erik klijnsmit Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 forumleden, ik heb een webpagina in elkaar gezet , met daarop alle werken van Bach. De rode heb ik op cd/lp. het zijn allemaal links dus dat is leuk. later werk ik nog bij welke uitvoeringen ik allemaal heb, groeten erik ps: hier staan ze >>>>BACH<<<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Ik bezit alle door Herreweghe (op Virgin en Harmonia Mundi) op cd gezette cantates. Moet ik ze allemaal opnoemen?...hiervan vind ik Trauerode BWV 78 en Brich dem Hungrigen dein Brot BWV 39 erg mooi. Wereldlijke cantates: Peter Schreier (Kruidvat...geweldige solisten, oudbollige ensembleklank) Verder Matth Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Nix, ken de muziek van Bach helemaal niet. Zal eens kijken wat mijn moeder er van heeft staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 16 december 2004 Report Share Posted 16 december 2004 Ik ben niet zo'n Bach-fan, ik heb slechts zijn Goldbergvariationen (die ik weer wel heel mooi vind) en zijn Brandenburgse concerten. Zijn koralen mag je van mij houden, de passionen vind ik wel mooi. En zijn orgelwerkjes mag je over het algemeen ook wel houden, ik ben geen orgelfan. Ik ga nog niet zo ver dat ik zeg Bach - bacher, maar het scheelt niet veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 forumleden, ik heb een webpagina in elkaar gezet , met daarop alle werken van Bach. De rode heb ik op cd/lp. het zijn allemaal links dus dat is leuk. later werk ik nog bij welke uitvoeringen ik allemaal heb, groeten erik ps: hier staan ze >>>>BACH<<<< Ik begrijp je pagina niet helemaal. Het is een kopie (zonder bronvermelding!) van http://www.bachcentral.com/BWV/index.html, waarin je bepaalde regels een ander kleurtje hebt gegeven. Wat voor nut hep dat nou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 Brandenburgse Concerten: Reinhard Goebel (Archiv...beste uitvoering ooit gehoord)) en Akademie f Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 december 2004 Author Report Share Posted 17 december 2004 forumleden, ik heb een webpagina in elkaar gezet , met daarop alle werken van Bach. De rode heb ik op cd/lp. het zijn allemaal links dus dat is leuk. later werk ik nog bij welke uitvoeringen ik allemaal heb, groeten erik ps: hier staan ze >>>>BACH<<<< Ik begrijp je pagina niet helemaal. Het is een kopie (zonder bronvermelding!) van http://www.bachcentral.com/BWV/index.html, waarin je bepaalde regels een ander kleurtje hebt gegeven. Wat voor nut hep dat nou? voor mij is het makkelijk om te zien WAT er is en of ik het heb, later werk ik het nog bij met uitvoeringen e.d. en natuurlijk is het een kopie!! dacht je dat ik het allemaal zelf had getypt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 voor mij is het makkelijk om te zien WAT er is en of ik het heb,later werk ik het nog bij met uitvoeringen e.d. en natuurlijk is het een kopie!! dacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 Brandenburgse Concerten: Reinhard Goebel (Archiv...beste uitvoering ooit gehoord)) en Akademie f Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 voor mij is het makkelijk om te zien WAT er is en of ik het heb, later werk ik het nog bij met uitvoeringen e.d. en natuurlijk is het een kopie!! dacht je dat ik het allemaal zelf had getypt?? Dat kan dan toch net zo goed in een spreadsheet of een databeesje of een pagina op je harde schijf? Ik begrijp het publieke belang er niet van. Het is overigens wel zo netjes om een bronvermelding te hanteren wanneer je werk van een ander overneemt en dat vervolgens weer publiek maakt. Wat een geneuzel zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 december 2004 Author Report Share Posted 17 december 2004 voor mij is het makkelijk om te zien WAT er is en of ik het heb, later werk ik het nog bij met uitvoeringen e.d. en natuurlijk is het een kopie!! dacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 Alleen dat laatste klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 december 2004 Author Report Share Posted 17 december 2004 Alleen dat laatste klopt. OK nu weer on topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 De opname.Er zit een gek soort galm in het geluid, heel erg jaren 70 (hoewel het een opname uit de jaren 80 is), candlelight en Classic FM klank. Doet me denken aan bepaalde Karajan opnamen. De fluitist levert een geweldige prestatie haar fluit als een synthesiser te laten klinken (terwijl dit toch eigenlijk andersom moet zijn). Dit ligt waarschijnlijk ook aan de opname. De uitvoering is goed, maar nogal te degelijk en gladjes. Ik vind die opnamen ook verre van ideaal, maar die galm ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 ik heb slechts zijn Goldbergvariationen Van Uri Caine en deze: Zo radicaal is Bach later nooit meer aangepakt, ook niet door violist Nigel Kennedy die als toegift na een concert met heftige Jimi Hendrix-nummers altijd graag een lekker moppie Bach mag spelen. (bron www.nrc.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 De opname.Er zit een gek soort galm in het geluid, heel erg jaren 70 (hoewel het een opname uit de jaren 80 is), candlelight en Classic FM klank. Doet me denken aan bepaalde Karajan opnamen. De fluitist levert een geweldige prestatie haar fluit als een synthesiser te laten klinken (terwijl dit toch eigenlijk andersom moet zijn). Dit ligt waarschijnlijk ook aan de opname. De uitvoering is goed, maar nogal te degelijk en gladjes. Ik vind die opnamen ook verre van ideaal, maar die galm ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 Er is denk ik een misverstand: ik bedoel niet de brandenburgse concerten met Pinnock, maar een cd genaamd "3 Concerti". Concerto for Flute, Harpischord, Strings and Basso continuo in A minor BWV 1044 Concerto for Oboe, Violin, Strings and Basso continuo in C minor (gereconstrueerd naar BWV 1060 concert voor 2 clavecimbels) Concerto for Oboe d'amore, Strings and basso continuo in A major (gereconstrueerd naar BWV 1055) verder: Simon Standage op viool David Reichenberg: hobo en Lisa Beznosiuk op de fluit Deze cd klinkt stellig niet droog. Ah. Er zijn diverse CD's en doosjes met Pinnock met vergelijkbare titels, en ik dacht ten onrechte dat je hier doelde op iets met een heleboel concerten. Ik heb de opnamen die je noemt op diverse CD's; ik zal er een dezer dagen eens naar luisteren of ik erin kan ontdekken wat je bedoelt. Het concert 1060 (in de viool-hobo-versie) vind ik erg mooi, en ik kan me ook voorstellen dat je dit enigszins associeert met Classicfm of candlelight of zoiets. Het kan aan de reconstructie zelf liggen, daar is misschien een beetje geromantiseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 december 2004 Author Report Share Posted 17 december 2004 Deutsche Grammophon (Archiv) maakt trouwens zelden of nooit mooie opnamen van barokmuziek. Echt mooie opname van de Brandenburgse concerten zijn nog steeds zeldzaam. ik heb vanavond een cd van vivaldi gekocht . ook een archiv produktion. 4 jaargetijden met trevor pinnock. op authentieke instrumenten. kzal hem morgen eens beluisteren. ps: ook nog wat bach op het naxos label . wat vinden jullie van Naxos? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 17 december 2004 Report Share Posted 17 december 2004 Naxos is variabel. Er zijn fantastische series, wat repertoire betreft, heel avontuurlijk; en dit is het sterkste punt van Naxos. Er zijn maatgevende uitvoeringen, met name in Britse (bijv. Bax) en Amerikaanse (bijv. Barber) muziek. Maar de opnamekwaliteit is niet altijd zo goed. Voor liefhebbers van historische opnamen zijn er geweldige CD's op Naxos. Wat het totaalbeeld betreft, vooral repertoire, staat Naxos inmiddels ver v Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 18 december 2004 Report Share Posted 18 december 2004 Met Jan eens. Ter aanvulling: geweldige uitgaven van werken van Lutoslawski en Penderecki (al vind ik de laatste componist niet zo boeiend). En vergeet de pianoconcerten van Prokofjev niet (Wit/Paik). Qua sfeer en opnameklank superieur aan de uitgave van Philips met Gergiev en Toradze. Opnametechnisch (detail, stereobeeld en doortekening) is de Philips welliswaar beter, maar de klank op zichzelf van de Naxos cd's is warmer en melancholischer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 18 december 2004 Report Share Posted 18 december 2004 Niet dat dit zo belangrijk is (waarom schrijf ik dit), maar de Pinnock (Bach) cd bezit helemaal geen galm, maar klinkt wel erg gepolijst. Heb 'em nog eens beluisterd. Hoe die galm in mijn herinnering geslopen is weet ik niet. En de uitvoering is zo slecht nog niet. Niets zo onbetrouwbaar als herinneringen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 18 december 2004 Report Share Posted 18 december 2004 Nout, Toevallig (?) staan die 3 concerten (1044, 1055, 1060) bij mij thuis ook op Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 18 december 2004 Report Share Posted 18 december 2004 Niet dat dit zo belangrijk is (waarom schrijf ik dit), maar de Pinnock (Bach) cd bezit helemaal geen galm, maar klinkt wel erg gepolijst. Heb 'em nog eens beluisterd. Hoe die galm in mijn herinnering geslopen is weet ik niet.En de uitvoering is zo slecht nog niet. Niets zo onbetrouwbaar als herinneringen Dat was even langs elkaar heen. Maar nu "klopt" het plaatje een beetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 18 december 2004 Report Share Posted 18 december 2004 Droog kan ik het niet noemen. Die Vivaldi opnamen van Il Giardino Armonico op Teldec bijv. vind ik droog, maar ruimtelijk is het zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 december 2004 Author Report Share Posted 18 december 2004 Trouwens, die Vivaldi-opname van Pinnock is een tijd m'n favoriet geweest (Pinnocks Vivaldi werd overigens mooier opgenomen dan zijn Bach). helemaal mee eens, een plaatje van een opname , en de uitvoering kan mij zeker ook bekoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts