apparaat)? Schakelen van bronnen? Wisselen interlinks terwijl apparatuur aanstaat? Gedurende het luisteren naar stereo of bij ht, of bij beide? Slecht contact van v.d. interlinks c.q. andere bekabeling? Ik vermoed dat het een aardlus is tussen je HT set en je stereo set of iets dergelijks of ergens een slecht contact. Moeilijk te beoordelen vanuit deze positie met deze zeer summiere informatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 16 december 2004 Author Report Share Posted 16 december 2004 Hoi Lama. Het gebeurt zo maar opeens, ongeacht het ingeschakelde bronapparaat (HT, CD, etc). De informatie is idd summier, ook voor mij... Groeten, Boy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ELSON Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 hoi, Werkt er op die bewuste momenten soms een vaat/kleding-wasser? Ik heb het ooit een met een wasmachien gehad.Statische knallen bij de schakelmomenten van de wasser groet ElSon Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Dus gedurende het luisteren van muziek of het kijken van films? edit: Elson dat zou het ook nog kunnen zijn ja (mijn optie van inschakelen ander apparaat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Heb je hem wel in een geaard stopcontact?? Hoe heb je de gedaan die 2 aansluitingen? Wel vanuit dezelfde reciever? Probeer anders eens zon de line aansluiting (HT) te spelen. Je kunt dan voor HT je fronts op large zetten, zodat het laag wel naar de sub gaat. Kijken of het probleem dan nog bestaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Treedt het effect 'zo maar' op of alleen als de versterker wat langer aan staat, dat kan duiden op een temperatuurprobleem. En wat is de frequentie van de knal? Zelf heb is zoiets ook eens bij een versterker gehad; een plotseling aanzwellend kortdurend laagfrequent signaal. Bij de tweede keer dat het gebeurde ging de versterker kapot en blies bijna een speaker op (er was al een brandlucht te ruiken bij de spreekspoel, echter bleek nog mooi 4Ohm te zijn). De lage frequentie kwam waarschijnlijk uit de voeding, die levert namelijk 100Hz rippel die rechtstreeks naar de uitgang van de versterker geschakeld kan worden als een enkele powertransistor kapot is of niet meer goed wordt aangestuurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Je kan natuurlijk beginnen om de sub eens los te koppelen en te kijken (horen ) of het nog steeds doorgaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Als de knal zo luid is lijkt het mij dat het in het laatste deel van je voorversterker of ergens in je eindversterker zit. Als het een ander apparaat zou zijn dan moet het signaal door je voorversterker en ik neem dat dat je daarvan de volumeknop daarvan niet op zeer hoge stand hebt staan. Als je een aparte voor- en eindversterker had gehad dan had de interlink tussen voor- en eindversterker punt van aandacht geweest, maar je gaf volgens mij aan dat je een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 17 december 2004 Author Report Share Posted 17 december 2004 Hallo allemaal. Bedankt voor alle adviezen. Ik zal eens kijken wat ik ermee doe, en laat jullie dat later weten. Voor de goede orde: de HT aansluiting is l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 klinkt als een verrotte elco, ik zou maar uitkijken ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 Je hebt toch geen vuurwerk in je luidsprekers he ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts