Jump to content

gesloten

joopus
 Share

Recommended Posts

Wanneer je sokken of schuimplastic in de basreflexpoort stopt ben je het effect van die baspoort kwijt, en zal de kast zich gedragen als gesloten kast. Dit betekend dat de extra bas"piek" van de poort vervalt. Dit kan bij teveel laag zoals bij Jopus een oplossing zijn.

Maar nou iets anders ..... de bundel limonaderietjes in een Scanspeak Reference... wat is daar nou de bedoeling van. Werkt dit, wat doet het en en wat is de werking.???? :confused:

Limonaderietjes?

Aan een ontwerp moet je niets veranderen, wat speakers betreft dan.

mee eens :D

ik draai met a. p speakers spark III.

ik heb een baspoort aan de onderkant.

in die baspoort heb ik foam gestopt waardoor het laag veel strakker en minder boemie in mijn ruimte word.

mijn vraag luid, ik heb het idee dat het minder breed klinkt, als ik de poort dicht druk met foam, wel heb ik het gevoel dat het allemaal wat vlotter uit de speakers komt.

als je de poort dicht doet, maak je dan een gesloten systeem ;)

en doe je dan iets van de geluids waarde af <_<

in ieder geval vind ik het wat duidelijker met de poort dicht.

Een gesloten speaker heeft een strakker laag maar het klinkt minder vol (boemerig). Vandaar dat een reflex speaker bij mij niet de voorkeur heeft. Je haalt ook meer rendement uit een gesloten kast. Verder voel je het laag van een reflex speaker als het tegen de muur staat. Bij een gesloten type niet, ik heb het ervaren. Het geboem zorgt voor een voelbaar laag, het strakkere laag voor een betere natuurlijke weergave. Het reflex systeem wordt toegepast op goedkopere speakers, om het laag voller te doen lijken.

Een tip is, laat de basreflex speakers zo ver mogelijk van de muur, om zo boemen te voorkomen.

Eenmaal een gesloten speaker te hebben gehoord, wil je nooit meer terug naar reflex. Maar er zijn natuurlijk hele goede dure reflex speakers die wel goed klinken.

Je kan er natuurlijk ook een oliebol in stoppen :)

ook weer mee eens. :D

Wanneer je sokken of schuimplastic in de basreflexpoort stopt ben je het effect van die baspoort kwijt, en zal de kast zich gedragen als gesloten kast. Dit betekend dat de extra bas"piek" van de poort vervalt. Dit kan bij teveel laag zoals bij Jopus een oplossing zijn.

Maar nou iets anders ..... de bundel limonaderietjes in een Scanspeak Reference... wat is daar nou de bedoeling van. Werkt dit, wat doet het en en wat is de werking.???? :confused:

Heb zelf,ook al heb ik niet al te veel last van een te prominent aanwezig laag,is wat proefjes gedaan met de sok en de geadviseerde rietjes. Na afsluiting vd poort mbv een sok had ik dezelfde ervaringen als de topicstarter.Klonk wat minder breed allemaal,niet verwonderlijk als je beseft dat in mijn geval de baspoort achterop de speaker zit en achterwand reflecties (muur) nu minder plaatsvinden.Eigenlijk vond ik het totale geluidsbeeld nogal levenloos geworden.Toen bos rietjes genomen,van die dikke van Blokker ,e1.59 voor 225 stuks in vier spannende audiofiel verandwoorde kleuren.Een paar bundels passend gemaakt van 4 cm en een paar van 8cm ,isolatie tape erom en klaar.Bas nu veel beter en natuurlijker ,geen zompig klankbeeld en een voldoende diep klankbeeld.Maar het gekke is ,dat ik toen ik muziek beluisterde waar nauwelijks laag in zat,ik lette er dus niet op ,het mij opviel dat juist deze muziek aanzienlijk beter was gaan klinken.Heb het bijv over een hele dunne hoge sopraanstem met hele lichte piano begeleiding,piano en stem klonken duidelijk helderder van klank .Al waren de verschillen klein ,mijn voorkeur ging in deze nog naar de versie van 4 cm ,zou ik meer last van t laag hebben gehad dan zou de langere versie meer baten(filtert iets meer laag weg).Verklaren kan ik het niet ,maar het resultaat is wat telt. Groet,Paul

Heb zelf,ook al heb ik niet al te veel last van een te prominent aanwezig laag,is wat proefjes gedaan met de sok en de geadviseerde rietjes. Na afsluiting vd poort mbv een sok had ik dezelfde ervaringen als de topicstarter.Klonk wat minder breed allemaal,niet verwonderlijk als je beseft dat in mijn geval de baspoort achterop de speaker zit en achterwand reflecties (muur) nu minder plaatsvinden.Eigenlijk vond ik het totale geluidsbeeld nogal levenloos geworden.Toen bos rietjes genomen,van die dikke van Blokker ,e1.59 voor 225 stuks in vier spannende audiofiel verandwoorde kleuren.Een paar bundels passend gemaakt van 4 cm en een paar van 8cm ,isolatie tape erom en klaar.Bas nu veel beter en natuurlijker ,geen zompig klankbeeld en een voldoende diep klankbeeld.Maar het gekke is ,dat ik toen ik muziek beluisterde waar nauwelijks laag in zat,ik lette er dus niet op ,het mij opviel dat juist deze muziek aanzienlijk beter was gaan klinken.Heb het bijv over een hele dunne hoge sopraanstem met hele lichte piano begeleiding,piano en stem klonken duidelijk helderder van klank .Al waren de verschillen klein ,mijn voorkeur ging in deze nog naar de versie van 4 cm ,zou ik meer last van t laag hebben gehad dan zou de langere versie meer baten(filtert iets meer laag weg).

Zoals zo vaak geldt ook het verstoppen van een bass reflexpoort; Deze wijziging is slechts een verandering en maar zelden een verbetering.

De oorzaak van het zompige en boemerige laag ligt niet bij de poort, maar elders.

En het vinden van de oorzaak is nu net wat je zou moeten doen. Niet slechts het bestrijden van de symptomen....

En da's moeilijker :rolleyes: .

Groet,

Erjee.

ik heb met mijn scanspeak ultimo (met focal tweeter) ook het probleem dat het laag snel overheerst, en dat in een ruimte van in totaal 60 m2

heb nu de poort die zich helaas aan de achterzijde bevindt voor een deel gedempt met een rolletje noppenschuim, werkt op zich prima

nu ben ik als surroundspeakers een paar reference monitorkasten met hierin de ss 18w8546 aan het bouwen en het orginele ontwerp gebruikt in de baspoort ook rietjes, ga dit ook eens proberen daar ook hier weer de baspoort aan de achterzijde zit

ik heb met mijn scanspeak ultimo (met focal tweeter) ook het probleem dat het laag snel overheerst, en dat in een ruimte van in totaal 60 m2

heb nu de poort die zich helaas aan de achterzijde bevindt voor een deel gedempt met een rolletje noppenschuim, werkt op zich prima

Wat let je om de poort naar de voorkant te verplaatsen? Het werkt prima bij mijn Ultimo. :)

Zoals zo vaak geldt ook het verstoppen van een bass reflexpoort; Deze wijziging is slechts een verandering en maar zelden een verbetering.

De oorzaak van het zompige en boemerige laag ligt niet bij de poort, maar elders.

En het vinden van de oorzaak is nu net wat je zou moeten doen. Niet slechts het bestrijden van de symptomen....

En da's moeilijker :rolleyes: .

Groet,

Erjee.

Mee eens, dichtstoppen van de poort is slechts een noodmaatregel, en zeker geen verbetering.

Een poort heeft gewoon ruimte nodig, vind ik eigenlijk vaak gelden voor speakers in het algemeen, en dat wordt niet altijd genoeg gegeven.

Met de rietjes stop je de poort dus NIET dicht..... Hij blijft vrijwel zo open als hij was.

De werking berust volgens mij dus op de hogere luchtweerstand omdat de lucht nu door de rietjes moet.

De rietjesoplossing is, zoals hierboven beschreven, een standaard oplossing van Scanspeak.....

:)

Met de rietjes stop je de poort dus NIET dicht..... Hij blijft vrijwel zo open als hij was.

Ik dacht dat de rietjes werden gebruikt om het geruis van de poort te verminderen..

Zou kunnen, de snelheid van de lucht wordt tenslotte lager.... :unsure:

even een glas fristi voor plaatsen en kijken of deze sneller leeg is :D

even serieus, ik wil de basreflexpoort niet naar de voorzijde verplaatsen daar ik de kasten heb laten fineren en hier geen beschadigingen aan wil hebben

misschien dat variatie van de lengte van de baspijp een oplossing is, je gaat dan wel met de afstemming van de woofer aan de gang maar dat doe je met het dichtstoppen van de pijp ook

Wat let je om de poort naar de voorkant te verplaatsen? Het werkt prima bij mijn Ultimo. :)

Er komen ook middentonen door de poort. Met de poort aan de achterkant heb je daar minder last van dan met de poort aan de voorkant.

Er komen ook middentonen door de poort. Met de poort aan de achterkant heb je daar minder last van dan met de poort aan de voorkant.

Dat is bij mijn Ultimo dus ni

Dat is bij mijn Ultimo dus ni

Hoe heb jij dat dan verholpen?

Ik denk dat er genoeg demping in de kast zit. Voordat ik de verplaatsing aandurfde heb ik de output van de poort gemeten, was bang voor een eventueel middengebied, maar boven de 150 Hz viel het snel af.

Richard ,ik meldde eerder juist verbetering te ontdekken bij lichte muziek met weinig laag in combinatie met rietjes in de baspoort.Zou het kunnen dat de midden/laagtonen uit de achterbaspoort die tegen een muur oid worden gereflecteerd het geluidsbeeld uit de tweeter en de whoofer verstoren,ik zou geen andere reden kunnen verzinnen waarom ik juist bij wat lichte" fijn besnaarde ''muziek de verbetering waarneem. Groet ,Paul

Het zou ook kunnen dat het membraan van de woofer bij een gesloten kast beter gedempt wordt. Bij de resonantiefrequentie dempt een basreflex wel beter dan een gesloten kast maar onder de resonantiefrequentie dempt een gesloten kast weer beter.

Een betere demping laat de woofer minder grote slagen maken, die bij frequenties onder de resonantiefrequentie toch weinig uithalen. middentonen worden dan ook minder gemoduleerd door die grote uitslagen. Speel je luider gaat de lengte van de spreekspoel ten opzichte van de dikte van de poolplaat ook meespelen, de spreekspoel verlaat dan het optimale magnetische veld. Maar bij normale huiskamerniveau's lijkt me niet dat het een rol speelt.

Het is maar een mogelijke verklaring, of het in jouw geval ook een rol speelt weet ik niet. De verstorende reflecties van middentonen tegen de achterwand zou zeker een rol kunnen spelen, rietjes dempen die dacht ik ook wel behoorlijk, net als een goede interne demping zoal cgm in zijn Ultimo's heeft.