Jump to content

akoestisch dood

maximonster
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak

simpel...aansteken kijken of het AAAAAARRRG roept is dit niet het geval...ff doodmaken.

Geen idee..mdf is erg stevig [vanuitgaand dat je goede kwaliteit gepakt hebt] hardhout eiken maar das lastig verwerken en erg duur lijkt mij. Zou ik gaan voor beton als tweede optie [gaat over zelfbouwspeakers?!]

Exacte weergave ?

Ik bezit zelf drie paar rogers luidsprekers ls 3/5 a en ls 5/9, en moet je zeggen als er toch een luidspreker is die exacte weergave hoog in het vaandel heeft staan is het die 3/5 wel.

Ik zou me niet kunnen voorstellen dat zo'n behuizing clinisch dood moet zijn.

Immers bij muziek instrumenten is de kast een wezenlijk onderdeel .

Exacte weergave ?

...

Maar een kast van een muziekinstrument heeft een andere functie dan een luidsprekerkast.

Een luidsprekermembraan moet exact het muzieksignaal volgen en wekt daarbij de nodige reactiekrachten op die de behuizing in trilling brengt. Een slecht gedempte behuizing blijft zelfs natrillen nadat het opgenomen muzieksignaal al lang is uitgestorven.

Deze trillingen zijn niet gelijk aan het muzieksignaal en vervormen het oorspronkelijke signaal door er geluid aan toe te voegen, het kleurt dus.

Als je geluk hebt combineert de kleur mooi bij het oorspronkelijke signaal en is het resultaat best om aan te horen. Heb je pech dan heb je een slecht klinkend geheel.

Ik heb ooit de vierkante sigarenkistjes van AudioNote gehoord (simpele bezetting), wat heel erg aangenaam klonk. Maar een ongekleurd geluidsbeeld was het zeker niet.

Laat je niet kisten...

OK, als je kiest voor een kleinere paneelweergever lever je iets aan basweergave in. Maar bedenk dat bij een boxluidspreker met name de bassen worden gekleurd door de kast. Ga voor full range panelen!

fout.... ieder zijn 'shit' btw.. lage bassen in goede kasten kleuren niet, maar drukken - en dat maakt de voet was losser.

maar idd, laat je niet kisten.. en vooral niet in spekteen!

Als je begint te dansen let je op een andere manier op de muziek <_< Maar inderdaad, ieder zijn meug.

Exacte weergave ?

...

Maar een kast van een muziekinstrument heeft een andere functie dan een luidsprekerkast.

Een luidsprekermembraan moet exact het muzieksignaal volgen en wekt daarbij de nodige reactiekrachten op die de behuizing in trilling brengt. Een slecht gedempte behuizing blijft zelfs natrillen nadat het opgenomen muzieksignaal al lang is uitgestorven.

Deze trillingen zijn niet gelijk aan het muzieksignaal en vervormen het oorspronkelijke signaal door er geluid aan toe te voegen, het kleurt dus.

Als je geluk hebt combineert de kleur mooi bij het oorspronkelijke signaal en is het resultaat best om aan te horen. Heb je pech dan heb je een slecht klinkend geheel.

Ik heb ooit de vierkante sigarenkistjes van AudioNote gehoord (simpele bezetting), wat heel erg aangenaam klonk. Maar een ongekleurd geluidsbeeld was het zeker niet.

Een slecht gedempte behuizing tilt na, nadat het muzieksignaal is uitgestorven.

Sorry, maar zelfs de muren van je woning worden (minimaal) in trilling gebracht door je installatie. Daardoor kunnen je buren (soms) van onze muziek mee genieten. Niemand denkt eraan om de muren, deuren, plafonds te dempen.

En terecht. Is ook zinloos. De krachten (energie) die de chassis uitoefenen op je luisterkamer zijn zo groot dat het met lood beplaken van muren geen effect heeft. Het beplakken van je luidsprekerwanden heeft meer effect. (negatief, maar wel meer)

Dus; het maakt niet uit hoe of waarmee je de behuizing dempt, doodt of welke maatregel je ook neemt om ongewenste trillingen tegen te gaan.

Audio Note en Rogers (o.a.) hebben al tientallen jaren geleden begrepen dat het doden van kasten ook de muziek rooft van waardevolle energie en dus informatie.

Loodbitumen, marmer, centimeters dikke wanden, beton, geitenwollen sokken... Allemaal maatregelen om ongecontroleerde eigenschappen van je spulletjes te killen.

Zucht. Kwam er maar eens een fabrikant van speakers die in staat zou zijn die ongewenste kasttrillingen beheersbaar te maken ZONDER de waardevolle muziekinformatie die je set had opgewekt voor de helft om zeep te helpen.

Wat hebben audiofielen het toch zwaar :D:D:D;)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Ik begrijp deze redenatie niet helemaal. Je maakt de kast dood, zodat de energie vrijgegeven wordt aan de luisterruimte en niet omgezet wordt in trillen of warmte van de behuizing. Je wilt juist alle muziekinformatie vrij laten komen van de kast, en niet dat het opgenomen wordt.

Ik ben zelf flink bezig geweest met het dood maken van de kast, en wat mij betreft is het hoe doder hoe beter. Vandaar dat ik ook zo gecharmeerd ben van zware kasten van speksteen, beton, enz.

De buren hebben last van met name lage tonen, niet doordat de muren trillen, maar omdat die lange golven er gewoon doorheen gaan.

Ik begrijp deze redenatie niet helemaal. Je maakt de kast dood, zodat de energie vrijgegeven wordt aan de luisterruimte en niet omgezet wordt in trillen of warmte van de behuizing. Je wilt juist alle muziekinformatie vrij laten komen van de kast, en niet dat het opgenomen wordt.

Ik ben zelf flink bezig geweest met het dood maken van de kast, en wat mij betreft is het hoe doder hoe beter. Vandaar dat ik ook zo gecharmeerd ben van zware kasten van speksteen, beton, enz.

De buren hebben last van met name lage tonen, niet doordat de muren trillen, maar omdat die lange golven er gewoon doorheen gaan.

Ooooeeeee, heeeeel erg juist!!! Dempen is NIETS anders dan energie, opgewekt door je bron en versterker, omzetten in warmte. Energie die je na de demping NOOIT meer kunt benutten. Als je dus MOET dempen is dat een indicatie dat er eerder in de keten iets niet helemaal onder controle is!!!

Geluid (akoestische energie) gaat niet "door" muren heen, maar brengt (o.a.) muren in trilling. Die trillingen zijn ontzettend gering, want doordat muren relatief een enorm groot oppervlakte en massa hebben.

In dit proces wordt akoestische energie getransformeerd in mechanische energie (in feite is trillende lucht ook een vorm van mechanische energie). Doordat aan de andere kant van jou muren weer lucht is, wordt die lucht door de enorme oppervlakte van de muur in trilling gebracht. En inderdaad is dat alleen laagfrequente, en dus veel energie bevattende beweging. En dat horen je buurtjes.

Geluid gaat dus niet door kleine gaatjes in je muren heen ;) , maar dit is slechts een kwestie van energie overdracht B) .

Terug naar je speakers. Het gewicht, de constructie van zelfs de zwaarste speakerkast valt in ieder opzicht in het niet naast de massa en constructie van je muren, plafond etc.

Dus; daarom is het zo vruchteloos om op zoek te gaan naar zo zwaar gedempt mogelijke behuizingen. Zwaar gedempte kasten onttrekken een grote hoeveelheid energie die je versterker heeft gegenereerd. En hoeveel, zou je als zelfbouwer pas ervaren (opletten nu!) als je voor de gein eens een supersimpel kassie zou bouwen. Dan schrik je van de kracht en energie die je met je zware kasten om zeep helpt.

Dus daarom herhaal ik me met; zou het niet fijn zijn als er speakerbouwers zouden opstaan, die zich niet zouden concentreren in het doden/absorberen van versterker-energie & dus muziekinformatie, maar zouden concentreren op het beheersen en dus behouden van die energie!?!?!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Als ik het zo lees Erjee moet jij als fan van zo veel mogelijk geluid voor je wattjes welhaast met breedbanders in hoornconstucties spelen..

Overigens zul je verstelt staan hoeveel geluid er WEL door kleine gaatjes en kieren in muren gaat.

;)

Fehlanzeige!

Hornconstructies hebben op het gebied van efficiency inderdaad grote voordelen. Hun kasten kennen inderdaad maar zeer weinig demping. Schijnen echter weer andere minder fijne eigenschappen te hebben. (Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik hoornspeakers alleen ken van shows en tijdschriften. Ga ik dus niet te diep op in.)

Momenteel speel ik (nog steeds) met Magnepans. En die staan ook niet bekend om hun rendement ;) . Hopelijk heb ik niet de indruk gewekt dat ik 1 bepaald type speaker heb gepropageerd. Als je die indruk al gekregen zou hebben (is schijnbaar zo); dat is dus NIET waar ik op doelde!

En ik wil dus helemaal niet beweren dat Magnepans of zo perfect zouden zijn. Daar zijn andere topics flink mee in de weer :lol::lol::lol:

Dat er veel geluid door (deur)kieren en (ventilatierooster)gaten kan lekken is een feit! Had echter niks te maken met de hoeveelheid energie die in speakerkasten verdwijn of door muren wordt door gegeven aan het aangrenzende vertrek.

M.vr.gr.

Erjee.

Wil je de energie die door de achterzijde van het membraan wordt uitgestraalt ook in het totale muziekbeeld betrekken moet je er wel bedenken dat de combinatie van deze interferentie met het aan de voorzijde van het membraan afgestraalde muziek niet gelijk is aan het oorspronkelijk opgenomen signaal zoals het door de muzikant-opnametechnicus bedoeld is.

Het is een keuze of je dit accepteert of dat je toch zo puur mogelijk het oorspronkelijke signaal wil reproduceren.

Een goede luidsprekerbouwer kan door het gebruik van de aan de achterzijde afgestraalde energie goede resultaten bereiken. Bij een basreflexbehuizing wordt deze energie gebruikt om de hoeveelheid laagweergave te verhogen. Bij de eerder aangehaalde AudioNote luidsprekers werkt de kleuring van de behuizing mee om een warm en prettig geluidsbeeld neer te zetten en bij elektrostaten en magnetostaten draagt, mits goed opgesteld, het naar achter gestraalde geluid bij aan een ruimtelijk geluidsbeeld. Meestal erg plezierig om naar te luisteren maar niet getrouw aan het oorspronkelijke muzieksignaal.

Op zich niets op tegen, aan de opnamekant worden ook allerlei middelen gebruikt om bepaalde effecten aan het geluidsbeeld mee te geven, waarom zouden wij dat niet mogen doen, als we er maar van kunnen genieten.

Op zich niets op tegen, aan de opnamekant worden ook allerlei middelen gebruikt om bepaalde effecten aan het geluidsbeeld mee te geven, waarom zouden wij dat niet mogen doen, als we er maar van kunnen genieten.

Beste Richard 1,

Bij deze opmerking sluit ik me helemaal bij aan.

Wat heb je aan "juist en correct" als het allemaal geen plezier meer bereidt?

Blijft de vraag echter open staan waarom vrijwel iedere luidsprekerontwerper het geluid aan de achterkant van de conussen meent te moeten omzetten in warmte!

(Membraanspeakers hebben geen kast waar geluid in moet worden omgezet in warmte. Hebben echter weer andere problemen. Het indirecte geluid moet inderdaad met zeer veel beleid worden benut. Maar laat ons in dit topic s.v.p. niet over de voor- en nadelen van conus vs. membraanspeakers beginnen. Daar is een ander topic voor.)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Guest muziekfreak
Laat je niet kisten...

OK, als je kiest voor een kleinere paneelweergever lever je iets aan basweergave in. Maar bedenk dat bij een boxluidspreker met name de bassen worden gekleurd door de kast. Ga voor full range panelen!

Zodra ze netzoveel kunnen hebben als een conus...koop ik ze achterelkaar :D

Doodmaken van een luidsprekerkast.

Mooie discussie hoor....

De vraag is natuurlijk of de geluidstechnicus ook met zo'n 'dode' kasten heeft gewerkt toen hij het nummer afmixte.

Als hij dat niet heeft gedaan, wat ik ten stelligsdte geloof, dan heeft het volgens mij geen zin dat 'wij' dit zouden gaan moeten doen. Op die manier kunnen wij nooit horen wat hij bij het afmixen heeft gehoord....

Stof tot nadenken weer.... :confused:

Hallo Erjee,

Als we ons beperken tot speakers die wel in een kast zitten dan ontkom je er niet aan dat de wanden veren en een massa hebben. En dus resoneren die wanden op bepaalde frequenties, ze nemen energie op en geven dat op 1 bepaalde frequentie ook weer af.

Bij muziek instrumenten zoals een gitaar en een piano bepaalt dat mede de klank. Maar willen we dat bij speakers ook? Sommige mensen wel, maar de meesten toch liever niet. Je moet dus wel die resonanties dempen -> omzetten in warmte wil je ze niet horen. Ben het wel met je eens dat je de kastwanden zo min mogelijk in trilling moet brengen, dan valt er ook minder te dempen. Dat betekent dus gewoon een zo stevig mogelijke constuctie met evt. matrix verstevigingen in de kast. Of materialen nemen die heel weinig veren, zoals steen of misschien wel 20 mm staalplaat.

;)

Doodmaken van een luidsprekerkast.

Mooie discussie hoor....

De vraag is natuurlijk of de geluidstechnicus ook met zo'n 'dode' kasten heeft gewerkt toen hij het nummer afmixte.

Als hij dat niet heeft gedaan, wat ik ten stelligsdte geloof, dan heeft het volgens mij geen zin dat 'wij' dit zouden gaan moeten doen. Op die manier kunnen wij nooit horen wat hij bij het afmixen heeft gehoord....

Stof tot nadenken weer.... :confused:

Met deze redenatie kan je alleen een goed resultaat berijken als je dezelfde instalatie gebruikt als in de studio.

M.B.T. de speakerkasten, volgens mij moeten ze niet zo stijf mogenlijk zijn, maar goed in staat zijn de resonanties die optreden zo snel mogenlijk te dempen.

Ze moeten namenlijk ook in staat zijn de mechanische energie van het schassis(?) op te nemen en te dempen.

Bij plaatstaal gebeurd dit beslist niet, dit blijft zelfs zeer lang na ijlen.

Misschien is bandenrubber wel zeer geschikt.

Al zal dit wel weer andere problemen opleveren.

De meeste boxenbouwers gebruiken MDF waarschijnlijk is dit een zeer goed compromis tussen de verschillende eigenschappen van matrialen.

Frits

Hallo Erjee,

Als we ons beperken tot speakers die wel in een kast zitten dan ontkom je er niet aan dat de wanden veren en een massa hebben. En dus resoneren die wanden op bepaalde frequenties, ze nemen energie op en geven dat op 1 bepaalde frequentie ook weer af.

Bij muziek instrumenten zoals een gitaar en een piano bepaalt dat mede de klank. Maar willen we dat bij speakers ook? Sommige mensen wel, maar de meesten toch liever niet. Je moet dus wel die resonanties dempen -> omzetten in warmte wil je ze niet horen. Ben het wel met je eens dat je de kastwanden zo min mogelijk in trilling moet brengen, dan valt er ook minder te dempen. Dat betekent dus gewoon een zo stevig mogelijke constuctie met evt. matrix verstevigingen in de kast. Of materialen nemen die heel weinig veren, zoals steen of misschien wel 20 mm staalplaat.

;)

Het gebruikte materiaal en de contructie bepalen de klankkleur en het timbre van een muziekinstrument.

Daarom zal een Fender Stratocaster uit America en zijn Chinese kloon altijd verschillend klinken.

Dat geldt trouwens voor alle intrumenten.

Sommige muzikanten gaan hunb instrument dan nog eens personaliseren om een eigen onmiskenbare geluid te hebben.

Eigenlijk kan het ook niet anders dat elk luidspreker-on,twerp zijn eigen klank en karakter heeft. En niet iedereen vind daarom dezelfde luisprekers goed klinken.

Gelukkig maar......

Henri

1. Een ding begrijp ik niet: zelfs al zou je een dode kast hebben, dan zoekt de energie toch gewoon via de zwakste schakel zijn weg naar buiten? VIA DE KONUS DUS. Die 'sla je dan aan' op zijn resonantiefrequenties. De versterker probeert hem nog tegen te houden. Gevolg: vervormingen. En dat omdat wij zonodig de kast doodmaken.

2. Aangezien alles op een bepaalde frequentie resoneert, kun je er m.i. beter voor zorgen dat die

A. niet in de midrange zitten, dus: geen MDF, maar gewone spaanplaat

B. niet die tussenbalkjes en schotten; hierdoor verkleinen de trillende vlakken en dus verhogen de trillingsfrequenties naar de midrange!

Het menselijk oor is zo gevoelig in de midrange, dat een verschil van een halve dB hoorbaar is. In het laag is dit veel minder een probleem.

:ph34r: Wat de goede profs m.i. doen is de dalletjes in de freq.karakteristiek van de konus (geen enkele konus is recht) compenseren met de piekjes van de kast.

:confused: Echter wij hebben nooit de middelen als amateur om dit te doen.