Jump to content

gesloten

joopus
 Share

Recommended Posts

Bij mij op de zaak roepen we altijd; als je wilt dat het goed gebeurt,

dan moet je het zelf doen (helaas).

Dus zelf bouwen en volledig op je ruimte afstemmen. :)

Dat.....nu heb ik afgelopen zomer in het midden van het land op een doe het zelf bouw beurs( kwenie meer waar ) mogen aanhoren..

Oei,oei,oei. Ook daar werd ik echt niet vrolijk van. ( wel heel aardige mensen ) :o

Die beurs was zeker niet in de ruimte waar ze op afgestemd waren? ;)

Maar zonder gekheid, op een beurs als de VAD of zo word je ook niet echt vrolijk van de demo's, dus ik denk dat dat niet zoveel zegt. Zelfbouw kan m.i. zeker concurreren met fabrieksspeakers.

ik heb het idee dat het minder breed klinkt, als ik de poort dicht druk met foam, wel heb ik het gevoel dat het allemaal wat vlotter uit de speakers komt.

als je de poort dicht doet, maak je dan een gesloten systeem ;)

en doe je dan iets van de geluids waarde af <_<

in ieder geval vind ik het wat duidelijker met de poort dicht.

Vertrouw gewoon wat meer je eigen oren!

Als je het idee hebt dat het "smaller" klinkt, na het dichten van de poort...

Waarom geloof je jezelf dan niet?

Tuurlijk; die twijfel heeft IEDEREEN wel eens. Maar jou bevindingen klinken in ieder geval allemaal heel herkenbaar en navolgbaar.

De VERANDERING na het dichten zorgen inderdaad voor een ander karakter van je speaker. Een aantal eigenschappen van het bass chassis worden door die verstopte poort dusdanig beinvloedt, dat het resultaat van de verandering weer een kwestie van afwachten is.

Een (wat mank) vergelijk met de autowereld; als je je nieuwe wagen "te pittig" vindt, dan kun je bijvoorbeeld de handrem een beetje aan trekken. Wordt ie wat kalmer van. Of in de "2" weg rijden. Issie minder nerveus.

Ik geef toe; een heel mank vergelijk, maar net zo "fout" als de truuk met de sok.

De fabrikant had geen pluggen mee geleverd. Dus ging die er tijdens de ontwikkeling van de chassis ervan uit dat dit in jou luisterruimte ook niet hoeft.

HET nadeel van vrijwel iedere luidsprekerbouwer; het standaard inbouwen van compromissen!

Als je aan zijn ontwerp gaat sleutelen... dan zijn de gevolgen op trial&error gebaseerd. In de meeste gevallen komt er minder (storende) bass en een smaller geluidsbeeld uit. Dus welke winst heeft die verandering je nu opgebracht?

Blijkbaar heb je te weinig controle in het laag. En de speaker krijgt de schuld. Niet helemaal eerlijk lijkt me. Beter is, om de oorzaak van de geringe controle in het (sub)laag elders te zoeken ;) .

Succes!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Lijkt mij als je een BR gaat dichten dat

A Je Max belasting een stuk minder word

B Je woofer gaat ook meer fladderen,grotere uitslag betekent ook minder strak laag in mijn oren althans.

A: Je zal het volume misschien wat hoger zetten om het laag te compenseren.

Bovendien zal je, als het geluid goed en strak is, geneigd zijn het geluid harder te willen zetten. Krijg je de aandrang het volume lager te willen zetten is er iets goed mis, is het niet met de buren dan wel met je set.

B: bij een gesloten behuizing zal bij de resonantiefrequentie een woofer een grotere uitslag maken dan bij een basreflex. Onder de resonantiefrequentie is een gesloten behuizing juist beter gedempt. Een dichtgestopte basreflexbehuizing heeft meestal een redelijk lage Q.

Inderdaad . Je woofer heeft in het ideale geval precies de electrische eigenschappen die nodig zijn voor de soort uitvoering van de kast. Daarom is de kans op een verslechtering ook groot. Je schrijft:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

heeft dit dan geen dempend negatief bij-effekt op de woofer en dus de laagweergave?.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kan dus best het risico zijn. Maar het kan ook vrij goed uitpakken. Sommige fabrikanten leveren die proppen er gewoon bij. Dat doe je mi. niet als het helemaal wordt verpest, lijkt me. Dan is er in het ontwerp misschien rekening mee gehouden dat die dingen er ook wordt ingedaan.

Jan.

Dat bedoel ik dus

Ik heb diverse zelfbouwsystemen beluisterd, ongetwijfeld met de beste bedoelingen in elkaar geschroefd, maar een enkeling weet het op een "goede" manier te doen. Objectiviteit is meestal ver te zoeken bij zelfbouwers.....(ik zeg meestal dus niet altijd ;) )

Ook op die bewuste DIY beurs in Apeldoorn werden er dingen gedemonstreerd die niet echt het "aanhoren" waard waren, terwijl de bouwers er ontzettend :) trots :) naast stonden.

Tsja.........! ;):)

Ik heb diverse zelfbouwsystemen beluisterd, ongetwijfeld met de beste bedoelingen in elkaar geschroefd, maar een enkeling weet het op een "goede" manier te doen. Objectiviteit is meestal ver te zoeken bij zelfbouwers.....(ik zeg meestal dus niet altijd ;) )

Ook op die bewuste DIY beurs in Apeldoorn werden er dingen gedemonstreerd die niet echt het "aanhoren" waard waren, terwijl de bouwers er ontzettend :) trots :) naast stonden.

Dat vind ik dus weer een k*t opmerking, zo kan ik het ook....

Ik heb genoeg systemen gehoord die duur aangeschaft zijn bij de hi-end dealer of 2ehands bijelkaar verzameld zijn uit oude meuk (met name oude B&W en oude KEF, ###### toch een keer op met de B110!) Die ook helemaal niks waren, maar dan ook helemaal niks. Waar de eigenaar trots bij staat van: vroeger kostte dit wel 15000 gulden (!).

Ik ben op die bewuste beurs in Apeldoorn niet geweest en je zal gelijk kunnen hebben dat het niet optimaal, of helemaal niet klonk. Maar dat heb ik ook met 99.9% van de fabrieks systemen. Dus om het af te schuiven op amateurisme en het klinkt al snel goed als je het zelf hebt gemaakt vind ik onder de maat.

Guest muziekfreak

Bouw elf eens een topsysteem...ga op een beurs staan..9van de 10 systemen klinken voor geen meter op een beurs man. Zet eens in je huiskamer neer..wat gebeurt erdan...9 van de 10 klinken geweldig...gek heh :o

Ook op die bewuste DIY beurs in Apeldoorn werden er dingen gedemonstreerd die niet echt het "aanhoren" waard waren, terwijl de bouwers er ontzettend  :) trots :)  naast stonden.

Dat vind ik dus weer een k*t opmerking, zo kan ik het ook....

Ik heb genoeg systemen gehoord die duur aangeschaft zijn bij de hi-end dealer of 2ehands bijelkaar verzameld zijn uit oude meuk (met name oude B&W en oude KEF, ###### toch een keer op met de B110!) Die ook helemaal niks waren, maar dan ook helemaal niks. Waar de eigenaar trots bij staat van: vroeger kostte dit wel 15000 gulden (!).

Ik ben op die bewuste beurs in Apeldoorn niet geweest en je zal gelijk kunnen hebben dat het niet optimaal, of helemaal niet klonk. Maar dat heb ik ook met 99.9% van de fabrieks systemen. Dus om het af te schuiven op amateurisme en het klinkt al snel goed als je het zelf hebt gemaakt vind ik onder de maat.

Het is enig om te lezen dat U beiden het de facto roerend eens zijn. ;)

Bij mij op de zaak roepen we altijd; als je wilt dat het goed gebeurt,

dan moet je het zelf doen (helaas).

Dus zelf bouwen en volledig op je ruimte afstemmen. :)

Dat.....nu heb ik afgelopen zomer in het midden van het land op een doe het zelf bouw beurs( kwenie meer waar ) mogen aanhoren..

Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking "Het is al gauw goed"

Op die bewuste dag in Apeldoorn werden speakers gedemonstreerd die, door goedwillende mensen met de beste bedoelingen in elkaar waren gezet, door de bouwers waarschijnlijk zeer werden gewaardeerd.

Oei,oei,oei. Ook daar werd ik echt niet vrolijk van :o

:(

En toch blijft het leuk om er , met te hoge verwachtingen , naar toe tegaan om daarna teleurgesteld af te druipen.

Volgende bijeenkomst ga je gewoon weer. :D

Ik heb ook enkele zelfbouwprojecten bij zelfbouwers thuis mogen beluisteren, ik zal geen namen noemen, ik werd er niet blij van, maar blijkbaar heb ik een andere referentie <_<

Kom gerust eens bij me langs, ik heb 2 zelfbouw systemen voor je klaar staan. :)

Wanneer je sokken of schuimplastic in de basreflexpoort stopt ben je het effect van die baspoort kwijt, en zal de kast zich gedragen als gesloten kast. Dit betekend dat de extra bas"piek" van de poort vervalt. Dit kan bij teveel laag zoals bij Jopus een oplossing zijn.

Maar nou iets anders ..... de bundel limonaderietjes in een Scanspeak Reference... wat is daar nou de bedoeling van. Werkt dit, wat doet het en en wat is de werking.???? :confused:

Wanneer je sokken of schuimplastic in de basreflexpoort stopt ben je het effect van die baspoort kwijt, en zal de kast zich gedragen als gesloten kast. Dit betekend dat de extra bas"piek" van de poort vervalt. Dit kan bij teveel laag zoals bij Jopus een oplossing zijn.

Maar nou iets anders ..... de bundel limonaderietjes in een Scanspeak Reference... wat is daar nou de bedoeling van. Werkt dit, wat doet het en en wat is de werking.???? :confused:

Volgens mij hetzelfde als dat met die Geitenwollensokken. :blink::confused:

Maar volgens mij het beste bewijs dat

ik draai met a. p speakers spark III.

ik heb een baspoort aan de onderkant.

in die baspoort heb ik foam gestopt waardoor het laag veel strakker en minder boemie in mijn ruimte word.

mijn vraag luid, ik heb het idee dat het minder breed klinkt, als ik de poort dicht druk met foam, wel heb ik het gevoel dat het allemaal wat vlotter uit de speakers komt.

als je de poort dicht doet, maak je dan een gesloten systeem ;)

en doe je dan iets van de geluids waarde af <_<

in ieder geval vind ik het wat duidelijker met de poort dicht.

Een gesloten speaker heeft een strakker laag maar het klinkt minder vol (boemerig). Vandaar dat een reflex speaker bij mij niet de voorkeur heeft. Je haalt ook meer rendement uit een gesloten kast. Verder voel je het laag van een reflex speaker als het tegen de muur staat. Bij een gesloten type niet, ik heb het ervaren. Het geboem zorgt voor een voelbaar laag, het strakkere laag voor een betere natuurlijke weergave. Het reflex systeem wordt toegepast op goedkopere speakers, om het laag voller te doen lijken.

Een tip is, laat de basreflex speakers zo ver mogelijk van de muur, om zo boemen te voorkomen.

Eenmaal een gesloten speaker te hebben gehoord, wil je nooit meer terug naar reflex. Maar er zijn natuurlijk hele goede dure reflex speakers die wel goed klinken.

Je kan er natuurlijk ook een oliebol in stoppen :)

Limonaderietjes?

Aan een ontwerp moet je niets veranderen, wat speakers betreft dan.

......Een tip is, laat de basreflex speakers zo ver mogelijk van de muur, om zo boemen te voorkomen......

Mijn basreflex weergevers staan zo'n 30 cm van de muur......en van het vernoemde " boemen " is bij mij absoluut geen spraken.

......Eenmaal een gesloten speaker te hebben gehoord, wil je nooit meer terug naar reflex......

Dit is een kwestie van smaak....ik heb beiden kunnen uit proberen en ik blijf liever bij de reflex...want ik hou van laag met " ballen "....

.....Maar er zijn natuurlijk hele goede dure reflex speakers die wel goed klinken.....

Mijn reflex weergevers waren niet echt duur als ik zo eens lees wat men hier uitgeeft aan weergevers.....mijn P12 van Magnat waren destijds fl. 2600,- een paar......ik vindt dat een redelijke prijs als afsluiter van je set

--Hans.

Eenmaal een gesloten speaker te hebben gehoord, wil je nooit meer terug naar reflex. Maar er zijn natuurlijk hele goede dure reflex speakers die wel goed klinken.

Ha Zaffel,

Ik ben sinds een half jaar ook eigenaar van een groot gesloten systeem. En na een tijdje ben ik echt gaan beseffen dat er heel veel bass-reflex systemen zijn die ontzettend boemen en pieken in het laag vertonen. Ik blijf nog wel even bij het gesloten princiepe! :)

mvg, PD B)

Het is in zekere zin wel een reactie op iets en tegelijk is het zo goed, dat zeker 85 % van de luidsprekers ermee werkt.

Dat wil niet zeggen, dat het geen minpunten zou hebben.

De reactie bestaat eruit, dat je eigenlijk een soort turbo hebt geinstalleerd op de weergave in het laag. In de omgeving van de resonantiefrequentie gaat er een prop lucht die zich in de poort heen en weer beweegt, in het ritme van de woofer meestralen als een 2e basweergever.

De prop beweegt in tegenfase met de conus van de woofer en zorgt behalve voor een beter rendement in het laag, ook voor een groter frequentiebereik daarzo.

De primaire energiebron blijft de woofer, de prop reageert op wat de woofer hem aan resonantiekansen aanbiedt. Het hangt ook nog af van de hoeveelheid lucht die in de kast zit opgesloten, want op de veerkracht daarvan resoneert de massa van de prop lucht. Dat resonantie proces is een wat grover gebeuren dan de conusbeweging zelf, want de prop wordt via de ingesloten luchthoeveelheid aangestoten. Er die beweegt eigenlijk al wat mee in het hele spel, wordt immers continue in het resonantie- ritme gecomprimeerd en geexpandeerd. Vrij complexe situatie, die zoals ik al zei , grover is dan de conusbeweging. Dat is een van de zwaktes van het systeem mi.

Jan.