Jump to content

gesloten 2

joopus
 Share

Recommended Posts

na een paar dagen experimenteren, ben ik erachter gekomen, dat een sok in de baspoort wel minder laag geeft, maar de brede FLOW enigszins weghaalt.

ik houd nu nog steeds te veel laag, dat heeft met mijn ruimte te maken, maar ook met het ontwerp van audiophysic.

als ik de poort vrij laat, klinkt het allemaal veel breder, ook het hoog gaat meer open klinken.

misschien dat ik in de toekomst over een paar kleinere luidsprekers ga nadenken, met minder laag..

over de rest van de klank ben ik dik tevree.

ik dank jullie voor de adviezen. :D:rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

Je kunt ook experimenteren met bijv. op maat geknipte stukjes schuimplastic van 2 tot 5 cm dik, daarmee kun je boel in meerdere of mindere mate dicht stoppen en staat ook wat beter dan sokken. Of je plaatst een dempend paneeltje (10 cm dik glaswol bijv.) op korte afstand achter de baspoort, dat scheelt ook.

Zelf heb ik in de basreflex poorten van mijn Diapason's een sponsje.

Staat beter dan sokken, is goedkoop en (in mijn geval althans) doeltreffend

Hoewel veel van mijn sokken waarschijnlijk 'luchtiger' zijn, aangezien er meestal al gauw gaten in zitten :lol:;)

Hilversum?

Of ik kom eens langs met deze grappige dingetjes

pro.jpg

Bij KeesW. deed het wonderlijke dingen met het laag :o  :)  ;)

Baat het niet, schaadt het niet ;)

Zo denken die luidsprekerbouwers ook als ze met de handen in het haar zitten. <_<;):o:)

hoi Joopus,

Kan het niet zijn dat je een probleem hebt met je akoestiek? Staande golf of resonantie in het laag? Bij Audio Physic zie je ze ook altijd werken met basvallen en ander dempingsmateriaal. Neem dus eens contact op met de importeur van Audio Physic. Experimenteer eens met een ander opstelling van je speakers in je kamer, dus echt je speakers tegen een andere muur zetten.

Ik heb mijn AP Virgo's gedempt met twee zwarte handdoekjes die opgerold zijn. Het ruimtelijk beeld blijft uitstekend alleen de energie in het laag is minder. Joopus, ik denk niet dat het in het ontwerp zit maar een puur akoestisch probleem is (kale kamer, weinig demping dus een harde akoestiek, schoenendoosvorm dus last van reflecties)

Bij KeesW. deed het wonderlijke dingen met het laag :o  :)  ;)

Zou dat komen omdat de speaker een beetje losser komt te staan (dus de konus kan minder effectief de lucht verplaatsen omdat het zich minder goed kan afzetten), soort mechanische laag af filter?

na een paar dagen experimenteren, ben ik erachter gekomen, dat een sok in de baspoort wel minder laag geeft, maar de brede FLOW enigszins weghaalt.

ik houd nu nog steeds te veel laag, dat heeft met mijn ruimte te maken, maar ook met het ontwerp van audiophysic.

als ik de poort vrij laat, klinkt het allemaal veel breder, ook het hoog gaat meer open klinken.

misschien dat ik in de toekomst over een paar kleinere luidsprekers ga nadenken, met minder laag..

over de rest van de klank ben ik dik tevree. :D  :rolleyes:

Je zou ook eens aan het andere eind van het geluidsspectrum kunnen gaan zoeken; bij de hoge frequenties!

Blijkbaar heb je geen balans tussen bass en mid/treble. Vandaar dat de bassen te zeer overheersen. Of op z'n minst niet gecontroleerd genoeg de kamer in komen.

Misschien zou je eens naar middelen kunnen gaan zoeken die het hoog bevorderen. Gordijnen eens even open schuiven (of zelfs eventjes bij wijze van experiment weg halen), Nordost of andere zeer strak klinkende kabels lenen, of een bron die een wat frisser karakter heeft dan je huidige. NIET overdoen, omdat je met "de rest wel tevree" bent. Alles met mate!

Zomaar wat suggesties ;) .

Groet,

Erjee.

beste,

In het verleden heb ik met een set elipsons geexperimenteerd met een bundel rietjes(drinkstaafjes) in de baspoort,wat ik afgekeken had van een speakerfabrikant waarvan ik de naam helaas niet meer weet.

Dit had het effect van een terughoudende bas,maar waarvan het ruimtebeeld en sprijding niet verloren ging.

;)

het is het proberen waard,kost haast niets,en met de lengte van de rietjes valt een beetje te tunen.

mvg

hoi Joopus,

Kan het niet zijn dat je een probleem hebt met je akoestiek? Staande golf of resonantie in het laag? Bij Audio Physic zie je ze ook altijd werken met basvallen en ander dempingsmateriaal. Neem dus eens contact op met de importeur van Audio Physic. Experimenteer eens met een ander opstelling van je speakers in je kamer, dus echt je speakers tegen een andere muur zetten.

dat was een prima advies.

wat heb ik gedaan.

ik had de speakers altijd kaarsrecht tegenover mij staan, dus niet ingedraaid.

door ze een aardig stukje in te draaien, word het iets minder ruimtelijker, maar is de bas tot een half minder geworden, plus dat het iets strakker en dynamischer is.

het klinkt iets feller allemaal, ten positieve dus. :D:lol: