Jump to content

gesloten

joopus
 Share

Recommended Posts

ik draai met a. p speakers spark III.

ik heb een baspoort aan de onderkant.

in die baspoort heb ik foam gestopt waardoor het laag veel strakker en minder boemie in mijn ruimte word.

mijn vraag luid, ik heb het idee dat het minder breed klinkt, als ik de poort dicht druk met foam, wel heb ik het gevoel dat het allemaal wat vlotter uit de speakers komt.

als je de poort dicht doet, maak je dan een gesloten systeem ;)

en doe je dan iets van de geluids waarde af <_<

in ieder geval vind ik het wat duidelijker met de poort dicht.

in die baspoort heb ik foam gestopt

als je de poort dicht doet, maak je dan een gesloten systeem ;)

en doe je dan iets van de geluids waarde af <_<

Een gesloten systeem is niet hetzelfde als een basreflexsysteem met schuim of een paar dienstsokken in de bastunnel.

Maar het klopt wel dat je dan iets van de geluids waarde af doet. ;)

Acoustisch gezien niet kortgesloten...

Spreiding ...lijkt me sterk omdat de reflexpijp afgestemd is op een bepaalde frequentie onder de 100 Hertz.

Deze frequentie is voor een " gewoon oor " meestal niet te traceren.

Een soort psychologisch/acoustisch mechanisch filter.

Het extra laag dat gecrieerd wordt door de baspoort is heeft dus geen invloed op de spreiding.

nobody.

Het is hier geen chatbox! :D

Als ik mijn poorten demp met schuim, dan knip ik als het ware een stukkie van het laag af. Het was meer een noodmaatregel voor als de speakers dichter bij de muur moesten.

Mijnsinziens ontstaat er een geval dat toch het meest weg heeft van een gesloten weergever, met sommige voordelen daarvan. Afhankelijk van de doeltreffendheid van het dichtstoppen is een soort weerstand parallel over de basdriver geplaatst.

Afhankelijk van het toeval kan er iets goeds ontstaaan maar ook een ontwerptechnisch gedrocht. Ikzelf waardeer altijd erg de prachtige definitie van het basgeluid van gesloten kasten. Het laag is weliswaar minder opvallend, maar wint vaak aan natuurgetrouwe definitie.

Eigenaars van luidsprekers met de poort aan de achterkant hebben soms last van een boemerige, vermoeide bas. Radio- Modern- laag noem ik dat dus. Daar kan de truc ontzettend bij helpen. Soms.

Jan.

Als je je hand voor een baspoort houdt,voel je bij stevige laag reproduktie altijd een verfrissende novemberwind van heen en weer bewegende hoeveelheden lucht .Als je die luchtverplaatsing met de hiervoorgenoemde audiofiele sok in de kast 'opsluit',heeft dit dan geen dempend negatief bij-effekt op de woofer en dus de laagweergave?.En indien dat zo is, wordt er bij de bouw van een gesloten kast door de ontwerper dan rekening gehouden bij de constructie van de woofer?

Bij mij op de zaak roepen we altijd; als je wilt dat het goed gebeurt,

dan moet je het zelf doen (helaas).

Dus zelf bouwen en volledig op je ruimte afstemmen. :)

Dat.....nu heb ik afgelopen zomer in het midden van het land op een doe het zelf bouw beurs( kwenie meer waar ) mogen aanhoren..

Oei,oei,oei. Ook daar werd ik echt niet vrolijk van. ( wel heel aardige mensen ) :o

Inderdaad . Je woofer heeft in het ideale geval precies de electrische eigenschappen die nodig zijn voor de soort uitvoering van de kast. Daarom is de kans op een verslechtering ook groot. Je schrijft:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

heeft dit dan geen dempend negatief bij-effekt op de woofer en dus de laagweergave?.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kan dus best het risico zijn. Maar het kan ook vrij goed uitpakken. Sommige fabrikanten leveren die proppen er gewoon bij. Dat doe je mi. niet als het helemaal wordt verpest, lijkt me. Dan is er in het ontwerp misschien rekening mee gehouden dat die dingen er ook wordt ingedaan.

Jan.

Guest muziekfreak

Lijkt mij als je een BR gaat dichten dat

A Je Max belasting een stuk minder word

B Je woofer gaat ook meer fladderen,grotere uitslag betekent ook minder strak laag in mijn oren althans.

Maar kan me wel voorstellen dat het minder word het laag wat gehoord word als strakker laag, tenslotte het laag wat uit de poort komt heb je nu niet meer alleen maar van de woofer zelf [die hier volgens niet op berekent is] zomaar een ingeving kan het fout hebben zeg het er ff bij.

;)