Jump to content

Tegelen

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

rammelende speakers........

ik werk in een fabriek en daar zijn sommige muren betgeld maar omdat d ehele fabrke heeeeeel zachtjes trilt is in de loop der jaren de lijm losgelaten en af en toe donderen de tegeltjes van de muur...........

dus denk niet dat het een succes is.....

bedenk ook dat zwaarder en massiever niet altijd de juiste weg is........

rammelende speakers........

ik werk in een fabriek en daar zijn sommige muren betgeld maar omdat d ehele fabrke heeeeeel zachtjes trilt is in de loop der jaren de lijm losgelaten en af en toe donderen de tegeltjes van de muur...........

dus denk niet dat het een succes is.....

bedenk ook dat zwaarder en massiever niet altijd de juiste weg is........

Ik ben nu bezig met rondhoutjes die ik tussen de zijwanden klem. Geeft al een goed resultaat!! :)

Normaal plak je meestal

Wanneer je de wanden van een speakerkast als flexibel beschouwd, helpen alle dwarsverbindingen om die stijver te maken. Stokjes hebben de eigenschap om de trillinllende wand op een punt vast te houden, hierdoor ontstaat dan een hogere trillingsfrequentie.

Een matrix systeem zoals B&W toepast maak de wanden over een grotere lengte vast hierdoor ontstaan allemaal kleine wandjes die echt veel stijver zijn.

Een dubbele kast met zand tussen de wanden werkt ook erg goed.

Dubbel loodbitumen plakken werkt meestal niet, omdat de zelfklevendelijm niet op een vorige laag loodbitumen plakt.

Er is ook dikker loodbitumen dit kun je ook gebruiken. Loodbitumen op je units plakken helpt ook ernorm. Ik heb die tip eens bij Hobo gekregen, en nadien op al m'n luidsprekers toegepast. Om een of ander reden klinkt het geluid m

Wat is het nu, omhoog of omlaag? :(

Ik heb er nu 2 balken in het midden van de kast zitten. Als ik klop op de kast klinkt de kast daar duidelijk doffer, dus dat lijkt mij lager? <_<

Het zijn monitors, dus ik wil er nog

De algemene opvatting van stijver is beter (kastwanden) lijkt me niet altijd goed.

Mijn vroegere spaanplaat-speakers klonken warm, mijn huidige mdf-speakers minder warm. Maar dat kan aan de eenheden liggen.

Ik heb eens in een Elektuur/speakerspecial de grafiekjes met de dempingskarakteristieken naast elkaar gezien. Je ziet met spaanplaat meer resonanties in het laag; het mdf is schoner in het laag, echter de resonanties lijken 'verschoven' naar het middengebied.

Het menselijk oor is vele malen gevoeliger voor (resonanties in) het middengebied!

Een paar dB erbij op 500 Hz-2kHz is hoorbaarder dan 10dB resonanties in het laag.

Wel is mdf veel beter en mooier af te werken.

Verder zou je op je gehoor moeten vertrouwen. Beklop eens een aantal verschillen materialen en hou je oor erbij. Welke vind je het mooist? Welke klinken koud of warm? Op die manier kun je je speakers een beetje voicen. Neutraal of doods bestaat m.i. niet. Ieder materiaal zal hoe dan ook op een bepaalde frequentie gaan resoneren.

Als zwaarder=beter zou gelden dan zouden alle high-end speakers loodzwaar zijn.

Deze procedure wordt door vele high-end ontwerpers gebruikt. Sommige komen zelfs met licht materiaal, zoals Elac, Totem en Piega. Maar ja, die kunnen de relatieve piekjes van de kast, en de relatieve dalletjes van de konus, tegen elkaar weg laten vallen. Zij hebben uitgebreidere meetapparatuur (en meer tijd&geld) dan wij hobbyisten.

Voor de wanden denk ik nu toch aan beton, met als voordeel 2 materialen en de goede eigenschappen zoals gemeten door Martin HSI.

Het is algemeen bekend dat een sandwich van twee of meer verschillende dunne lagen veel effectiever is dan toepassing van 1 dikke laag, ongeacht welk materiaal het ook is (uitgezonderd gietprodukten, die op zich al een mengsel van meerdere materialen zullen zijn).

Het heeft namelijk allemaal niet enkel te maken met resonanties van kastwanden of -delen, maar ook met geluiddoorlatendheid.

Het in de kast opgewekte geluid komt onherroepelijk DOOR de wanden naar buiten. Vet gekleurd natuurlijk.....

Door een wand op te bouwen uit twee of meer materialen met nogal verschillende doorlaatkarakteristieken (favoriet is bijvoorbeeld mdf in combinatie met bitumen of dubbelwandig met zand/lood ertussen), ontstaat een beduidend lagere geluiddoorlatendheid dan opbouw uit 1 laag mdf, al is het 90mm dik. Beton presteert ook bepaald niet gunstig op het gebied van geluiddoorlatendheid. Het laag ondervindt er plaatselijk heel weinig hinder door.

Je kunt een leuke sandwich bouwen van huis-tuin-keukenspul en een voor geluid nagenoeg ondoordringbare bari

Voor de wanden denk ik nu toch aan beton, met als voordeel 2 materialen en de goede eigenschappen zoals gemeten door Martin HSI.

Het is algemeen bekend dat een sandwich van twee of meer verschillende dunne lagen veel effectiever is dan toepassing van 1 dikke laag, ongeacht welk materiaal het ook is (uitgezonderd gietprodukten, die op zich al een mengsel van meerdere materialen zullen zijn).

Het heeft namelijk allemaal niet enkel te maken met resonanties van kastwanden of -delen, maar ook met geluiddoorlatendheid.

Het in de kast opgewekte geluid komt onherroepelijk DOOR de wanden naar buiten. Vet gekleurd natuurlijk.....

Door een wand op te bouwen uit twee of meer materialen met nogal verschillende doorlaatkarakteristieken (favoriet is bijvoorbeeld mdf in combinatie met bitumen of dubbelwandig met zand/lood ertussen), ontstaat een beduidend lagere geluiddoorlatendheid dan opbouw uit 1 laag mdf, al is het 90mm dik. Beton presteert ook bepaald niet gunstig op het gebied van geluiddoorlatendheid. Het laag ondervindt er plaatselijk heel weinig hinder door.

Je kunt een leuke sandwich bouwen van huis-tuin-keukenspul en een voor geluid nagenoeg ondoordringbare bari

Wat vinden jullie eigenlijk van Egaline (gebruikt bij vlak afstorten van vloeren) als kastbekleding? :confused:

Het is een soort zelfvoegend beton / cement voor onder b.v. tegelvloeren en wordt daarom mooi vlak, dus er kan nog loodbitumen over.

Egaline is erg zacht en breekbaar, ik denk dat het niet op de kast hecht. Het zal dus in brokstukken onder in je kast komen te liggen.

Tijdens het slopen van de ronde hoeken in het stukwerk van mijn luisterkamer, kwam ik een ontzettend harde onderlaag tegen. Dit spul zou je moeten gebruiken. Ik heb alleen geen idee wat het is. Het lijkt wel een twee componenten plamuur.

:)

Tijdens het slopen van de ronde hoeken in het stukwerk van mijn luisterkamer, kwam ik een ontzettend harde onderlaag tegen. Dit spul zou je moeten gebruiken. Ik heb alleen geen idee wat het is. Het lijkt wel een twee componenten plamuur.

:)

ping!

Dat viel dus enorm mee.... het was meer "pok".... :)

Wat vinden jullie eigenlijk van Egaline (gebruikt bij vlak afstorten van vloeren) als kastbekleding? :confused:

Het is een soort zelfvoegend beton / cement voor onder b.v. tegelvloeren en wordt daarom mooi vlak, dus er kan nog loodbitumen over.

Hallo Jeroen,

Egaline werkt niet want dat hecht onvoldoende en is inderdaad te broos. Ik wil toch even terugkomen op jouw idee om de luidsprekerkast intern te betegelen. dat is een uitstekende optie die bovendien niet duur hoeft te zijn. het is wel belangrijk om het MDF aan de binnenzijde eerst te schilderen zodat het niet zuigt. daarna met een hoogwaardige tegelpasta de tegels vastzetten. die tegelpasta is bepalend voor het succes, de mate van demping en het uitsluiten van de kans dat ze lostrillen. je kunt daarvoor het beste tegelpasta majolicol van eurocol gebruiken (te krijgen bij de Gamma). majolicol is een superelastische tegellijm die zowel zeer goed kleeft als een bijzonder goede demping realiseert in combinatie met tegels. ik demp er op deze wijze al jaren draaitafels mee en heb er ook eens een luidspreker van binnen mee gedempt. na de tegels hoeft er geen loodbitumen meer over omdat de tegelpasta elastisch blijft en de functie van de bitumen overneemt. :rolleyes:

suc6 & groet,

Ronald