Jump to content

Iemand ervaring met LS kabels van QED?

Gerrit
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben niet helemaal tevreden met mijn huidige Luidspreker kabels (Ocos voor midden en hoog een gewone koperen kabel voor het laag).

Ik overweeg om QED XT400 of de QED Genesis in de bi-wiring uitvoering aan te schaffen.

Iemand die hiermee ervaring heeft?

Gerrit

O PS mijn set:

NAD voor en en eind (C160, C270) met van den hul D102 - Hybrid

NAD C541i CD speler

B&W 703 speakers

Hallo,

Ik ben niet helemaal tevreden met mijn huidige Luidspreker kabels (Ocos voor midden en hoog een gewone koperen kabel voor het laag).

Ik overweeg om QED XT400 of de QED Genesis in de bi-wiring uitvoering aan te schaffen.

Iemand die hiermee ervaring heeft?

Ja , QED klinkt een stuk scherper , als je dus dof klinkende luidsprekers hebt(laid back karakter) dan is het een goede keus.

MvG,

Haudio

Gerrit

O PS mijn set:

NAD voor en en eind (C160, C270) met van den hul D102 - Hybrid

NAD C541i CD speler

B&W 703 speakers

Succes

Hoi Gerrit,

Ik ben zelf in het bezit van de QED XT350. Deze heb ik aangeschaft ter vervanging van de Van Den Hull CS122. Ik vond die kabel namelijk een wollig karakter hebben.

Tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Voor mijn gevoel(en daar gaat het uiteindelijk om :)) sprankelt de muziek meer. Het hoog is wat gedetaileerder geworden zonder scherp te klinken. Maar ik kan me voorstellen dat als je al een behoorlijk heleder klinkende set hebt, dit niet de ideale kabel voor je is.

De combinatie met jouw set is denk ik een prima huwelijk. Je zou eens moeten proberen om een setje van die kabel mee naar huis te krijgen. Het liefst een gebruikt setje. Dan kun je zelf horen of deze jou bevalt.

Groet,

Rienk.

De B&W 703 is (in tegenstelling tot de 704) beslist niet laid back maar juist de meest uitgesproken van de 7-serie. De middentoner is een zgn. surroundless die de midden tonen erg duidelijk en schoon weergeeft. Voor stemmen is dat fantastisch mooi en super duidelijk.

Het vervelende is dat een kabel die iets vervormd en met name in midden en hoog niet voldoende schoon is door de B&W genadeloos wordt afgestraft. In feite geeft de B&W heel erg precies weer in dat gebied. Mischien wel te precies want je wordt dus geconfronteerd met de eis om de gehele keten met kwaliteitsspul in te richten. Fouten of foutjes worden nl. ook heel precies weergegeven en dan klinkt het dus voor geen meter meer.

Bijvoorbeeld een AudioLab kabel geeft in het hoog iets vervorming waardoor de 703 een beetje vals wordt (de AL is dus de vuilnisbak in gegaan). Stom genoeg doet een goedkope kabel van de Gamma het wat dat betreft een stuk beter. Maar die is weer te vlak, te weinig dynamisch (mag je ook niet verwachten voor die paar euro).

De OCOS is wel heel erg schoon en precies maar niet helemaal netjes in balans helaas. Hij versterkt het hoog iets te veel en laat het laag te weinig door. Eigenlijk is de Ocos een kabel voor een te warme set dus bv voor een Denon of een Marantz of een buizenset. Daar is de performance perfect. Hij gaat dus naar de set van mijn zoon (weet ie nog niet).

Nu ben ik dus benieuwd of het klankbeeld van de QED neutraal is of wordt er bedoeld dat de QED het hoog sterker doorgeeft? Prima dat de QED het hoog zuiver en duidelijk weergeeft (dat zoek ik dus) maar hij moet er niet de nadruk op leggen.

Andere tips zijn ook welkom trouwens. Chord mischien?

Iemand die een winkel weet waar ik mischien een setje kabels mag lenen om te proberen?

Gerrit